stdClass Object ( [id] => 1364463 [title] => Vozači Kristo i Stijepo: ‘Kad se ugasio dubrovački ‘travanj‘, koja je to žalost bila. Grad je plak‘o, strašno nešto‘ [alias] => vozaci-kristo-i-stijepo-kad-se-ugasio-dubrovacki-travanj-koja-je-to-zalost-bila-grad-je-plak-o-strasno-nesto [catid] => 252 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Kad je stigao na dubrovačke ulice 1910. godine, bio je čudo tehnike. Šezdeset godina poslije, kao sporog i opasnog "starca" koji smeta drugim vozilima, sugrađani su ga uz suze ispratili sa Stanice Lapad na posljednju vožnju do remize.

Dubrovački "travanj", ni tramvaj niti trajvan, na prvu nam kažu dubrovački travanjaši Stijepo Vojvodić i Kristo Tomušić. Bili su dijelom "života" ovog simbola grada, obojica zaposleni u poduzeću "Tramvaj". Stijepo je počeo raditi 1958., "direktor me pit‘o par pitanja i reko da sutra ujutro dođem na pos‘o, ni liječnički mi nije treb‘o." Odmah je dobio uniformu "modru, Varteks ih je šio", bursu i zviždak. Učio je od starijih, najprije je bio kondukter, a nakon položenih ispita sjeo je za upravljač "travanja".

- Prvi "travanj" s Pila je išo u pet sati i dvije minute, svakih 12 minuta, ako bi se uspjelo stić, ako ne, kasnilo se. Kad su bile gužve, ljeti pogotovo, ubacivalo bi se i prikolice, uvijek jedna-dvije su mogle jedino po ravnome, nikako s Pila uzbrdo – prisjeća se ovaj devedesetogodišnjak koji je vozio tramvajsku liniju za Lapad. Iako su poslije došli veći tramvaji, sastavljeni u Sarajevu, Stijepo je i dalje vozio one prve, stare češke "travanje" s brojevima od 1 do 5. Kad su ukinuli tramvaj, travanjaši su polagali za vozače autobusa, on je nastavio rad u skladištu do umirovljenja 1991. godine.

Na posao je išao oko četiri ujutro, a ako je vozio zadnji tramvaj (23:00) na svojoj liniji, kući bi išao pješice. Tramvaji su često kasnili jer bi vrijeme gubili u čekanju na križanjima kako bi se mogli mimoići.

Šinjel oko ‘čljanaka‘

- Križanja su bila kod suda, fakulteta i hotela Petka, tu su se čekali, a vazda je netko kasnio. Skretnica je bila na Stanici Lapad, uvijek bi netko od nas uskočio pa skreto za Lapad ili Gruž, ovisno koji bi "travanj" nailazio – kaže 88-godišnji Kristo koji je nakon pripajanja poduzeća Komunalno Konavle, gdje je radio na prijevozu autobusima, u "Tramvaj" došao 1964. godine. Nakon rada na dubrovačkom tramvaju, prešao je kao kondukter u autobuse na rute po Pelješcu, Konavlima, u Crnu Goru...

---

image

Bajvagen na Pilama 1969. godine

Fb Dubrovnik Nekad
---

- U autobusu je bilo bolje, sjed‘o bi i naplaćiv‘o, straga se ulazilo, a izlazilo naprijed. Bilo je lakše jer nisi mor‘o ić kroz autobus ko kroz "travanj". Napuni se preko mjere, a ti moraš prolazit kroz tu gužvu i provjeravat imaju li svi karte u "travanju". Grubo! Onda revizor dođe i ako nađe putnika bez karte, kazni mene. A vazda je bilo onih što su se švercali, ko i danas – kaže Kristo, a za uniformu konduktera će:

- Bio sam ko vojnik, dali mi šinjel, kapu s taškom, opasač i kožnu bursu za naplaćivat, i još kliješta. A ja manji rastom, do čljanaka mi se smot‘o šinjel. Bursa ispred pa se ti guraj kroz ljude.

Na pitanje koliko je ljudi moglo stati u tramvaj, simpatično odgovaraju – koliko je trebalo!

‘Visili ko mravi‘

- Ko mravi bi visili sa strana od prikolica. Koliko ih se samo švercalo! Skakali bi u "travanj" najviše kod stare pošte na Pilama, kad bi tek krenuo. Iskakalo se iz njega gdje je kome trebalo – kažu nam sugovornici koji su i sami usavršili spomenute tehnike. Stijepo je naučio iskakat iz "travanja" u pokretu na Petki jer je tuda išao sporo. Jednostavno je, kaže, skočiš unatrag i tako ostaneš na nogama, jer ako ćeš naprijed, sigurno padaš! Svi su "pasirali" (visili) na "travanju", na vratima, skalinima, u tome "pasiranju" na tramvajskoj papučici se jednostavno uživalo.

Stijepo je čak provjerio koliku brzinu "travanj" može dosegnuti.

