stdClass Object ( [id] => 312622 [title] => Želimir Koščević: Institucije treba ukinuti! Ta kultura je zastarjela [alias] => zelimir-koscevic-institucije-treba-ukinuti-ta-kultura-je-zastarjela [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Prije ravno 46 godina mladi Želimir Koščević (1939.), povjesničar umjetnosti, etnolog, kustos, kritičar i voditelj tada već kultne Galerije Studentskog centra u Zagrebu, objavio je dekret te 1970. naredio, prvo: "ukida se: slikarstvo, kiparstvo, grafičarstvo, primijenjene umjetnosti, industrijsko oblikovanje, arhitektura i urbanizam. Drugo, zabranjuje se nadalje: svaka djelatnost na području povijesti umjetnosti, a posebno takozvana likovna kritika, i konačno - obustavljaju se: sve izložbe u svim galerijama, muzejima, izložbenim i umjetničkim paviljonima". U međuvremenu je Želimir Koščević stekao status neprijepornog velikana, osobito u kustoskom smislu, ali i kao autor više od 600 radova i 15 knjiga, iza kojeg je sjajna karijera u domaćim i međunarodnim okvirima. U Splitu je u Galeriji umjetnina održao predavanje "Vjerovali ili ne - tako je to bilo". Kako danas gleda na svoj buntovni dekret?

- Potpisao bih svaku riječ! Vidite, institucionalna kultura je u osnovi zastarjela, a ako je nešto zastarjelo, što biste nego to ukinuli? Naravno da je to radikalan pristup, a nastao je naslonjen na deklaracije i manifeste ruske avangarde.

Ali taj dekret, koliko god mi šutjeli o tome, i danas je aktualan jer, bojim se, institucije i danas, možda i više nego prije, "jedu umjetnost".
- Apsolutno. Drago mi je da to uviđate. Dakako, pronađe se tu i tamo pokoja institucija koja ne jede svoju djecu kao, recimo, splitska Galerija umjetnina, za koju mislim da nije žderač umjetnosti, i to je ohrabrujuće. Vidim da i u Rijeci Moderna galerija radi vrlo poticajne programe, ima još primjera u Dubrovniku i Puli, ali, bojim se, ne i u Zagrebu.

Promijenilo se sve

Da?
- Da. Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu je, nažalost, mrtva institucija. Oni tamo rade nekakve zabavice bez ikakve invencije, bez kreativnosti, bez projekcije budućnosti. Nema akcije, nema aktivizma.

Vi ste upravo uz svoj "dekret" napisali da i umjetnost traži permanentnu akciju kojoj je cilj da fizički prostor ljudskog bića učini ljudskijim, a ljudsko biće duhovnijim.
- Da. Ali budimo realni, od toga dekreta koji je napisan emotivno, s emotivnim impulsom, prošlo je toliko godina, a promijenilo se sve. Promijenilo se kulturno i socijalno okruženje i okolnosti, ali su promjene i geopolitičke naravi. Danas živimo novu realnost i što se tu može... Kulturnom scenom dominiraju mrtve ili polumrtve institucije, nema živog, aktivnog kustosa, kustosa s idejom, s vizijom, s imaginacijom koja se referira na socijalno okruženje. Možda sam ja još uvijek pomalo romantičan, ali... Ali što nam drugo preostaje osim tog emocionalnog, nazovimo ga i romantičnog, potencijala? U protivnom, mogli bismo postati i postajemo preslik tih mrtvih institucija.

