Statistika Centra za vozila Hrvatske pokazuje da je u 2021. u stanicama za tehnički pregled ispitano 2,2 milijuna vozila, a neispravnima proglašeno njih čak 448.386. Gotovo svako peto...
Na prvu taj podatak zvuči zastrašujuće, no kada se brojke malo prouče i usporede s onima iz prethodnih godina, ipak se vidi i nešto ohrabrujuće. Konkretno, pozitivan trend - iako je udjel tehnički neispravnih u odnosu na ukupan broj pregledanih vozila i dalje velik, on već godinama naočigled kopni, donosi Slobodna Dalmacija.
Sitno, ali ipak primjetno. Još je 2019., primjerice, iznosio 21,9 posto, u 2020. brojao je 20,3 posto, a u 2021. pao je na 19,7 posto. Dakle, čini se da se u pogledu tehničke ispravnosti domaćeg voznog parka ipak napreduje, za što dio zasluga, vjerujemo, imaju i svojedobne izmjene Pravilnika o tehničkim vozilima na cesti iz 2018. Tada je, naime, uvedena nova kategorija manjih nedostataka koji se bilježe, ali ne vode u pad, i vlasnici ne moraju ponavljati tehnički pregled, piše Branimir Hitrec za Jutarnji list.
Tako su jasno razdvojeni oni opasni i manje opasni te za sigurnost vožnje ne toliko značajni nedostaci, što je - sva je prilika - imalo i edukativni karakter. Vozači su, naime, tako dobili priliku jasnije vidjeti s kojim sklopovima nema šale i na što moraju posebno pripaziti, žele li povećati svoje izglede za prolazak na tehničkom pregledu.
Vozači spoznali važnost kočnica
Dokaz? Uređaji za kočenje, vjerojatno i najvažniji sklop za sigurnost vožnje, godinama su bili uvjerljivo vodeća kategorija po broju neispravnosti, s udjelom od čak 30 posto grešaka (2018.).
Prošle godine taj je udjel iznosio osjetno manjih 23,3 posto, što pokazuje da je dio vozača - koliko god to nekom zvučalo smiješno - konačno spoznao važnost učinkovitih kočnica. Pritom nitko ne tvrdi da po broju utvrđenih neispravnosti sad vodeći uređaji za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju (24,3 posto grešaka) nisu bitan sklop u vozilu i važni za sigurnost vožnje, no greške u toj kategoriji ipak nisu toliko potencijalno fatalne poput onih na kočnicama.
Skroman, ali ipak primjetan pad broja neispravnih vozila ne tehničkim pregledima ima težinu zbog još jednog razloga. Vozni park sve nam je stariji, u 2021. prosječan automobil prvi je put premašio granicu od 13 godina, a poznato je da sa starošću vozila neizbježno kopni i njegova pouzdanost.
Koliko su stariji automobili podložniji raznoraznim problemima pokazuju sami rezultati tehničkih pregleda - čak i u kategoriji starih od pet do deset godina, najnepouzdaniji Chevrolet (17,4 posto neispravnih), još uvijek je bolji od najpouzdanije Toyote u kategoriji starijih od 10 godina (20,9 posto neispravnih).
Pritom se još jasnija slika dobiva pogledom na kategoriju automobila starih do pet godina; tu vodeća Mazda ima tek 1,7 posto neispravnih, a najlošiji Fiat još uvijek itekako prihvatljivih 5,7 posto.
Uvjerljivo najlošiji rezultat ukupno imaju još živuće Lade i Zastave.
tablice prema godištu
DO 5 GODINA STAROSTI
Broj ispitanih/Neispravnih
NAJBOLJI
1. Mazda 5036 1,71 posto
2. Audi 8547 2,29 posto
3. Suzuki 10448 2,49 posto
4. Toyota 6686 2,78 posto
5. BMW 7671 2,82 posto
NAJLOŠIJI
1. Fiat 2500 5,36 posto
2. Renault 15.869 5,29 posto
3. Citroën 5534 5,13 posto
4. Opel 13.758 4,75 posto
5. Ford 6932 4,73 posto
OD 5 DO 10 GODINA STAROSTI
NAJBOLJI
1. Mazda 9218 5,86 posto
2. Volvo 4379 6,30 posto
3. Audi 25.912 6,43 posto
4. Suzuki 6859 6,82 posto
5. Mercedes 17814 6,91 posto
NAJLOŠIJI
1. Chevrolet 5687 17,41 posto
2. Fiat 5968 14,18 posto
3. Dacia 8224 13,45 posto
4. Smart 2683 13,27 posto
5. Renault 41.459 12,75 posto
10 I VIŠE GODINA STAROSTI
NAJBOLJI
1. Toyota 31.650 20,93 posto
2. Suzuki 11.634 21,70 posto
3. Honda 13.631 21,94 posto
4. Mini 2280 22,28 posto
5. BMW 31.671 22,83 posto
NAJLOŠIJI
1. Lada 2864 41,13 posto
2. Zastava 2743 37,70 posto
3. Daewoo 8588 36,92 posto
4. Fiat 69.141 33,97 posto
5. Kia 12.452 30,33 posto, piše Jutarnji list
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....