StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetŠibenski stručnjak poručuje

Od malih iznajmljivača s tradicijom, naših roditelja, moramo se učiti ljubaznosti, iskrenom osmjehu i toploj riječi s kojom ćemo oduševiti goste, a kojem nas svijet "pametnih telefona" ne može naučiti

2. listopada 2017. - 11:11

U turizmu se prodaju doživljaji, posebni osjećaji, iskustvo, a bez inovacija i kreativnih ljudi isto je nemoguće ostvariti. Taj jedinstveni doživljaj i iskustvo može se dobiti upravo u objektima izvornog obiteljskog smještaja gdje domaćin srdačno dočeka, ali i isprati gosta, gdje gost dobije sve potrebne informacije, preporuke za aktivnosti tijekom boravka, uz naravno i dobro opremljen apartman sa svim potrebnim sadržajima koje danas zahtjeva suvremeni turist. Privatni, odnosno obiteljski smještaj kako ga u posljednje vrijeme sve učestalije nazivamo ima iznimno veliku važnost za cjelokupni sustav turizma Hrvatske. Neki osnovni podaci za 2016. godinu dovoljno o tome govore. Ovaj segment smještajne ponude čini gotovo 60 posto ukupno raspoloživih smještajnih kapaciteta u kojima se ostvaruje 35,5 mil. noćenja, što predstavlja 45 posto svih ostvarenih noćenja u Hrvatskoj uz tendenciju stalnog rasta - pojasnio nam je Šibenčanin Antonio Vlahov, docent na Katedri za turizam Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, ali i sam privatni iznajmljivač te kazao nešto više o kontinuiranom pozitivnom trendu rasta ostvarenih dolazaka i noćenja turista te broja smještajnih jedinica.

- Turizam je općenito vrlo dinamičan sustav gdje se promjene događaju sve brže i to je ono čega svi zainteresirani dionici u turizmu moraju postati svjesni te u skladu s tim odgovoriti na suvremene izazove pred kojima se hrvatski turizam, pa tako i obiteljski smještaj nalazi, smatra naš sugovornik.
Prema mišljenju ovog mladog 33-godišnjeg stručnjaka, mnogi u Hrvatskoj nedovoljno pažnje pridaju ovom važnom segmentu mikropoduzetništva, zahvaljujući kojem brojne dalmatinske obitelji uspijevaju živjeti koliko toliko pristojno. Ključ je u stalnim ulaganjima i unaprjeđenju kvalitete...

 

- Svi koji žele zadržati postojeće rezultate poslovanja moraju biti svjesni da će u buduće morati ulagati sve više napora u prodaji, ali isto tako i pružanju usluge te obogaćivati sadržaje i usluge u svojim objektima. Nužno je širiti kanale prodaje i prihvatiti on-line kao dominantan kanal. Zimmerfrei za ozbiljne iznajmljivače već ionako neko vrijeme niti ne postoji - kazao nam je Vlahov te dodao kako još od malih nogu uči što je važno za imati zadovoljnog gosta te što znači bavljenje ovim poslom za kućni proračun.

Osim vlastitog iskustva, pružajući konzultantske usluge malim hotelijerima i brojnim privatnim iznajmljivačima imao je priliku na najbolji mogući način razumjeti svu problematiku i izazove s kojima se ovaj segment smještajne ponude danas susreće.
U posljednje vrijeme sve je veći broj mladih osoba koje se bave iznajmljivanjem, a upravo oni predstavljaju snažan pokretač u primjeni novih tehnologija, znanja i novih turističkih trendova.

Od malih iznajmljivača s tradicijom, naših roditelja, moramo se sve više učiti ljubaznosti, iskrenom osmjehu i toploj riječi s kojom ćemo oduševiti goste, a kojem nas svijet "pametnih telefona" ne može naučiti, smatra naš sugovornik.
- Ono što je dobro za mlade u ovome poslu, a koji su vrlo često frustrirani neefikasnošću tijela državne i lokalne uprave da jednom kada dobiju nekakvo odobrenje za rad, budući uspjeh najviše ovisi o njima samima, njihovom angažmanu, znanju, odnosu s gostima i njihovoj ljubaznosti te ne moraju ovisiti o lokalnim moćnicima koji najčešće o turizmu znaju vrlo malo ili ništa- potvrdio je sugovornik, dodavši kako primjećuje da i mnogi iznajmljivači s dugogodišnjim iskustvom imaju sluha za prihvaćanje nužnih promjena u poslovanju te postaju svjesni kako je potrebno ulagati sve više truda da bi zadržali trenutnu poziciju ili je unaprijedili.