---

image

Kristo je u ‘travanju’ našao ljubav života, svoju Maricu

Tonči Plazibat/Cropix
---

- Pokojni Đuro Brautović je vozio autobus Alfu. Krenuli smo s Boninova skupa i izmjerio je da je travanj uhvatio brzinu od 40 kilometara. Mogo je on ić, ali nije imo đe.

Karta je koštala dinar, tramvajska pruga do Lapada bila je 800 metara duža nego ona do Gruža. Osmica je bila najopasnija, "cijela se culjala u križanjima", a trica je prva cijela preuređena, "od motora do karoserije sve su radili meštri u remizi". Znao je zbog skretnica gruški "travanj" produžiti u Lapad i obratno. Imao je pet brzina, na petu je vozio, s motorima s obje strane. Magnetne pločice uključile bi se kad bi išao nizbrdo kako ne bi proklizao na šinama. U podnožju je bila kutija s pijeskom da se ublaži proklizavanje sipanjem pijeska po šinama. Najopasnije je bilo kraj Vile Palme i kroz Uvalu do Kompasa zbog lišća s okolnih stabala.

Čeh i ‘crljena stotka‘

Spomenuli su se i pokojnog Iva Krkoča, tadašnjeg direktora "Tramvaja".

- Nikad se njemu nije govorilo gospodine ili gosparu jer tad je bilo samo druže, ali nećeš ni druže reć pa su ga svi zvali meštre Ivo. Danas kad uđem u autobus pozdravim šofera s meštre, ušlo mi u krv – kroz osmijeh će Stijepo, a Kristo dodaje:
- I bio je stvarno dobar meštar. U kancelariji bi osjetio po zvuku koji "travanj" ne radi dobro pa bi rek‘o: Isključite ga iz prometa i popravite to.

Kad je Stijepo došao u "Tramvaj", bilo je 48 djelatnika. Tada je bio samo jedan autobus, zvali su ga "londonac", vozio je za Župu. Onda su došle Alfe, "bile su pojam", jedna za Plat, za Brgat i jedna za turiste za izlete. Pred gašenje bilo je 85 djelatnika u dubrovačkom tramvajskom prometu.

---

image

Stijepo je za uspomenu uzeo grb s tramvaja i uokvirio ga

Tonči Plazibat/Cropix
---

- Apsolutno sam volio svoj pos‘o, bilo je problemčića, ali rješav‘o bi ih u hodu. Jednom sam kao kondukter naplaćiv‘o kartu, vratim ostatak, a Čeh mi kaže da mi je dao veću novčanicu, onu crljenu stotku od dinara. Ja u zviždak da se "travanj" zaustavi i na policiju. Sjećam se, vozio sam osmicu s pošte Lapad do Kompasa, nisam im‘o prikolicu, ali bilo je loše vrijeme, neki Francuz sa "spačekom" naiš‘o, baš tamo đe je bila gostiona Zvrko, prva u Uvali. Vozio sam odozgo i on je stao do šina, nisam mog‘o zaustavit i skalin od "travanja" mu je zakačio felgu i gumu. A inače nisam im‘o nesreća - prisjeća se Stijepo. Bilo je i simpatičnih situacija kad su se čičimci razletjeli po tramvaju ili kad bi mladost iz škerca potegla "biger", pa tramvaj nije mogao dalje jer bi ostao bez struje. Ali bilo je poštovanja, "kad bi došlo starije čeljadi u ‘travanj‘, odma se mladost dizala, nije trebalo pitat".

Plaće im nisu bile neke, ali su imali puno prekovremenih sati, kažu nam. "Nije to bilo 208 sati, znalo se raditi po 300".

Suza pune tračnice

Međuljudski odnosi su bili više nego dobri, pomagali su jedni druge, kad bi netko radio kuću, bez problema bi se skupila ekipa za nalijevat ploču.

- Te 1964. smo primili sedam plaća viška. Svake godine je bila bar po jedna plaća viška. Znam da bi u prosincu i siječnju firma uvijek posuđivala para u Atlantske plovidbe da se pokrije dok ne bi počela sezona – pričaju nam travanjaši.

Kristo je u dubrovačkom tramvaju našao ljubav života. Supruga Marica išla bi u školu ili iz škole "pa se gledaj u ‘travanju‘, pa se nađi na Stradunu i evo 57 godina braka".

---

image

Vađenje tramvaja iz Pila nakon nesreće u ožujku 1970.

 

Fb Dubrovnik Nekad
---

Ljudi su se voljeli voziti tramvajem, išao je sporije, ali bio je omiljeno prijevozno sredstvo na gradskim ulicama.

- Priča je bila "ako ti se žuri, ajde pješke". Bilo je slučajeva da "travanj" krene s Pila i pobjegne đaku, on počne trčat za njim i na bolnici ga stigne jer je ovaj čeko da prođe "travanj" iz Gruža. U Gružu je ujutro bila velika gužva kad bi dolazio vlak, Hercegovke iz Popova polja bi dolazile na placu u Grad, iskrcale bi se na Pile i onda trči do place da zauzmeš bolje mjesto. Jednom ih je dvoje stranaca vidilo kako trče, valjda su se prepali pa i oni trk za njima – kroz smijeh su se prisjetili.

