stdClass Object ( [id] => 1009078 [title] => Dinko Foretić okupio je 103 stogodišnjaka: Talijani imaju pomorsku kulturu koju smo mi, nažalost, izgubili pa sad imamo pomorsku antikulturu [alias] => dinko-foretic-okupio-je-103-stogodisnjaka-talijani-imaju-pomorsku-kulturu-koju-smo-mi-nazalost-izgubili-pa-sad-imamo-pomorsku-antikulturu [catid] => 253 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Kada samo se u Splitu susreli s kapetanom duge plovidbe Dinkom Foretićem, susreli smo se s čudesnom pričom o drvenoj brodogradnji, maritimnoj baštini, tradiciji i pomorstvu.

Priča je posebno zanimljiva jer Facebook grupa koju je Dinko Foretić osnovao prije sedam godina odnedavno broji 12 tisuća članova. Ova Facebook grupa bavi se drvenom brodogradnjom, te je tako i nazvana “Hrvatski drveni brodovi – Croatian Wooden Boats.

Ovo je, kako se i sami propagiraju, “najveća EU otvorena grupa za sve ljubitelje hrvatskih drvenih brodova, drvene brodogradnje, mora, pomorstva – latinskog jedrenja”.

Osnivač grupe je kapetan duge plovidbe Dinko Foretić, čija obitelj potječe s Korčule, rođen je u Betini na Murtetu, a većinu života (kad nije na brodu) živi u – Splitu.

Već je to dovoljan razloga da popričamo s njim. Ma, pustimo malo da o svemu priča Dinko Foretić...

Povezani s ljudima iz Turske, Egipta, Čilea,...

Vi već godinama živite “na sredini” cijele priče. U Splitu...

– Da, stalno živim u Splitu, imam 59 godina, tu sam završio Srednju pomorsku, a zatim Višu pomorsku i ostao u Splitu, iako sam živio svugdje, godinama u Italiji.

Kad me pitaju “Odakle si?”, ja kažem “Citadina di mondo”, što u prijevodu znači “građanin svijeta”, jer sam dugo godina proveo na moru, kao pomorac.

Sve nas pomorce povezuje more. Vidljivo je to i na ovoj Facebook grupi, to me fascinira, tu su ljudi iz cijeloga svijeta, grupa ima više od 12 tisuća članova, i to iz 98 država.

Više od četvrtine su strani građani, jer svatko tko posjeti grupu može otići na Google prevoditelj i tako doznati o čemu razgovaramo, tj. ne mora znati jezike koji se koristi na našoj Facebook stranici. To je velika promocija naše baštine i naše tradicije.

Zahvaljujući grupi povezali smo se s brodograditeljima i pomorcima iz Turske, Egipta, Čilea, Sjedinjenih Država, Kolumbije...

---

image
Neven Jović
---

Facebook grupu pokrenuli ste prije sedam godina.

– Da, ovu Facebook grupu osnovao sam 2013. godine. Kako sam cijeli svoj život u pomorstvu, brodogradnji, jedrenju, pokrenuo sam je s namjerom kako bi se na jednom mjestu napravila neka organizaciju koja bi skupila sve moguće fotografije..., dakle, napravila jedna arhiva drvenih brodova koji, nažalost, propadaju tijekom vremena, zapušteni su...

Ta naša tradicija dosta je propala. Ovo je bio jedini način da dobijemo neki arhiv, da vidimo čime raspolažemo i što od svega toga možemo zaštititi.

Imamo 15 tisuća fotografija

Koliko ste brodova arhivirali na vašoj Facebook stranici?

– Imamo više od 15.000 fotografija. Devedeset posto su fotografije drvenih brodova, a deset posto fotografija se odnosi na problematiku brodova. Uspjeli smo prvi put napraviti i popis starih brodova, stogodišnjaka svih brodova dužih od dvanaest metara.

Koliko imate stogodišnjaka?

– Mislim da smo sada došli do brojke od 103 stogodišnjaka. Uspjeli smo identificirati i popisati sve to, gdje se nalaze. Mislim da su sva ta 103 broda naša pomorska baština, kulturna baština, i njih bi trebali posebnim zakonom zaštititi.
Ali ja se zalažem za malo drukčiji pristup, za razliku od drugih udruga koje se bave ovom problematikom.

Naša pokretačka snaga je dišpet. Kada sam otvorio tu grupu, sin mi je kazao “tata, nećeš ti skupiti više od sto ljudi”. Onda je za nekoliko dana broj članova narastao do tristo, pa do tisuću, a sada smo prešli dvanaest tisuća.

Smatram da bi naše drvene brodove trebalo zaštititi na sljedeći način: one koji ulažu u tu našu pomorsku baštinu i kulturu, vlasnike brodova, treba stimulirati. To znači da ih se oslobodi od raznoraznih poreza i davanja kojima ih je opteretila država.
Ispričat ću vam jednu anegdotu iz djetinjstva: u Betini... dolazi jedan drveni, lijepi brod, vezuje se uz rivu. Talijan izlazi iz broda i pita mog kuma na rivi koliko bi trebao platiti za to što se vezao?

Ovaj odgovori ovako: “Ma, što platiti, ja bih tebi trebao platiti što si mi uljepšao rivu i današnji dan”.

To je ono što se kod nas izgubilo, jer se sve komercijaliziralo, pa se izgubila i prava, istinska vrijednost drvenih brodova.

Danas se ti brodovi gledaju samo kao plovila za prijevoz turista.

– I ništa više, je li tako? Mi imamo još tri, četiri tradicijska broda na Jadranu, velikih brodova, bez velikih kašuna, nadgrađa, ali oni ne mogu prevesti puno putnika, niti se komercijalizirati za prijevoz turista.

Država bi trebala shvatiti da je takvo ulaganje zapravo ulaganje u našu kulturu, pokretnu, maritimnu kulturu, i ako pojedinac tu ulaže, on mora biti oslobođen od plaćanja poreza.

Ne kažem da mora biti oslobođen sto posto, ali njegov radi i trud se ne mogu izraziti novcem, niti se tako valorizirati.
Na taj način bi pokazali da vodimo računa o tome, da se taj trud i rad cijene. To bi bio jedini pravi pokazatelj da je državi stalo.

Povezani ste s dosta pomoraca koji slično razmišljaju?

– Povezan sam s dosta pomoraca, pa ja sam iz stare familije Foretić iz Korčule, koja se oduvijek bavila brodogradnjom i pomorstvom.

