
Oće li se ovo više popravit? – pita gospođa Marija Đerek, čija kuća gleda ravno na oronuli nadvožnjak koji povezuje gradske kotareve Visoku i Mertojak.
U njega ovako zapuštenoga, nedovršenoga, i najgore od svega, za život opasnoga, gleda već više od tri desetljeća.
Od kada se urušio zid kod autobusne stanice na Poljičkoj ulici, koja je i danas na istom mjestu, a koji je bio povezan s ovim nadvožnjakom. I odnio tri života.
Nekima je taj 4. siječnja 1988. godine bio sasvim običan dan. Većina se tog dana vjerojatno ni ne sjeća. No, u obiteljima Glavica, Miloš i Filipić toga su se olovnoga dana ugasila tri mlada života.
Prije 34 godine. U 11 sati i 10 minuta. Među njima je bila i naša kolegica, novinarka Slobodne Dalmacije koja je čekala autobus do posla. I nikada ga nije dočekala. Njih troje, svi u dvadesetima, tek na pragu života.
- Armatura nije bila postavljena u skladu s projektnom dokumentacijom, umjesto čeličnih mreža ugrađene su šipke, propisani drenažni sloj tucanika uopće nije bio postavljen – navode u tekstu iz Slobodne od prije desetljeća mnogi sigurnosni propusti koji su se dogodili prilikom gradnje.
Prisjećajući se tragedije i ne želeći da se ikad tako nešto ponovi, Ivan Bikić, predsjednik gradskog kotara Visoka, upozorava i apelira na rješavanje i sanaciju ovoga nadvožnjaka. I izlaznih cesta iz kotara Visoka.
A interes su za ovaj projekt iskazale i Hrvatske ceste. Sada se samo čeka, kažu nam, zeleno svjetlo Grada.
- U tijeku su izmjene prostorno planske dokumentacije i to Detaljnog plana uređenja (DPU) jugoistočnog dijela Visoke. Ono što Grad treba napraviti je u izmjenu DPU-a, koja u tijeku, staviti i rješavanje ovoga nadvožnjaka i izlaza iz kotara Visoka na Poljičku – uvodi nas u temu Bikić.
Ovim izmjenama nastoji se napraviti kvalitetnije rješenje izlaza iz Visoke na cestu Zbora narodne garde, a u čijoj bi realizaciji trebali sudjelovali Grad Split i Hrvatske ceste.
Poljička cesta u sklopu ovoga projekta također bi se trebala rekonstruirati i korigirati elementi ove državne ceste koji imaju doticaja s ovim kotarom.
To se prije svega, kako nam tumači Bikić, odnosi na nathodnik koji spaja dva istočna splitska kvarta, a koji je već 34 godine izvan funkcije.
- Mi bismo htjeli da ovaj nadvožnjak bude prometan. Tako bi rasteretili promet u kvartu gdje su ceste ionako tijesne, a i sam promet i ulaz u Grad. Ako ne može biti prometan, barem da bude za pješake – kazuje nam Bikić.
Koliko je most u ovakvom stanju opasan?
- A prema njima most ovakav može stat. A sad koliko je zapravo sigurno i koliko se toga poremetilo nakon što je u 80-ima propao zid, ne znamo… - s nesigurnošću nam odgovara dok mu pogled pada na odronjeni dio mosta.
Gospođa Marija živi je svjedok neispravnosti ovoga mosta.
- Kamioni su vamo dolazili s cementom i okretali se. Svi smo znali da će kad tad past – govori nam gospođa koja na ovoj lokaciji živi od 1976. godine.
I pao je. Prisjećaju se naši sugovornici, baš u trenutku kada je otišao autobus broj tri, a 60-ica iz smjera Podstrane pristizala.
Odmah pored mosta, iz Poljičke ulice skretanje je za uski neasfaltirani put, uz koji se, kako nam kažu, nalazi još jedan vrlo opasan zid. Za sada stoji, no odroni su samo pitanje dana.
- Samo čekamo kad će i ovaj nestabilni zid nekoga poklopit – govori nam Bikić koji je na vodećem mjestu ovoga kotara već 12 godina.
Nadu im daje kontakt koji su ostvarili s Hrvatskim cestama i njihov interes za ovaj projekt. Oni su, kako nam pripovijeda Bikić, nadležni i za cestu Zbora narodne garde i za Poljičku ulicu, no za ovaj poduhvat treba im suradnja Grada.
Ono što Grad treba napraviti jest uvrstiti ovaj projekt u izmjenu DPU-a.
- Grad je upoznat s problemom, gradonačelnik može staviti ovo na DPU-a, ne treba čekati izmjenu GUP-a. Šta imamo čekat? – pita se vodeći čovjek kotara.
A ponovno dovođenje u funkciju ovoga nadvožnjaka, od velikog je značaja svim stanovnicima ovog dijela grada, kojima je u zadnje vrijeme jedno od učestalijih pitanja upućenih prvom čovjeku kotara - "kad će, kad će?!". A on odgovora nema.
- Da koliko bi mi značio… A šta da vam kažem? S dicom i kolicima se ide ovom uskom strmom stazom. Prije davno smo dicu u školu na Mertojak slali preko mosta, sigurnije je zbog prometa bilo, a sada ne možeš – kaže gospođa Marija.
Osim stanovnicima, prekipjelo je i Josipu Mihanoviću, potpredsjedniku kotara, koji nam kaže, kako već četiri godine pregovaraju s Gradom po pitanju ovoga problema.
- Tražimo, dakle, prenamjenu iz pješačkog u kolni most. Sad su na tom području u tijeku izmjene DPU-a, jugoistočnog dijela Visoke zbog prometnice koja ide od Zbora narodne garde do Poljičke, ali Grad Split nije uvrstio taj most u DPU-u – ponavlja nam Mihanović jednake zahtjeve.
- Kao kotar dajemo inicijativu, no Grad nas najviše koči. Presporo idu izmjene DPU-a i uvrštavanje ovoga mosta u plan. Pristupne ceste koje se nalaze uz taj most su gradske. Hrvatske ceste će raditi rekonstrukciju cijele Poljičke, tako da Grad bi trebao uvrstiti ovo u DPU i od Hrvatskih cesta dobiti taj most koji neće platiti – apelira Mihanović na što žurniju reakciju Grada i pristanak na suradnju kako bi se ovaj problem, od kojega svi stanovnici Visoke imaju grč u želucu, što prije riješio.