StoryEditorOCM
DubrovnikPOSJETILI SMO ‘BOOKERE‘ U PORTU

Nagužvani jedan do drugog na novoj lokaciji poručuju: ‘Lokrum je ‘zlatna koka‘, Elafiti jako dobro idu. Cavtat i Mljet za turiste su Kaftat i Mliđet, Cipar im je Šipan a pitaju mogu li brodom u Mostar‘

Piše Kristina Filičić
27. travnja 2022. - 07:28

Krenulo je dobro oko Uskrsa, potom lagano prikočilo, a pravi uzlet očekuje se u svibnju. Tako otprilike početak sezone, koja 'miriše' na onu rekordnu iz 2019., opisuju prodavači brodskih izleta u starom gradskom portu. U ponudi na pultovima za prodaju izletničkih karata je od 'Boat to Cavtat' do 'Three islands', a što najviše ide simpatične bookerice brodova Iva Mičić i Antonija Hrnić otkrivaju:

- Najviše traže izlet na tri elafitska otoka, pogotovo ako stoje par dana. Lokrum je ipak najjači, on je zlatna koka. Traže ga zatvorenih očiju. Cavtat je malo pao ali isto ima posla.

image

Žaklina Ivanišević, Iva Mičić i Antonija Hrnić

Božo Radić/Cropix

Gosti? Miješano, kažu nam, ima i Nijemaca i Poljaka.

- Svi su dobri, a najgori su Francuzi kad hoće panoramski izlet razmišljaju k'o da idu kupiti auto. A fini Amerikanac dođe, ni ne pita, nego uzme izlet koji mu odgovara – govori Iva, a Antonija dodaje:

- Više znamo kako kome pristupiti. Netko ne gleda cijenu a netko bi se cjenkao za pola kune.   

Amerikanci i Britanci pa i Nijemci su top gosti ili kako bi rekle naše sugovornice 'fina čeljad'. Ovom nizu su nadodale još i Španjolce.

Kaftat i Mliđet

Županijska lučka uprava ove godine izmijenila je poziciju štandovima. Više nisu na početku  Velikog mula nego sa strane uz zid od Luže. Pitamo ih paše li im više nova posta?

- Ne, ovdje smo zgusnuti, previše nas je u nizu, nisu nas čak ni prošarali. Nema razmaka. Ovo je k'o na placi, pet ljudi prodava mrkvu i sad se ti 'bori' kod koga će je stranac kupiti. Samo da krene posao kako je bilo prije i bit će u redu. Čim su svi štandovi puni, svatko radi svoj posao, nitko ne gleda tuđi. A kad je jedan gost na deset štandova, onda je problem – iskreno će ove Dubrovkinje.

image

U gradskom portu je 17 štandova za prodaju brodskih i izletničkih karata

Božo Radić/Cropix

A naslušaju se one svega.

- Cavtat i Mljet turistima je Kaftat i Mliđet, izvale naše riječi, pa to bude tako smiješno. Traže izlet do Cipra, ustvari Šipana. Treba znati sve to prevoditi. Pa pitaju mogu li brodom u Mostar – kroz osmijeh će i nastavljaju:

- Kako nitko nigdje nije išao radi pandemije, svi su željni putovanja, sad su k'o s lanca pušteni, sad bi oni sve. Hoće nekad i nemoguće misije, na Mljet ili Korčulu bi išli u jednom danu ili dođu popodne pa traže izlet na tri otoka koji počinje ujutro i završava poslijepodne. Bude fiks ideja ali mi sve to pojasnimo.

Ne boje se konkurencije u liku i djelu Ivana Pernara, bivšeg saborskog zastupnika od lani dubrovačkog 'bookera' iz Porta.

- Išlo je to njemu, ima on priču. Iz Sabora su ga iznosili, mora čovjek imat priču – kroz smijeh će Iva. Na pitanje je li najavio povratak u Porat, kolegica sa susjednog pulta Žaklina Ivanišević odgovara kako mu se još ne isplati 'on će kad sezona krene, za sada uživa u obiteljskoj kući u Cavtatu'.

image

U gradskom portu je 17 štandova za prodaju brodskih i izletničkih karata

Božo Radić/Cropix

Znači još nema straha da će uzeti dio posla jer kažu radi kao lav?

- Uglavnom radi sklekove, ali trudi se. Lani je bila prva godina kako ovo radi ali ušo je lako u posao. Sve njemu ide. Ove godine ako bude radio baš će mu desk biti pored mene – zaključuje Žaklina priču o Pernaru pa se vraća na sezonu.

- Krenulo je ranije, lani je to bilo tek negdje oko 1. srpnja. Ljudi su željni potrošiti novce, ne gledaju kao prošlih godina nego su jednostavniji, kupe izlet sa željom bilo Lokrum, Elafite ili Cavtat. Panorame oko Grada uvijek idu pogotovo kod gostiju s kruzera, pa osim nekog lošeg suvenira, ponesu lijepu uspomenu jer vide Dubrovnik sa strane mora – kaže ova prodavačica brodskih izleta koja je nemalo puta morala uvjeravati strance kako se primjerice do Lokruma ne može automobilom.      

