Čini li nas moderna tehnologija glupima? Mislim da je odgovor 'da'. Gubimo vještine komuniciranja i memoriju (koliko telefonskih brojeva znate napamet) te se oslanjamo na Google u traženju odgovora na naša pitanja. Pa opet, slijepo vjerujemo da nam tehnologija olakšava stvari. Upravo suprotno.
Mi više ne pamtimo podatke zbog ''Google učinka'' tj. sigurni smo u saznanju da su nam odgovori samo jedan klik mišem daleko i sretni smo što internet možemo koristiti kao produžetak osobne memorije. A to nas čini glupima. Previše vjerujemo onome što pročitamo ''online'', a ono napisano u novinama smatramo ''lažnim vijestima''. Činjenice koje nam više ne služe sada smatramo lažima, što je dovelo do pojave novog termina ''alternativne činjenice''.
Postali smo poput ovaca, ali u velikim razmjerima; ako je nešto dobro milijunima ljudi, onda to sigurno mora biti dobro i za nas. Naš pravi mozak zamijenili smo internetskim. Potpuno živimo u virtualnom svijetu; u njemu rezerviramo odmor, pronalazimo buduće partnere, rezerviramo avionske karte, družimo se, naručujemo hranu i plaćamo račune.
Pitanje je, koliko su zapravo pouzdane sve te internetske usluge? Jedna od najpopularnijih internetskih stranica TripAdvisor se nedavno našla na udaru. Recimo da želite rezervirati stol u elegantnom restoranu u Dubrovniku nadajući se da ćete naći pravu domaću kuhinju po razumnim cijenama. Gdje možete pronaći pobliže informacije kako biste izbjegli čekanje u redu i rezervirali sebi stol? U ovom digitalnom dobu dosta ljudi će pomoć potražiti na internetskoj stranici za komentare i ocjene kao što je TripAdvisor. Ali koliko je ta stranica uopće pouzdana?
Možete li vjerovati tim komentarima i osloniti se na to da ste stvarno našli deset najboljih restorana u Dubrovniku? Tijekom godina bilo je mnogo slučajeva gdje su poslovni subjekti, u ovom slučaju restorani, ''platili ceh'' zbog lažnih komentara. To se zapravo događa diljem svijeta pa zašto bi Dubrovnik bio iznimka? Prije nekoliko godina neki je upitni tim ''stručnjaka'' obećao podići razinu restorana i turističkih poslovnih subjekata na TripAdvisorovoj listi. Navodni stručnjaci tog tima su obavljali posao tako što su doslovno pisali lažne komentare i stavljali ih na stranice TripAdvisora.
Ako se dobro sjećam, cijena je bila 1,000 kuna za deset napisanih komentara. Takav pristup je donekle bio uspješan, ali su napravili nekoliko klasičnih pogrešaka koje su TripAdvisor napravile ''prevarantskom'' stranicom. TripAdvisor je daleko od savršenstva. Jedan nedavni slučaj u Londonu upravo je pokazao koliko je zapravo nepouzdana ta internetska ocjenjivačka usluga. Spomenuo sam da „fake reviews“ nisu ništa novo, ali u Dubrovniku oni su bili za prave restorane, koji postoje. Koliko dugo možete varati TripAdvisor?
Jedan genijalni novinar iz Londona naumio je vidjeti koliko daleko može ići s prijevarom. ''The Shed'' u Dulwichu je izmišljeni restoran, doslovno ne postoji, ali zahvaljujući pametnom marketingu i nekim trikovima, uspio je postati restoran ''broj jedan'' u Londonu na TripAdvisorovoj stranici između 18,000 restorana. Nije imao kuhara, konobara, stolove, stolice niti bilo kakve hrane, zapravo u tom ''restoranu'' nijednom gostu nikad nije bilo posluženo nijedno toplo jelo, a opet, bio je ocijenjen vrhunskim restoranom u Londonu.
Slavne osobe, food bloggeri te bogati i slavni davali su sve od sebe kako bi rezervirali stol u najnovijem i najboljem londonskom restoranu, u onom koji zapravo ne postoji. Oobah Butler, novinar na Vice Videu, proveo je sedam mjeseci stvarajući fantom restoran ''The Shed'' u Dulwichu, nevjerojatna priča. ''The Shed'' je zapravo bila šupa (shed) u njegovom vrtu te se s lukavim planom kako prevariti TripAdvisor, uspio naći u središtu medijske oluje.
''TripAdvisor je lažna stvarnost koju svi shvaćaju potpuno ozbiljno'', komentirao je Butler. Kad se ''The Shed'' počeo polako penjati na listi restorana, njegov telefon je počeo luđački zvoniti jer su potencijalni gosti na sve moguće načine pokušavali rezervirati stol u najboljem restoranu u glavnom britanskom gradu. A sve je to bila najobičnija prijevara. Ali što je Butler više odbijao goste, govoreći da je ''pun'', oni su sve više i više zvali. ''Uvijek sam vjerovao da je restoran jedina stvar kod TripAdvisora kojom je nemoguće varati. Ali onda sam promislio, možda bi i mogao biti lažan'', rekao je Butler.
Trebalo je puno rada, ali nakon sedam mjeseci njegov fantomski restoran je bio ocijenjen najboljim u Londonu, a nikad nije skuhao ni jaje, a kamoli nešto što bi pripremio Michelinov kuhar. Čak je i snimio cijelu prijevaru, a kad ju je objavio na internetu, proširila se poput požara, a TripAdvisor je poludio. ''Ljudi više ne vjeruju svojim osjetilima zbog onoga što pročitaju na internetu'', zaključio je Butler. I u pravu je!
StoryEditorOCM
MišljenjaENGLEZ U DUBROVNIKU
Online glupost i alternativne činjenice
5. veljače 2018. - 14:34