StoryEditorOCM
DubrovnikPsiholog savjetuje

Samo jedna trećina bračnih parova zna koliko im zarađuju partner: ‘Parovi koji dijele budžet imaju čvršći odnos i sretniji su, ali to povlači jedan rizik‘

Piše DV/JL
27. kolovoza 2023. - 11:36

Jeste li se ikad našli su u naizgled neizlaznoj situaciji po pitanju vlastitih financija? Imate višak novca koji želite u nešto uložiti, a ne znate koga pitati za savjet. Potrošili ste mjesečna primanja prije plaćanja najma stana i želite posuditi novac od prijatelja, ali ne znate kako će druga strana reagirati. Ili ste, pak, zakazali prvi romantični spoj, a baš ste taj tjedan dobili otkaz na poslu - hoćete li pokrenuti temu o plaći?

image
/Shutterstock

Iako je nekima, dakako, prvo rješenje za financijske nedoumice obratiti se bližnjima, roditeljima ili prijateljima, studije su utvrdile da većina ipak nema tu naviku. Istraživanje koje je proveo Intuitmint institut pokazalo je da 51 posto sudionika gotovo uopće o svojim financijama ne razgovara s roditeljima ili prijateljima, piše jutarnji.hr.

Rezultati sugeriraju i kako je razgovor o novcu za mnoge još uvijek tabu tema, unatoč činjenici da nam može pomoći u donošenju bitnih odluka i pospješiti našu financijsku pismenost. Prema prošlogodišnjoj studiji provedenoj u Americi, samo jedna trećina bračnih parova zna koliko im zarađuju partner, dok 15 posto ne zna ni objasniti posao svog partnera. Razlog? Smatraju da je razgovor o plaći i poslu s partnerom iznimno intimna stvar, gotovo koliko i religija i politika.

Osjećaj neugode imaju i roditelji kad je u pitanju razgovor s djecom o financijama. Prema istraživanju iz prošle godine, 49 posto roditelja ne zna kako početi razgovor o novcu, dok ih 25 posto nikada nije niti pokušalo potaknulo ovu temu.

No, zašto se toliko ustručavamo govoriti o osobnim financijama, bilo s prijateljima, roditeljima, djecom ili partnerima i kako se riješiti stigme koju vežemo uz ovu temu? Odgovore na ova pitanja zna Nikola Erceg, psiholog i doktor znanosti s Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

Herceg ističe kako djeca svoja znanja, stavove, ponašanja i navike stječu i oblikuju pod utjecajem različitih faktora, kao što su prijatelji, učitelji, društvene mreže i različiti mediji. No, roditelji su još uvijek osnovni, najvažniji i najutjecajniji faktor koji utječu na stavove djece kad su u pitanju novac i štednja.

- Istraživanja pokazuju da djeca onih roditelja koji međusobno i s djecom razgovaraju o financijama imaju znatno bolje ishode kasnije u životu vezano za financije, veće znanje i financijsku pismenost. Uz to, manje su skloni nepromišljenom trošenju, znaju koje su im opcije štednje dostupne, skloniji su štednji i imaju financijske planove – pojašnjava Erceg.

image
Shutterstock/Shutterstock

Brojni roditelji svojoj djeci žele pružiti što bolju podlogu za stabilnu financijsku budućnost, no usprkos najboljim namjerama, prema mišljenju stručnjaka, ovakvim temama treba pristupiti promišljeno. Dezinformacija može prouzročiti značajnu štetu, pogotovo kad su u pitanju financije. Upravo zato, navodi psiholog, moramo provjeriti ima li osoba kojoj smo se obratili znanja i kompetencije savjetovati nas.

- Na roditeljima je velika odgovornost jer moraju znati koje savjete nude svojoj djeci, biti informirani, zainteresirani i financijski pismeni. A to može biti problem. Naime, iako je prosječna razina financijske pismenosti hrvatskih građana tek nešto ispod prosjeka industrijski razvijenih zemalja, tu postoje velike individualne razlike. Stoga je neki oblik edukacije građana/roditelja o tome kako pratiti vlastitu potrošnju, posuđivati novac, ulagati i štedjeti, te zašto je to bitno, izuzetno bitan i za roditelje i za djecu kojima su roditelji glavni izvor informacija i osnovni „role-modeli“ po pitanju financija – nastavlja Erceg.

I dok su mnogi od nas naviknuti s roditeljima razgovarati i o intimnijim temama od osobnih financija, dinamika odnosa i razlika u godinama znaju predstavljati problem. Prijatelji i kolege u pravilu su nam bliži godinama pa nam je često lakše im pristupiti ili se poistovjetiti s njihovim stavovima.

Jedan od benefita uključivanja prijatelja u vlastite financijske planove je, navodi Erceg, da nam oni mogu pomoći ostvariti ih.

