StoryEditorOCM
DubrovnikU điru Renaultom 4

Nakrcao bi u njega sedmero ljudi, 60 paketa vina ili kubik građevinskog materijala i nikad ga nije izdao!

Piše Dubravka Marjanović Ladašić
12. travnja 2023. - 13:36

Roditelji su nas, danas sredovječnu generaciju, vozili u Fićima, Stojadinima, Spačekima i Renaultima 4 u vrtiće i škole, a zadnjih 20-tak godina takvi su automobili skoro potpuno nestali s naših prometnica.

Rijetkost je u godini 2023. sresti na cesti automobil stariji od 30 godina, pa ni naša potraga za nekim tko još vozi takav raritet nije bila laka.

image

Prvi Renault 4 proizveden je 1961. godine

Tonći Plazibat/cropix/

Ali zašto služe prijatelji nego da podijele korisnu informaciju?

I tako smo došli do Grgura Glavinića iz Pičeta, 47-godišnjeg vinara koji svakodnevno u Grad dolazi u svom bijelom Renaultu 4. Pokupio nas je u Gružu i bez puno uvoda, krenuli smo u đir.

IMA DUŠU

Renault 4 prvi je put proizveden u Francuskoj 1961. godine. Od te do 1994. godine prodano ih je 8.134.424, a ‘Četvorka‘ je bila najprodavaniji francuski automobil u povijesti, sve do 2010., kada ju je s vrha ljestvice skinuo Peugeot 206.

Renault 4 je kult, pa Grgura, kad ide u Grad, doma pitaju ide li ‘autom ili Renaultom 4‘. ‘Auto‘ je ono novije, prilagođeno današnjim zahtjevima i tehnološki naprednije, ali Renault 4 ima dušu.

- Ja se ugodnije i udobnije osjećam u ovom! - iskreno kazuje Grgur pa nastavlja:

- Prije je dosta kuća imalo po dva Renaulta 4, jednoga za na misu, a drugoga za u polje. Bilo je to moje prvo auto, na njemu sam naučio voziti, a vozit ću ga još dugo, ako mi nešto ne poremeti planove - rekao nam je dok smo se vozili po Gradu. Primijetili smo poglede prolaznika, a na Pločama je jedan Azijat spustio mobitel (!), blenuo u nas (zapravo u Renaulta) i još dugo gledao za nama na putu za vidikovac.

- Stranci mi redovno mašu, zaustavljaju me, slikavaju... Jednom sam, pošto ga nikad ne zaključavam, zatekao jednog starijeg Francuza za volanom - smije se Grgur. - Nekad je davno imao Renaulta 4 i kad ga je vidio otvorenog, ušao je i sjeo! Bio je oduševljen, sve je slikao jer se još rijetko viđaju po cesti.

- Bit će ih sve manje i postat će raritet koji će koštati. Zasad još ne trošim previše na održavanje jer još ima dijelova, a on je vrlo jednostavan majstoru za popravit‘. Samim tim, ni održavanje nije preskupo.

U Pičetama, uz Grgurovog, ima još samo jedan Renault 4. Grgur je sa svojim više puta putovao u Zagreb, Zadar, Šibenik i Split, pa i u inozemstvo - u Stolac

Renault 4 još je jedan dokaz kako su se prije stvari pravile da bi dugo trajale, od automobila do kućanskih uređaja. On je u automobilskom svijetu nešto kao Obodin u frižiderskom.

- Danas bi proizvođači bili najsretniji da im proizvodi imaju čip koji će reć‘ ‘imate 60 sekundi da izađete‘ i da se samouništi. Danas je to tako, jer što bi se dogodilo da se i danas prave auti da traju 30 godina? A ovo su stvari pravljene da traju. Današnja bi ekonomija stala jer bi napravili određeni broj komada i mogli bi zatvoriti - mudro zbori Grgur.

image

Kupio ga je od susjeda prije 15-tak godina

Tonći Plazibat/cropix/

U FAMILIJI JE UVIJEK JEDAN

Prevezao je njegov Renault 4 na stotine kubika građevinskog materijala, namještaja i čega sve ne. Nije čudo da ovaj automobil ima nadimak ‘Mali div‘ jer može poslužiti kao transportno vozilo i umjesto kombija.

- Krcao bih po 60 paketa vina u njega. Danas mi je malo žao što sam mu to radio - smije se, pa najavljuje kako će ga baš ovih dana odvesti u meštra da ga generalno sredi.

