StoryEditorOCM
HrvatskaJADROLINIJA

Mnogo se očekuje od Agencije za istraživanje nesreća. Evo koliko im je trebalo da zaključe istragu u drugim slučajevima

Piše Gabrijela Galić/FAKTOGRAF
24. kolovoza 2024. - 14:09

Deset dana prošlo je od strašne nesreće na Jadrolinijinom RO-RO putničkom brodu Lastovo u kojem su smrtno stradala tri pomorca dok je jedan teško ozlijeđen. Istraga okolnosti pod kojima je došlo do pada brodske rampe pod kojom su živote izgubila trojica pomoraca Jadrolinije odvija se na više razina.

Istragu je pokrenulo Županijsko državno odvjetništvo u Rijeci u suradnji s policijom. U koordinaciji s Državnim odvjetništvom istragu provode i nadležne osobe Lučke kapetanije, kao i inspektori zaštite na radu. Istodobno istragu vodi i Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu (AIN).

Koliko će te istrage trajati i hoće li rezultirati kaznenim progonom za sada je nepoznanica, piše Faktograf i nastavlja: 

Iako su velika očekivanja od Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, sigurnosne istrage koje ona provodi imaju svrhu utvrditi okolnosti nastanka nesreće u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu te predlaganje mjera koje je potrebno provesti kako se takve nesreće ne bi događale u budućnosti.

AIN

AIN nema mogućnost sankcioniranja sudionika nesreća niti su njihove istrage usmjerene prema otkrivanju krivaca. Rezultati njihovih sigurnosnih istraga su preporuke, odnosno mjere koje je potrebno poduzeti kako bi se spriječile buduće nesreće.

Javnost s pravom očekuje da se u što kraćem roku istraže okolnosti stravične nesreće na brodu Lastovo. U padu rampe broda izgubljena su tri života.

Iako AIN nije tijelo koje će adresirati i sankcionirati krivce, mnogima je uši zaparala informacija da ono završno izvješće o nesreći donosi u roku od godine dana.

Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu do kraja godine bi trebala izraditi nacrt izvješća o rezultatima istrage, objasnila je Alana Vukić, ravnateljica AIN-a nakon nesreće na brodu Lastovo. U razgovoru s novinarima ponavljala je kako AIN radi u skladu s europskim pravilima te da je rok za izradu završnog izvješća o nesreći godina dana.

Okolnosti koje su do nesreće dovele, kao i utvrđivanje prekršajne ili kaznene odgovornosti u domeni su istrage Državnog odvjetništva. No, i rezultati sigurnosne istrage AIN-a rasvijetlit će okolnosti stravične pogibije troje pomoraca.

Nejasno je, međutim, zbog čega se na završno izvješće – koje je jedino javni dokument – treba čekati godinu dana, ako ne i duže. Tri tragično izgubljena života u nesreći kakva se u dosadašnjoj povijesti Jadrolinije nikada nije dogodila više su nego dovoljan razlog da se što prije rasvijetli zbog čega je ukrcajno/iskrcajna rampa broda teška desetak tona pala.

„Propisi i metodologija o sigurnosnim istragama nesreća usklađeni su s europskim pravilima gdje je rok za dovršetak istrage i izradu završnog izvješća 12 mjeseci“, odgovorila nam je kratko Alana Vukić, ravnateljica AIN-a. Zanimalo nas je, naime, koliko prosječno traju istrage nesreća kako u pomorskom tako i u zračnom i željezničkom prometu, ali i zbog čega se na završno izvješće AIN-a čeka godinu dana.

Referirajući se na tragičnu nesreću RO-RO broda Lastovo, Vukić je navela kako će „Agencija poduzeti sve napore kako bi se taj rok skratio“ te da se „sve radnje povezane s  pomorskom nesrećom broda Lastovo provode prioritetno i temeljito“.

Pritom je ponovila kako „sigurnosne istrage nisu namijenjene pripisivanju krivnje i odgovornosti, već isključivo u svrhu utvrđivanja okolnosti nastanka pomorskih nesreća i predlaganja korektivnih mjera radi njihovog sprječavanja u budućnosti“, upućujući nas za dodatne informacije na mrežnu stanicu AIN-a.

Europski propisi

Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu osnovana je 2013. godine na temelju Zakona o njenom osnivanju kojim su u nacionalno zakonodavstvo prenesene EU direktive i uredbe koje reguliraju temeljna načela istrage nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu (1, 2, 3).

Završno sigurnosno izvješće nesreće koja se dogodi u zračnom, pomorskom ili željezničkom prometu, prema EU propisima koji su preneseni u domaće zakonodavstvo, treba biti dovršeno u roku od godine dana. To znači da završni izvještaj može biti izrađen i ranije od tog roka. To proizlazi i iz domaćih propisa u koje je ugrađeno europsko zakonodavstvo.

Tako se člankom 20. Uredbe o načinu i uvjetima za obavljanje sigurnosnih istraga pomorskih nesreća i nezgoda propisuje da je AIN „dužna poduzeti sve napore da se završno izvješće i s njim povezane sigurnosne preporuke objave u roku od godine dana od datuma nesreće ili nezgode“.