Svoje ste predavanje u Splitu naslovili "Vjerovali ili ne, tako je to bilo". Zvuči kao naslov iz Ripleyjeve rubrike o bizarnim pojavama.
- Da, da... Današnji mladi ljudi koji su, moram reći, poprilično indoktrinirani i na razdoblje šezdesetih, sedamdesetih gledaju bez dovoljno znanja, njima to djeluje nestvarno. Doista, vjerovali ili ne, tih godina u Zagrebu, Beogradu, Ljubljani, Sarajevu... događale su se vrlo važne umjetničke stvari, stvoreni su vrlo snažni kulturni centri, afirmirali su se novi umjetnici i umjetnički pravci. To je, vjerovali ili ne, bila bujna, plodna, kreativna, interaktivna i hrabra scena, scena koja je kroz umjetnost otvarala društvene teme. Pritom, bilo je tu vrlo različitih idejnih i ideoloških polazišta, ali je dijalog bio živ. Recimo, Josip Depolo je bio "bog i batina", ali se s njim preko Vjesnika moglo polemizirati. Polemika se podrazumijevala, ali polemike su se vodile bez zaguljenosti u javnom diskursu.

U tom smislu, kako uopće današnjim studentima i đacima, koji na socijalističku prošlost gledaju kroz naočale potpunog poricanja, objasniti da je u to vrijeme bila moguća onakva Galerija Studentskog centra?
- Čujte, ja ni sam sebi ponekad ne mogu objasniti zašto i kako je to bilo, ali mogu posvjedočiti da je bilo. Ja sam bio tu, bio sam sukreator te scene, pa i Studentskog centra. No, s ovim odmakom, vidim i svjedočim da su i Studentski centar, ali i slične kulturne institucije u čitavoj tadašnjoj zemlji, vodili intelektualci, a ne policajci, političari, menadžeri i ideolozi bilo kakve vrste. Govorim o desetak, dvadeset intelektualaca, a ne tek formalnih nositelja ove ili one diplome kojima, kao ovim novima, nije trebao glasnogovornik. Naravno, većina je pripadala određenom ideološkom opredjeljenju, ali nisu odustajali od razmišljanja svojom glavom. To je činjenica.

Prvi red balkona

Činjenica je također da su se tada, i vjerojatno nikad poslije, ista umjetnička i kulturna zbivanja događala i u velikim europskim centrima. Hoću reći, Zagreb, odnosno hrvatska kultura, nisu zaostajali.
- Dapače, ja mislim da ne da se nije zaostajalo, nego je u smislu novih umjetničkih pravaca Hrvatska u najmanju ruku bila ravnopravna Berlinu i Parizu. No, ponavljam, i Beograd i Sarajevo i Ljubljana, čak i Skoplje, jednako su aktivno i inovativno pratili europska kulturna zbivanja. Dakako, idejne postavke su bile različite, ali je umjetnički aktivizam i umjetnički, recimo tako, rezultat bio vrlo usporediv. Dapače! Bili smo, otvoreno ću reći, čak i ispred takozvanih velikih europskih centara.

Da?
- Da. Vjerovali ili, jel'da?

A danas? Gdje smo danas?
- Ah... Ja sam danas samo gledatelj iz prvog reda balkona koji ima udobnu poziciju gledati dolje na zbivanja. Pustimo ih neka rade, valjda će se nešto zbiti. Premda, kad gledam performersku scenu, na hepeninge i tako, mogu samo odmahnuti rukom i reći: to smo sve već vidjeli prije četrdeset godina.

Vi ste prije skoro pedeset godina postavili "Izložbu žena i muškaraca" na kojoj nije bilo ničega, a desetljećima poslije Marina Abramović radi u New Yorku i Londonu nešto vrlo slično.
- Ja vrlo poštujem Marinu Abramović i ne bih kazao da je to slično. Ona se bavi drugim stvarima, a ta izložba... Ta izložba se referirala na instiucije, na galerije i muzeje. Jest, bila je to izložba na kojoj publici nisam ponudio ništa osim publike same.

Rekli ste "ako umjetnost nije u vama, onda umjetnosti nema".
- Tako je. Priznajem, u formuliranju toga teksta jako mi je pomogao Vjeran Zupa, on je uvijek bio rječitiji od mene...