Iako je vinar, Grgur ističe ‘Kad piješ, ne vozi!‘

Renaultom 4 je, osim iz Pičeta u grad, išao i u Zagreb, i to usred zime, po snijegu. Preko Plitvica zametenih snijegom prošao je bez problema.

image

Grgur je u svom Renaultu 4 vozio čak sedmoro ljudi

Tonći Plazibat/cropix/

Stavio mu je zimske gume i uputio se.

- Došao sam u vulkanizera i rekao mu da mi trebaju zimske gume jer idem u Zagreb. Zv‘o je radnike i rekao im ‘slušajte, ide čovjek u Zagreb s Renaultom 4, naručite mu zimske gume‘. A meni je rekao da je to prvi put u životu da ih naručuje - smije se Grgur. A za mjenjač, koji još zovu kišobran mjenjač i nalazi se u razini volana, neki njegovi suputnici misle da je vješalica, pa na njega vješaju svoje torbe i kapute.

A ima li problema s nabavkom dijelova?

- U zadnje vrijeme je počelo biti. To nase par godina nije bilo, ali sad je počelo biti problematično. Zato imam još dva koji mi služe za dijelove.

Njegov Renault 4 je star 33 godine.

Ljubitelji Renaulta 4 na dubrovačkom području nisu okupljeni u udrugu, što bi im dobro došlo za druženja te razmjenu iskustava i dijelova

- Otac je prije rata kupio prvoga i od tada je u familiji uvijek bio jedan. Ovoga sam kupio polovnog, od susjeda, prije nekih 15-tak godina. Kad sam ga kupio, svi su mi govorili da nisam normalan koliko sam ga platio, a danas ga mogu prodati za duplo. Takva je situacija došla da su cijene skočile u nebo jer ih je teško nabaviti. Moji doma su mi znali reći ‘što će ti to‘, ali kad je trebalo prebacit‘ veš mašinu, onda bi zvali mene jer im je za transport trebao Renault 4 - smije se Grgur. - Sve se može u njemu prebacit‘.

140 KAO 250

- Renault 4 sam počeo voziti još kao mulac, na njemu sam i naučio voziti. Prije rata je bila situacija, s obzirom da su puti bili loši, da su ljudi kupovali odmah po dva, jednoga za na misu i na vjenčanja, a drugoga za u polje. U ta je doba za Konavle bio idealan, za naše pute, za u polje, izbacit‘ zadnji sic, nakrcat verduru i poć‘ na placu.

- Kad nešto na njemu i ne funkcionira, on ide! Nije kao kod ovih novih, da odma‘ stanu - ističe Grgur.

Jednu je prijateljicu uspio uvjeriti da ima klimu, tako da je dugo bila u uvjerenju da Renault 4 ima klimu

A je li Renault 4 automobil za žene?

- Pa dobro, vremena su se promijenila. Prije su ga žene normalno vozile. I moja majka ga je vozila, a i dan danas sjedne i vozi, pa i u Grad, a ima 72 godine - kaže Grgur za svoju majku Anu.

Na pitanje koliku brzinu razvija u vožnji, dodaje:

- Renault 4, kad je u dobrom stanju, može uhitit i preko 140 kilometara na sat. Nije pametno, ali može! To vam izgleda kao da s običnim autom idete 250... - smije se pa dodaje da Renault 4 i inače voli cvilit i ‘pjevušit‘.

Kad je bio mlađi, Grgur je u svoju Četvorku znao nakrcati i po sedam ljudi.

- Bilo nas je petero u autu, stopirala su dvojica i ja sam im uredno stao. Ali to je bilo dok sam bio osjetno mlađi i dosta manje mislio - smije se naš sugovornik. - Momci su me pitali ‘a gdje bi mi trebali stati‘, ja sam rekao ‘zbijte se‘ i zbili su se - sjeća se na kraju Grgur. Bilo nam je točno žao što se iskrcavamo jer je vožnja Renaultom 4 u današnja doba baš pravi doživljaj!

Silia Laeta

Grgur Glavinić je nakon završenog fakulteta radio za Dubrovačke podrume, a onda je s prijateljem otvorio malu privatnu vinariju na Grudi pod imenom Silia Laeta, što je prvi pisani spomen žene u Konavlima.

- Probali smo samostalno. Ima tome desetak godina. Imamo sve što je potrebno za posao i pomalo se širimo. Nismo nikad htjeli biti megalomani, ali idemo pomalo. Zasad je priča dobra. Prije nekoliko godina prvi smo izbacili pjenušac od dubrovačke Malvasije koji je na natjecanjima u nas i u inozemstvu osvajao šampionske nagrade - kaže.

image

Grgur se ponosi svojim automobilom

Tonći Plazibat/cropix/
27. lipanj 2024 23:25