Posluže li strancima i kao info pult, naslušaju li se pitanja: kako do zidina, gdje je zahod...?

- Naravno, najviše je to ipak usmjeravanje na Lokrum. Iako su dva velika broda tu na mulu a i velike reklame, oni ne mogu lako doći do mjesta gdje se prodaju karte za otok. Na rivi ih još nisu počeli prodavati, a tu iza nas su dosta uvučeni – kaže Žaklina a za svoj će posao kako je 'adrenalinski'. Zanimljiv je, komunikacije tu ne nedostaje.

image

Sanel Tatarović

Božo Radić/Cropix

Zašto vičeš, nema nikoga!

Još jedan booker brodova u nizu uz zid od Luže je i Sanel Tatarović. Kaže nam kako je početak sezone sličan onom iz 2019., te otkriva kako su Englezi najbolji gosti.  

- Englezi su slični nama, vole se glupirat. Elafite zovu 'elefantima', najčešće se takvim sitnicama dobro nasmijemo. Puca im jezik na pola kad trebaju izgovoriti Lokrum. Nekad gostima moraš pričati o Lokrumu pola dana  i onda se misliš zašto nema netko u 'Lokrumu' tko će im to objašnjavati!? Ili barem da postave neke posebne natpise da ljudi to mogu skontat, a ne da nas ispituju. Bilo bi dobro da nam daju barem pola plaće jer ih promoviramo – predlaže Sanel, a o novom položaju štandova za prodaju karata kaže:

- Ova ideja je totalna glupost. Tamo na starom mjestu se mogla vidjeti reklama, ovdje je uvijek netko nevidljiv. Zbog mira u kući bilo je bolje prije jer smo bili malo odvojeni.

Pitamo ga odu li glasnice od izvikivanja ponude kako bi se privuklo pažnju gostu?

- Ljeti da, veće su gužve, sad nema dovoljno turista da bi bila buka. Kad sada netko od nas viče, svi mu govorimo 'zašto vičeš, pa nema nikoga'. Doć će vrijeme i za to.

image

Matija Kompes

Božo Radić/Cropix

Uz deset štandova u blizini Velikog mula u Portu je i sedam štandova pored Malog mula. Na jednom od njih s osmijehom na licu dočekuje nas Matija Kompes.

- Baš gledam, sljedeća tri dana ima 30-ak letova, ali pitanje je kolika je popunjenost. Ne treba biti nezadovoljan – odgovara nam na pitanje ima li posla.

- Ne primjećujem da gosti pretjerano gledaju na svaki euro ili kunu. Onaj tko putuje došao se opustiti i potrošnja će, vjerujem, biti jako dobra. Gosti s kruzera većinom troše na sladoled i suvenir, eventualno zidine, a mi tu i tamo nešto ugrabimo od njih, ovisi koliko dugo je brod u luci – kaže Matija pa i on spominje kako uz prodaju karata za morske izlete mora odgovarati na svakojaka pitanja znatiželjnih turista.

Cupkanje u mjestu

- Za zahod često pitaju. A dodatni je problem kako naći sitne novce za WC. Dosta često se vraćaju pa im moram ja mijenjat. A nemam ni ja baš sto kila kovanica. Pomognemo kome možemo, najprije onima koji cupkaju u mjestu, takvima odmah razmijenim – kaže Matija uz osmijeh.

image

U gradskom portu je 17 štandova za prodaju brodskih i izletničkih karata

Božo Radić/Cropix

I pultovima koji su bili uz Mali mul promijenjena je pozicija pa su se poredali uz zid od teatra. Tu ih je sedam, trenutno pet, dva će se skoro pridružiti. Matija u novoj lokaciji vidi prednost.

- Ovo je sasvim uredu jer tamo gdje su štandovi prije bili jako udara sunce, ljeti kad je preko 30 stupnjeva teško je bilo i sjedati. Ovdje će iza dva već biti hlad, pa je možda bolje za nas. Sve se to da izdržat. Radio sam svakakve poslove, kad usporedim građevinu i posao gdje sjedim na štandu, ovo ipak ima svoje prednosti. Dobar je ovo posao, zanimljiv, animirajući. Ekipa je super, baš se slažemo – zaključuje dubrovački booker Matija.

Na 17 pultova za prodaju brodskih i izletničkih karata ponuda je dosta slična, a cijene 'realne, sve je ostalo isto, jedino su Elafiti malo krešili ali i mirita' riječi su nekih od sugovornika.  Tako izlet na tri otoka (Koločep, Lopud, Šipan) koji traje cijeli dan, uz jelo i neograničeno piće dođe 400 kuna po osobi, povratna karta do Cavtata je 150 kuna, a panoramski đir s morske strane povijesne jezgre koji traje otprilike sat vremena stoji 15 eura odnosno 110 kuna.

27. travanj 2024 07:06