StoryEditorOCM
Zadar plusNE PADA MU TEŠKO

Umjetnik Roberto Vodanović Čopor kućnu izolaciju koristi na jedinstven način: snima audio dnevnik Zadra s prozora spavaće sobe i objavljuje na web-u

Piše Mišel Kalajžić
21. travnja 2020. - 22:05

Roberto Vodanović Čopor, konceptualni umjetnik iz Zadra, aktivni član zadarskog alternativnog rock benda Kriptidi i - kako ga nazivaju - jedan je od prvoboraca nezavisnog izdavaštva u Hrvatskoj, vrijeme provodi zbog mjera izolacije od pandemije koronavirusa na aktivan i pomalo neobičan način – snima audio dnevnik. Svakoga dana s prozora spavaće sobe snima zvuk grada i onda to objavljuje na internetu. Pitali smo ga kako se motivirao da počme snimati zvuk oko sebe i kojom se tehnikom pri tome služi?

- Radeći ovaj projekt želim pokazati kako se naša čula, u ovom slučaju vida i sluha, poigravaju s nama. Kako mozak procesuira informaciju koju dobije od oka, a kako onu koju dobije od uha. Gledajući kroz prozor, ulice su poprilično prazne, prođe poneki automobil i ljudi je jako malo. Djeluje poprilično pusto. No kada slušam snimku dalo bi se zaključiti potpuno suprotno i ne može se naslutiti da je snimka u vrijeme izolacije i da je većina ljudi prisiljena ostati kod kuće ili maksimalno smanjiti svoje kretanje – kaže nam Vodanović.

Zanimalo nas je gdje objavljuje te snimke i tko ih sluša? Imaju li one neki "viši" umjetnički smisao i na koji način?

- Snimam svaki dan u različito vrijeme, onako kako mi dopuste svakodnevne aktivnosti i onda snimku isti dan objavim. Objavljujem na svojoj bandcamp stranici gdje objavljujem i druge glazbene projekte. O smislu razmišljam kada stvaram projekt i on mi je bitan jer mi je to dodatni poticaj da stvarima pristupim studioznije. Što se tiče slušatelja, oni sami trebaju u tome naći ili ne naći smisao. Kada projekt završim, više nemam utjecaj na njega. Moja priča je moja, a slušatelji onda moraju naći nešto svoje u tome ili ne. Meni je i jedno i drugo prihvatljivo.

Vodanović je snimao i izvan svog doma, njegove snimke šume na Musapstanu objavljene su na web-u među snimkama s raznih drugih dijelova svijeta. Što predstavljaju te snimke iz okoliša, gdje se objavljuju i s kojom namjenom?

- Postoje platforme na internetu koje objavljuju snimke fields recordinga pa tako i ja objavljujem na jednoj takvoj, a to je Radio Aporee. To je globalna zvučna mapa svijeta, na kojoj se objavljuju snimke snimane u prirodi ili gradovima, bavi se umjetnošću snimanja, ali i slušanja, onoga što često zaboravljamo. Većina ljudi hoda i ne sluša zvukove oko sebe, ima slušalice ili razgovara mobitelom ili razgovara s nekim s kim hoda, a "hrpa" zvukova nas okružuje i mi ih ne primjećujemo. Upravo tim se bave ovakve platforme, pružaju nam priliku da slušamo svijet oko sebe. Postoji i jako puno izdavačkih kuća koje se bave samo fields recordingom.

Vodanovićev glazbeni rad nedavno je prepoznat kod nas kada je uvršten u knjigu Enciklopedija Hrvatskog milenijskog rocka koju su napisali Zoran Tučkar i Stjepan Vrečko. Osim adio dnevnika, u kućnoj izolaciji snima i Full moon session, gitarske improvizacije u noći punog Mjeseca.

- To je projekt koji sam započeo prošle godine i radi se o tome da u noći punog Mjeseca uzmem gitaru i sviram i sve što snimim i objavim. To su gitarske improvizacije koje slijede tok svijesti. Nemam unaprijed nikakav plan ni glazbenu temu već prepuštam sve trenutku. Poznat je utjecaj Mjeseca na prirodu i sva živa bića, a ja sam htio vidjeti kako će ta moć punog Mjeseca utjecati na kreativni proces na nesvjesnoj i podsvjesnoj razini. Do sad sam objavio četiri sessiona, a jedan od njih je objavljen i za Francusku izdavačku kuću Camembert Électrique. Neke albume objavljujem za strane izdavače, a također i na puno kompilacija koje objavljuju strani izdavači. Kod nas nema baš previše ljudi koje zanima eksperimentalna glazba i umjetnost, pa tako surađujem sve više s izdavačima u inozemstvu. Zadnje što sam objavio je zajednički split album s jednim sjajnim umjetnikom iz Srbije, Igorom Jovanovićem, također za Francuskog izdavača Murmure Interporel. Također moj je rad uvršten u projekt koji je realizirala Beogradska umjetnica Manja Ristić, a temeljio se na mapiranju regije umjetnicima koji se bave eksperimentalnom glazbom temeljenom na sound art, field recording, soundscape composition, bio acoustics.

16. studeni 2024 21:38