Onda, ako umjetnosti nema u nama... Ima li je?
- Ma ima. Ima. Umjetnost je jedno čudno, živo i žilavo biće koje će preživjeti i diktature, i okupacije, i cenzure, zabrane... Nerazumijevanje, i socijalizam, i kapitalizam. Umjetnost će preživjeti, u to duboko vjerujem.

Na što ste osobito ponosni iz svoje bogate životne, umjetničke i profesionalne ostavštine?
- Uh... Teško je to reći, ali eto, mislim da je to razdoblje od 1967. do otprilike 1980. bilo jedno vrlo kreativno razdoblje kojem sam nastojao dati svoj doprinos. Bili smo sudionici jednoga širega geopolitičkog kruga, ne mislim samo na bivšu Jugoslaviju, već i na Austriju, Mađarsku, Češku, Poljsku....

Što biste u proteklih pola stoljeća onda na našoj umjetničkoj sceni izdvojili kao nedvojbeno relevantno?
- Mislim da tu u prvom redu spada pokret Novih umjetničkih tendencija u tadašnjoj Galeriji suvremenih umjetnosti u Zagrebu. "Fluksus", koji sam i osobno inaugurirao, bio je vrijedan, ali nije imao takvo značenje kao Nove tendencije koje su bile vidljive jako široko, od Dubrovnika u Umjetničkoj galeriji do riječke Moderne galerije, to se prelijevalo i komuniciralo s beogradskim Muzejom savremene umetnosti do Jesenjeg salona u Banjoj Luci, i tako dalje.

Posljednjih ste godina angažirani u samoborskoj galeriji 'Lang' koja se bavi isključivo fotografijom. Jeste li se fotografiji posvetili radi njezine demokratičnosti i sposobnosti komuniciranja sa širom publikom?
- Da. Djelomice i radi toga. Fotografija je jeftin i pristupačan medij kojemu su nove tehnologije dale vjetar u leđa i omogućile velikom broju ljudi da se bave fotografijom i da budu publika fotografima. Kakva god fotografija bila, ona je vidljiva, ona i kad ima, a često ima, duboke skrivene slojeve, ona je publici atraktivna. Atraktivna je i kad je neshvatljiva. Planiram s vašim splitskim Fotoklubom otvoriti širu suradnju jer vidim da oni održavaju jako živu scenu, pa ćemo vidjeti...

 

 


Umjetnička pobuna i nasilje

Jedan od rijetkih splitskih konceptualnih iskoraka bio je 'Crveni Peristil' koji ima mitsko mjesto u memoriji. Umjetnici 'Crvenog Peristila' svoju su pobunu skupo platili. Je li pobuna u umjetnosti nužna?
- A čujte, sve je do pojedinca. Pobuniti se možete i na stadionu u Poljudu, ali je nužno znati razlikovati umjetničku pobunu od nasilja. Današnje društveno okruženje je, na žalost, dosta restriktivno i rigidno i ne samo od jučer, ne samo od ministra Hasanbegovića, nego znatno duže, pa ne treba čuditi što pametni, vrijedni, kulturni pojedinci odlaze vani. Svjedoci smo kaubojskog vremena koje formira i način razmišljanja koji je prvo profitabilan, a rijetko ili nikako kreativan. U svijetu imate sjajne primjere bogatih ljudi koji daju velik novac u pokušaju da pomognu kulturi i umjetnosti, ovdje to ne postoji, a osobito je to teško očekivati u sferi suvremene umjetnosti, nematerijalne umjetnosti, koju ne možete 'okačiti na zid'. Čini mi se da Rijeka otvara mogućnosti umjetničkog dijaloga, pitanje Splita je otvoreno, a Split je drugi najveći grad u zemlji. Dosta ovisi o takozvanoj kulturnoj administraciji, odnosno o politici.

No, kulturna administracija najčešće uopće ne razumije umjetnost.
- Pa neka ne razumije! Ja od nje ne očekujem da razumije, ali očekujem da je poštuje, respektira. Naravno da kulturna administracija, politika, nikad neće razumjeti o čemu ja govorim, ali je minimum da to poštuje. Da poštuje one koji razumiju i koji znaju, to očekujem od politike. Očekujem da poštuje kulturu koja je i njihova kultura. No, na žalost, bojim se da su moja očekivanja previsoka.