Imao sam tu sreću u životu da je moj pokojni otac bio profesor u Betini na Murteru. Tamo sam se rodio i odgojio u škveru jednog od najvećih meštara drvene brodogradnje, Branimira Urode, tako da nekako spajam Betinu i Korčulu, korčulanske i betinske korijene.

Kakva je danas sudbina hrvatskih drvenih brodova?

– Ti brodovi ne mogu imati puno putnika niti se mogu komercijalizirati za prijevoz putnika. Država bi tu trebala jednostavno prihvatiti takvo ulaganje, kao ulaganje u našu maritimnu pokretnu kulturu, u našu maritimnu baštinu.

Mi u Hrvatskoj nemamo strategiju očuvanja svega toga. Zato sam se dosta povezao sa strancima, da vidim njihovo iskustvo u svemu tome. Zato moramo napraviti strategiju...

Mala smo zemlja i nemamo resurse da možemo baš sve obnoviti, ali iz postojećeg novčanog fonda moramo podržavati ono što valja, i to moramo sačuvati za buduće generacije.

To su spomenici naše maritimne kulture, jer time dokazujemo da smo na ovome moru bili, da ćemo ostati i da imamo neku budućnost. A to more nas spaja sa svijetom, i samim time smo članovi svijeta. Ako zaboravimo tu dimenziju, onda je gotovo.

Ostali su Betina i Pučišća i...

Slažete li se da ne trebamo sačuvati samo pomorstvo, nego treba ulagati i u brodogradnju?

– Tako je, mi moramo sačuvati brodogradnju. Nažalost, sada imamo specifičan problem. Jer, nije problem učiti, nego nemate više od koga učiti. Ja sam imao sreću da sam odrastao u Betini i radio u malom škveru, a od koga će danas učiti naša djeca, ako se ovako nastavi?

I velolučki “Greben” je prestao raditi...

– “Greben” više ne radi, a mi na južnom Jadranu imamo Betinu, koja je svijetli primjer. Tamo se drvena brodogradnja održala.
Imamo škver u Pučišćima na Braču. Naša Facebook grupa prati drvene brodove, nastojim tu osnažiti duh ljudi, da zajedno očuvamo tu drvenu brodogradnju.

Na sjevernom Jadranu nije ništa bolje?

– Na sjevernom Jadranu su također slični problemi, stanje nije ništa bolje, ali oni su se bolje organizirali kroz dva, tri programa Europske unije, “Mala barka 1”, “Mala barka 2”.

I ovdje se pokušalo nešto, ali za to treba šira zajednica da to malo pogura i dade podršku. Usprkos svemu ja sam optimist, jer nakon što se počelo govoriti o ovim drvenim brodovima, prije dvadeset i nešto godina, već imamo dvadeset, trideset događanja po cijelom Jadranu, različitih manifestacija, smotri, regata...

To je velika stvar, to što se napravilo u popularizaciji same drvene brodogradnje, ali to nije dovoljno...

Ljeti radite na manjim turističkim kruzerima?

– Radim ljeti kao pomorac, mogu zahvaliti moderatorima ove grupe, koji preuzimaju ulogu dok ja nisam dostupan. Oni vrijedno rade, jer to je jedan vrlo veliki posao koji iziskuje rad na računalu najmanje sedam, osam sati dnevno.

Jer, nema novca koji bi netko platio, svi smo preplaćeni na sve stručne portale, pratimo što se događa vani, a i oni prate nas. Naši moderatori rade i na edukaciji, tako da pratimo sve svjetske trendove

Jeste li razmišljali o pokretanju portala?

– Da, razmišljao sam, jer ljudi vape za materijalima s engleskoga govornog područja. Uglavnom sve to treba prevoditi.
Imamo mi na našoj grupi dosta datoteke i na engleskom jeziku, dosta je profesora koji su se bavili drvenom brodogradnjom.

To nastojim sačuvati kako bi ljudima koje zanimaju ti materijali bili dostupni. Međutim, vidjet ćemo s vremenom.

Jer, ova postojeća Facebook grupa je išla spontano. Ja sam inače kapetan duge plovidbe, u Splitu sam završio Srednju pomorsku, pa Višu pomorsku, plovio na stranim i našim brodovima, u “Jadroslobodnoj”, svugdje po svijetu.

---

image
Joško Dadić
---

Jedno vrijeme sam bio i obrtnik, bavio se privatnim biznisom, bio sam i skiper u Italiji, na jahtama. Tamo sam živio jedno vrijeme, tako da dosta pratim i što se događa u Italiji.

Sve nas more spaja

Talijani su od nas daleko otišli?

– Oni nam u nekim stvarima i zavide. Na primjer, oni imaju pomorsku kulturu, koju smo mi, nažalost, izgubili, pa sada imamo pomorsku antikulturu. Zašto je to tako, ne znam. Zato trebamo raditi na vraćanju te naše pomorske kulture.

Stjecajem okolnosti prije nekoliko godina sam bio na jugu Italije, supruga se zabrinula kako ću se tamo snaći, pa se javila našim prijateljima preko Facebooka i oni su me odmah pronašli. Ja sam htio platiti za neke usluge, no oni nisu dopustili “ne, ne, ti si Genti di mare”.

Pomogli su mi, jer mi tako vraćamo jedni drugima, a kad oni dođu u Korčulu, Split, ili na Murter, ja sam njima logistika za sve. To je jedna razmjena ideja i svega potrebitoga među pomorcima.

Surađujete li i s drugima, ne samo s Talijanima?

– Imamo dobru suradnju i s ljudima iz Crne Gore, cijelom Bokom kotorskom, sve do Bara, a i gore sve do Venecije. To je naše more, koje nas spaja.

Gledajte, iz Korčule su ljudi išli u Istanbul, išli su u Port-Said, kad se gradio Sueski kanal, išli su u Odesu, to je bilo prije dvjesta godina. Znači, mi imamo što pokazati svijetu. Mi moramo imati nešto prepoznatljivo. Naše nije bezvrijedno. Te naše ljudi cijene vani. To je naša pomorska baština, naša drvena brodogradnja koju moramo razvijati, a ne samo pričati o njoj, jer po njoj smo prepoznati u svijetu.

Sve velike kompanije počele su s trabakulima iza Drugog svjetskog rata. Pa, i ovo što danas imamo u Krilu Jesenicama, gdje imamo ekspanziju metalnih kruzera, to je sve zahvaljujući trabakulima koji su othranili generacije ljudi u Dalmaciji.
Sa salbunom su izgradili pola Dalmacije, pola Hrvatske. Bez toga, ovdje ničega ne bi bilo.