Žale za dubrovačkim tramvajem, mogao je danas, barem ruta iz Gruža do Lapada i obratno, biti turistička atrakcija.

- Koja je žalost bila onda, grad je plak‘o, strašno nešto. Kad se dva autobusa mogu mimoilazit niz bolnicu, onda je mogo i "travanj" i autobus. Iako smo mi u remizi zahtijevali da ostane, općina je odredila, a firma bila općinska, što možeš. Mislim da je smet‘o velikima, rukovodstvu, auta su trebala prolazit. Sve je to moglo funkcionirati. Ali kad se dogodila nesreća i "travanj" pošo u Pile, to je bila točka na "i". Na zadnjoj vožnji 1970., bila je puna Stanica Lapad, raskršće puno čeljadi. Baš je svima bilo teško, pa i danas oni stariji koji su još ostali i sjećaju se "travanja" žale za njim.

---

Sve brže je kliz’o i ode

Nakon što se 7. ožujka 1970. dogodila teška tramvajska nesreća na Pilama, dubrovački je ‘travanj’ nedugo nakon toga imao posljednju vožnju. Pitali smo naše travanjaše znaju li kako se to dogodilo:

- Vjerojatno je bilo malo lišća i vlage, bit će jače prikočio, kliznuo, prep’o se, sve brže i brže je kliz’o i ode dole. Rekli su da je uletio prebrzo u onu krivinu kod starog rodilišta. Baš na toj krivini je jedan vozač vozio travanj s prikolicom i iskrenula se cijela prikolica.

Spomenimo, javni prijevoznik Libertas u remizi u Komolcu obnavlja ‘travanj’ kako bi se sačuvala uspomena na taj dio povijesti grada.

---

---

image

Zadnja vožnja tramvaja 1970. godine

Ivo Batričević/FB Dubrovnik Nekad
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => tramvaj zvan čežnja [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => tramvaj zvan čežnja 2 0 8166 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2024-02-16 10:50:10 [created_by] => 264 [created_by_alias] => Kristina Filičić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2024-02-20 11:57:43 [modified_by] => 264 [publish_up] => 2024-02-20 11:57:23 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 252 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz s dalmatinske obale. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, dalmacija, obala [secure] => 0 [page_title] => Obala [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 1 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Vozači Kristo i Stijepo: 'Kad se ugasio dubrovački 'travanj', koja je to žalost bila. Grad je plak'o, strašno nešto' page_title=Vozači Kristo i Stijepo: 'Kad se ugasio dubrovački 'travanj', koja je to žalost bila. Grad je plak'o, strašno nešto' [metakey] => Dubrovnik, tramvaj, dubrovački travanj, vozači, stijepo vojvodić, kristo tomušić, dubrovnik povijest, dubrovnik promet [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2024\/02\/16\/26575304.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/16\/26582272.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/16\/26575299.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/16\/26582273.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/16\/26575294.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/16\/26582270.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Ton\u010di Plazibat\/Cropix","Ivo Batri\u010devi\u0107\/FB Dubrovnik Nekad","Ton\u010di Plazibat\/Cropix","Fb Dubrovnik Nekad","Ton\u010di Plazibat\/Cropix","Fb Dubrovnik Nekad"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Umirovljeni dubrova\u010dki travanja\u0161i Kristo Tomu\u0161i\u0107 i Stijepo Vojvodi\u0107<\/p>","

Zadnja vo\u017enja tramvaja 1970. godine<\/p>","

Kristo je u \u2018travanju\u2019 na\u0161ao ljubav \u017eivota, svoju Maricu<\/p>","

Va\u0111enje tramvaja iz Pila nakon nesre\u0107e u o\u017eujku 1970.<\/p>\n\n

\u00a0<\/strong><\/p>","

Stijepo je za uspomenu uzeo grb s tramvaja i uokvirio ga<\/p>","