- Razgovor s prijateljima o vlastitim financijama i financijskim planovima može nam biti višestruko koristan. Ako svoje ideje podijelimo s prijateljima, izlažemo se savjetima, kritici i učenju novih stvari zbog čega u konačnici možda i revidiramo svoju financijsku odluku ili plan na bolje – kaže Erceg koji smatra da je iz istih razloga poželjno i s kolegama s posla dijeliti informacije o osobnim primanjima. U jednom su istraživanju mikropoduzetnici uštedjeli skoro četiri puta više ako su im kolege bile upoznate s planom i nadgledale izvršavanje plana. U tom smislu, ističe psiholog, i kolege mogu biti odlični suputnici na putu ostvarivanja financijskih ciljeva ako su upoznati s njima.

image
/Shutterstock

- Transparentnost po pitanju plaća, sama po sebi, ne bi trebala biti loša. Dapače, poznajući motivaciju ljudi, transparentne plaće bi dugoročno trebale imati pozitivan efekt na motivaciju za rad. Transparentnost oko plaća podrazumijevala bi da su i kriteriji oko davanja plaća i zapošljavanja potpuno jasni i transparentni, što dugoročno vodi većoj pravednosti unutar organizacije. Primjerice, neka istraživanja pokazuju da su se razlike u plaćama između muškaraca i žena smanjile nakon uvođenja transparentnih plaća i kriterija jer se time uvidjela neopravdanost prethodnih razlika – poentira Erceg.

Transparentni oko financija bismo trebali biti, nastavlja psiholog, i s partnerima jer je, dodaje, pitanje financija jedno od najvažnijih u romantičnom odnosu pa je poželjno da partneri otvoreno razgovaraju i zajedno se slože oko načina upravljanja novcem u domaćinstvu.

- Istraživanje od prošle godine je pokazalo da su parovi koji imaju zajednički budžet zadovoljniji vezom i imaju manju vjerojatnost prekida za razliku od onih koji ga ne dijele. Međutim, treba biti svjestan da ponekad velika financijska međuovisnost može imati i neke negativne strane. Najočitiji nedostatak je gubitak autonomije u odlukama nad vlastitim financijama – upućuje Erceg.

Osim obitelji, prijatelja i kolega, jedan od načina da se pravovremeno i dobro informiramo su i brojni sustavi koje suvremene banke nude svojim korisnicima.

Kao financijske institucije, banke su jedan od pokretača govora o novcu te imaju značajnu ulogu u edukaciji građana. Zagrebačka banka, primjerice, svojim korisnicima nudi brojne alate za upravljanje financijama, ali i priliku da se savjetuju sa stručnjacima i informiraju o upravljanju vlastitim financijama. Ivana Šoljan, specijalistica za digitalne kanale u Zagrebačkoj banci, suvremena digitalna rješenja vidi kao odličan alat koji pomaže u upravljanju financijama.

- Digitalni komunikacijski kanali uvelike su olakšali put do klijenta, primjerice push poruke koje primaju korisnici m-zabe redovito podsjećaju na novosti u ponudi ili šalju važne obavijesti. Suvremeni načini komuniciranja omogućili su lakše dolaženje do informacija i pronalaženje odgovora. Da bismo donijeli informiranju odluku, već je godinama najjednostavniji način za to surfanje webom i prikupljanje podataka. S druge, one „analogne“ strane, su bankari sa svojim bogatim znanjem i iskustvom te mogu uvijek dati adekvatnu informaciju klijentu – kaže Šoljan za jutarnji.hr.

image
/Shutterstock

Iako veća razina financijske pismenosti nije naodmet kojoj god dobnoj skupini pripadali, mladi su ipak ti kojima je najčešće potrebna pomoć kako bi brigu o svojim financijama preuzeli u svoje ruke. S tim na umu, Zagrebačka banka svojim najmlađim korisnicima nudi i posebne pakete.

- Zaba već dulje vremena ima paket kreiran posebno za mlade. On je izvrsna početna točka za one koji tek ulaze u svijet financija, ali i potpuna usluga za milenijalce jer u sebi sadrži račune, mobilno bankarstvo, Mastercard Student kreditnu karticu itd., te omogućava i ugovaranje ozbiljnijih usluga, kao što je studentski kredit.

Kada putem mobilnog ili internetskog bankarstva klijent ugovara neku uslugu, na vrlo jednostavan način dobiva sve informacije koje su mu potrebne, visinu kamatne stope, rok otplate, dokumentaciju, sve to doslovno je u njegovom dlanu. Više ne mora odlaziti u poslovnicu kako bi prvo prikupio informacije, potom razmislio i onda se vratio da bi uslugu ugovorio. Sve to može učiniti kada i gdje to njemu odgovara – zaključuje Šoljan.

05. svibanj 2024 01:00