Strašna prometna nesreća kod Slavonskog Broda, u kojoj je poginulo najmanje deset osoba kad je autobus na liniji Frankfurt – Priština oko šest sati na autocesti A3 sletio s kolnika, uvelike je podsjetila na tragediju koja se početkom rujna 2008. godine dogodila u 6.45 na autocesti pokraj Gospića, između odmorišta Jadova i Zir.
Ta je nesreća bila jedna od najtežih u Hrvatskoj, a do nje je došlo kad je autobus marke Karoso slovačke prijevozničke kuće Mostarko, koji je prevozio turiste iz Košica, iznenada pri velikoj brzini sletio s kolnika, probio zaštitnu ogradu i zabio se u betonsku konstrukciju nadvožnjaka. Tada je poginulo 14 ljudi, među kojima i vozač, dok su njegovom kolegi amputirane obje noge. Jedanaest putnika bilo je teško ozlijeđeno, a dvadeset lakše. Naknadno se utvrdilo da je uzrok nesreće bio umor vozača.
Uzroci nesreće kod Slavonskog Broda još se utvrđuju, no s obzirom na sve dosad poznato, neće biti nikakvo čudo ako se utvrdi da je autobus izletio s ceste zbog umora vozača.
Po hrvatskom zakonu
– Ne znam detalje te tragedije, ali ako se utvrdi da nema tragova kočenja i zanašanja na kolniku, onda je sto posto vozač zaspao ili zadrijemao, nema trećeg. Ako nema tragova na kolniku, onda bi to isključilo i mogućnost da je možda pukla guma, jer da se to dogodilo, također bi moralo biti tragova na kolniku. Ovakve se nesreće, koje se dogode u ranim jutarnjim satima, dogode zbog toga što se ljudima spava, pogotovo ako voze cijelu noć – komentirao nam je Stanko Smodlaka, iskusni splitski stalni sudski vještak za strojeve, cestovni promet i motorna vozila.
Nije htio ulaziti u teorije o tome koliko su vozači autobusa poštovali pravila vezana uz dugotrajnost vožnje i odmor, posebice jer se radi o prijevozniku koji nije registriran u Hrvatskoj, no istaknuo je da će odgovorni za ovu nesreću snositi posljedice po hrvatskom zakonu jer se dogodila na našem teritoriju.
Razgovarali smo i s jednim dugogodišnjim vozačem autobusa iz Splita koji je u svojoj 20-godišnjoj karijeri vozio i međunarodne linije te turističke autobuse.
– Kad su dva vozača, onda se pauze zbog umora vozača ne moraju raditi, samo jedan drugome predaju volan. Problem je ako su ti vozači dan prije odradili neku drugu vožnju, nisu imali odmor, nego ih je poslodavac odmah poslao na put prema Prištini. Znam da vozači, pogotovo s Kosova, "deru" non-stop i veliki im problem stvara to što ih na granicama drže po nekoliko sati, pa onda možda i krše neka pravila da bi na odredište stigli na vrijeme – kaže nam ovaj iskusni vozač.
Na tuđim karticama
Da bi baš umor mogao biti uzrok nesreće, može se iščitati i iz priopćenja HAC-a poslanog medijima nakon nesreće u kojem, uz izraženo žaljenje obiteljima stradalih, upozoravaju na to da su posljednjih dana prometne nesreće česte.
– Apeliramo na sve korisnike da svoju vožnju prilagode uvjetima na cesti. Brzina, umor i nepažnja najčešći su uzroci prometnih nesreća, stoga se jedino odgovornom vožnjom može sigurno stići do cilja – poručili su iz HAC-a.
Naš sugovornik kaže da se u Hrvatskoj, posebice otkad su u autobuse uvedene digitalne kartice tahografa (s imenom vozača i njegovom fotografijom), velika većina prijevoznika drži pravila.
– Ne biste vjerovali koliko ljudi to poštuje jer su kazne jako velike. No, ima slučajeva kad, recimo, kolega koji je odvozio svojih maksimalnih devet sati nastavlja dalje voziti koristeći tuđu karticu. Digitalna kartica je kao kreditna kartica s čipom, ona bilježi sve tvoje vožnje, dane kad si vozio, odmore i drugo. Ona može maksimalno biti zauzeta, dakle u tahografu, 12 do 15 sati dnevno, a ti možeš efektivno voziti najviše devet sati dnevno. No, kad je dupla posada, onda i ona može duplo više voziti. Ipak, uza sva pravila, noć je noć i možeš biti sto posto u reguli, ali opet ti se može dogoditi da zakunjaš – objašnjava naš sugovornik.