StoryEditorOCM
KorčulaGlazbeno-scenska manifestacija

Operni tjedan u Korčuli okupio brojna poznata imena i izvedbe. Evo kako je bilo

Piše Dora Lozica
6. rujna 2024. - 09:09

Tri godine nakon premijere Opsade Korčule, operna večer na Trgu sv. Justine pretvorila se u Operni tjedan, fantastičnu glazbeno-scensku manifestaciju o kojoj je pisao i prestižni engleski časopis Opera te kojom se niti jedan drugi hrvatski otok ne može pohvaliti.

Što povezuje potragu s jednog kraja svijeta na drugi, istraživanja u zabačenim kutcima svjetskih knjižnica, povijesnu obranu od Turaka, povijesni dolazak žene na prijestolje i u gradsku fotelju, veliki požar u Splitu i magični, korčulanski trg? Ne, nije novi nastavak Indiana Jonesa, već Operni tjedan u Korčuli!

„Volim projekte koji nisu odmah nametnuti, već rastu, koji su izazov. Takav je projekt Operni tjedan u Korčuli, na akustičnoj i čarobnoj sv. Justini, malo zapostavljenom trgu koji ne prima puno ljudi, ali daje magičan ambijent“, zaključio je maestro Josip Degl‘Ivellio, dirigent, skladatelj i nagrađivani voditelj zborova, inače podrijetlom Korčulanin, rado viđen na otoku i u gradu.

Sigurno se pitate kako je jedan južnodalmatinski otok, doduše s bogatom glazbenom povijesti, no bez formalnog kazališta ili glazbene akademije, već tradicionalno krajem kolovoza, ima vlastiti Operni tjedan?

Potraga za izgubljenom operom

Priča je započela 2021. godine kad su gradski oci i majke tražili nešto posebno kako bi proslavili 450. godišnjicu obrane Korčule od mitskog napada Turaka 1571. godine. Prigodno je istaknuta činjenica da tamo negdje, potpuno zaboravljena, postoji barokna opera Opsada Korčule koju je u Londonu skladao orguljaš i kraljevski skladatelj Samuel Arnold, učenik i dugogodišnji suradnik famoznog Georga Fridricha Handela, a radnja opere je, pogađate, obrana Korčule od Turaka. No, postojao je samo jedan problem – od opere iz 18. stoljeća nije ostalo gotovo ništa, pokoji izvadak za kućno sviranje i legenda da opera postoji.

Korčulani su znali koga će pozvati u pomoć, stručnjaka za klasičnu i sakralnu glazbu imaju među svojim redovima, a poznavajući maestra degl‘Ivellija i njegovu strast za muzičkim izazovima, pretpostavili su da ih neće odbiti.

I bili su u pravu. Dobitnik Reda Danice s likom Marka Marulića, najvećeg priznanja koje se u Hrvatskoj može dobiti za kulturni rad, obećao je korčulansku operu pronaći i rekonstruirati, no posao je bio teži nego je očekivao.

„Opera je bila uništena i izgubljena, postojali su tek izvaci za kućno sviranje iz 18. i 19. stoljeća, no ništa ozbiljno iz čega bi se mogla rekonstruirati. Opera je u 18. stoljeću bila nešto slično mjuziklu, pola je govor, a pola pjevanje, imali smo jako malo pjevanih arija iz kojih nismo mogli zaključiti radnju. Započeli smo potom s ozbiljnim istraživanjem“, prisjetio se maestro degl‘Ivellio.

Prateći tragove opere svijetom, maestro i njegovi suradnici naišli su čak na kolo Opsada Korčule na Novom Zelandu, a onda je uslijedilo veliko otkriće. Svaka izvedba u Londonu i šire u 18. stoljeću, morala je imati cenzora koji je provjeravao vrijeđa li sadržaj kralja ili kraljicu. Cenzori su u svojim knjigama detaljno opisivali svaki dio opere, a 200 takvih knjiga u Ameriku prodala jedna obitelj cenzora iz Londona. Maestro i njegovi suradnici knjigu su pronašli u kalifornijskoj knjižnici Huntington Library.  

Nakon što je rekonstruirao radnju, degl‘Ivellijovi suradnici prevode je s engleskog na hrvatski, pjevane dionice je adaptirao danas pokojni skladatelj, također Korčulanin Silvio Foretić, a paket izvođača dogovoren je s komornim kazalištem Opera B.B. iz Zagreba dok je orkestraciju napisao maestro.

Još uvijek Korčulu brane žene

Ne samo da su te 2021. godine dvije premijere bile dupkom pune, već su i tijekom službenih probi na sv. Justini izvođači imali brojnu publiku. Pojam opere u Korčuli veže se za nedefinirani glazbeni užitak rezerviran za akademsku zajednicu koja se razumije u ozbiljnu glazbu. No engleska je inačica bila namijenjena narodu, a taj je duh degl‘Ivellio uspješno sačuvao pa su posjetitelji bili redom oduševljeni operom koja je jednostavno i iskreno prikazala njihov šaljivi i satirični, bodulski duh kao i ljepotu voljenog, obranjenog grada koji danas ne bi izgledao kako izgleda da ga nisu obranile – žene.

