Visoka delegacija Hrvatskog ratnog zrakoplovstva ovih dana boravi u Francuskoj, kako bi se iz prve ruke upoznali s borbenim avionima Rafale koje je Francuska ponudila Hrvatskoj u sklopu postupka nabave novih višenamjenskih borbenih zrakoplova.
U hrvatskoj delegaciji su zapovjednik HRZ-a general Michael Križanec, zapovjednik 93. krila HRZ-a u bazi Zemunik brigadir Željko Ninić te zapovjednik borbene eskadrile HRZ-a pukovnik Christian Jagodić. Oni će, kako doznajemo, osobno "testirati", odnosno provjeriti tehničko stanje 12 rabljenih aviona Dassault Rafale u posljednjem operativnom standardu F3R, koji se Hrvatskoj nude za oko milijardu eura. Francuski avion, po mišljenju vojnog analitičara Jana Ivanjeka, bez ikakve dvojbe je najmoćniji i najubojitiji avion koji se Hrvatskoj nudi.
Podsjetimo, Amerikanci su nam ponudili nove F-16 Block 70 za 1,8 milijardi dolara, Šveđani rabljene Gripene C/D za oko milijardu eura, a Izraelci rabljeni F-16 Barak za oko milijardu dolara.
Zasad bez detalja
– Odlazak koji navodite, dio je sveukupnog tromjesečnog procesa evaluacije i validacije pristiglih ponuda za nabavu višenamjenskog borbenog aviona – potvrdili su nam u Ministarstvu obrane.
– S obzirom na to da se spomenuti procesi odnose i na klasificirane podatke, i s naše i sa strane ponuditelja, dok traje proces evaluacije i odabira nismo u mogućnosti iznositi u javnosti bilo kakve detalje. Nakon završetka procesa, međuresorno povjerenstvo donijet će odluku i predložiti je Vladi RH, a o navedenom će javnost biti pravovremeno obaviještena – kratko su odgovorili iz MORH-a, od kojeg smo tražili više informacija o samom programu boravka naših vojnih stručnjaka u Francuskoj te iskustva s njihovim borbenim avionima Rafale koje zbog svojih impresivnih performansi mnogi smatraju idealnim za hrvatske potrebe.
Prema riječima Jana Ivanjeka, ponuđeni Rafale imaju još više od pola letnih resursa koji trenutačno iznose 7000 sati naleta. Hrvatskoj bi, pak, bili isporučeni u produljenim resursima od 9000 sati leta.
Francuski borbeni avion u operativnu je upotrebu ušao tek 2007. godine i Francuska ga namjerava koristiti do 2060. godine. Kao i američki F-16 Block 70 pripada 4,5 generacija borbenih zrakoplova te raspolaže s najsuvremenijim radarskim (AESA, RBE2 AA) i senzorskim sustavima (IRST, OSF u nosu aviona) koji mogu detektirati zračne ciljeve udaljene do 100 kilometara, bez ikakvih elektromagnetskih emisija.
Rafale je jedini među kandidatima dizajniran kao avion sa smanjenim radarskim odrazom, koji iznosi samo 0,1 četvorni metara, dok je odraz F-16 oko 1 četvornog metra.
Elektroničko ratovanje
Jedna od glavnih odlika francuskog aviona je integrirani sustav za elektroničko ratovanje SPECTRA, koji mu dodatno umanjuje radarski odraz (stealth) te detektira i upozorava na nailaske raketa, radarski, infracrveno i laserski navođenih, lokalizira neprijateljske elektromagnetske emisije te ometa radare.
U odnosu na druge kandidate, Rafale jedini ima dva Snecma M88 motora najveće ukupne snage 150 kilonjutna koja mu omogućuje da ponese najviše ubojitog tereta, čak 9500 kilogram na 14 podvjesnih točaka. Zbog snage motora i aerodinamike, jedini je kandidat koji može superkrstariti, dakle održavati nadzvučnu brzinu bez dodatnog sagorijevanja i to do 1,4 macha sa šest raketa zrak-zrak.
Rafale je svoje mogućnosti iskazao u borbenim operacijama u Libiji gdje su jedini izvršavali svoje zadaće bez pratnje drugih lovaca i aviona za proturadarsko djelovanje i prigušivanje protuzračne obrane. Sat naleta rabljene verzije Rafalea ponuđene Hrvatskoj, po mišljenju vojnih stručnjaka, ne bi trebao biti skuplji od 17 do 18 tisuća eura.
Prilikom prošlog pokušaja nabave borbenih aviona hrvatski su vojni stručnjaci posjetili Izrael i tamo se upoznali s modificiranom verzijom američkog F-16 zvanog Barak, od kojeg su na koncu morali odustati. Novi pokušaj nabave očito uključuje obilazak svih ponuditelja te upoznavanja iz prve ruke s modelima i avionima koji se nude Hrvatskoj.
22 milijarde 'argumenata'
Naši sugovornici naglašavaju da se francuska ponuda nije slučajno pojavila u trenutku kada je Hrvatska od Europske unije dobila izdašnu financijsku pomoć za prevladavanje gospodarske krize uslijed pandemije koronavirusa. Iako je SAD zadnjih nekoliko godina Hrvatskoj donirao oružja i vojne opreme u vrijednosti nekoliko stotina milijuna dolara, 22 milijarde eura iz europskog paketa pomoći za Hrvatsku ipak je puno snažniji argument u kontekstu hrvatske odluke o izboru borbenih aviona. Ne samo zato što je Francuska uz Njemačku glavna europska osovina Europske unije i NATO saveza, već iz zbog notorne činjenice da je američki predsjednik Trumpa cijeli svoj mandat potrošio na pogoršanju odnosa s tom međunarodnom vojnom organizacijom.
U takvoj konstelaciji odnosa i neizvjesnih američkih izbora u studenom, odluka Hrvatske za Rafale bila bi snažna poruka strateške opredijeljenosti za vrijednosti EU i NATO saveza.