- Je, lice mi je ovakvo od pada na gradskom mostu. Gurnut sam, biciklist je u vožnji naletio na mene, snažno. Nije mi samo lice ovakvo, pun sam hematoma, ruke me bole. Jer, kad me biciklist gurnuo, od siline udarca o ploče na mostu ostao sam bez svijesti. Netko je, hvala mu, zvao Hitnu pomoć – kaže nam poznati zadarski urar Davor Hoffman, koji je samim čudom u ovoj nesreći prošao bez puno težih ozljeda.
Na Hoffmana je biciklist u brzoj vožnji na mostu naletio s leđa, zbog čega nije ni stigao ni mogao reagirati.
- Da je naletio na mene sprijeda, još bih se možda i snašao. Ovako, išao sam mirno kući preko mosta, oko 11,30 sati, kad sam osjetio iznenadan užasan udarac u leđa, koji me doslovno odbacio. 'Poletio' sam na čovjeka ispred sebe, on je, s obzirom da sam ga gurnuo, pao na koljena, a ja sam preko njega pao i udario licem i glavom o tlo. Nemam pojma dalje. Sjećam se boli, ničeg više – kaže nam Hoffman.
Prolaznici su nazvali Hitnu pomoć, kojom je odvezen na Hitni prijem u zadarsku bolnicu, gdje su mu sanirane ozljede. Kako nije bilo prijeloma, pušten je. Ostali su mu bolovi i hematomi.
- Saznao sam kasnije samo da je na bicikli bila mlađa muška osoba, te da je bicikla imala velike, debele gume. Za drugo ne znam. Mladić je pobjegao – kaže Hoffman.
Pitamo je li udarac u jurnjavi biciklom na gradskom mostu prijavio policiji.
- Nisam. Mladić je pobjegao. Ja nemam prijelome. Pojeo vuk magare – zaključuje zadarski urar.
Pričamo o biciklistima koji voze po Poluotoku, po staroj jezgri gdje je, kao i na mostu, vožnja biciklom zabranjena.
- Voze oni, godinama ista priča, još vam nervozno zvockaju da se sklonite kad ste im na putu. Biciklist je sudionik u prometu, ja ne znam kako je moguće da se ovakve stvari događaju, ljudi doslovno bježe od bicikli. Po mostu da i ne govorim – rezignirano i neraspoloženo je rekao Davor Hoffman.
Odsjek Prometnog redarstva zadarskog gradskog Odjela za komunalne djelatnosti osnovan je prije pune četiri godine. Iako se zovu prometno redarstvo, pročelnik Dujela nam objašnjava da su oni zaduženi samo za – vozila u mirovanju.
- Mi nemamo nikakvu nadležnost nad biciklistima na Poluotoku, na žalost. Prometno redarstvo zaduženo je samo za promet u mirovanju. Šteta što je tako, jer bismo, zajedno s policijom, bili učinkovitiji, mogli bismo im biti od koristi – kazao je pročelnik gradskog Odjela za komunalne djelatnosti Robertino Dujela.
Zadrani pamte da je prošle godine na mostu od udarca bicikliste u vožnji na gradskom mostu teško stradala 54-godišnjakinja, koja je pri padu slomila kuk.
„Molim vas, zaustavite teror biciklista! Voze gdje ne smiju, teško ozljeđuju pješake, čak im prijete batinama i smrću!“, pisalo je u otvorenom pismu koje nam je u svibnju lani poslao čitatelj, detaljno analizirajući opasnu situaciju u Zadru.
Ništa se, međutim, od tada nije promijenilo.
Iz zadarske Policijske uprave poslali su nam opširan odgovor u kojem se, među ostalim, ističe da zadarski policijski službenici poduzimaju mjere prema biciklistima koji upravljaju biciklima po nogostupu i pješačkoj zoni (uže područje grada-Poluotok i Gradski most), te isto tako prema biciklistima koji upravljaju biciklima po prometnim površinama suprotno prometnom znaku.
Poruke biciklistima iz zadarske policije:
Uzimajući u obzir da su biciklisti jedna od najranjivijih skupina sudionika u prometu upozoravamo ih da su se dužni pridržavati zakonskih propisa kojima je regulirano njihovo ponašanje prilikom sudjelovanja u prometu, a u cilju njihove osobne sigurnosti i sigurnosti drugih sudionika u prometu. Ujedno napominjemo da policijski službenici zbog učestalog kršenja prometnih propisa, kao i nedostatne razine prometne kulture vozača bicikla (vožnja nogostupom, nepropisna i neoprezna vožnja obilježenim pješačkim prijelazom, prolazak kroz crveno svjetlo, vožnja jednosmjernim prometnicama i slično) provode mjere i radnje u cilju zaštite ovih sudionika u prometu.
Biciklistima savjetujemo slijedeće:
- dijete do svoje 14 godine ne smije samostalno upravljati biciklom na cesti; iznimno može, ukoliko ga prati osoba starija od 16 godina ili ukoliko je, nakon navršenih devet godina prošlo program osposobljavanja za samostalno sudjelovanje u prometu biciklom i za to ima izdanu potvrdu
- biciklom se obavezno treba kretati biciklističkim stazama, pješačko-biciklističkim stazama i biciklističkim trakama; ukoliko se biciklist kreće prometnicom bez staza ili traka za kretanje biciklista, potrebno se kretati uz desni rub kolnika u pravcu kretanja
- kolnik se može prijeći na biciklu jedino na obilježenom biciklističkom prijelazu uz uvjet da se prethodno provjeri da li je to sigurno
- nikada se ne smije na obilježenom pješačkom prijelazu prilikom prelaska kolnika voziti na biciklu
- u grupi je uvijek potrebno voziti bicikl jedan iza drugoga, u koloni; ruke moraju uvijek biti na upravljaču bicikla i ne smije se pridržavati za drugog biciklistu ili neko drugo vozilo jer to doprinosi padovima i prometnim nesrećama
- prilikom skretanja potrebno se pogledom iza lijevog odnosno desnog ramena uvjeriti da li se može slobodno skrenuti lijevo odnosno desno; prije samog skretanja potrebno je dati znak lijevom ili desnom rukom ostalim sudionicima u prometu o namjeri skretanja
- kod skretanja ulijevo prvo se potrebno prestrojiti uz središnju liniju, ponovno provjeriti da li se sigurno može izvršiti radnja, prateći zamišljeni luk koji povezuje središnju liniju prometnice na kojoj se biciklist nalazi s desnim rubom prometnice kojom želi nastaviti kretanje, te nakon toga skrenuti u bočnu ulicu
- prilikom zaustavljanja treba se kretati uz desni rub kolnika i pomicanjem ruke gore-dolje signalizirati ostalim sudionicima u prometu da će se zaustaviti
- nakon konzumacije alkoholnih pića ne preporuča se upravljanje biciklom, jer je alkoholiziranost vozača bicikla najčešći uzročnik padova s bicikla.