 


 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VJEROVALI ILI NE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2016-05-15 14:46:20 [created_by] => 3118 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2016-05-16 01:06:26 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2016-05-15 15:02:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 6026 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2016\/05\/15\/Kultura\/zelimir_kuscevic2-110516.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/05\/15\/Kultura\/zelimir_kuscevic-110516.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/05\/15\/Kultura\/zelimir_kuscevic1-110516.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"960x638"},{"size0":"960x1440"},{"size0":"960x1440"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7910468 Threads: 2 Questions: 1649968983 Slow queries: 4904952 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111760917 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 53 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/zelimir-koscevic-institucije-treba-ukinuti-ta-kultura-je-zastarjela-312622 [printLink] => /kultura/zelimir-koscevic-institucije-treba-ukinuti-ta-kultura-je-zastarjela-312622?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 328392 [name] => kultura [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => kultura [link] => /tag/kultura ) [1] => stdClass Object ( [id] => 243219 [name] => Želimir Koščević [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zelimir-koscevic [link] => /tag/zelimir-koscevic ) [2] => stdClass Object ( [id] => 243220 [name] => kustos [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => kustos [link] => /tag/kustos ) [3] => stdClass Object ( [id] => 243221 [name] => umijetnost [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => umijetnost [link] => /tag/umijetnost ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VJEROVALI ILI NE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Želimir Koščević: Institucije treba ukinuti! Ta kultura je zastarjela [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3118 [name] => Eda Vujević [username] => eda.vujevic [email] => eda.vujevic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$fqFkFA4bWh0UxKvTp8AlaewNrIgF32memX1V0YZbOBaPoPk52RrGG [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/eda-vujevic-3118 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1636 [gender] => m [description] => [image] => 1636.jpeg [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1636.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/05/15/Kultura/zelimir_kuscevic2-110516.jpg [galleryCount] => 3 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/05/15/Kultura/zelimir_kuscevic2-110516.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/05/15/Kultura/zelimir_kuscevic-110516.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/05/15/Kultura/zelimir_kuscevic1-110516.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Prije ravno 46 godina mladi Želimir Koščević (1939.), povjesničar umjetnosti, etnolog, kustos, kritičar i voditelj tada već kultne Galerije Studentskog centra u Zagrebu, objavio je dekret te 1970. naredio, prvo: "ukida se: slikarstvo, kiparstvo, grafičarstvo, primijenjene umjetnosti, industrijsko oblikovanje, arhitektura i urbanizam. Drugo, zabranjuje se nadalje: svaka djelatnost na području povijesti umjetnosti, a posebno takozvana likovna kritika, i konačno - obustavljaju se: sve izložbe u svim galerijama, muzejima, izložbenim i umjetničkim paviljonima". U međuvremenu je Želimir Koščević stekao status neprijepornog velikana, osobito u kustoskom smislu, ali i kao autor više od 600 radova i 15 knjiga, iza kojeg je sjajna karijera u domaćim i međunarodnim okvirima. U Splitu je u Galeriji umjetnina održao predavanje "Vjerovali ili ne - tako je to bilo". Kako danas gleda na svoj buntovni dekret?

- Potpisao bih svaku riječ! Vidite, institucionalna kultura je u osnovi zastarjela, a ako je nešto zastarjelo, što biste nego to ukinuli? Naravno da je to radikalan pristup, a nastao je naslonjen na deklaracije i manifeste ruske avangarde.

Ali taj dekret, koliko god mi šutjeli o tome, i danas je aktualan jer, bojim se, institucije i danas, možda i više nego prije, "jedu umjetnost".
- Apsolutno. Drago mi je da to uviđate. Dakako, pronađe se tu i tamo pokoja institucija koja ne jede svoju djecu kao, recimo, splitska Galerija umjetnina, za koju mislim da nije žderač umjetnosti, i to je ohrabrujuće. Vidim da i u Rijeci Moderna galerija radi vrlo poticajne programe, ima još primjera u Dubrovniku i Puli, ali, bojim se, ne i u Zagrebu.