Mi to moramo sačuvati za neke buduće generacije, to je jedna velika vrijednost. Jer, drugi su ljubomorni kad vide da sve to imamo.

Prije nekoliko godina je tijekom “Regate za dušu i tilo” koja se organizira svake godine na Veliku Gospu u Betini došao jjedan moj prijatelj iz Italije, bio je moj gost. Međutim, pala je kiša. No unatoč kiši mi smo sve smjestili u hangar privatnog škvera Čiro, došlo je stotinjak ljudi, bila je jedna velika teća, u krugu su ljudi razgovarali, pjevali uz gitaru, pravi dalmatinski štih.

Na kraju mi je gost iz Italije kazao: “Pa, Dinko, ovo je odlično, ovo vi morate zaštititi, ovo je to što vi morate prodavati. Obišao sam cijeli svijet, ali nigdje nisam doživio ovako nešto spontano, a čudesno”.

Nažalost, trebaju doći stranci i ukazati nam što je naša vrijednost. Zaista, to je naša vrijednost, ta spontanost, naša mediteranska gostoljubivost, to je ono što Talijani traže.

Oni su to odavno izgubili, a mi smo, nažalost, na putu da to izgubimo, i zato to treba sačuvati.

---

Hrvatskoj na ponos


1. MARIJA, trabakul sa štela provom/1863.godina, dug 14,7 metara, nosivosti 20 bruto tona
2. SVETI IVAN, trabakul – Piran, 1878. godian,
dug 14,48 metara
3. PETRINA, loger, 1887. godina,
dužina 25,6 metara, širina 6,4 metara
4. DUBOKA, tabakul sa štela provom, 1886.godina, dužina 20,50 metara
5. PRAVEDAN, loger, 1900. metara, dužina 21 metara
6. OTAC LUKA, 1887. godina, dužina 19 metara, širina 5 metara
7. BRANIMIR, trabakul, 1904.godina, dužina 15 metara
8. Sv. ROKO ex Rogač, 1880.godina, dužina 18,70 metara, širina 5,80 metara
9. KNEŽA, 1878.godina, dužina 22 metara, širina 6 metara
10. RIŽANA, trabakul, 1881. godina, dužina 18 metara, širina 5,40 metara
11. SLAVIJA, bracera sa štela provom, 1898. godina
12. BOŽIDAR, loger (ex Vitez), 1908. godina, dužina 23,80 metara, širina 6,20 metara
13. DELIJA, trabakul s modificiranom provom, 1906.godina, dužina 25 metara, širina 5,85 metara
14. LIPA MOJA, produženi štilac, (ex Tatjana ex Veselje) 1914. godina,
dug 16 metara, širok 4,4 metara
15. ZVIZDA MORA, bracera, 1904. godina
16. LORENA, štilac, 1878. godina
17. ČUČI, štilac, 1881. godina, dug 13,80 metara, širok 4,78 metara
18. VEDRANA, trabakul sa štela provom, 1909.metara, dug 18,25 metara, širok 4,96 metara, gaz 1,72 metara
19. SVETA MARIJA, trabakul sa štela provom, Chioggia, 1915. metara
20. DESTO, trabakul (Chioggia, 1900.metara), dužina 20,68 metara, širina 6,25 metara
21. ZDRAVA MARIJA, bracera, 1898.godina, duga 14,50 metara, široka 4,48 metara
22. KLINICA, 1897.godina, dužina 23,40 metara, širina 5,70 metara
23. STARI IVE, štilac, 1877.godina
24. SANDOKAN, leut, 1912. godina, dug 12 metara
25. SILVA, trabakul, 1914.godina, dug 21 metara, širok 6,5 metara
26. BARTELO, štilac, 1909. godina, dug 13,80 metara, širok 4,50 metara
27. ARGONAUT, loger, ex Maria Salute, 1914.godina, dug 30 metara
28. GLAVATNI, trabakul sa štela provom, 1908. godina, dug 19 metara, širok 4,95 metara
29. GOSPE OD KARMENA, trabakul sa štela provom, 1910. godina, Piran, dug 15 metara, širok 5,4 metara
30. JUNIOR, loger, 1904. godina, ex ANĐEO (do 1967.) i SETIM (do 1972.)
31. HUM, štilac, 1914.godina, dug 14,60 metara, širok 5 metara
32. BARBARINAC, loger, 1906. godina, dug 25,30 metara, širok 5,2 metra
33. ORION, loger, 1907.godina, dug 25,30 metara, širok 5,2 metra
34. KLEMENTA, bracera sa štela provom, 1009.godina, dug 14,75 metra, širok 5 metara
35. GALIJA, bracera modificirana, ex Muntogras, 1914.godina
36. BISERNA, trabakul sa štela provom, Rovinj, 1882.godina, dug 15,5 metra, širok 5,44 metra
37. STONAC, loger, 1909.godina, dug 18 metara, širok 4,5 metra
38. TRI MARIJE, bracera promijenjene prove u štela, 1869.godina, dug 12,20 metara, širok 4,30 metra
39. GOSTILJE, bracera s modificiranom provom, 1911.godina, dug 14 metara, širok 4,90 metra
40. GOSPA ROZARIJA, 1899.godina, dug 12,70 metara, širok 4,05 metra
41. MICHELLE, ex Mileva, ex Kosov, ex Madonna Del Rosario, ex Selce, 1920. godina, loa 31 m, brt 195
42. USPOMENA, trabakul prerađen u štela, 1897.godina, dug 17 metara
43. NEDICA, loger, 1893.godina
44. ORSERA, bracera, 1905.godina, Piran, dug 12,2 metra, širok 4,4 metra
45. QUO VAVIS-KAMO GREŠ, bracera, 1904. godina, Piran, dug 13,1 metara, širok 4,6 metra
46. NEREZINAC, ex DRAŽICA, loger, 1880.godina, dug 16,24 metra, širok 4,6 metra, teret od 80 do 220 tona
47. SREBRENO, štilac, 1896. godina, izgrađen u Korčuli, dug 17,25 metra, širok 5,08 metra
48. ZLATNI RAT, loger, 1903. godina, Mali Lošinj, dug 13,5 metara, širok 4,20 metra
49. UBAC, trabakul sa štela provom, 1911. godina, Piran, obnovljen u Rovinju, vl. Bradetić Robert
50. DORIA, ex GAJ, štilac, 1878.godina, u Krku, Murter, dug 13,3 metra, širok 4 metra
51. SRETAN, trabakul s prepravljenom provom, 1900. godina, dug 22,17 metra, širok 5,1 metara, izgrađen u Italiji, (zvao se i KOSOVAC, prema HRB)
52. Sv. KRIŽ, 1888. godina, izgrađen u Korčuli, dug 14,20 metra, širok 4,6 metra, obnovljen u Krilu
53. ZAJEDNICA, trabakul sa štela provom, 1892. godina, izgrađen u Sloveniji, dug 19,23 metara, širok 5,6 metra
54. PROVIDNOST, 1912. godina, dug 20,55 metara, širok 5,6 metra, gradnja Piran
55. DUJE, izgrađen 1892. godine u Klimnu, dug 18,65 metara, širok 5,16 metra
56. MLINI, loger, 1916. godina, građen na Malom Lošinju, lpp 19,8, loa 25,4, širina 6,1, bt 70