„Zanimljivost opere u novom vremenu jest zasigurno i nedavni dolazak prve žene u povijesti na čelno mjesto Grada Korčule, gradonačelnice Nike Silić Maroević. Gledano u kontekstu sadržaja opere, hrabrosti i pobjede zahvaljujući ženama braniteljicama, a uz napomenu posvete čitave opere još jednoj ženi iz skladateljeve stvarnosti, ‘dobroj kraljici Bess‘, odnosno Elizabeti I., možemo se zapitati je li je opera tako dozvala ili anticipirala sadašnju gradonačelnicu kojoj na kraju ovoga uvoda od srca zahvaljujem na svemu što je učinila kako bi se ova zamisao ostvarila i kako bi s ponosom zapjevali zajedno, ne samo ove godine, već tradicionalno svake sljedeće“, izjavio je maestro degl‘Ivellio 2021. godine, a uskoro je članak s pozitivnim recenzijama, na čak pet stranica, s raskošnim fotografijama, objavljen u prestižnom engleskom časopisu Opera.

Korčulanima sve brzo dosadi

Kako se u narodu kaže – „iz njegovih usta u Božje uši“, nakon dvije godine prikazivanja Opsade Korčule, na inicijativu TZ Grada Korčule te idejnog i umjetničkog voditelja projekta Josipa degl’ Ivellija, 2023. godine izvodi se i opereta Vesela udovica kao i kapitalno djelo hrvatske glazbene literature, opera Nikola Šubić Zrinjski pa je glazbeni projekt na sv. Justini prerastao u manifestaciju opravdanog naziva Operni tjedan. 

Znao je maestro degl‘Ivellio da Korčulanima sve brzo dosadi, no svake godine uspije doskočiti i tom problemu. Nakon što je otočnu, ali i stranu publiku, oduševljavala Opsada Korčule, nakon što su im se crvenili dlanovi od izvedbe Nikole Šubić Zrinjskog i taman kad su promislili da su vidjeli sve, na sv. Justini treću večer ove godine izvedeni su koncertni dijelovi zaboravljene i djelomično izgubljene, Tijardovićeve opere Marko Polo. 

Rekonstrukcijom Opsade Korčule, otočani su obilježili obljetnicu kolosalne obrane od Turaka, ponovnom izvedbom opere Marko Polo obilježena je 700. godišnjica rođenja najvažnijeg svjetskog putnika, Korčulanina i vjerojatno najpoznatijeg simbola grada.  „From scratch“

Kako nam otkriva degl‘Ivellio, partitura opere Iva Tijardovića nastradala je u velikom požaru Splitskog HNK 1970. godine kad je zgrada potpuno uništena, a njena je obnova trajala devet godina. Sačuvan je klavirski izvadak s pomoću kojeg je maestro orkestrirao operu, a ove je godine oduševljena publika imala priliku čuti tek odabrane dijelove i to uz klavirsku pratnju.

Priklnio se tako Josip degl‘Ivellio sasvim slučajno, ali potpuno prigodno, viralom TikTok trendu „from scratch“ koji podrazumijeva stvaranje od početka vlastitim rukama. I dok se popularna TikTok videa najčešće odnose na pripremu obroka bez dostupnih, kupovnih proizvoda, maestro je ponovno, gotovo iz ničega, skuhao zanimljiv projekt koji će tek dogodine dosegnuti vrhunac.

„To nije isti Tijardović kojeg poznajemo iz Male Floramy ili Splitskog akvarela, ovaj naš Tijardović je puno zreliji. Sličniji je mladom Wagneru ili zrelom Pucciniju, naš Tijardović je ozbiljniji. Radi se o vrlo zahtjevnoj operi u tri čina s prologom i epilogom, skladanoj 1954. godine. Doživjela je samo tri izvedbe, ova korčulanska na Trgu sv. Justine je tek četvrta izvedba! Opera se oslanja na izuzetno tešku ulogu Marka Pola, prvaka opere, tenora kojeg je izvrsno tumačio mladi tenor zagrebačkog HNK, inače otočanin, Roko Radovan“, objasnio je degl‘Ivellio najavljujući kako će dogodine opera Marko Polo biti izvedena scenski, s režijom i glumom, scenografijom i kostimima!  

Rastemo, zaključio je maestro zahvaljujući se svima koji su na bilo koji način podržali Korčula Opera Week, a do izvedbe 2025. sve novosti o korčulanskom Opernom tjednu, ma koliko to nestvarno zvučalo, možete potražiti i na novoj, službenoj web stranici korculaoperaweek.eu

 

16. rujan 2024 07:48