ZdravljeISTRAŽIVANJE

Ovaj umjetni zaslađivač razgrađuje DNK i izaziva ‘propusna crijeva‘ kroz koja fekalije ulaze u krvotok. Ima ga svugdje

Piše MOZAIK SD
4. lipnja 2023. - 16:31

Često pijete gazirana pića i sokove, ledene čajeve, mineralnu vodu s voćnim okusom, vruću čokoladu? Koristite proteinski prah, energetske pločice, uživate u ‘kupovnim‘ slatkišima, žvačete žvake?

Svi ti proizvodi vrlo vjerojatno sadrže sukralozu, dodatak hrani (E955) koji se koristi kao beskalorični umjetni zaslađivač.

Najnovija istraživanja pokazala su, međutim, da unošenje sukraloze u organizam - razgrađuje DNK.

Istraživanjem se bavi tim znanstvenika koji je predvodila profesorica Susan Schiffman s Državnog sveučilišta Sjeverne Karoline, a rad nazvan "Toksikološka i farmakokinetička svojstva sukraloza-6-acetata i njegove matične sukraloze: in vitro testovi probira" objavljen je u Časopis za toksikologiju i zdravlje okoliša.

O čemu se zapravo radi?

Nova studija otkriva da je kemikalija koja nastaje kada konzumiramo taj široko korišteni zaslađivač "genotoksična", odnosno da razgrađuje DNK, a otkriće postavlja pitanja o tome kako zaslađivač može pridonijeti zdravstvenim problemima.

Prethodni rad istog istraživačkog tima utvrdio je da se, nakon gutanja sukraloze, u crijevima proizvede nekoliko spojeva topivih u mastima. Jedan od njih je sukraloza-6-acetat.

Novi rad utvrđuje da je upravo sukraloza-6-acetat genotoksičan. Otkriveno je i da se količine sukraloze-6-acetata u tragovima mogu naći u samom zaslađivaču, prije nego što se konzumira i metabolizira.

Profesorica Schiffman kaže, stavljajući ove nalaze "u kontekst", da Europska agencija za sigurnost hrane ima prag toksikološke zabrinutosti za sve genotoksične tvari od 0,15 mikrograma po osobi dnevno, a da njihov rad sugerira da količine sukraloze-6-acetata u tragovima u jednom dnevnom piću zaslađenom sukralozom prelaze taj prag, a da se u to i ne uračuna količina sukraloza-6-acetata metaboliranog nakon što ljudi konzumiraju sukralozu!.

Za potrebe studije, istraživači su proveli niz in vitro eksperimenata izlažući ljudske krvne stanice sukraloza-6-acetatu i prateći markere genotoksičnosti. "Ukratko, otkrili smo da je sukraloza-6-acetat genotoksičan i da učinkovito razbija DNK u stanicama koje su bile izložene kemikaliji", kaže profesorica Schiffman.

Istraživači su također proveli in vitro testove koji su sukraloza-6-acetatu izložili tkivo ljudskih crijeva. "Otkriveno je da sukraloza može nepovoljno utjecati na zdravlje crijeva, pa smo htjeli vidjeti što bi se tamo moglo dogoditi", kaže Schiffman. "Kada smo sukralozu i sukralozu-6-acetat izložili epitelnom tkivu crijeva – tkivu koje oblaže stijenku crijeva – otkrili smo da obje kemikalije uzrokuju ‘propusna crijeva‘".

U osnovi, navedene tvari stijenku crijeva čine propusnijom. Kemikalije oštećuju ‘uske spojeve‘ gdje se stanice u stijenci crijeva međusobno povezuju.

Problem propusnih crijeva je u tome što stvari koje bi inače bile izbačene iz tijela izmetom, umjesto toga cure iz crijeva i apsorbiraju se u krvotok. Inače, studija rađena na životinjama i 2008. objavljena u Časopisu za toksikologiju i zdravlje otkrila je da je, tijekom 12 tjedana upotrebe, sukraloza smanjila zdrave bakterije i povećala bakterije iz fekalija. Znanstvenici tada zaključuju da, zbog uništavanja zdrave mikroflore u tijelu, sukraloza može smanjiti apsorpciju nekih lijekova

Istraživači su promatrali i genetsku aktivnost crijevnih stanica kako bi vidjeli kako one reagiraju na prisutnost sukraloze-6-acetata. "Otkrili smo da su crijevne stanice izložene sukraloza-6-acetatu imale povećanu aktivnost u genima povezanim s oksidativnim stresom, upalom i kancerogenošću", kaže Schiffman.

"Ovaj rad izaziva mnoštvo zabrinutosti o mogućim zdravstvenim učincima povezanim sa sukralozom i njezinim metabolitima. Vrijeme je da se ponovno razmotri sigurnost i regulatorni status sukraloze, jer je sve više dokaza da ona nosi značajne rizike. Ako ništa drugo, ohrabrujem ljude da izbjegavaju proizvode koji sadrže sukralozu. To je nešto što ne biste trebali konzumirati‘, zaključuje prof. Schiffman.

U SAD-u sukralozu je 1998. godine odobrila američka Uprava za hranu i lijekove (US Food and Drug Administration – FDA) kao univerzalni zaslađivač. Prije izdavanja odobrenja, FDA je evaluirala više od 100 studija sigurnosti, uključujući studije procjene rizika od raka. Prema tim, sad već davnim evaluacijama, "rezultati ovih studija nisu pokazali da ovi zaslađivači uzrokuju rak ili predstavljaju bilo koji drugi rizik po zdravlje ljudi. "

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. svibanj 2024 23:13