Prema njegovim riječima, jedno od ograničenja koje vidi kao prepreku daljnjem rastu je nedostatak znanja o trendovima u turizmu, što je, kako ističe, kompleksan zadatak na kojemu trebaju raditi brojni dionici u našim turističkim destinacijama. Tu je i problematika nedostatka radne snage...
- Sve je veći problem pomoćna radna snaga u domaćinstvima, zbog starenja populacije i odlaska mladih iz Hrvatske.Tu su naravno i ograničene mogućnosti primjene novih tehnologija, što zbog visokih ulaganja, što zbog ponovno nedostatnih znanja, osobito kod starijih iznajmljivača-istaknuo je Vlahov.

Iz Ministarstva turizma najavljuju ponovnu kategorizaciju obiteljskog smještaja s novim propisanim pravilima i uvjetima za dobivanje pojedine kategorije. Evo što ovaj stručnjak misli o sustavu kategorizacije i općenito zakonodavnom okviru za ovakvu vrstu smještaja u Hrvatskoj.

- Smatram da je kategorizacija u obiteljskom smještaju kakvu danas imamo potpuno zastarjela i ne odgovara potrebama suvremenog turista te smatram da bi se označavanje zvjezdicama slobodno moglo i ukinuti. U tome ionako ne bismo bili prvi. Danas su ocjene objekata na najčešće korištenim on-line kanalima prodaje (Booking.com, Airbnb, TripAdvisor, Expedia…) ključno mjerilo kvalitete. Naravno da je dobro imati propisane neke minimalne uvjete, prije svega radi sigurnosti gostiju i to treba svakako zadržati, ali uvjeti ne moraju biti propisani do najmanjih detalja, jer onda samo imamo problem u postupcima kategorizacije kada jedni službenici u uredu za turizam inzistiraju na istima, a drugi ni ne izlaze na uviđaj smještajne jedinice.

Osobito ako nisu propisani postupci rekategorizacije kao što je to slučaj kod hotela, ista uistinu nema smisla.Zakonodavac je općenito u Hrvatskoj vrlo trom, nedovoljno konzultira struku i ljude s terena pa imamo vrlo često mnoštvo besmislenih propisa koje isti taj državni sustav ne zna ili ne može kontrolirati. U odnosu na brojne konkurentske zemlje, Hrvatska ima uređen zakonodavni okvir poslovanja obiteljskog smještaja koji je više-manje jednostavan i to treba pohvaliti. Ono što ne funkcionira u ovom segmentu smještaja je turistička inspekcija, odnosno carina i porezna uprava koja očito ili nema raspoloživih ljudi ili ne zna što raditi.

 

Što je s ilegalcima?
- U dodatnom uvođenju reda na tržištu, svoj doprinos kroz ukazivanje i na ostale propuste u destinaciji, ali prije svega ilegalne iznajmljivače trebaju dati svi legalni iznajmljivači, jer će jedino tako moći ravnopravno konkurirati na tržištu. Sve dok to ne shvate, bit će i dalje mnogih koji uviđaju slabosti i koriste neefikasnost sustava te se izruguju s legalnim iznajmljivačima obiteljskog smještaja. Danas je čak sve više i stranih državljana koji su shvatili koliko neefikasan sustav imamo. Kada nadležne institucije već nisu u stanju koristiti blagodati Googlea i drugih suvremenih kanala komunikacije, pozivam ih da pojednostave postupak prijave nelegalnih iznajmljivača pa i uvedu sustav nagrađivanja te dopuste građanima da im pomognu u obavljanju njihova posla - smatra docent Vlahov.