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => vrijedna tradicija [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) ) [extra_fields_search] => vrijedna tradicija 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2020-02-17 13:59:04 [created_by] => 3145 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2020-03-14 19:20:54 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2020-03-14 19:14:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 253 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--split [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Splita. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, dalmacija, split [secure] => 0 [page_title] => Split [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2020\/02\/17\/12964572.jpg","\/images\/slike\/2020\/02\/17\/12964566.jpg","\/images\/slike\/2020\/02\/17\/12964564.jpg","\/images\/slike\/2020\/02\/17\/12974002.jpg","\/images\/slike\/2020\/02\/17\/12974024.jpg","\/images\/slike\/2020\/02\/17\/12974048.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Jo\u0161ko Dadi\u0107","Jo\u0161ko Dadi\u0107","Jo\u0161ko Dadi\u0107","Neven Jovi\u0107","Neven Jovi\u0107",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Dinko Foreti\u0107, kapetan duge plovidbe","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","k_12964572_1280.jpg":"1280x1280","k_12964572_1024.jpg":"1024x1024","k_12964572_640.jpg":"640x640","k_12964572_480.jpg":"480x480","k_12964572_340.jpg":"340x340","k_12964572_220.jpg":"220x220","o_12964572_1280.jpg":"1280x853","o_12964572_1024.jpg":"1024x682","o_12964572_640.jpg":"640x426","o_12964572_480.jpg":"480x320","o_12964572_340.jpg":"340x226","o_12964572_220.jpg":"220x146","h_12964572_1280.jpg":"1280x854","h_12964572_1024.jpg":"1024x683","h_12964572_640.jpg":"640x427","h_12964572_480.jpg":"480x320","h_12964572_340.jpg":"340x227","h_12964572_220.jpg":"220x147","pp_12964572_1280.jpg":"1006x1280","pp_12964572_1024.jpg":"805x1024","pp_12964572_640.jpg":"503x640","pp_12964572_480.jpg":"377x480","pp_12964572_340.jpg":"267x340","pp_12964572_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","k_12964566_1280.jpg":"1280x1280","k_12964566_1024.jpg":"1024x1024","k_12964566_640.jpg":"640x640","k_12964566_480.jpg":"480x480","k_12964566_340.jpg":"340x340","k_12964566_220.jpg":"220x220","o_12964566_1280.jpg":"1280x853","o_12964566_1024.jpg":"1024x682","o_12964566_640.jpg":"640x426","o_12964566_480.jpg":"480x320","o_12964566_340.jpg":"340x226","o_12964566_220.jpg":"220x146","h_12964566_1280.jpg":"1280x854","h_12964566_1024.jpg":"1024x683","h_12964566_640.jpg":"640x427","h_12964566_480.jpg":"480x320","h_12964566_340.jpg":"340x227","h_12964566_220.jpg":"220x147","pp_12964566_1280.jpg":"1006x1280","pp_12964566_1024.jpg":"805x1024","pp_12964566_640.jpg":"503x640","pp_12964566_480.jpg":"377x480","pp_12964566_340.jpg":"267x340","pp_12964566_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","k_12964564_1280.jpg":"1280x1280","k_12964564_1024.jpg":"1024x1024","k_12964564_640.jpg":"640x640","k_12964564_480.jpg":"480x480","k_12964564_340.jpg":"340x340","k_12964564_220.jpg":"220x220","o_12964564_1280.jpg":"1280x853","o_12964564_1024.jpg":"1024x682","o_12964564_640.jpg":"640x426","o_12964564_480.jpg":"480x320","o_12964564_340.jpg":"340x226","o_12964564_220.jpg":"220x146","h_12964564_1280.jpg":"1280x854","h_12964564_1024.jpg":"1024x683","h_12964564_640.jpg":"640x427","h_12964564_480.jpg":"480x320","h_12964564_340.jpg":"340x227","h_12964564_220.jpg":"220x147","pp_12964564_1280.jpg":"1006x1280","pp_12964564_1024.jpg":"805x1024","pp_12964564_640.jpg":"503x640","pp_12964564_480.jpg":"377x480","pp_12964564_340.jpg":"267x340","pp_12964564_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1272","k_12974002_1280.jpg":"1280x1280","k_12974002_1024.jpg":"1024x1024","k_12974002_640.jpg":"640x640","k_12974002_480.jpg":"480x480","k_12974002_340.jpg":"340x340","k_12974002_220.jpg":"220x220","o_12974002_1280.jpg":"1280x848","o_12974002_1024.jpg":"1024x678","o_12974002_640.jpg":"640x424","o_12974002_480.jpg":"480x318","o_12974002_340.jpg":"340x225","o_12974002_220.jpg":"220x145","h_12974002_1280.jpg":"1280x854","h_12974002_1024.jpg":"1024x683","h_12974002_640.jpg":"640x427","h_12974002_480.jpg":"480x320","h_12974002_340.jpg":"340x227","h_12974002_220.jpg":"220x147","pp_12974002_1280.jpg":"1006x1280","pp_12974002_1024.jpg":"805x1024","pp_12974002_640.jpg":"503x640","pp_12974002_480.jpg":"377x480","pp_12974002_340.jpg":"267x340","pp_12974002_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","k_12974024_1280.jpg":"1280x1280","k_12974024_1024.jpg":"1024x1024","k_12974024_640.jpg":"640x640","k_12974024_480.jpg":"480x480","k_12974024_340.jpg":"340x340","k_12974024_220.jpg":"220x220","o_12974024_1280.jpg":"1280x853","o_12974024_1024.jpg":"1024x682","o_12974024_640.jpg":"640x426","o_12974024_480.jpg":"480x320","o_12974024_340.jpg":"340x226","o_12974024_220.jpg":"220x146","h_12974024_1280.jpg":"1280x854","h_12974024_1024.jpg":"1024x683","h_12974024_640.jpg":"640x427","h_12974024_480.jpg":"480x320","h_12974024_340.jpg":"340x227","h_12974024_220.jpg":"220x147","pp_12974024_1280.jpg":"1006x1280","pp_12974024_1024.jpg":"805x1024","pp_12974024_640.jpg":"503x640","pp_12974024_480.jpg":"377x480","pp_12974024_340.jpg":"267x340","pp_12974024_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","k_12974048_1280.jpg":"1280x1280","k_12974048_1024.jpg":"1024x1024","k_12974048_640.jpg":"640x640","k_12974048_480.jpg":"480x480","k_12974048_340.jpg":"340x340","k_12974048_220.jpg":"220x220","o_12974048_1280.jpg":"1280x853","o_12974048_1024.jpg":"1024x682","o_12974048_640.jpg":"640x426","o_12974048_480.jpg":"480x320","o_12974048_340.jpg":"340x226","o_12974048_220.jpg":"220x146","h_12974048_1280.jpg":"1280x854","h_12974048_1024.jpg":"1024x683","h_12974048_640.jpg":"640x427","h_12974048_480.jpg":"480x320","h_12974048_340.jpg":"340x227","h_12974048_220.jpg":"220x147","pp_12974048_1280.jpg":"1006x1280","pp_12974048_1024.jpg":"805x1024","pp_12974048_640.jpg":"503x640","pp_12974048_480.jpg":"377x480","pp_12974048_340.jpg":"267x340","pp_12974048_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 253 [name] => Split [alias] => split [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 14 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7808048 Threads: 2 Questions: 1638304610 Slow queries: 4868915 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111457597 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 52 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /split ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 253 [name] => Split [alias] => split [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /split ) ) [link] => /split/dinko-foretic-okupio-je-103-stogodisnjaka-talijani-imaju-pomorsku-kulturu-koju-smo-mi-nazalost-izgubili-pa-sad-imamo-pomorsku-antikulturu-1009078 [printLink] => /split/dinko-foretic-okupio-je-103-stogodisnjaka-talijani-imaju-pomorsku-kulturu-koju-smo-mi-nazalost-izgubili-pa-sad-imamo-pomorsku-antikulturu-1009078?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 603690 [name] => DINKO FORETIĆ [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-03-14 20:21:15 [main_article_id] => 0 [alias] => dinko-foretic [link] => /tag/dinko-foretic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 603691 [name] => Hrvatski drveni brodovi – Croatian Wooden Boats. [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-03-14 20:21:15 [main_article_id] => 0 [alias] => hrvatski-drveni-brodovi-croatian-wooden-boats [link] => /tag/hrvatski-drveni-brodovi-croatian-wooden-boats ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => vrijedna tradicija [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Dinko Foretić okupio je 103 stogodišnjaka: Talijani imaju pomorsku kulturu koju smo mi, nažalost, izgubili pa sad imamo pomorsku antikulturu [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3145 [name] => Joško Dadić [username] => jo-ko-dadi [email] => jo-ko-dadi@sd.hr [password] => $2y$10$PPsstLu9jvi3jd949k9gFucJN1g/X8TU6EeYXYPui9evlGL78arTG [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/josko-dadic-3145 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1663 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/9a24994dbd79c363290ede74a8a5a09a?s=100&default=https%3A%2F%2Fzdravlje.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/02/17/12964572.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Joško Dadić [mainImageDesc] => Dinko Foretić, kapetan duge plovidbe [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/02/17/12964572.jpg [title] => Dinko Foretić, kapetan duge plovidbe Joško Dadić ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/02/17/12964566.jpg [title] => Joško Dadić ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/02/17/12964564.jpg [title] => Joško Dadić ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/02/17/12974002.jpg [title] => Neven Jović ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/02/17/12974024.jpg [title] => Neven Jović ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/02/17/12974048.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Kada samo se u Splitu susreli s kapetanom duge plovidbe Dinkom Foretićem, susreli smo se s čudesnom pričom o drvenoj brodogradnji, maritimnoj baštini, tradiciji i pomorstvu.

