StoryEditorOCM
SplitHTZ - strategija

Pozicioniranje na tržištu uz privlačenje gostiju koji žele kvalitetnu ponudu i doživljaj

Piše Sandra Barčot
Snimio Vojko BAŠIĆ/CROPIX
24. listopada 2024. - 10:23

Nautičari obožavaju naš Jadran, prirodne ljepote, razvedenost obale, jedinstvene otoke, kao i bogatu povijest, te u ovom segmentu turizma samo bilježimo rast.

Omiljena smo destinacija gostiju koji su i platežno „najmoćniji” budući u prosjeku, dnevno tijekom svog odmora potroše i više od 255 eura, a što je najvažnije upravo su nautičari oni koji otvaraju i zatvaraju turističku sezonu na Jadranu.

Premda smo svi svjesni „ograničenosti” resursa, od onog prirodnog dijela gdje nam prijeti betonizacija i devastacija pomorskog dobra kao i problematična pojava masovnog turizma, kada tijekom dva ljetna mjeseca imamo pravu turističku gužvu, koju ne može podnijeti ni infrastruktura, a po reakcijama očito ni domicilno stanovništvo.

Stoga uvijek treba promišljati unaprijed, planirati i „graditi” nove trendove, novu ponudu, a tko je najbolji sugovornik za „seciranje” našeg turizma, poglavito nautičkog, onog aktualnog kao i budućeg, od Saše Popovca, direktora strategije i poslovne inteligencije Hrvatske turističke zajednice.

Perjanica turizma

Budući da je nautički turizam, s vodećom čarter flotom u svijetu, perjanica ove privredne grane u Hrvata, a navedeno „cementiraju” i brojke. Za ovogodišnju sezonu, odnosno prvih devet mjeseci 2024. godine, bilježimo više od 500 tisuća dolazaka i 3,3 milijuna noćenja u segmentu nautičkog chartera. Nautika je jedan od segmenata hrvatske turističke ponude koji tijekom posljednjeg desetljeća, uz iznimku razdoblja COVID pandemije, bilježi značajnu pozitivnu progresiju, podjednako uz ekspanziju ponude i potražnje.

image

Konferencija "Plavi horizonti - budućnost hrvatskog čarterskog turizma" u oganizaciji Slobodne Dalmacije i Hanzamedije. Panelisti (s lijeva): Jure Smoljko, direktor prodaje Groupama, Sean Lisjak, udruženje nautičkog turizma HGK, Martina Cvitković, kordinatorica Yacht Croatia, Kristijan Pavić, direktor ACI, Saša Popovac, direktor strategije HTZ-a

Vojko Bašić/Cropix

- U 2023. nautički je segment obuhvaćao 3,4 posto ukupnog te 3,8 posto komercijalnog turističkog prometa Hrvatske, te ga u značajnoj mjeri odlikuje viša razina kompleksnosti i zahtjevnosti u odnosu na „klasični“ odmorišni segment, kao što volimo kazati za turiste sunca i mora. Tu je i prihodovna strana, odnosno viša razina potrošnje turista-nautičara od onih klasičnih - uvodi nas u temu Popovac, te ističe i ono što uopće turizam čini – doživljaj:

- Kada je riječ o nautici, Hrvatska posjeduje značajnu komparativnu prednost u odnosu na većinu direktnih konkurenata, uzmemo li u obzir iznimno atraktivnu, razvedenu obalu i povoljne klimatološke i druge uvjete za jedrenje tijekom značajnog dijela godine, što implicira zadržavanje visoke razine interesa za provođenje nautičkog odmora u Hrvatskoj uz uvjet zadržavanja adekvatne razine kvalitete ponude, odnosno cjelokupnog „nautičkog doživljaja“ za sve segmente nautičara. Naime, ne smije se zaboraviti kako su nautičari ljudi koji obožavaju prirodu, more i vjetar, ali i gastronomsku ponudu, gdje preferiraju sve ono što je autohtono i kvalitetno, a također žele sudjelovati i u običajima područja kojim plove, uz onaj najvažniji prefiks – održivi turizam!

       Jer to su vam ljudi od mora, koji žele i cijene iskonsko, prirodno...

       Pa je pred našim stručnjacima onaj najvažniji zadatak – iznaći odgovor imali li napretka za još veći postotak dolaska nautičara, što im se uopće još može ponuditi?

  - Kroz zajednički rad s destinacijama i pružateljima turističkih usluga, planiramo iskorake u oblikovanju relevantnih turističkih iskustava za različite segmente potražnje, pri čemu želimo Hrvatsku etablirati među turistima više platežne moći, iskusnijim i zahtjevnijim turistima. Oni vam traže jedinstvena, autentična i visokokvalitetna turistička iskustva. Nautičko iskustvo Hrvatske temeljem jedinstvenosti i kvalitete ima potencijal biti jedan od najjačih prijedloga za repozicioniranje Hrvatske na globalnom turističkom tržištu – naglašava naš sugovornik te dodaje konkretno:

    - U narednom razdoblju želimo dodatno afirmirati razdoblje pred i posezone tijekom kojeg nautička ponuda može pružiti jedinstvena i kvalitetna turistička iskustva, a s obzirom na karakteristike putovanja u tim razdobljima dodatan cilj je jačanje direktne zrakoplovne dostupnosti koja je važan faktor za odluku o putovanju u tim razdobljima.

image

Konferencija "Plavi horizonti - budućnost hrvatskog čarterskog turizma" u oganizaciji Slobodne Dalmacije i Hanzamedije.  Saša Popovac, direktor strategije HTZ-a

Vojko Bašić/Cropix

Ima li prostora za novi rast

     Jer bez direktnih aviolinija prije i nakon ljeta, nema baš ni većeg broja dolaska nautičara na Jadran. O tome svjedoče gosti iz primjerice skandinavskih zemalja koji na Jadran stižu još u veljači, a svi znamo kako većina otoka i gradova uz obalu tada još uvijek spava zimski san.