Bajvagen na Pilama 1969. godine<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_26575304_1920.jpg":"1920x1080","k_26575304_1280.jpg":"1280x1280","k_26575304_1024.jpg":"1024x1024","k_26575304_640.jpg":"640x640","k_26575304_480.jpg":"480x480","k_26575304_340.jpg":"340x340","k_26575304_220.jpg":"220x220","o_26575304_1280.jpg":"1280x853","o_26575304_1024.jpg":"1024x682","o_26575304_640.jpg":"640x426","o_26575304_480.jpg":"480x320","o_26575304_340.jpg":"340x226","o_26575304_220.jpg":"220x146","h_26575304_1280.jpg":"1280x854","h_26575304_1024.jpg":"1024x683","h_26575304_640.jpg":"640x427","h_26575304_480.jpg":"480x320","h_26575304_340.jpg":"340x227","h_26575304_220.jpg":"220x147","pp_26575304_1280.jpg":"1280x1628","pp_26575304_1024.jpg":"1024x1303","pp_26575304_640.jpg":"640x814","pp_26575304_480.jpg":"480x611","pp_26575304_340.jpg":"340x432","pp_26575304_220.jpg":"220x280"},{"size0":"800x533","hd_26582272_1920.jpg":"1920x1080","k_26582272_1280.jpg":"1280x1280","k_26582272_1024.jpg":"1024x1024","k_26582272_640.jpg":"640x640","k_26582272_480.jpg":"480x480","k_26582272_340.jpg":"340x340","k_26582272_220.jpg":"220x220","o_26582272_1280.jpg":"1280x852","o_26582272_1024.jpg":"1024x682","o_26582272_640.jpg":"640x426","o_26582272_480.jpg":"480x319","o_26582272_340.jpg":"340x226","o_26582272_220.jpg":"220x146","h_26582272_1280.jpg":"1280x854","h_26582272_1024.jpg":"1024x683","h_26582272_640.jpg":"640x427","h_26582272_480.jpg":"480x320","h_26582272_340.jpg":"340x227","h_26582272_220.jpg":"220x147","pp_26582272_1280.jpg":"1280x1628","pp_26582272_1024.jpg":"1024x1303","pp_26582272_640.jpg":"640x814","pp_26582272_480.jpg":"480x611","pp_26582272_340.jpg":"340x432","pp_26582272_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26575299_1920.jpg":"1920x1080","k_26575299_1280.jpg":"1280x1280","k_26575299_1024.jpg":"1024x1024","k_26575299_640.jpg":"640x640","k_26575299_480.jpg":"480x480","k_26575299_340.jpg":"340x340","k_26575299_220.jpg":"220x220","o_26575299_1280.jpg":"1280x853","o_26575299_1024.jpg":"1024x682","o_26575299_640.jpg":"640x426","o_26575299_480.jpg":"480x320","o_26575299_340.jpg":"340x226","o_26575299_220.jpg":"220x146","h_26575299_1280.jpg":"1280x854","h_26575299_1024.jpg":"1024x683","h_26575299_640.jpg":"640x427","h_26575299_480.jpg":"480x320","h_26575299_340.jpg":"340x227","h_26575299_220.jpg":"220x147","pp_26575299_1280.jpg":"1280x1628","pp_26575299_1024.jpg":"1024x1303","pp_26575299_640.jpg":"640x814","pp_26575299_480.jpg":"480x611","pp_26575299_340.jpg":"340x432","pp_26575299_220.jpg":"220x280"},{"size0":"960x626","hd_26582273_1920.jpg":"1920x1080","k_26582273_1280.jpg":"1280x1280","k_26582273_1024.jpg":"1024x1024","k_26582273_640.jpg":"640x640","k_26582273_480.jpg":"480x480","k_26582273_340.jpg":"340x340","k_26582273_220.jpg":"220x220","o_26582273_1280.jpg":"1280x834","o_26582273_1024.jpg":"1024x667","o_26582273_640.jpg":"640x417","o_26582273_480.jpg":"480x313","o_26582273_340.jpg":"340x221","o_26582273_220.jpg":"220x143","h_26582273_1280.jpg":"1280x854","h_26582273_1024.jpg":"1024x683","h_26582273_640.jpg":"640x427","h_26582273_480.jpg":"480x320","h_26582273_340.jpg":"340x227","h_26582273_220.jpg":"220x147","pp_26582273_1280.jpg":"1280x1628","pp_26582273_1024.jpg":"1024x1303","pp_26582273_640.jpg":"640x814","pp_26582273_480.jpg":"480x611","pp_26582273_340.jpg":"340x432","pp_26582273_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26575294_1920.jpg":"1920x1080","k_26575294_1280.jpg":"1280x1280","k_26575294_1024.jpg":"1024x1024","k_26575294_640.jpg":"640x640","k_26575294_480.jpg":"480x480","k_26575294_340.jpg":"340x340","k_26575294_220.jpg":"220x220","o_26575294_1280.jpg":"1280x853","o_26575294_1024.jpg":"1024x682","o_26575294_640.jpg":"640x426","o_26575294_480.jpg":"480x320","o_26575294_340.jpg":"340x226","o_26575294_220.jpg":"220x146","h_26575294_1280.jpg":"1280x854","h_26575294_1024.jpg":"1024x683","h_26575294_640.jpg":"640x427","h_26575294_480.jpg":"480x320","h_26575294_340.jpg":"340x227","h_26575294_220.jpg":"220x147","pp_26575294_1280.jpg":"1280x1628","pp_26575294_1024.jpg":"1024x1303","pp_26575294_640.jpg":"640x814","pp_26575294_480.jpg":"480x611","pp_26575294_340.jpg":"340x432","pp_26575294_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1298","hd_26582270_1920.jpg":"1920x1080","k_26582270_1280.jpg":"1280x1280","k_26582270_1024.jpg":"1024x1024","k_26582270_640.jpg":"640x640","k_26582270_480.jpg":"480x480","k_26582270_340.jpg":"340x340","k_26582270_220.jpg":"220x220","o_26582270_1280.jpg":"1280x865","o_26582270_1024.jpg":"1024x692","o_26582270_640.jpg":"640x432","o_26582270_480.jpg":"480x324","o_26582270_340.jpg":"340x229","o_26582270_220.jpg":"220x148","h_26582270_1280.jpg":"1280x854","h_26582270_1024.jpg":"1024x683","h_26582270_640.jpg":"640x427","h_26582270_480.jpg":"480x320","h_26582270_340.jpg":"340x227","h_26582270_220.jpg":"220x147","pp_26582270_1280.jpg":"1280x1628","pp_26582270_1024.jpg":"1024x1303","pp_26582270_640.jpg":"640x814","pp_26582270_480.jpg":"480x611","pp_26582270_340.jpg":"340x432","pp_26582270_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 252 [name] => Obala [alias] => obala [description] => [parent] => 246 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 9 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"1","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7498382 Threads: 5 Questions: 1605238235 Slow queries: 4765004 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110642078 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /dalmacija/obala ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) [1] => stdClass Object ( [id] => 252 [name] => Obala [alias] => obala [parent] => 246 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /dalmacija/obala ) ) [link] => /dalmacija/obala/vozaci-kristo-i-stijepo-kad-se-ugasio-dubrovacki-travanj-koja-je-to-zalost-bila-grad-je-plak-o-strasno-nesto-1364463 [printLink] => /dalmacija/obala/vozaci-kristo-i-stijepo-kad-se-ugasio-dubrovacki-travanj-koja-je-to-zalost-bila-grad-je-plak-o-strasno-nesto-1364463?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 358947 [name] => Dubrovnik [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dubrovnik [link] => /tag/dubrovnik ) [1] => stdClass Object ( [id] => 327898 [name] => tramvaj [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => tramvaj [link] => /tag/tramvaj ) [2] => stdClass Object ( [id] => 748312 [name] => dubrovački travanj [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-02-16 12:49:54 [main_article_id] => 0 [alias] => dubrovacki-travanj [link] => /tag/dubrovacki-travanj ) [3] => stdClass Object ( [id] => 369017 [name] => vozači [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => vozaci [link] => /tag/vozaci ) [4] => stdClass Object ( [id] => 748313 [name] => stijepo vojvodić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-02-16 12:49:54 [main_article_id] => 0 [alias] => stijepo-vojvodic [link] => /tag/stijepo-vojvodic ) [5] => stdClass Object ( [id] => 748314 [name] => kristo tomušić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-02-16 12:49:54 [main_article_id] => 0 [alias] => kristo-tomusic [link] => /tag/kristo-tomusic ) [6] => stdClass Object ( [id] => 748315 [name] => dubrovnik povijest [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-02-16 12:49:54 [main_article_id] => 0 [alias] => dubrovnik-povijest [link] => /tag/dubrovnik-povijest ) [7] => stdClass Object ( [id] => 748316 [name] => dubrovnik promet [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-02-16 12:49:54 [main_article_id] => 0 [alias] => dubrovnik-promet [link] => /tag/dubrovnik-promet ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => tramvaj zvan čežnja [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Vozači Kristo i Stijepo: ‘Kad se ugasio dubrovački ‘travanj‘, koja je to žalost bila. Grad je plak‘o, strašno nešto‘ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-02-43-39-264 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1342 [gender] => m [description] => [image] => 1342.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"3","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/16/26575304.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Tonči Plazibat/Cropix [mainImageDesc] =>