Promijenilo se sve

Da?
- Da. Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu je, nažalost, mrtva institucija. Oni tamo rade nekakve zabavice bez ikakve invencije, bez kreativnosti, bez projekcije budućnosti. Nema akcije, nema aktivizma.

Vi ste upravo uz svoj "dekret" napisali da i umjetnost traži permanentnu akciju kojoj je cilj da fizički prostor ljudskog bića učini ljudskijim, a ljudsko biće duhovnijim.
- Da. Ali budimo realni, od toga dekreta koji je napisan emotivno, s emotivnim impulsom, prošlo je toliko godina, a promijenilo se sve. Promijenilo se kulturno i socijalno okruženje i okolnosti, ali su promjene i geopolitičke naravi. Danas živimo novu realnost i što se tu može... Kulturnom scenom dominiraju mrtve ili polumrtve institucije, nema živog, aktivnog kustosa, kustosa s idejom, s vizijom, s imaginacijom koja se referira na socijalno okruženje. Možda sam ja još uvijek pomalo romantičan, ali... Ali što nam drugo preostaje osim tog emocionalnog, nazovimo ga i romantičnog, potencijala? U protivnom, mogli bismo postati i postajemo preslik tih mrtvih institucija.

Svoje ste predavanje u Splitu naslovili "Vjerovali ili ne, tako je to bilo". Zvuči kao naslov iz Ripleyjeve rubrike o bizarnim pojavama.
- Da, da... Današnji mladi ljudi koji su, moram reći, poprilično indoktrinirani i na razdoblje šezdesetih, sedamdesetih gledaju bez dovoljno znanja, njima to djeluje nestvarno. Doista, vjerovali ili ne, tih godina u Zagrebu, Beogradu, Ljubljani, Sarajevu... događale su se vrlo važne umjetničke stvari, stvoreni su vrlo snažni kulturni centri, afirmirali su se novi umjetnici i umjetnički pravci. To je, vjerovali ili ne, bila bujna, plodna, kreativna, interaktivna i hrabra scena, scena koja je kroz umjetnost otvarala društvene teme. Pritom, bilo je tu vrlo različitih idejnih i ideoloških polazišta, ali je dijalog bio živ. Recimo, Josip Depolo je bio "bog i batina", ali se s njim preko Vjesnika moglo polemizirati. Polemika se podrazumijevala, ali polemike su se vodile bez zaguljenosti u javnom diskursu.

U tom smislu, kako uopće današnjim studentima i đacima, koji na socijalističku prošlost gledaju kroz naočale potpunog poricanja, objasniti da je u to vrijeme bila moguća onakva Galerija Studentskog centra?
- Čujte, ja ni sam sebi ponekad ne mogu objasniti zašto i kako je to bilo, ali mogu posvjedočiti da je bilo. Ja sam bio tu, bio sam sukreator te scene, pa i Studentskog centra. No, s ovim odmakom, vidim i svjedočim da su i Studentski centar, ali i slične kulturne institucije u čitavoj tadašnjoj zemlji, vodili intelektualci, a ne policajci, političari, menadžeri i ideolozi bilo kakve vrste. Govorim o desetak, dvadeset intelektualaca, a ne tek formalnih nositelja ove ili one diplome kojima, kao ovim novima, nije trebao glasnogovornik. Naravno, većina je pripadala određenom ideološkom opredjeljenju, ali nisu odustajali od razmišljanja svojom glavom. To je činjenica.