Priča je posebno zanimljiva jer Facebook grupa koju je Dinko Foretić osnovao prije sedam godina odnedavno broji 12 tisuća članova. Ova Facebook grupa bavi se drvenom brodogradnjom, te je tako i nazvana “Hrvatski drveni brodovi – Croatian Wooden Boats.

Ovo je, kako se i sami propagiraju, “najveća EU otvorena grupa za sve ljubitelje hrvatskih drvenih brodova, drvene brodogradnje, mora, pomorstva – latinskog jedrenja”.

Osnivač grupe je kapetan duge plovidbe Dinko Foretić, čija obitelj potječe s Korčule, rođen je u Betini na Murtetu, a većinu života (kad nije na brodu) živi u – Splitu.

Već je to dovoljan razloga da popričamo s njim. Ma, pustimo malo da o svemu priča Dinko Foretić...

Povezani s ljudima iz Turske, Egipta, Čilea,...

Vi već godinama živite “na sredini” cijele priče. U Splitu...

– Da, stalno živim u Splitu, imam 59 godina, tu sam završio Srednju pomorsku, a zatim Višu pomorsku i ostao u Splitu, iako sam živio svugdje, godinama u Italiji.

Kad me pitaju “Odakle si?”, ja kažem “Citadina di mondo”, što u prijevodu znači “građanin svijeta”, jer sam dugo godina proveo na moru, kao pomorac.

Sve nas pomorce povezuje more. Vidljivo je to i na ovoj Facebook grupi, to me fascinira, tu su ljudi iz cijeloga svijeta, grupa ima više od 12 tisuća članova, i to iz 98 država.

Više od četvrtine su strani građani, jer svatko tko posjeti grupu može otići na Google prevoditelj i tako doznati o čemu razgovaramo, tj. ne mora znati jezike koji se koristi na našoj Facebook stranici. To je velika promocija naše baštine i naše tradicije.

Zahvaljujući grupi povezali smo se s brodograditeljima i pomorcima iz Turske, Egipta, Čilea, Sjedinjenih Država, Kolumbije...

---

image
Neven Jović
---

Facebook grupu pokrenuli ste prije sedam godina.

– Da, ovu Facebook grupu osnovao sam 2013. godine. Kako sam cijeli svoj život u pomorstvu, brodogradnji, jedrenju, pokrenuo sam je s namjerom kako bi se na jednom mjestu napravila neka organizaciju koja bi skupila sve moguće fotografije..., dakle, napravila jedna arhiva drvenih brodova koji, nažalost, propadaju tijekom vremena, zapušteni su...