Umirovljeni dubrovački travanjaši Kristo Tomušić i Stijepo Vojvodić

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/16/26575304.jpg [title] =>

Umirovljeni dubrovački travanjaši Kristo Tomušić i Stijepo Vojvodić

Tonči Plazibat/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/16/26582272.jpg [title] =>

Zadnja vožnja tramvaja 1970. godine

Ivo Batričević/FB Dubrovnik Nekad ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/16/26575299.jpg [title] =>

Kristo je u ‘travanju’ našao ljubav života, svoju Maricu

Tonči Plazibat/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/16/26582273.jpg [title] =>

Vađenje tramvaja iz Pila nakon nesreće u ožujku 1970.

 

Fb Dubrovnik Nekad ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/16/26575294.jpg [title] =>

Stijepo je za uspomenu uzeo grb s tramvaja i uokvirio ga

Tonči Plazibat/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/16/26582270.jpg [title] =>

Bajvagen na Pilama 1969. godine

Fb Dubrovnik Nekad ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Kad je stigao na dubrovačke ulice 1910. godine, bio je čudo tehnike. Šezdeset godina poslije, kao sporog i opasnog "starca" koji smeta drugim vozilima, sugrađani su ga uz suze ispratili sa Stanice Lapad na posljednju vožnju do remize.