Prvi red balkona

Činjenica je također da su se tada, i vjerojatno nikad poslije, ista umjetnička i kulturna zbivanja događala i u velikim europskim centrima. Hoću reći, Zagreb, odnosno hrvatska kultura, nisu zaostajali.
- Dapače, ja mislim da ne da se nije zaostajalo, nego je u smislu novih umjetničkih pravaca Hrvatska u najmanju ruku bila ravnopravna Berlinu i Parizu. No, ponavljam, i Beograd i Sarajevo i Ljubljana, čak i Skoplje, jednako su aktivno i inovativno pratili europska kulturna zbivanja. Dakako, idejne postavke su bile različite, ali je umjetnički aktivizam i umjetnički, recimo tako, rezultat bio vrlo usporediv. Dapače! Bili smo, otvoreno ću reći, čak i ispred takozvanih velikih europskih centara.

Da?
- Da. Vjerovali ili, jel'da?

A danas? Gdje smo danas?
- Ah... Ja sam danas samo gledatelj iz prvog reda balkona koji ima udobnu poziciju gledati dolje na zbivanja. Pustimo ih neka rade, valjda će se nešto zbiti. Premda, kad gledam performersku scenu, na hepeninge i tako, mogu samo odmahnuti rukom i reći: to smo sve već vidjeli prije četrdeset godina.

Vi ste prije skoro pedeset godina postavili "Izložbu žena i muškaraca" na kojoj nije bilo ničega, a desetljećima poslije Marina Abramović radi u New Yorku i Londonu nešto vrlo slično.
- Ja vrlo poštujem Marinu Abramović i ne bih kazao da je to slično. Ona se bavi drugim stvarima, a ta izložba... Ta izložba se referirala na instiucije, na galerije i muzeje. Jest, bila je to izložba na kojoj publici nisam ponudio ništa osim publike same.

Rekli ste "ako umjetnost nije u vama, onda umjetnosti nema".
- Tako je. Priznajem, u formuliranju toga teksta jako mi je pomogao Vjeran Zupa, on je uvijek bio rječitiji od mene...

Onda, ako umjetnosti nema u nama... Ima li je?
- Ma ima. Ima. Umjetnost je jedno čudno, živo i žilavo biće koje će preživjeti i diktature, i okupacije, i cenzure, zabrane... Nerazumijevanje, i socijalizam, i kapitalizam. Umjetnost će preživjeti, u to duboko vjerujem.

Na što ste osobito ponosni iz svoje bogate životne, umjetničke i profesionalne ostavštine?
- Uh... Teško je to reći, ali eto, mislim da je to razdoblje od 1967. do otprilike 1980. bilo jedno vrlo kreativno razdoblje kojem sam nastojao dati svoj doprinos. Bili smo sudionici jednoga širega geopolitičkog kruga, ne mislim samo na bivšu Jugoslaviju, već i na Austriju, Mađarsku, Češku, Poljsku....

Što biste u proteklih pola stoljeća onda na našoj umjetničkoj sceni izdvojili kao nedvojbeno relevantno?
- Mislim da tu u prvom redu spada pokret Novih umjetničkih tendencija u tadašnjoj Galeriji suvremenih umjetnosti u Zagrebu. "Fluksus", koji sam i osobno inaugurirao, bio je vrijedan, ali nije imao takvo značenje kao Nove tendencije koje su bile vidljive jako široko, od Dubrovnika u Umjetničkoj galeriji do riječke Moderne galerije, to se prelijevalo i komuniciralo s beogradskim Muzejom savremene umetnosti do Jesenjeg salona u Banjoj Luci, i tako dalje.

Posljednjih ste godina angažirani u samoborskoj galeriji 'Lang' koja se bavi isključivo fotografijom. Jeste li se fotografiji posvetili radi njezine demokratičnosti i sposobnosti komuniciranja sa širom publikom?
- Da. Djelomice i radi toga. Fotografija je jeftin i pristupačan medij kojemu su nove tehnologije dale vjetar u leđa i omogućile velikom broju ljudi da se bave fotografijom i da budu publika fotografima. Kakva god fotografija bila, ona je vidljiva, ona i kad ima, a često ima, duboke skrivene slojeve, ona je publici atraktivna. Atraktivna je i kad je neshvatljiva. Planiram s vašim splitskim Fotoklubom otvoriti širu suradnju jer vidim da oni održavaju jako živu scenu, pa ćemo vidjeti...