    Ponuda restorana je ograničena, o manifestacijama se tek dogovara, te je jedini mamac dolaska boravak na brodu i prirodno okruženje.

  - U odluku o turističkom putovanju/potrošnji „ugrađena“ je i komponenta očekivane razine jedinstvenosti iskustva ili kako bi rekli snage brenda destinacije. Što znači da različite destinacije potencijalno mogu ostvariti nešto više cijene u odnosu na relativno usporedive konkurente, ali isključivo uz pretpostavku ispunjenih očekivanja turista. Odgovor Hrvatske turističke zajednice na navedeno, je uvođenje niza inicijativa koje će Hrvatsku u svim segmentima turističkih iskustava pozicionirati u segmentu ponude i potražnje Premiuma! To vam znači usmjeravanje prema razvojnim i komunikacijskim elementima koji će nas u maksimalnoj mogućoj mjeri distancirati od percepcije destinacije niske vrijednosti, ističući jedinstvenost turističkih doživljaja Hrvatske i komparativne prednosti Hrvatske – pojašnjava Popovac, pa dodaje:

   - Komunikacijske aktivnosti u budućnosti će prvenstveno biti usmjerene na odmak od promocije elemenata ponude niske vrijednosti, te će se u većoj mjeri fokusirati na isticanje segmenata turističke ponude visoke vrijednosti, atraktivne upravo za turiste Premium skupine potražnje. Očekujemo kako će takav pristup donijeti višestruko pozitivne učinke, posebice kada je riječ o promicanju održivijih proizvoda i poslovnih modela, te većoj dobrobiti lokalne zajednice.

Hrvati treći gosti

U broju dolazaka gostiju, onih koji uživaju u odmoru na čarter plovilima, kuriozitet je kako su Hrvati treći po brojnosti.

- Domaće tržište nalazi se na trećem mjestu, iza tržišta Njemačke i Austrije. Što vam u brojkama znači 45 tisuća dolazaka domaćih gostiju koji su pritom ostvarili 260 tisuća noćenja u razdoblju od siječnja do rujna 2024. godine – ističe Popovac ovu zanimljivost u paleti gostiju koji biraju naš Jadran za svoj boravak na moru i uživanje.

image

Sudionici konferencije

Vojko Bašić/Cropix

 Promocija, sajmovi

   Naravno kako je HTZ već u niskom startu za promociju na svjetskim tržištima za nadolazeću sezonu, Popovac nam iznosi i sajamske nastupe, odnosno ulaganja u vidljivost našeg turističkog proizvoda:

   - Brojne su naše aktivnosti promocije nautičkog turizma. U tijeku je oglašavanje nautike na „google tražilici”, na tržištima Njemačke, Austrije, Velike Britanije, Francuske i Češke, što provodimo tijekom cijele godine. U tijeku je i produkcija deset promotivnih videa na temu nautičkog turizma koji će se emitirati na „Nautical Channelu”, od listopada 2024. pa do kraja godine. Od ostalih aktivnosti koje su u planu je i oglašavanje nautičkog turizma u sklopu „Early booking“ kampanje u periodu od kraja listopada 2024. do veljače 2025., kao i emitiranje promotivnih videa na temu nautičkog turizma na „Nautical Channelu” do kraja godine. Ujedno će naši turistički djelatnici u 2025. godini biti prisutni i na nautičkim sajmovima, od popularnog „Boot showa” u Dusseldorfu do „Annapolis Sailboat Show” u SAD-u.

     A koji je to smjer, u kojem trebamo nastaviti razvijati nautički turizam, Saša Popovac naglašava:

      - Cjelokupni zakonski okvir, kao i svi strateški dokumenti, počevši od Strategije razvoja održivog turizma do 2030. godine Ministarstva turizma i sporta, te na njega „naslonjenog“ Strateškog marketinškog i operativnog plana hrvatskog turizma HTZ-a, u prvi plan stavljaju razvoj, rebranding i promociju hrvatskog turizma kroz naredne godine. Krajnji cilj svih aktivnosti je pozicioniranje Hrvatske kao jedne od najkonkurentnijih turističkih destinacija Europe! Iz perspektive HTZ-a možemo naglasiti kako strateškim marketinškim planom planiramo pokrenuti inicijative stvaranja dodane vrijednosti za tržište u različitim dimenzijama turističkih iskustava, što uključuje i iskustvo „nautičke Hrvatske“. Navedeno, uz pokretanje inovativnih strategija zadržavanja turista s tradicionalnih te „osvajanja“ novih tržišta, znači i isticanje niza predviđenih mjera upravljanja zadovoljstvom turista te, posljedično, zadržavanja njihove lojalnosti, osiguravanja daljnje pozitivne preporuke i dr. Same apsolutne brojke u tom kontekstu nisu nevažne, ali nisu niti presudne jer u prvi plan stavljamo naše strateške ciljeve poput drukčije distribucije turističke potražnje i privlačenja sofisticiranijih segmenata turista sklonijih kvalitetnoj turističkoj ponudi i iskustvima – rezimira Saša Popovac, direktor strategije i poslovne inteligencije HTZ-a, dajući težište budućeg nautičkog turizma na Jadranu upravo na goste koji cijene domaću ponudu koja prvenstveno mora biti - kvalitetna!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. studeni 2024 23:41