Dubrovački "travanj", ni tramvaj niti trajvan, na prvu nam kažu dubrovački travanjaši Stijepo Vojvodić i Kristo Tomušić. Bili su dijelom "života" ovog simbola grada, obojica zaposleni u poduzeću "Tramvaj". Stijepo je počeo raditi 1958., "direktor me pit‘o par pitanja i reko da sutra ujutro dođem na pos‘o, ni liječnički mi nije treb‘o." Odmah je dobio uniformu "modru, Varteks ih je šio", bursu i zviždak. Učio je od starijih, najprije je bio kondukter, a nakon položenih ispita sjeo je za upravljač "travanja".

- Prvi "travanj" s Pila je išo u pet sati i dvije minute, svakih 12 minuta, ako bi se uspjelo stić, ako ne, kasnilo se. Kad su bile gužve, ljeti pogotovo, ubacivalo bi se i prikolice, uvijek jedna-dvije su mogle jedino po ravnome, nikako s Pila uzbrdo – prisjeća se ovaj devedesetogodišnjak koji je vozio tramvajsku liniju za Lapad. Iako su poslije došli veći tramvaji, sastavljeni u Sarajevu, Stijepo je i dalje vozio one prve, stare češke "travanje" s brojevima od 1 do 5. Kad su ukinuli tramvaj, travanjaši su polagali za vozače autobusa, on je nastavio rad u skladištu do umirovljenja 1991. godine.

Na posao je išao oko četiri ujutro, a ako je vozio zadnji tramvaj (23:00) na svojoj liniji, kući bi išao pješice. Tramvaji su često kasnili jer bi vrijeme gubili u čekanju na križanjima kako bi se mogli mimoići.

Šinjel oko ‘čljanaka‘

- Križanja su bila kod suda, fakulteta i hotela Petka, tu su se čekali, a vazda je netko kasnio. Skretnica je bila na Stanici Lapad, uvijek bi netko od nas uskočio pa skreto za Lapad ili Gruž, ovisno koji bi "travanj" nailazio – kaže 88-godišnji Kristo koji je nakon pripajanja poduzeća Komunalno Konavle, gdje je radio na prijevozu autobusima, u "Tramvaj" došao 1964. godine. Nakon rada na dubrovačkom tramvaju, prešao je kao kondukter u autobuse na rute po Pelješcu, Konavlima, u Crnu Goru...

---

image

Bajvagen na Pilama 1969. godine

Fb Dubrovnik Nekad
---

- U autobusu je bilo bolje, sjed‘o bi i naplaćiv‘o, straga se ulazilo, a izlazilo naprijed. Bilo je lakše jer nisi mor‘o ić kroz autobus ko kroz "travanj". Napuni se preko mjere, a ti moraš prolazit kroz tu gužvu i provjeravat imaju li svi karte u "travanju". Grubo! Onda revizor dođe i ako nađe putnika bez karte, kazni mene. A vazda je bilo onih što su se švercali, ko i danas – kaže Kristo, a za uniformu konduktera će:

- Bio sam ko vojnik, dali mi šinjel, kapu s taškom, opasač i kožnu bursu za naplaćivat, i još kliješta. A ja manji rastom, do čljanaka mi se smot‘o šinjel. Bursa ispred pa se ti guraj kroz ljude.

Na pitanje koliko je ljudi moglo stati u tramvaj, simpatično odgovaraju – koliko je trebalo!

‘Visili ko mravi‘

- Ko mravi bi visili sa strana od prikolica. Koliko ih se samo švercalo! Skakali bi u "travanj" najviše kod stare pošte na Pilama, kad bi tek krenuo. Iskakalo se iz njega gdje je kome trebalo – kažu nam sugovornici koji su i sami usavršili spomenute tehnike. Stijepo je naučio iskakat iz "travanja" u pokretu na Petki jer je tuda išao sporo. Jednostavno je, kaže, skočiš unatrag i tako ostaneš na nogama, jer ako ćeš naprijed, sigurno padaš! Svi su "pasirali" (visili) na "travanju", na vratima, skalinima, u tome "pasiranju" na tramvajskoj papučici se jednostavno uživalo.

Stijepo je čak provjerio koliku brzinu "travanj" može dosegnuti.

---

image

Kristo je u ‘travanju’ našao ljubav života, svoju Maricu

Tonči Plazibat/Cropix
---

- Pokojni Đuro Brautović je vozio autobus Alfu. Krenuli smo s Boninova skupa i izmjerio je da je travanj uhvatio brzinu od 40 kilometara. Mogo je on ić, ali nije imo đe.