 

 


Umjetnička pobuna i nasilje

Jedan od rijetkih splitskih konceptualnih iskoraka bio je 'Crveni Peristil' koji ima mitsko mjesto u memoriji. Umjetnici 'Crvenog Peristila' svoju su pobunu skupo platili. Je li pobuna u umjetnosti nužna?
- A čujte, sve je do pojedinca. Pobuniti se možete i na stadionu u Poljudu, ali je nužno znati razlikovati umjetničku pobunu od nasilja. Današnje društveno okruženje je, na žalost, dosta restriktivno i rigidno i ne samo od jučer, ne samo od ministra Hasanbegovića, nego znatno duže, pa ne treba čuditi što pametni, vrijedni, kulturni pojedinci odlaze vani. Svjedoci smo kaubojskog vremena koje formira i način razmišljanja koji je prvo profitabilan, a rijetko ili nikako kreativan. U svijetu imate sjajne primjere bogatih ljudi koji daju velik novac u pokušaju da pomognu kulturi i umjetnosti, ovdje to ne postoji, a osobito je to teško očekivati u sferi suvremene umjetnosti, nematerijalne umjetnosti, koju ne možete 'okačiti na zid'. Čini mi se da Rijeka otvara mogućnosti umjetničkog dijaloga, pitanje Splita je otvoreno, a Split je drugi najveći grad u zemlji. Dosta ovisi o takozvanoj kulturnoj administraciji, odnosno o politici.

No, kulturna administracija najčešće uopće ne razumije umjetnost.
- Pa neka ne razumije! Ja od nje ne očekujem da razumije, ali očekujem da je poštuje, respektira. Naravno da kulturna administracija, politika, nikad neće razumjeti o čemu ja govorim, ali je minimum da to poštuje. Da poštuje one koji razumiju i koji znaju, to očekujem od politike. Očekujem da poštuje kulturu koja je i njihova kultura. No, na žalost, bojim se da su moja očekivanja previsoka.

 


 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>



[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/zelimir-koscevic-institucije-treba-ukinuti-ta-kultura-je-zastarjela-312622 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=19add1f029aa3f77310a005af0254ae7d1b211fd [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=%C5%BDelimir+Ko%C5%A1%C4%8Devi%C4%87%3A+Institucije+treba+ukinuti%21+Ta+kultura+je+zastarjela&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fzelimir-koscevic-institucije-treba-ukinuti-ta-kultura-je-zastarjela-312622 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fzelimir-koscevic-institucije-treba-ukinuti-ta-kultura-je-zastarjela-312622 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VJEROVALI ILI NE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaVJEROVALI ILI NE

Želimir Koščević: Institucije treba ukinuti! Ta kultura je zastarjela

15. svibnja 2016. - 17:02

Prije ravno 46 godina mladi Želimir Koščević (1939.), povjesničar umjetnosti, etnolog, kustos, kritičar i voditelj tada već kultne Galerije Studentskog centra u Zagrebu, objavio je dekret te 1970. naredio, prvo: "ukida se: slikarstvo, kiparstvo, grafičarstvo, primijenjene umjetnosti, industrijsko oblikovanje, arhitektura i urbanizam. Drugo, zabranjuje se nadalje: svaka djelatnost na području povijesti umjetnosti, a posebno takozvana likovna kritika, i konačno - obustavljaju se: sve izložbe u svim galerijama, muzejima, izložbenim i umjetničkim paviljonima". U međuvremenu je Želimir Koščević stekao status neprijepornog velikana, osobito u kustoskom smislu, ali i kao autor više od 600 radova i 15 knjiga, iza kojeg je sjajna karijera u domaćim i međunarodnim okvirima. U Splitu je u Gale...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 23:11