Ta naša tradicija dosta je propala. Ovo je bio jedini način da dobijemo neki arhiv, da vidimo čime raspolažemo i što od svega toga možemo zaštititi.

Imamo 15 tisuća fotografija

Koliko ste brodova arhivirali na vašoj Facebook stranici?

– Imamo više od 15.000 fotografija. Devedeset posto su fotografije drvenih brodova, a deset posto fotografija se odnosi na problematiku brodova. Uspjeli smo prvi put napraviti i popis starih brodova, stogodišnjaka svih brodova dužih od dvanaest metara.

Koliko imate stogodišnjaka?

– Mislim da smo sada došli do brojke od 103 stogodišnjaka. Uspjeli smo identificirati i popisati sve to, gdje se nalaze. Mislim da su sva ta 103 broda naša pomorska baština, kulturna baština, i njih bi trebali posebnim zakonom zaštititi.
Ali ja se zalažem za malo drukčiji pristup, za razliku od drugih udruga koje se bave ovom problematikom.

Naša pokretačka snaga je dišpet. Kada sam otvorio tu grupu, sin mi je kazao “tata, nećeš ti skupiti više od sto ljudi”. Onda je za nekoliko dana broj članova narastao do tristo, pa do tisuću, a sada smo prešli dvanaest tisuća.

Smatram da bi naše drvene brodove trebalo zaštititi na sljedeći način: one koji ulažu u tu našu pomorsku baštinu i kulturu, vlasnike brodova, treba stimulirati. To znači da ih se oslobodi od raznoraznih poreza i davanja kojima ih je opteretila država.
Ispričat ću vam jednu anegdotu iz djetinjstva: u Betini... dolazi jedan drveni, lijepi brod, vezuje se uz rivu. Talijan izlazi iz broda i pita mog kuma na rivi koliko bi trebao platiti za to što se vezao?

Ovaj odgovori ovako: “Ma, što platiti, ja bih tebi trebao platiti što si mi uljepšao rivu i današnji dan”.

To je ono što se kod nas izgubilo, jer se sve komercijaliziralo, pa se izgubila i prava, istinska vrijednost drvenih brodova.

Danas se ti brodovi gledaju samo kao plovila za prijevoz turista.

– I ništa više, je li tako? Mi imamo još tri, četiri tradicijska broda na Jadranu, velikih brodova, bez velikih kašuna, nadgrađa, ali oni ne mogu prevesti puno putnika, niti se komercijalizirati za prijevoz turista.

Država bi trebala shvatiti da je takvo ulaganje zapravo ulaganje u našu kulturu, pokretnu, maritimnu kulturu, i ako pojedinac tu ulaže, on mora biti oslobođen od plaćanja poreza.

Ne kažem da mora biti oslobođen sto posto, ali njegov radi i trud se ne mogu izraziti novcem, niti se tako valorizirati.
Na taj način bi pokazali da vodimo računa o tome, da se taj trud i rad cijene. To bi bio jedini pravi pokazatelj da je državi stalo.

Povezani ste s dosta pomoraca koji slično razmišljaju?

– Povezan sam s dosta pomoraca, pa ja sam iz stare familije Foretić iz Korčule, koja se oduvijek bavila brodogradnjom i pomorstvom.

Imao sam tu sreću u životu da je moj pokojni otac bio profesor u Betini na Murteru. Tamo sam se rodio i odgojio u škveru jednog od najvećih meštara drvene brodogradnje, Branimira Urode, tako da nekako spajam Betinu i Korčulu, korčulanske i betinske korijene.

Kakva je danas sudbina hrvatskih drvenih brodova?

– Ti brodovi ne mogu imati puno putnika niti se mogu komercijalizirati za prijevoz putnika. Država bi tu trebala jednostavno prihvatiti takvo ulaganje, kao ulaganje u našu maritimnu pokretnu kulturu, u našu maritimnu baštinu.

Mi u Hrvatskoj nemamo strategiju očuvanja svega toga. Zato sam se dosta povezao sa strancima, da vidim njihovo iskustvo u svemu tome. Zato moramo napraviti strategiju...

Mala smo zemlja i nemamo resurse da možemo baš sve obnoviti, ali iz postojećeg novčanog fonda moramo podržavati ono što valja, i to moramo sačuvati za buduće generacije.

To su spomenici naše maritimne kulture, jer time dokazujemo da smo na ovome moru bili, da ćemo ostati i da imamo neku budućnost. A to more nas spaja sa svijetom, i samim time smo članovi svijeta. Ako zaboravimo tu dimenziju, onda je gotovo.

Ostali su Betina i Pučišća i...

Slažete li se da ne trebamo sačuvati samo pomorstvo, nego treba ulagati i u brodogradnju?

– Tako je, mi moramo sačuvati brodogradnju. Nažalost, sada imamo specifičan problem. Jer, nije problem učiti, nego nemate više od koga učiti. Ja sam imao sreću da sam odrastao u Betini i radio u malom škveru, a od koga će danas učiti naša djeca, ako se ovako nastavi?

I velolučki “Greben” je prestao raditi...

– “Greben” više ne radi, a mi na južnom Jadranu imamo Betinu, koja je svijetli primjer. Tamo se drvena brodogradnja održala.
Imamo škver u Pučišćima na Braču. Naša Facebook grupa prati drvene brodove, nastojim tu osnažiti duh ljudi, da zajedno očuvamo tu drvenu brodogradnju.

Na sjevernom Jadranu nije ništa bolje?

– Na sjevernom Jadranu su također slični problemi, stanje nije ništa bolje, ali oni su se bolje organizirali kroz dva, tri programa Europske unije, “Mala barka 1”, “Mala barka 2”.

I ovdje se pokušalo nešto, ali za to treba šira zajednica da to malo pogura i dade podršku. Usprkos svemu ja sam optimist, jer nakon što se počelo govoriti o ovim drvenim brodovima, prije dvadeset i nešto godina, već imamo dvadeset, trideset događanja po cijelom Jadranu, različitih manifestacija, smotri, regata...

To je velika stvar, to što se napravilo u popularizaciji same drvene brodogradnje, ali to nije dovoljno...

Ljeti radite na manjim turističkim kruzerima?

– Radim ljeti kao pomorac, mogu zahvaliti moderatorima ove grupe, koji preuzimaju ulogu dok ja nisam dostupan. Oni vrijedno rade, jer to je jedan vrlo veliki posao koji iziskuje rad na računalu najmanje sedam, osam sati dnevno.

