StoryEditorOCM

Kroz praktičan rad i interaktivne vježbe učenici educirani kako da zdravo i odgovorno koriste digitalne tehnologije

Piše Marina Knežević Petković/ sponzorirani sadržaj
30. listopada 2024. - 00:00
Edukacija za implementaciju programa prevencije ponašajnih ovisnosti i rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju u sklopu programa ‘Alati za moderno doba’Saša Burić/Cropix

Prošloga tjedna u Splitu u hotelu “Briig”, održan je trodnevni ciklus edukacija stručnih suradnika i nastavnika u sklopu programa “Alati za moderno doba,” usmjerenog na prevenciju rizičnih ponašanja kod učenika u digitalnom okruženju.

Na ovoj edukaciji sudjelovalo je 37 polaznika iz 15 osnovnih škola Splitsko-dalmatinske županije i dvije škole iz Šibensko-Kninske županije. Program su organizirali Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu (ERF) i Hrvatski Telekom (HT), koji već drugu godinu zaredom financijski podržava njegovu nacionalnu implementaciju.

image

Na trodnevnoj edukaciji je sudjelovalo 37 polaznika iz 19 osnovnih škola Splitsko-dalmatinske županije

 

Saša Burić/Cropix

Zašto je ovaj program važan?

U današnjem digitalnom dobu učenici sedmog i osmog razreda i adolescenti, kao pripadnici generacije koja odrasta uz ekrane, izloženi su ne samo potencijalnim informacijskim prednostima, već i rizicima koji dolaze s prekomjernim korištenjem tehnologije i nedostatkom socio-emocionalnih vještina potrebnih za “zdravo” ponašanje u danim situacijama. Iz dugogodišnjih istraživanja, proizlazi da upravo ova dobna skupina pokazuje povećanu sklonost ponašajnim ovisnostima i rizičnom ponašanju na internetu – od cyberbullyinga, nesigurnog dijeljenja osobnih podataka, do igranja igara koje mogu imati negativan utjecaj na njihovo psihičko zdravlje. Podaci pokazuju da 40 posto njih provodi više od četiri sata na društvenim mrežama, polovina provjerava društvene mreže odmah po dolasku notifikacije, dok je čak trećina njih stupila u kontakt s osobom koju je upoznala online.

Kako bi se odgovorilo na te izazove, ERF je uz voditelja projekta profesora Nevena Ricijaša već tijekom prošle školske godine pokrenuo sveobuhvatan i znanstveno evaluiran program univerzalne prevencije za učenike osnovnih škola, koji kroz stručno vođene radionice i predavanja nastoji osnažiti nastavnike, stručne suradnike u prepoznavanju i sprječavanju opasnosti ponašajnih ovisnosti kod djece, te razviti njihove socio-emocionalne vještine, zvane “alati”, važne za razvoj osobno odgovornog ponašanja u virtualnom okruženju, odnosno prevenciju rizičnih ponašanja za sigurno korištenje interneta.

Profesor Ricijaš naglašava: Edukacija se temelji na 12 interaktivnih radionica kroz koje će učenici osnažiti ključne vještine bitne za prevenciju rizičnog ponašanja, poput regulacije emocija, uspostavljanja i održavanja odnosa, kritičkog razmišljanja, medijske pismenosti, samopouzdanja, te odupiranja pritisku vršnjaka. Ovaj pristup nastoji učenike opremiti tim “alatima” za zdravu interakciju u virtualnom prostoru, kako bi mogli prepoznati i izbjegavati opasnosti, te razviti pozitivnu sliku o sebi, izbjegavajući zamke idealiziranih prikaza s društvenih mreža.

image

Prof dr sc Neven Ricijas, voditelj programa Alati za moderno doba

Sasa Buric/Cropix

Nacionalna implementacija

Edukacija je polaznicima pružila niz tematskih cjelina koje su ih pripremile za provođenje programa u svojim školama. Kroz praktičan rad i interaktivne vježbe educirani su kako pomoći učenicima da steknu potrebne alate za zdravo i odgovorno korištenje digitalnih tehnologija.

– Glavni naglasak nam je na socio-emocionalnim vještinama, jer nam one određuju kako ćemo se ponašati u danim situacijama i okruženju. Konkretni alati su usmjereni na rješavanje problema, donošenje odluka, “nošenje” s utjecajem vršnjaka i na vještinu kritičkog mišljenja, koja je jako bitna u svrhu postizanja krajnjeg cilja – uspostavljanja ravnoteže između virtualnog i realnog okruženja. S obzirom na to da je program integriran u redovni kurikulum i dio je školskog preventivnog programa, najčešći modalitet je da bude dio sata razrednika, što nije nužno – izjavila je prof. Dora Dodig Hundrić, članica projektnog tima.

– Suradnja s ERF-om na ovom programu donosi dodatnu vrijednost našoj misiji i viziji, jer svjesni smo kako tehnologija, koja je okosnica modernog društva, a i naš je osnovni biznis, sa sobom nosi i određene izazove. Cilj programa je učenicima dati alternativu, pokazati im kako prepoznati i reagirati na online rizike, ali i kako pozitivno iskoristiti digitalne mogućnosti – pojasnio nam je Daniel Hajden iz HT-a.

image

Daniel Hajden, stručnjak za korporativne komunikacije HT-a

Sasa Buric/Cropix

Pozitivna iskustva

Splitsko izdanje programa “Alati za moderno doba” završeno je s entuzijazmom i uvjerenjem sudionika da će im stečena znanja biti neprocjenjiva u njihovom budućem radu s djecom. Program predstavlja značajan doprinos obrazovanju za sigurno i odgovorno korištenje digitalnih alata, pripremajući učenike za izazove koje donosi digitalno doba. Certifikat za baratanjem alatima za moderno doba dobile su polaznice i socijalne pedagoginje Renata Buzdovačić iz OŠ don Lovre Katića u Solinu i Tamara Bošković iz OŠ “Pojišan” u Splitu, koje su istaknule kako je program izuzetno koristan, jer povezuje teoriju s konkretnim alatima za rad s djecom.

– Iznimno sam zahvalna prof. Ricijašu i cijelom timu što su osmislili ovakav program. Smatram da je jako bitno raditi na prevenciji rizičnih ponašanja mladih, jer su nam ista česta i dosta se njima bavimo u školi. Preventivni programi su jedan od boljih načina kako dati mladima alat, koji će im pomoći da se lakše nose s izazovima odrastanja i spriječiti nekakva rizična ponašanja i pojavu ovisnosti - pojasnila je pedagoginja Buzdovačić.

image

Sudionica programa Renata Buzdovačić, socijalni pedagog u OŠ don Lovre Katića u Solinu

 

Saša Burić/Cropix

– Mislim da program pogađa baš u srž onoga što nama treba. Naime, bavi se tim socio-emocionalnim vještinama, a sva istraživanja u zadnjih 10-ak godina ukazuju na to koliko se treba fokusirati na “to”, a ne na prevenciju “nekog lošeg ponašanja”. Baš mi je drago da sam dio ovoga i definitivno pozdravljam ovakve edukacije – istaknula je Tamara Bošković.

image

Sudionica programa Tamara Bošković, socijalni pedagog OŠ ‘Pojišan‘ u Splitu

 

Saša Burić/Cropix

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. studeni 2024 11:53