StoryEditorOCM
Šibenikžalite se gradskoj upravi

Big Brother ‘raspametio‘ Šibenčane: otkrivamo kako možete izbjeći plaćanje kazne

Piše Davorka Blažević
30. listopada 2023. - 08:37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teško bi se bilo sjetiti da je neki potez gradske vlasti toliko uznemirio i revoltirao Šibenčane kao postavljanje 200-tinjak nadzornih kamera na oko 70 lokacija u gradu, koje evidentiraju svako nepropisno parkiranja ili zaustavljanje na javnim površinama koje za to nisu namijenjene.

Društvene mreže gore od kojekakvih komentara, sve do poziva na demoliranje “velikih očiju” neugodnog Big Brothera koji marljivo registrira kretanje građana. Rezultat ove akcije koja je i službeno počela 24. srpnja, jest da je do 1. listopada zabilježeno 20.248 prekršaja, od kojih je, kako nam je kazao zamjenik gradonačelnika Šibenika Danijel Mileta, naplaćeno kazni u iznosu od 50.587 eura. Radi se o proračunskom prihodu, a sredstva će biti namijenjena za šibenske umirovljenike, za isplatu božićnica i za financiranje šibenskog sporta, saznajemo od dogradonačelnika Milete.

Matematika govori...

Ako gledate samo brojke, djeluju zbunjujuće. Jer kazna za nepropisno parkiranje, odnosno zaustavljanje na nedozvoljenim mjestima iznosi 15 eura, pa bi, kako matematika govori, u slučaju naplate svake kazne prihod Grada trebao biti minimalno 303 tisuće eura, ili šest puta više negoli je uprihodovano! I to pod uvjetom da su svi prekršitelji kaznu platili odmah, jer u protivnom ona raste na 30, odnosno 60 eura. No, Mileta ima i za to objašnjenje.

image

Kamere na sve strane Šibenika

Niksa Stipanicev/Cropix

– Tih 20.248 evidentiranih prekršaja, koji postaju kazne, ne dolaze na naplatu isti dan. Neki dobiju obavijest o kazni tek za mjesec i pol dana od registriranog prekršaja. Onaj tko je napravio prekršaj u kolovozu obavijest o kazni dobije tek krajem rujna. Aproksimativno, do kraja rujna je obavijesti o kazni dobilo tek oko 7500 ljudi koji su evidentirani u prekršaju. Recimo, u rujnu je bilo oko osam tisuća prekršaja koji su zabilježeni na kamerama, a do 30. rujna oni nisu još dobili kazne, pa čak i neki iz druge polovine kolovoza. O tome se radi – veli Danijel Mileta.

Dakle, stvar je u tehnici i dinamici isporuke rješenja o kazni…

Kome se kazne opraštaju i zašto, u kojim situacijama, po kojim kriterijima, tko o tome odlučuje? Neki su na društvenim mrežama već zaključili kako se tim sredstvima namjerava financirati kampanja HDZ-a, što Mileta odbacuje s indignacijom.

image

Obavijest o snimanju je uredno izvješena

Niksa Stipanicev/Cropix

– Po tome mi već 10 godina imamo kampanju na način da radimo svoj posao –​ poručuje Mileta, dodajući kako Facebook kao mjesto na kojem će se prikupljati informacije o raspoloženju građana nije mjerodavno iz više razloga, pa i zbog činjenice da je velik broj lažnih profila.

Zavođenje reda

Respektirajući želju gradske vlasti da uvede red u gradu i nedisciplinirane vozače kaznama prisili da poštuju propise, skrećemo pažnju na niz situacija u kojima građani, bez namjere da parkiraju svoje vozilo na mjestu na kojem to ne bi smjeli ni promisliti, ne mogu obaviti nužne radnje, radi kojih su trenutno zastali, u 60 sekundi koliko se tolerira. Primjerice, ako trebate ukrcati ili iskrcati pred kućom starije osobe s prtljagom, zbog njihova sporijeg ili težeg kretanja to nećete uspjeti u toj minuti. Slično je i roditeljima s malom djecom i kolicima, i u nizu drugih situacija. Na tu opasku Mileta kaže:

– Postoji Zakon o sigurnosti prometa na cestama koji jasno definira gdje se automobile ne smije zaustaviti ni na sekundu, a to se odnosi prije svega na ugibališta za autobuse, u blizini pješačkih prijelaza, nema zaustavljanja na raskrižjima, na mjestima rezerviranim za osobe s invaliditetom.... I to zakon eksplicite navodi. Ta tolerantna minuta je vrijeme koje našem sustavu nadzora treba da se automobile slika tako da se utvrdi registarska tablica, Tih 60 sekundi je, dakle, uvjetovano sustavom. Prije su prometni redari šetali gradom i evidentirali prekršaje, sada to rade kamere. Promijenila se situacija utoliko što je ranije bila mala šansa da vas prometni redar uhvati na djelu, a sad je šansa da vas sustav kamera ne uhvati – mala – ističe Mileta.