Jer, nema novca koji bi netko platio, svi smo preplaćeni na sve stručne portale, pratimo što se događa vani, a i oni prate nas. Naši moderatori rade i na edukaciji, tako da pratimo sve svjetske trendove

Jeste li razmišljali o pokretanju portala?

– Da, razmišljao sam, jer ljudi vape za materijalima s engleskoga govornog područja. Uglavnom sve to treba prevoditi.
Imamo mi na našoj grupi dosta datoteke i na engleskom jeziku, dosta je profesora koji su se bavili drvenom brodogradnjom.

To nastojim sačuvati kako bi ljudima koje zanimaju ti materijali bili dostupni. Međutim, vidjet ćemo s vremenom.

Jer, ova postojeća Facebook grupa je išla spontano. Ja sam inače kapetan duge plovidbe, u Splitu sam završio Srednju pomorsku, pa Višu pomorsku, plovio na stranim i našim brodovima, u “Jadroslobodnoj”, svugdje po svijetu.

---

image
Joško Dadić
---

Jedno vrijeme sam bio i obrtnik, bavio se privatnim biznisom, bio sam i skiper u Italiji, na jahtama. Tamo sam živio jedno vrijeme, tako da dosta pratim i što se događa u Italiji.

Sve nas more spaja

Talijani su od nas daleko otišli?

– Oni nam u nekim stvarima i zavide. Na primjer, oni imaju pomorsku kulturu, koju smo mi, nažalost, izgubili, pa sada imamo pomorsku antikulturu. Zašto je to tako, ne znam. Zato trebamo raditi na vraćanju te naše pomorske kulture.

Stjecajem okolnosti prije nekoliko godina sam bio na jugu Italije, supruga se zabrinula kako ću se tamo snaći, pa se javila našim prijateljima preko Facebooka i oni su me odmah pronašli. Ja sam htio platiti za neke usluge, no oni nisu dopustili “ne, ne, ti si Genti di mare”.

Pomogli su mi, jer mi tako vraćamo jedni drugima, a kad oni dođu u Korčulu, Split, ili na Murter, ja sam njima logistika za sve. To je jedna razmjena ideja i svega potrebitoga među pomorcima.

Surađujete li i s drugima, ne samo s Talijanima?

– Imamo dobru suradnju i s ljudima iz Crne Gore, cijelom Bokom kotorskom, sve do Bara, a i gore sve do Venecije. To je naše more, koje nas spaja.

Gledajte, iz Korčule su ljudi išli u Istanbul, išli su u Port-Said, kad se gradio Sueski kanal, išli su u Odesu, to je bilo prije dvjesta godina. Znači, mi imamo što pokazati svijetu. Mi moramo imati nešto prepoznatljivo. Naše nije bezvrijedno. Te naše ljudi cijene vani. To je naša pomorska baština, naša drvena brodogradnja koju moramo razvijati, a ne samo pričati o njoj, jer po njoj smo prepoznati u svijetu.

Sve velike kompanije počele su s trabakulima iza Drugog svjetskog rata. Pa, i ovo što danas imamo u Krilu Jesenicama, gdje imamo ekspanziju metalnih kruzera, to je sve zahvaljujući trabakulima koji su othranili generacije ljudi u Dalmaciji.
Sa salbunom su izgradili pola Dalmacije, pola Hrvatske. Bez toga, ovdje ničega ne bi bilo.

Mi to moramo sačuvati za neke buduće generacije, to je jedna velika vrijednost. Jer, drugi su ljubomorni kad vide da sve to imamo.

Prije nekoliko godina je tijekom “Regate za dušu i tilo” koja se organizira svake godine na Veliku Gospu u Betini došao jjedan moj prijatelj iz Italije, bio je moj gost. Međutim, pala je kiša. No unatoč kiši mi smo sve smjestili u hangar privatnog škvera Čiro, došlo je stotinjak ljudi, bila je jedna velika teća, u krugu su ljudi razgovarali, pjevali uz gitaru, pravi dalmatinski štih.

Na kraju mi je gost iz Italije kazao: “Pa, Dinko, ovo je odlično, ovo vi morate zaštititi, ovo je to što vi morate prodavati. Obišao sam cijeli svijet, ali nigdje nisam doživio ovako nešto spontano, a čudesno”.

Nažalost, trebaju doći stranci i ukazati nam što je naša vrijednost. Zaista, to je naša vrijednost, ta spontanost, naša mediteranska gostoljubivost, to je ono što Talijani traže.

Oni su to odavno izgubili, a mi smo, nažalost, na putu da to izgubimo, i zato to treba sačuvati.

