Porezna reforma koja uključuje ukidanje prireza i povećanje porezne osnovice (osobnog odbitka) ostavit će Grad Zadar bez godišnjeg prihoda u visini od 6,5 milijuna eura. Porezna reforma, čiji prijedlog nacrta još uvijek nije gotov, treba se provesti do kraja godine, što znači da i proračun za iduću godinu valja posložiti tako da pozamašan gubitak prihoda bude nadoknađen iz nekih drugih izvora.
Gradske vlasti bi trebale pronaći rješenja s kojima bi vuk trebao ostati sit i sve ovce na broju. Odnosno, politička volja premijera Plenkovića koji je najavio porezno rasterećenje jedinica lokalne samouprave pred nadolazeće izbore trebala bi biti ispunjena, a građanima bi s novim poreznim modelima u džepu trebalo ostati više novca. No hoće li tako biti i kakav će se prijedlog naći na Gradskom vijeću koje će o njemu raspravljati na prvoj jesenskoj sjednici, tek će se vidjeti.
Kakav god prijedlog bio, ovakva porezna reforma zasigurno ne ide u prilog gradonačelnicima HDZ-a, pa tako ni gradonačelniku Dukiću, ali i gradskim vijećnicima, koji moraju izvršiti politički zadatak iako znaju da bi im se rješenje moglo odbiti o glavu već na idućim lokalnim izborima.
Pred gradskom upravom i vijećnicima našao se tako težak zadatak. Prihode koje su imali od prireza sada moraju namaknuti povećanjem nekih drugih poreza, a pritom trebaju paziti da novi izvori prihoda budu nenamjenski, baš kao što je bio prihod od prireza, kako bi se tako prikupljen novac mogao koristiti za različite gradske potrebe.
Novom poreznom reformom, osim toga, građanima se povećava osobni odbitak, neoporezivi dio plaće povećava se s 531 na 560 eura i samo po toj osnovi Grad Zadar će godišnje ostati bez oko 2,7 milijuna eura.
U cijeloj ovoj gunguli oko „mini porezne reforme”, kako je premijer naziva, moguće je rješenje da jedinice lokalne samouprave u potpunosti ukinu prirez, ali bez alternativnih izvora financiranja. Za takve JLS-ove to znači da ili imaju dovoljno drugih prihoda ili će morati uvesti nove mjere racionalizacija poslovanja. Je li moguće da i Zadar bude među njima?
Kako bilo, gradovima i općinama ostao je mali manevarski prostor da nadoknade fiskalne gubitke iz prireza. Potezi koji su im na raspolaganju ponovno zadiru u džep građanima na način da ukidanje prireza uopće neće osjetiti jer će umjesto prireza od 12 posto morati plaćati neke druge namete, a na udaru bi se najprije mogli naći privatni iznajmljivači soba, apartmana i kuća za odmor. Evo kako bi to moglo izgledati...
Prva mogućnost uključuje povećanje paušalnog poreza za iznajmljivače u turizmu po krevetu i po smještajnoj jedinici u kampu. Naime, trenutna visina paušalnog poreza u Zadru po krevetu iznosi 39,82 eura, a po smještajnoj jedinici u kampu 46,45 eura. Gradsko vijeće može izglasati povećanje paušalnog poreza na iznos do 199,08 eura, koliko je zakonom maksimalno dozvoljeno. Takvo podizanje paušala na ležajeve u privatnom smještaju i kampovima za gotovo pet puta, s obzirom na strukturu turističkog smještaj u Zadru, Gradu bi osiguralo prihod od oko tri milijuna eura.
U prošloj godini, prema podacima iz Grada, Zadar je po toj stavci uprihodio 651.595,93 eura, a kada bi Gradsko vijeće povećalo iznos paušala na maksimalnu cijenu, dobilo bi se dodatnih 2,3 milijuna eura, odnosno ukupno tri milijuna eura.
Drugi prijedlog ”kompenzacije prireza” koju jedinice lokalne i regionalne samouprave mogu donijeti odnosi se na povećanje poreza na kuće za odmor. Trenutno taj porez u Zadru iznosi 1,99 eura po kvadratu, a zakon dozvoljava da se iznos povisi do 5 eura po kvadratu. Kada bi se gradski vijećnici odlučili na podizanje poreza na maksimalno dozvoljeni iznos, Grad bi godišnje ubrao oko 1,16 milijuna eura.