Napominje, i da je interno dogovoreno da kad je na snimci vidljivo kako putnik čeka vozača, odnosno vozač putnike koji su slabo pokretni, i da je automobil zastao radi ukrcaja ili iskrcaja putnika, djece, osoba s invaliditetom..., da ljudi žure obaviti to čim prije, što je dobro, i nakon isteka te minute tolerancije, prekršaj se ne evidentira.

Prometni redari su dva puta dobili naputak da se o tome vodi računa. No, te se situacije broje u promilima. Tko god misli da je neopravdano kažnjen ima mogućnost doći u gradsku upravu i javiti se u službu nadzora te zajedno sa zaposlenikom te službe pogledati snimku, i ako ona dokazuje da je privremeno zaustavljanje bilo opravdano, kazna neće biti naplaćena –​ poručuje ljutitim sugrađanima šibenski dogradonačelnik.

Testiranje sustava

Činjenica je, ističe, da smo ljetos imali 250 do 300 kazni dnevno, a kad smo tijekom travnja i svibnja testirali sustav sa 150 kamera, dnevno smo evidentirali 600-700 prekršaja. S tim da sve kamere nisu na prometnicama, dio ih je i u staroj gradskoj jezgri, radi zaštite spomenika kulture. Dakle, dvostruko je pao broj prekršaja s početkom rada sustava nadzora. Kazne su ljude već disciplinirale – ističe Mileta.

image

Sve se vidi, nema više ‘nisam ja, majke mi‘...

Niksa Stipanicev/Cropix

A što se tiče “opraštanja” kazni “po vezi”, kako mnogi insinuiraju, dogradonačelnik nas uvjerava da samo jedna jedina osoba ima uvid u sve snimke. “A to nisam ja”, naglašava, “već zaposlenik koji radi na tom sustavu, i koji u dogovoru s pročelnikom za komunalne poslove analizira statistike i gleda gdje je sustav registrirao prekršaj, a prometni redar ga odbacio. I onda se provjerava je li redar postupio sukladno naputku. Ako se dogodi da je neka registarska tablica dva puta pošteđena kazne, e to već izaziva sumnju – veli Mileta.

Trenutno je u gradu instalirano oko 220 kamera, a do kraja godine, najavljuje dogradonačelnik, bit će ih ukupno 270. U prosjeku tri kamere na jednoj lokaciji/stupu. Od tog broja će ukupno njih 35 automatski predlagati prekršaje (kazne) iz domene prometnog redarstva, odnosno prometa u mirovanju. Takvih je, naglašava Mileta, trenutno 32.

I još nešto: Od spomenutih 20.248 prekršaja evidentiranih do 1. listopada, na inozemne tablice odnosi se oko 15,5 posto.

Kamere su kupljene od tvrtke “King ICT”, bivše tvrtke potpredsjednika Vlade i ministra obrane Damira Krstičevića, koji se s tvrtkom, navodno, razdružio kada je postao saborski zastupnik, a potom i ministar.

Najbolje je pješice

Je li ova aktivnost Grada u skladu sa zakonom, ulaze li gradski prometni redari u nadležnost Prometne policije?

– Da, to se pitanje logično nameće. MUP je prije desetak godina promet u mirovanju (parkiranje i zaustavljanje) iz svoje nadležnosti prebacio u nadležnost jedinica lokalne samouprave, odnosno dao im mogućnost da preko prometnih redara sankcioniraju prekršaje na svom području. Dakle, prometna policija se nije izuzela od tog posla, ali iskustvo govori da oni to više ne rade, što je dijelom i posljedica manjka ljudi u policiji – kazao nam je Mileta.

image

Do kraja godine stiže još kamera

Niksa Stipanicev/Cropix

Pa sad vi vidite što vam je činiti. Najbolje je Šibenikom hodati pješice, to će vas najmanje koštati, a i zdravo je. A ako se već vozite, pazite gdje se i zašto zaustavljate, jer, nismo svi u poziciji da nam se prizna minuta više od onih 60 sekundi koje sustav tolerira (treba). Iako se na snimkama sve vidi, ipak se preporučuje da dođete osobno u gradsku upravu na provjeru snimke. Valjda se iz drugog pogleda bolje vidi…

28. travanj 2024 00:54