StoryEditorOCM
Hrvatskauistinu zapanjujuće

Pogledajte usporedbu cijena u našem supermarketu 2017. i danas: jasno je zašto građani ne vjeruju podacima o inflaciji

Piše Dora Koretić/JL
2. rujna 2024. - 10:01

Naletjela sam ovih dana na neke zaostale Konzumove kataloge iz 2017. godine i listajući ih shvatila kako mi je to ekstremniji vremeplov nego onaj u koji sjednem kad stanem razgledavati srednjoškolske albume, piše Dora Koretić (‘Velika škrtica‘) za Jutarnji list.

Posebna me nostalgija ulovi kad odmah na početku, u katalogu s kraja kolovoza od prije sedam godina, ugledam fotografiju Bakinog miješanog kruha.

Dopiru do mene polako mirisi svježeg tijesta i kvasca, kad se zamalo zagrcnem pročitavši sitne brojke.

Redovna cijena 7,49, a s popustom 4,99 kuna, dok za isti takav danas izdvajam čak euro i 69 centi.

image

Isti kruh danas ima cijenu 1.69 eura odnosno 12.67 kuna

JL

Evo zašto je i dalje nužno preračunavati eure u kune - jer tada puno bolje razumiješ da za kruh koji je nekad koštao 7,49 sada izdvajaš čak 70 posto više, točnije 12,67 kuna, a da je u isto to vrijeme prosječna isplaćena neto plaća porasla za 43 posto, s 5985 kuna na 1148 eura, drastično smanjivši kupovnu moć građana koji danas više nego ikad žive u jednoj od najskupljih europskih država.

Iznad rasta plaća

Ne treba dugo gledati u taj katalog iz nekih pradavnih vremena da bi čovjek malo bolje razumio zašto tako velik broj građana ne vjeruje službenim brojkama o inflaciji, smatra da su namještene, u svemu vidi zavjeru, a za sve nevolje svijeta krivi trgovce.

Evo nekoliko vrlo lijepih primjera koji dosta dobro ocrtavaju koliko je život u Hrvatskoj poskupio.

Uzmimo PIK-ove kranjske kobasice - za taj je paket od 300 grama potrošač je 2017. godine izdvajao 18,99 kuna, dok je za njih danas potrebno izdvojiti 4,19 eura, odnosno 31,42 kune, što je rast cijene od nevjerojatnih 65 posto.

image

Kranjska je poskupjela 65 posto jer danas stoji 4.19 eura

JL

Ajde, trebali bismo biti sretni da osim drastičnog poskupljenja nisu još doživjele i shrinkflaciju ili ne daj Bože skimpflaciju, što je sudbina koju nije uspio izbjeći cijeli niz drugih proizvoda.

Nailazim potom u katalogu i na Dukatovo vrhnje za kuhanje od 500 grama.

Za taj je paket 2017. godine trebalo izdvojiti 15,99 kuna, dok isti proizvod danas plaćamo čak 3,15 eura.

Prevedeno u kune, vrhnje je doživjelo inflaciju od 48 posto, opet iznad rasta prosječne neto plaće domaćeg potrošača, a sličnu priču potrošači doživljavaju i s čokoladama, sirevima, konzervama...

Kraš je pritom predvodnik pa su tako njihove čokolade danas skuplje i od mnogih svjetski renomiranih brendova, no posebno je šokantno kad njihove cijene usporedimo s onima od prije nekoliko godina, na čemu se najbolje vidi koliko si Hrvati danas manje namirnica mogu priuštiti od prosječne plaće.

image

Čokolade su drastično poskupjele - s 19.99 na 33.67 kuna odnosno 4.49 eura

JL

Zatečene cijene

Puna cijena Dorina čokolade s rižom od 220 grama 2017. godine iznosila je 19,99 kuna, dok se danas prodaju za 4,49 eura, odnosno 33,67 kuna, što znači da je Kraševa čokolada danas skuplja čak 68 posto, opet daleko iznad prosječnog povećanja plaća u istome razdoblju.

image

Nekad redovna cijena 6.99, danas 100 grama košta 1.15 eura odnosno 8.60 kuna

JL

Treba pritom imati na umu da smo bili maksimalno fer te za sve proizvode uspoređivali redovne cijene, a ne cijene s popustima jer bi nam takva usporedba pokazala kako su razlike u cijenama i drastično veće, što u praksi sigurno i jesu i zbog čega djelatnici Državnog zavoda za statistiku, prilikom prikupljanja cijena, uvijek uspoređuju zateknute cijene na polici, umjesto redovnih cijena, što je metodologija za kojom smo mi posegnuli.

image

Isti paket Ajaxa danas ima cijenu 3.69 eura

JL

Evo još nekih zanimljivih primjera koji su nas zabezeknuli.

Deset dekagrama Vindijina sira Tilzita za koji danas izdvajamo euro i 69 centa, odnosno 9,70 kuna, nekad je koštalo 6,50 kuna, što znači da je sir poskupio 49,50 posto (opet iznad rasta iznosa prosječne neto plaće), a konzervirani Zvjezdin kukuruz šećerac nas je naprosto oborio s nogu, zaključuje Jutarnji list.

image

Vindijin Tilzit poskupio je 49 posto

JL
image

Ovo je najdrastičniji primjer - isti kukuruz danas ćete platiti 1.72 eura što je "kukuruzna inflacija" od 99 posto

JL

Popusti za lojalne članove uglavnom baš i nisu lojalni

Popusti koje supermarketi obično daju članovima svojih programa vjernosti često su neisplativi, odnosno upitno je mogu li se uopće smatrati dobrom prilikom za lojalne članove, pokazalo je veliko istraživanje britanske udruge za zaštitu potrošača Which.

Udruga je detaljno proučila povijest cijena za oko 12 tisuća različitih proizvoda u šest popularnih trgovina uzevši u obzir posebnu cijenu proizvodi za članove programa točno određenog dana u svibnju te potom analizirala koliko su često ti proizvodi u prethodnom šestomjesečnom razdoblju po punoj cijeni, dakle bez popusta.

Pokazalo se da je, ovisno o trgovini, od tri do 20 posto proizvoda bilo prodavano po punoj cijeni manje od polovice vremena, kao i da su mnoge trgovine prije oglašavanja popusta za članove naglo dizale cijene robe, a potom oglašavale popuste za članove koji su vrijedili i prije poskupljenja.

Dapače, u popularnoj trgovini Boots pronašli su primjere 649 proizvoda čija je redovna cijena naglo podignuta na isti dan na koji je oglašen i popust za članove iako su ih samo dan prije toga svi potrošači mogli kupiti po povoljnijoj cijeni.

Istraživanje je, zapravo, pokazalo da članske popuste često nema potrebe smatrati prilikom koju treba hitno iskoristiti - oni su, zapravo, ciklički, često se obnavljaju i ponavljaju, a kad bude oglašen kraj neke akcije, to je, zapravo, vrlo često daleko od kraja.

Kao primjer navode trgovinu Tesco, za koju su istraživači Whicha otkrili kako je 33 posto proizvoda koje su analizirali više od polovice vremena bilo prodavano po cijeni koja se povremeno reklamirala kao posebna cijena za lojalne članove, zaključuju u ovoj udruzi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. rujan 2024 12:55