Karta je koštala dinar, tramvajska pruga do Lapada bila je 800 metara duža nego ona do Gruža. Osmica je bila najopasnija, "cijela se culjala u križanjima", a trica je prva cijela preuređena, "od motora do karoserije sve su radili meštri u remizi". Znao je zbog skretnica gruški "travanj" produžiti u Lapad i obratno. Imao je pet brzina, na petu je vozio, s motorima s obje strane. Magnetne pločice uključile bi se kad bi išao nizbrdo kako ne bi proklizao na šinama. U podnožju je bila kutija s pijeskom da se ublaži proklizavanje sipanjem pijeska po šinama. Najopasnije je bilo kraj Vile Palme i kroz Uvalu do Kompasa zbog lišća s okolnih stabala.

Čeh i ‘crljena stotka‘

Spomenuli su se i pokojnog Iva Krkoča, tadašnjeg direktora "Tramvaja".

- Nikad se njemu nije govorilo gospodine ili gosparu jer tad je bilo samo druže, ali nećeš ni druže reć pa su ga svi zvali meštre Ivo. Danas kad uđem u autobus pozdravim šofera s meštre, ušlo mi u krv – kroz osmijeh će Stijepo, a Kristo dodaje:
- I bio je stvarno dobar meštar. U kancelariji bi osjetio po zvuku koji "travanj" ne radi dobro pa bi rek‘o: Isključite ga iz prometa i popravite to.

Kad je Stijepo došao u "Tramvaj", bilo je 48 djelatnika. Tada je bio samo jedan autobus, zvali su ga "londonac", vozio je za Župu. Onda su došle Alfe, "bile su pojam", jedna za Plat, za Brgat i jedna za turiste za izlete. Pred gašenje bilo je 85 djelatnika u dubrovačkom tramvajskom prometu.

---

image

Stijepo je za uspomenu uzeo grb s tramvaja i uokvirio ga

Tonči Plazibat/Cropix
---

- Apsolutno sam volio svoj pos‘o, bilo je problemčića, ali rješav‘o bi ih u hodu. Jednom sam kao kondukter naplaćiv‘o kartu, vratim ostatak, a Čeh mi kaže da mi je dao veću novčanicu, onu crljenu stotku od dinara. Ja u zviždak da se "travanj" zaustavi i na policiju. Sjećam se, vozio sam osmicu s pošte Lapad do Kompasa, nisam im‘o prikolicu, ali bilo je loše vrijeme, neki Francuz sa "spačekom" naiš‘o, baš tamo đe je bila gostiona Zvrko, prva u Uvali. Vozio sam odozgo i on je stao do šina, nisam mog‘o zaustavit i skalin od "travanja" mu je zakačio felgu i gumu. A inače nisam im‘o nesreća - prisjeća se Stijepo. Bilo je i simpatičnih situacija kad su se čičimci razletjeli po tramvaju ili kad bi mladost iz škerca potegla "biger", pa tramvaj nije mogao dalje jer bi ostao bez struje. Ali bilo je poštovanja, "kad bi došlo starije čeljadi u ‘travanj‘, odma se mladost dizala, nije trebalo pitat".

Plaće im nisu bile neke, ali su imali puno prekovremenih sati, kažu nam. "Nije to bilo 208 sati, znalo se raditi po 300".

Suza pune tračnice

Međuljudski odnosi su bili više nego dobri, pomagali su jedni druge, kad bi netko radio kuću, bez problema bi se skupila ekipa za nalijevat ploču.

- Te 1964. smo primili sedam plaća viška. Svake godine je bila bar po jedna plaća viška. Znam da bi u prosincu i siječnju firma uvijek posuđivala para u Atlantske plovidbe da se pokrije dok ne bi počela sezona – pričaju nam travanjaši.

Kristo je u dubrovačkom tramvaju našao ljubav života. Supruga Marica išla bi u školu ili iz škole "pa se gledaj u ‘travanju‘, pa se nađi na Stradunu i evo 57 godina braka".

---

image

Vađenje tramvaja iz Pila nakon nesreće u ožujku 1970.

 

Fb Dubrovnik Nekad
---

Ljudi su se voljeli voziti tramvajem, išao je sporije, ali bio je omiljeno prijevozno sredstvo na gradskim ulicama.

- Priča je bila "ako ti se žuri, ajde pješke". Bilo je slučajeva da "travanj" krene s Pila i pobjegne đaku, on počne trčat za njim i na bolnici ga stigne jer je ovaj čeko da prođe "travanj" iz Gruža. U Gružu je ujutro bila velika gužva kad bi dolazio vlak, Hercegovke iz Popova polja bi dolazile na placu u Grad, iskrcale bi se na Pile i onda trči do place da zauzmeš bolje mjesto. Jednom ih je dvoje stranaca vidilo kako trče, valjda su se prepali pa i oni trk za njima – kroz smijeh su se prisjetili.

Žale za dubrovačkim tramvajem, mogao je danas, barem ruta iz Gruža do Lapada i obratno, biti turistička atrakcija.

