StoryEditorOCM
ViralVELIKA ŠTETA

Automobili na našim cestama sve se više "samozapaljuju", evo zbog čega do toga dolazi i na što najviše morate paziti

Piše MOZAIK SD
29. kolovoza 2022. - 17:36

Požari na vozilima su jako rijetki događaji, ali se u malom broju i dalje događaju zbog tehničke neispravnosti na vozilu ili nekog propusta, objasnio nam je Marin Morava, tehnički savjetnik HAK-a.

image
/Shutterstock
image
/Shutterstock

Vozila otprije tridesetak godina bila su sklonija zapaliti se zbog tehničnih neispravnosti, a najčešći razlozi su bili:

Manje kvalitetna rješenja na spremniku i dovodu goriva do motora nakon određene starosti vozila

– Neispravan rad rasplinjača

– Propuštanja dobavne membranske pumpe goriva

– Preskakanje iskre na visokonaponskim razvodnim kabelima za iskru na svjećicama

– Lošije toplinske izolacije karoserije u području prolaska ispušnog sustava uzduž vozila

– Korištenje jednostavnijih, ali manje pouzdanih rješenja, npr. da se ručnim prekidačima za svjetla ili pokretanje vozila zatvara strujni krug s el. trošilom umjesto korištenja releja kao sigurnijeg rješenja

image
/Shutterstock
image
/Shutterstock
image
/Shutterstock

Zbog svega toga vozila su bila sklonija samozapaljenju. Do danas su razni nedostaci prepoznati i znatno su poboljšani te je znatno manji broj slučajeva zapaljenih vozila. Nažalost, svjedoci smo da se ipak neko vozilo ipak zapali, a to ja najčešće zbog:

– Znatno veća opremljenost vozila povećava potrebu za većim brojem električnih i elektroničkih komponenti što može povećati i mogućnost nastupanja različitih tehničkih neispravnosti na električnim strujnim krugovima zbog neadekvatnog održavanja el. opreme, proizvođačkih propusta, pa sve do napada glodavaca na instalacije…

image
/Shutterstock
image
/Shutterstock

– Obrada ispušnih plinova kod današnjih vozila je postala zahtjevna pa se kod određenih vozila ciljano u određenim trenutcima podiže temperatura ispuha zbog termičke obrade nakupljenih krutih čestica u ispušnom filtru. Neispravni ispušni sustavi koji propuštaju u tom trenutku ili su loše toplinski izolirani od same karoserije vozila mogu biti pokretač požara na vozilu. Važno je s godinama održavati ispuh ispravnim (posebice kada krene korozija), a važana je izolacija za njegovo odvajanje od karoserije vozila.

– Naknadno ugrađena dodatna el. oprema često upitne kvalitete prema modelu kupi i ugradi sam često se u praksi izvedi s loše položenim i izoliranim el. vodičima te nepravilno osiguranim i priključenim uređajem na izvor napajanja pa u praksi se povećava potencijal samozapaljenja vozila.

– Jedna od nedozvoljenih radnji je pojačavanje osigurača s više ampera nakon zbog pregaranja. Tu mjesto dozvoljene provodljivosti osigurača možda kratkoročno rješava problem, a potencijalno povećava mogućnost zapaljenja vozila.

– Motorni prostor je također čest pokretač požara u ime zbog crijeva i cijevi goriva, propuštanja ulja na zagrijane ispušne dijelove, neispravno položenih ili izoliranih instalacija kod popravaka. Svakako je važno na vrijeme uočavati potencijalne neispravnosti i uklanjat ih te izbjegavati improvizacije.

image
/Shutterstock

Putnički prtljažni ili teretni prostor su često pokretač požara na vozilu i najčešće je u pitanju ljudski propust kod parkiranja vozila na jakom suncu s ostavljenim plinskim upaljačem ispod vjetrobrana na instrument ploči, uređajima s litijevim baterijama kao što su mobitel, romobili, prijenosne svjetiljke itd, Sprejevima i osvježivačima pod tlakom sa zapaljivim plinom u boci pa sve do slučajeva vožnje dodatnog benzina u rezervi zbog neispravnog pokazivača od goriva.

Tu su i ostavljanje različitih uključenih uređaja u auto upaljaču dok je vozilo ugašeno i napušteno i neugašeni opušci koji su ispali iz pepeljare.

image
/Shutterstock

Ako dođe do požara pokušajte prije svega kontaktirati vatrogasnu službu na 193 ako je to moguće jer svaka loša procjena ili nestručan pristup kod gašenja požara može dovesti u opasnost vaš život i živote drugih osoba te prouzročiti velike materijalne štete. Prema tome, dobro je da se pri ruci ipak nađe i neko sredstvo za gašenje požara…, navodi HAK Revija.

01. studeni 2024 00:17