Podsjetimo, u 2022. godini, kada je prihod od poreza na kuće za odmor iznosio 2 eura, prihodovano je 463.602,85 eura. U novoj varijanti poreza, gradska bi uprava osigurala dodatnih 700 tisuća eura.
Treća izmjena koja stoji na raspolaganju gradskoj upravi, a kojoj su već pribjegli veliki gradovi poput Zagreba, Rijeke i Splita, je povećanje stope poreza na dohodak. Prema sadašnjem zakonu one iznose 20 i 30 posto, no Vlada je sada ostavila gradonačelnicima i načelnicima mogućnost da stope poreza na plaću donesu u rasponu od 15 do 23,6 posto za niže plaće i od 25 do 35,4 posto za one koji zarađuju iznad 3981 euro mjesečno.
No i da Vijeće izglasa maksimalne stope poreza na dohodak, gdje bi građanima porezno opterećenje ostalo isto kao i kod prireza, u konačnici ne bi nadomjestili ukupan prihod koji su imali od prireza jer bi s maksimalnim stopama "zaradili" tek oko četiri milijuna eura.
Ovom poreznom reformom (ukidanje prireza i povećanje osobnog odbitka) građaninu sa plaćom od 663,61 eura (bez djece na poreznoj kartici) povećat će se plaća u iznosu od 9,93 eura dok će se građaninu s plaćom 1.990,84 eura (bez djece na poreznoj kartici) povećati u iznosu od 50,98 eura.
Ukratko, ukidanjem prireza najveći rast plaća imat će građani s velikim primanjima, kapitalom i imovinom dok će najosjetljiviji građani s manjim primanjima manje osjetiti poreznu reformu.
- Prihod od prireza porezu na dohodak nenamjenski prihod što mu dozvoljava širinu financiranja rashoda u proračunu. Konkretno, tim prihodom, na primjer, u proteklom razdoblju, sufinancirao se udio u EU projektima poput uređenja gradskih bedema, novog poduzetničkog inkubatora i sl., ili kapitalni projekti kao što je centar Mocire, izgradnja i rekonstrukcija dječjih vrtića, investicije u gradske škole… Također, ta sredstva osiguravaju i rad odgojiteljica u ugovorenim privatnim vrtićima, a njima se provode i ulaganja u zdravstvene ustanove, omogućavaju više potpore poduzetništvu… U slučaju da se ne namire nedostajuća sredstva uzrokovana poreznom reformom podizanjem prihodovne strane Proračuna Grada Zadra nužne su korekcije rashodovne strane Proračuna Grada Zadra, kaže Ivan Mijolović, gradski pročelnik UO za financije.
Pred gradskim vijećnici je teška odluka. Ako se odluče ne podržati neki od ova tri prijedloga iz ”paketa novih lokalnih poreza”, moraju biti svjesni kako će i rashodi Grada u tom slučaju biti manji, a time i mogućnost da se financiraju razni projekti ili infrastrukturni zahvati važni za grad i građane.
Tajming uvođenja ovih odluka je također nezgodan. Prvo, građane u idućoj godini očekuju eruoparlamentarni, parlamentarni i predsjednički izbori i tko god im u međuvremenu bude zadirao u džep mogao bi lako biti kažnjen gubitkom povjerenja birača. Drugo, Grad uskoro treba započeti pregovore oko rebalansa za ovu i proračuna za iduću godinu. Prije toga gradska uprava mora znati koliko sredstava ima na prihodnoj strani jer bez toga neće moći planirati proračun ni voditi pregovore s vijećnicima o njihovim amandmanima. Ako gradski vijećnici budu uvodili nove porezne mjere možda neće dodatno opteretiti građane, ali hoće iznajmljivače apartmana i vlasnike kuća na odmor kojih u Zadru nije malo. Njima bi se godišnji trošak po ležaju mogao povećati za dva ipo do čak šest puta, što će sigurno imati određenih posljedica. Moguće i na biračkim mjestima.