Poznato je da Hrvatska ima izraženu sezonalnost turističkog proizvoda, ali istodobno i uz veoma visoke stope zauzeća smještajnih kapaciteta u srcu sezone.
- Svjedoci smo kontinuiranog rasta fizičkih, ali i financijskih pokazatelja poslovanja subjekata u turizmu i to je svakako pozitivno. No, trebamo biti svjesni da su pred svim dionicima u sustavu turizma snažni izazovi, ako želimo zadržati, a poželjno i unaprijediti trenutnu poziciju na izrazito konkurentskom tržištu. Što se sezonalnosti tiče, Hrvatska će uvijek imati izražen ovaj problem, jer je temeljni proizvod hrvatskog turizma odmorišni, tj. kupališni turizam koji je zadan različitim čimbenicima na koje ne možemo utjecati i to će uvijek tako ostati. Ne trebamo od toga ni bježati ni međusobno se lagati. Ono što je nužno, destinacije, osobito priobalne, moraju imati jasne ciljeve razvoja turizma s konkretnim brojkama turista koje su u stanju kvalitetno ugostiti u skladu s opteretnim kapacitetom infrastrukture, plaža itd. Nažalost, u mnogim našim, pa i velikim turističkim odredištima turizam se jednostavno događa, bez nužne koordinacije i organizacije sustava te na dogi rok ne može biti održiv. To je ono što se mora hitno mijenjati i zato je važno da destinacijski menadžment u punom smislu riječi i profunkcionira. Sustavan pristup daljnjem razvoju omogućit će i ublažavanje izrazite sezonalnosti, jer bez zajedničkih napora svih dionika u destinaciji ne može se ostvariti iskorak u kvaliteti i obogaćivanju ponude. Što se tiče obiteljskog smještaja, on ima iznimno veliki potencijal za daljnji razvoj i produljenje razdoblja poslovanja. Dokaz tome su uspješni i vrijedni pojedinci koji svoje kapacitete u tipičnim kupališnim destinacijama uspijevaju već nekoliko godina popuniti 120 dana ili više, a prosječna popunjenost na godišnjoj razini u istima je tek 50-ak dana - kazao nam je.

Bitan korak u unaprjeđenju kvalitete je stvaranje jedinstvenog doživljaja. Evo koji su ključni potezi za napredak.
- Iznajmljivači koji odgovorno pristupaju svojem poslu i shvaćaju svoju ulogu u destinaciji bit će sve značajniji čimbenici stvaranja jedinstvenog doživljaja koji je danas osnovica kvalitete i konkurentskog položaja na tržištu. Turističke zajednice sa jedinicama lokalne samouprave moraju biti puno aktivnije i kreativnije u svojem radu te biti na korist svim svojim građanima, što danas često nije slučaj. Postoji jedna hvale vrijedna inicijativa uvođenja oznake kvalitete Izvorno hrvatsko domaćinstvo, što svakako treba pohvaliti i podržati, osobito danas kada se na tržištu pojavljuje sve veći broj novih iznajmljivača bez iskustva, investitora u nekretnine, stranaca i drugih koji u ovom poslu vide logično povoljnu priliku za povrat uloženog novca u kupljene nekretnine.
Proteklih godina zahvaljujući primjeni novih tehnologija u poslovanju, prije svega prodaji kapaciteta, uvođenjem kvalitetnih wi-fi mreža unutar objekata pojedini mali iznajmljivači su ostvarili zavidne rezultate. Danas je specijalizacija u poslovanju prisutna u svim djelatnostima, stoga i vlasnici objekata obiteljskog smještaja moraju svoju ponudu obogatiti ponudom za specifične skupine turista kao što su biciklisti, ronioci, lovci, planinari..., dodao je za kraj.

U TURIZMU OD ROĐENJA I teorija i praksa
Antonio Vlahov je 33-godišnji docent na Katedri za turizam Ekonomskog fakulteta u Zagrebu. Nositelj je kolegija Menadžment hotela te suradnik u izvođenju nastave na kolegiju Turizam, kao i kolegija Poslovanje turističkih agencija te Poduzetništvo u turizmu. Akademski stupanj doktora znanosti stekao je na Sveučilištu u Zagrebu obranivši doktorsku disertaciju pod nazivom "Utjecaj strateškog udruživanja na uspješnost poslovanja malih i obiteljskih hotela“. Uz znanstveni i nastavni rad, do sada je obnašao i obnaša niz dužnosti na Sveučilištu u Zagrebu, a tajnik je poslijediplomskog studija Menadžment turizma te ispitnog povjerenstva za edukaciju turističkih vodiča i voditelja poslovnice turističke agencije. Također, već 13 godina aktivno sudjeluje u specijalnim međunarodnim programima edukacije u području turizma u sklopu projekta "International Tourism and Hospitality Academy at Sea" (ITHAS). U znanstvenim i stručnim radovima usmjeren je na istraživanja u području turizma, osobito u domeni poslovanja i strateškog upravljanja hotelima i drugim malim smještajnim objektima u turizmu. Ipak, kaže da mu je i vrlo vrijedna referenca kada je riječ o privatnom smještaju, to što je Dalmatinac i svako se ljeto s obitelji prihvati "operative na terenu".

02. svibanj 2024 21:52