StoryEditorOCM
Splitvratile se rode

Kad šjora Mare kaže da je sezona u Splitu krenula, onda je to amen. Napravili smo đir, ovo je teški hit: ‘Nama je čudno‘

Piše Tanja Šimundić Bendić
17. travnja 2024. - 16:59

Na jednu stranu imamo instance koje službeno mjere postotke dolaznosti turista, a na drugu najpoznatiju narodnu dijagnostičarku težine i visine, Mariju Praliju iz kalete Ispod ure, preko puta Bobisa na Pjaci. Kada ona kaže ‘imamo goste‘ to znači da je sezona 2024. u Splitu službeno počela.

Brojka je brojka, neka struka kaže svoje, ali je i Marino oko, oko. Pogađa u sridu isto kao i njena legendarna vaga od koje debeli svit iz Splita biži kao vrag od tamjana. Njena je ulična butiga s godinama postala nezaobilazni turistički selfi i foto korner. Stoga šjora Mare, jeli turistička zastavica op ili trop, kako stojimo, di smo sada?

image
Sasa Buric/Cropix

- Gore je, sezone je krenula. Ima već 15 dana da je tako, odjednom, preko noći. A jutro prije čovika u gradu bilo nije. Prije neki dan bili su mi tu neki Amerikanci, stali i fotkaju me, oće sliku ponit sa sobom doma. Puno mi turista dođe i pitaju me, mogu li vas slikati gospođo, ovo nismo nigdi vidili. Možeš dušo, zašto ne, ma ja uživan pričat s ljudima, ja uživan ovde doć – veli nam Marija.

image
Sasa Buric/Cropix

Grad se puni, o kakva slika nakon one posvemašnje zimske praznine, konstatiramo u reporterskom điru po Splitu. Prodavačice suvenira mogu odahnuti, narednih nekoliko mjeseci neće sa sobom na posao trebati nositi sprej za samoobranu. Police su im spremne, suvenira ima more, kod nekih su nađiđani kao u splitskim trafikama koje lagano postaju butige. O bože dragi, je li se u tom obilju skrila i koja čaplja? Nema je. Ali zato ima - patka.

image
Sasa Buric/Cropix

Ima ih na stotine u tri splitska dućana u strogom centru. I neka ih ima, kome smeta neka okrene glavu. Reći ćemo vam dvije stvari: prvo, dućani u kojima se nalaze mogu biti mjerna jedinica za urednost i jasnu vidljivost onoga što na policama nude. S čime se puno splitskih trgovina ne može pohvaliti.

image
Sasa Buric/Cropix

I druga stvar, možemo mi pričati što god i kako hoćemo, ali stranci ovakve trgovine posjećuju, i u njima kupuju. Njima ovo nisu tek neke trendi gumene patke, već kolekcionarski detalj, brendirana uspomena i suvenir s putovanja. To vam je isto kao i s ogromnim brojem fast foodova, restorana i pizzerija, zakon ponude i potražnje određuje pravila igre. Pa ako žele patku, i imat će patku.

image
Sasa Buric/Cropix

- Nama je to možda malo čudno, mi možda ne shvaćamo koliki je to vani trend, možda smo skučenijeg razmišljanja. Ali stranci su s njima oduševljeni, oni u njima vrlo često gledaju predmet za kolekcionarsku kolekciju. Englezi patke obožavaju, oni rado posjećuju utrke pataka. Imate na nekim cruiserima zabavnu igru traženja skrivene patke. I onda ekipa s broda na sljedećem stajalištu kupi drugu, i ostavi je za onu s narednog vijađa. U Japanu je patka sreća, oni male patke ostavljaju na jastucima - veli nam voditeljica Ines iz Duck boutique dućana.

image
Sasa Buric/Cropix

Kvakvakavaca u njemu ima na stotine, od vatrogasaca do onih u liku Donalda Trumpa. Pomorci rado kupuju mornarske, liječnici u doktorskoj odori svoje, djeca vole one sa šljokicama. Patke su tu zablistale u svim zanimanjima i ulogama. I ako se to nekome ne sviđa, tko smo to pak mi da patkama sudimo. Baš nas zanima, da su u trendu umjesto modela pataka možda došle figurice janjaca, koje bi domaće povukle na tradicionalnu nam delikatesu, bili onda bilo toliko grintanja. E, moš mislit.

image
Sasa Buric/Cropix

Uz put vidimo kako gelaterije rade punom parom, cijene kugle kod većine su po dva eura, u nekih za strance 2,50. Redova ima, ima i gužvi na frekventnim povijesnim i spomeničkim punktovima. Ima redova već i pred gradskim wc-ima, a to nam znači da se turizam stvarno vratio.

Recimo u onom kraj Peristila korištenje je 20 centi, bogme skroz prihvatljivo. Unutra je sve čisto, uredno, djevojka koja ga vodi, strankinja s Istoka, čak na izlazu klijentima daje veliki letak s planom grada, kontakt telefonima bitnih službi, lokacijama najbitnijih znamenitosti. Svaka čast, ovo je odličan primjer usluge, interakcije s gostima. Vidimo da im se to sviđa. A što je s ugostiteljstvom?

image
Sasa Buric/Cropix

- O da, primjećujemo da su se prvi puta nakon korone u grad stigle organizirane manje turističke grupe. Ima Talijana, ima puno ljudi s Dalekog Istoka, dobri su nam gosti. Vole degustirati nešto novo, istražuju nove ukuse, vole pitati da i objasnimo što je buzara, gregada, pašticada, škampi na žaru.

image
Sasa Buric/Cropix

Zanimljivo je koliko su uredni, fini. Da, krenulo je. I raduje nas jako da nam je predsezona počela upravo s ovakvim grupama gostiju, koje svi mi u gradu priželjkujemo. I ugostitelji i Splićani kojima je bučne, kolektivne pijanke već odavno puna kapa. Nadamo se da će se ovako i nastaviti – pričaju nam i ugostiteljski djelatnici.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. travanj 2024 17:01