U slučaju kada unutar godine dana nije moguće objaviti završno izvješće „Agencija je dužna na svaku obljetnicu pomorske nesreće ili nezgode objaviti privremenu izjavu u kojoj će iznijeti napredak koji je do tada ostvaren tijekom vođenja sigurnosne istrage te sve informacije u pogledu pomorske sigurnosti koje su proizišle iz te istrage“.

Jednako se reguliraju i rokovi izrade izvješća u slučajevima nesreća u zračnom i željezničkom prometu.

Dosadašnje istrage

Domaća Agencija za istraživanje nesreća, prema podacima s njenih mrežnih stranica, svoja završna izvješća o nesrećama u pravilu objavljuje u roku od godinu dana ili kasnije. Prema Godišnjem izvješću o radu Agencije za 2023. godinu, kada je riječ o pomorskom prometu, izdavanjem završnog izvješća zatvorene su četiri sigurnosne istrage (po dvije istrage vrlo ozbiljnih pomorskih nesreća i ozbiljnih pomorskih nesreća).

Tako je u rujnu prošle godine, primjerice, okončana nesreća iz kolovoza 2018. godine kada je tanker s oko 27 tisuća kubika nafte udario u pristanište u Pločama. Od siline udara teretnog broda „STI Poplar“ dio tankerskog pristaništa u Pločama survao se u more, a potonula je i aparatura za iskrcavanje nafte i plina. Havarija se dogodila 5. kolovoza 2018. godine. Agencija je 11 dana kasnije započela istragu koja je okončana pet godina kasnije.

U siječnju prošle godine okončana je istraga vrlo ozbiljne pomorske nesreće iz lipnja 2021. godine kada se zapalio te potom i potonuo ribarski brod „Lokarda“. Ta je istraga trajala više od godinu i pol dana.

Koncem srpnja 2022. godine prilikom pristajanja putnički brod „MORSKA VILA“ udario je u  obalni zid benzinske postaje u Splitskoj luci. Brod je djelomično potonuo, more je onečišćeno, kao i pristanište. Iako je na brodu bilo 40-ak putnika i članova posade, nitko nije stradao. Sigurnosna istraga tog događaja okončana je u studenom prošle godine, nakon godinu dana i pet mjeseci od pokretanja istrage.

Godinu dana i dva mjeseca, pak, trajala je istraga nesreće na teretnom brodu „Pjeskar“ u kojoj je smrtno stradao zapovjednik broda koji se nalazio u upravljačkoj kabini na koju je pao krak dizalice korištene za izvlačenje morskog pijeska.

Kada je, pak, riječ o ovoj godini, AIN je na svojim mrežnim stranicama za sada objavio jedno završno izvješće kada je riječ o pomorskim nesrećama. Manje od godinu dana trebalo je za okončanje istrage sudara ribarskog broda „Mašun“ i motorne brodice „Ae“ u Murterskom moru u kojoj je poginuo član posade ribarske brodice, dok je ozlijeđena osoba koja je upravljala motornom brodicom. Ribarski brod je oštećen, a brodica „Ae“ je nakon sudara potonula.

Osim otvaranja istrage nesreće u Malom Lošinju kada su tri pomorca Jadrolinije poginula, u ovoj je godini otvoreno još pet pomorskih istraga (požari i potonuća, nasukavanja, smrtno stradavanje ribara).

Još bez pune zaposlenosti u Agenciji

Koliko će istraga pojedine nesreće trajati ovisi o kompleksnosti samog događaja. AIN prije izrade završnog izvještaja sastavlja nacrt tog dokumenta kojeg šalje svim zainteresiranim stranama. U slučaju broda „Lastovo“ nacrt će biti upućen Jadroliniji, obiteljima stradalih pomoraca i svim drugim zainteresiranima. Zainteresirane strane AIN-u mogu uputiti prijedloge i primjedbe na nacrt izvještaja, a tek nakon toga se radi završni izvještaj.

I taj postupak očitovanja zainteresiranih strana odražava se na brzinu izrade završnog izvještaja.

No, na to mogu utjecati i sami kapaciteti AIN-a, ne samo kada je riječ o pomorskim, već i zrakoplovnim i željezničkim nesrećama.

Naime, iako je AIN osnovan 2013. godine još uvijek nije dosegnuo punu zaposlenost. Iz godišnjeg izvještaja te Agencije za 2023. godinu, kao i plana poslovanja za tekuću godinu, proizlazi da ona zapošljava 11 osoba, dok „puna sistematizacija radnih mjesta  predviđa 22 zaposlenika, od toga čak 15 osoba zaposlenih na stručnim poslovima Agencije, odnosno poslovima istraživanja nesreća i vođenja Nacionalnih baza podataka“.

Krajem prošle godine Agencija je ostala bez dva istražitelja pomorskih nesreća s kojima su sklopljeni sporazumni otkazi ugovora o radu. Jedno od tih istražiteljskih mjesta popunjeno je početkom ove godine, dok se za drugo radno mjesto očekuje ponovno objavljivanje natječaja, zaključuje Faktograf

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. studeni 2024 09:16