---

Hrvatskoj na ponos


1. MARIJA, trabakul sa štela provom/1863.godina, dug 14,7 metara, nosivosti 20 bruto tona
2. SVETI IVAN, trabakul – Piran, 1878. godian,
dug 14,48 metara
3. PETRINA, loger, 1887. godina,
dužina 25,6 metara, širina 6,4 metara
4. DUBOKA, tabakul sa štela provom, 1886.godina, dužina 20,50 metara
5. PRAVEDAN, loger, 1900. metara, dužina 21 metara
6. OTAC LUKA, 1887. godina, dužina 19 metara, širina 5 metara
7. BRANIMIR, trabakul, 1904.godina, dužina 15 metara
8. Sv. ROKO ex Rogač, 1880.godina, dužina 18,70 metara, širina 5,80 metara
9. KNEŽA, 1878.godina, dužina 22 metara, širina 6 metara
10. RIŽANA, trabakul, 1881. godina, dužina 18 metara, širina 5,40 metara
11. SLAVIJA, bracera sa štela provom, 1898. godina
12. BOŽIDAR, loger (ex Vitez), 1908. godina, dužina 23,80 metara, širina 6,20 metara
13. DELIJA, trabakul s modificiranom provom, 1906.godina, dužina 25 metara, širina 5,85 metara
14. LIPA MOJA, produženi štilac, (ex Tatjana ex Veselje) 1914. godina,
dug 16 metara, širok 4,4 metara
15. ZVIZDA MORA, bracera, 1904. godina
16. LORENA, štilac, 1878. godina
17. ČUČI, štilac, 1881. godina, dug 13,80 metara, širok 4,78 metara
18. VEDRANA, trabakul sa štela provom, 1909.metara, dug 18,25 metara, širok 4,96 metara, gaz 1,72 metara
19. SVETA MARIJA, trabakul sa štela provom, Chioggia, 1915. metara
20. DESTO, trabakul (Chioggia, 1900.metara), dužina 20,68 metara, širina 6,25 metara
21. ZDRAVA MARIJA, bracera, 1898.godina, duga 14,50 metara, široka 4,48 metara
22. KLINICA, 1897.godina, dužina 23,40 metara, širina 5,70 metara
23. STARI IVE, štilac, 1877.godina
24. SANDOKAN, leut, 1912. godina, dug 12 metara
25. SILVA, trabakul, 1914.godina, dug 21 metara, širok 6,5 metara
26. BARTELO, štilac, 1909. godina, dug 13,80 metara, širok 4,50 metara
27. ARGONAUT, loger, ex Maria Salute, 1914.godina, dug 30 metara
28. GLAVATNI, trabakul sa štela provom, 1908. godina, dug 19 metara, širok 4,95 metara
29. GOSPE OD KARMENA, trabakul sa štela provom, 1910. godina, Piran, dug 15 metara, širok 5,4 metara
30. JUNIOR, loger, 1904. godina, ex ANĐEO (do 1967.) i SETIM (do 1972.)
31. HUM, štilac, 1914.godina, dug 14,60 metara, širok 5 metara
32. BARBARINAC, loger, 1906. godina, dug 25,30 metara, širok 5,2 metra
33. ORION, loger, 1907.godina, dug 25,30 metara, širok 5,2 metra
34. KLEMENTA, bracera sa štela provom, 1009.godina, dug 14,75 metra, širok 5 metara
35. GALIJA, bracera modificirana, ex Muntogras, 1914.godina
36. BISERNA, trabakul sa štela provom, Rovinj, 1882.godina, dug 15,5 metra, širok 5,44 metra
37. STONAC, loger, 1909.godina, dug 18 metara, širok 4,5 metra
38. TRI MARIJE, bracera promijenjene prove u štela, 1869.godina, dug 12,20 metara, širok 4,30 metra
39. GOSTILJE, bracera s modificiranom provom, 1911.godina, dug 14 metara, širok 4,90 metra
40. GOSPA ROZARIJA, 1899.godina, dug 12,70 metara, širok 4,05 metra
41. MICHELLE, ex Mileva, ex Kosov, ex Madonna Del Rosario, ex Selce, 1920. godina, loa 31 m, brt 195
42. USPOMENA, trabakul prerađen u štela, 1897.godina, dug 17 metara
43. NEDICA, loger, 1893.godina
44. ORSERA, bracera, 1905.godina, Piran, dug 12,2 metra, širok 4,4 metra
45. QUO VAVIS-KAMO GREŠ, bracera, 1904. godina, Piran, dug 13,1 metara, širok 4,6 metra
46. NEREZINAC, ex DRAŽICA, loger, 1880.godina, dug 16,24 metra, širok 4,6 metra, teret od 80 do 220 tona
47. SREBRENO, štilac, 1896. godina, izgrađen u Korčuli, dug 17,25 metra, širok 5,08 metra
48. ZLATNI RAT, loger, 1903. godina, Mali Lošinj, dug 13,5 metara, širok 4,20 metra
49. UBAC, trabakul sa štela provom, 1911. godina, Piran, obnovljen u Rovinju, vl. Bradetić Robert
50. DORIA, ex GAJ, štilac, 1878.godina, u Krku, Murter, dug 13,3 metra, širok 4 metra
51. SRETAN, trabakul s prepravljenom provom, 1900. godina, dug 22,17 metra, širok 5,1 metara, izgrađen u Italiji, (zvao se i KOSOVAC, prema HRB)
52. Sv. KRIŽ, 1888. godina, izgrađen u Korčuli, dug 14,20 metra, širok 4,6 metra, obnovljen u Krilu
53. ZAJEDNICA, trabakul sa štela provom, 1892. godina, izgrađen u Sloveniji, dug 19,23 metara, širok 5,6 metra
54. PROVIDNOST, 1912. godina, dug 20,55 metara, širok 5,6 metra, gradnja Piran
55. DUJE, izgrađen 1892. godine u Klimnu, dug 18,65 metara, širok 5,16 metra
56. MLINI, loger, 1916. godina, građen na Malom Lošinju, lpp 19,8, loa 25,4, širina 6,1, bt 70

---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Joško Dadić Joško Dadić Joško Dadić Neven Jović Neven Jović
Joško Dadić
Dinko Foretić, kapetan duge plovidbe

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/split/dinko-foretic-okupio-je-103-stogodisnjaka-talijani-imaju-pomorsku-kulturu-koju-smo-mi-nazalost-izgubili-pa-sad-imamo-pomorsku-antikulturu-1009078 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=35e7513bfe774274245181b2e843d3b29dba959e [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Dinko+Foreti%C4%87+okupio+je+103+stogodi%C5%A1njaka%3A+Talijani+imaju+pomorsku+kulturu+koju+smo+mi%2C+na%C5%BEalost%2C+izgubili+pa+sad+imamo+pomorsku+antikulturu&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Fdinko-foretic-okupio-je-103-stogodisnjaka-talijani-imaju-pomorsku-kulturu-koju-smo-mi-nazalost-izgubili-pa-sad-imamo-pomorsku-antikulturu-1009078 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Fdinko-foretic-okupio-je-103-stogodisnjaka-talijani-imaju-pomorsku-kulturu-koju-smo-mi-nazalost-izgubili-pa-sad-imamo-pomorsku-antikulturu-1009078 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => vrijedna tradicija [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) )
StoryEditorOCM
Splitvrijedna tradicija

Dinko Foretić okupio je 103 stogodišnjaka: Talijani imaju pomorsku kulturu koju smo mi, nažalost, izgubili pa sad imamo pomorsku antikulturu

14. ožujka 2020. - 20:14

Kada samo se u Splitu susreli s kapetanom duge plovidbe Dinkom Foretićem, susreli smo se s čudesnom pričom o drvenoj brodogradnji, maritimnoj baštini, tradiciji i pomorstvu.

Priča je posebno zanimljiva jer Facebook grupa koju je Dinko Foretić osnovao prije sedam godina odnedavno broji 12 tisuća članova. Ova Facebook grupa bavi se drvenom brodogradnjom, te je tako i nazvana “Hrvatski drveni brodovi – Croatian Wooden Boats.

Ovo je, kako se i sami propagiraju, “najveća EU otvorena grupa za sve ljubitelje hrvatskih drvenih brodova, drvene brodogradnje, mora, pomorstva – latinskog jedrenja”.

Osnivač grupe je kapetan duge plovidbe Dinko Foretić, čija obitelj potječe s Korčule, rođen je u Betini na Murtetu, a većinu života (kad nije na brodu) živi u – Splitu.

Već je t...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 18:44