- Koja je žalost bila onda, grad je plak‘o, strašno nešto. Kad se dva autobusa mogu mimoilazit niz bolnicu, onda je mogo i "travanj" i autobus. Iako smo mi u remizi zahtijevali da ostane, općina je odredila, a firma bila općinska, što možeš. Mislim da je smet‘o velikima, rukovodstvu, auta su trebala prolazit. Sve je to moglo funkcionirati. Ali kad se dogodila nesreća i "travanj" pošo u Pile, to je bila točka na "i". Na zadnjoj vožnji 1970., bila je puna Stanica Lapad, raskršće puno čeljadi. Baš je svima bilo teško, pa i danas oni stariji koji su još ostali i sjećaju se "travanja" žale za njim.

---

Sve brže je kliz’o i ode

Nakon što se 7. ožujka 1970. dogodila teška tramvajska nesreća na Pilama, dubrovački je ‘travanj’ nedugo nakon toga imao posljednju vožnju. Pitali smo naše travanjaše znaju li kako se to dogodilo:

- Vjerojatno je bilo malo lišća i vlage, bit će jače prikočio, kliznuo, prep’o se, sve brže i brže je kliz’o i ode dole. Rekli su da je uletio prebrzo u onu krivinu kod starog rodilišta. Baš na toj krivini je jedan vozač vozio travanj s prikolicom i iskrenula se cijela prikolica.

Spomenimo, javni prijevoznik Libertas u remizi u Komolcu obnavlja ‘travanj’ kako bi se sačuvala uspomena na taj dio povijesti grada.

---

---

image

Zadnja vožnja tramvaja 1970. godine

Ivo Batričević/FB Dubrovnik Nekad
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Tonči Plazibat/Cropix Ivo Batričević/FB Dubrovnik Nekad Tonči Plazibat/Cropix Fb Dubrovnik Nekad Tonči Plazibat/Cropix Fb Dubrovnik Nekad
Tonči Plazibat/Cropix

Umirovljeni dubrovački travanjaši Kristo Tomušić i Stijepo Vojvodić

Ivo Batričević/FB Dubrovnik Nekad

Zadnja vožnja tramvaja 1970. godine

Tonči Plazibat/Cropix

Kristo je u ‘travanju’ našao ljubav života, svoju Maricu

Fb Dubrovnik Nekad

Vađenje tramvaja iz Pila nakon nesreće u ožujku 1970.

 

Tonči Plazibat/Cropix

Stijepo je za uspomenu uzeo grb s tramvaja i uokvirio ga

Fb Dubrovnik Nekad

Bajvagen na Pilama 1969. godine

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/dalmacija/obala/vozaci-kristo-i-stijepo-kad-se-ugasio-dubrovacki-travanj-koja-je-to-zalost-bila-grad-je-plak-o-strasno-nesto-1364463 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=2db40a5f3e771a7d07bb7126095ef4fb3b9c408b [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Voza%C4%8Di+Kristo+i+Stijepo%3A+%E2%80%98Kad+se+ugasio+dubrova%C4%8Dki+%E2%80%98travanj%E2%80%98%2C+koja+je+to+%C5%BEalost+bila.+Grad+je+plak%E2%80%98o%2C+stra%C5%A1no+ne%C5%A1to%E2%80%98&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fdalmacija%2Fobala%2Fvozaci-kristo-i-stijepo-kad-se-ugasio-dubrovacki-travanj-koja-je-to-zalost-bila-grad-je-plak-o-strasno-nesto-1364463 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fdalmacija%2Fobala%2Fvozaci-kristo-i-stijepo-kad-se-ugasio-dubrovacki-travanj-koja-je-to-zalost-bila-grad-je-plak-o-strasno-nesto-1364463 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => tramvaj zvan čežnja [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
Obalatramvaj zvan čežnja

Vozači Kristo i Stijepo: ‘Kad se ugasio dubrovački ‘travanj‘, koja je to žalost bila. Grad je plak‘o, strašno nešto‘

Piše Kristina Filičić
20. veljače 2024. - 12:57

Kad je stigao na dubrovačke ulice 1910. godine, bio je čudo tehnike. Šezdeset godina poslije, kao sporog i opasnog "starca" koji smeta drugim vozilima, sugrađani su ga uz suze ispratili sa Stanice Lapad na posljednju vožnju do remize.

Dubrovački "travanj", ni tramvaj niti trajvan, na prvu nam kažu dubrovački travanjaši Stijepo Vojvodić i Kristo Tomušić. Bili su dijelom "života" ovog simbola grada, obojica zaposleni u poduzeću "Tramvaj". Stijepo je počeo raditi 1958., "direktor me pit‘o par pitanja i reko da sutra ujutro dođem na pos‘o, ni liječnički mi nije treb‘o." Odmah je dobio uniformu "modru, Varteks ih je šio", bursu i zviždak. Učio je od starijih, najprije je bio kondukter, a nakon položenih ispita sjeo je za upravljač "travanja".

- Prvi "travanj" s Pil...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 04:43