Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju 2013. dalmatinski vinari izgubili su pravo na korištenje imena prošek, jer su Talijani već zaštitili svoj prosecco, pa je prošek morao postati - desertno vino. No naši vinari, kako prenosi HRT, predvođeni Zadružnim savezom Dalmacije i zastupnikom u Europskom parlamentu Toninom Piculom, ne odustaju. Aktualizirali su zahtjev za korištenje imena prošek, a kao glavni argument ističu činjenicu da su prošek i prosecco dva potpuno različita pića.
Desetljećima je prošek, poznat i kao sveto vino, bio jedan od simbola Dalmacije.
- Taj prošek je u tom nekom svom dijelu kroz povijest jako puno značio za Šibenik, s tim da se to vino poslije u ljekarnama prodavalo, rekao je za HRT, Marko Sladić, vlasnik vinarije u Plastovu.
- Spomeni prošeka su iz 15. stoljeća na našem području, rekla je Mandica Erceg, glavna tehnologinja i enologinja u šibenskoj vinariji.
No zbog Talijana, koji su zaštitili svoj prosecco, naziv prošek nestao je iz asortimana vinara ulaskom Hrvatske u Europsku uniju.
- U tom razdoblju je drastično pala potrošnja, odnosno kupnja tog proizvoda, dodala je Erceg.
- Po meni, najveća stvar što se moramo dodatno angažirati je da ljudima objašnjavamo, jer ne smijemo na bocu pisati prošek, dodao je Sladić.
A prošek i prosecco dva su potpuno različita pića! Veže ih jedino etimologija.
- Prosecco i prošek su oba nastala od talijanske riječi prosecco, što znači prosušen. Prošek je naš skoro likersko vino, a prosecco je pjenušavo vino, rekla je Erceg.
Zato ustraju u borbi za povratak imena. Osnovan je i poseban savjet koji predvodi Zadružni savez Dalmacije.
- Ljudi i dalje proizvode prošek, proizvode desertna vina i kad bi se samo malo uložilo u podupiranje i promociju te jedne potencijalne turistički, također, priče, da bi se onda moglo napraviti mnogo lakšim život vinogradarima i vinara, rekao je Lordan Ljubenkov, predsjednik Zadružnog saveza Dalmacije.
Lobiranje u Bruxellesu urodilo je plodom, pa je zahtjev za povratkom imena ‘oživio‘ u Europskoj komisiji 2021. godine.
- Ja sam se trudio da se, uz popis s opsežnom argumentacijom, nađe i boca kvalitetnog prošeka na stolu Janusza Wojciechowskog, europskog povjerenika za poljoprivredu koji je s punim razumijevanjem prihvatio tu argumentaciju, rekao je Tonino Picula, zastupnik u Europskom parlamentu.
Hrvatske ‘akcije‘ pri Europskoj komisiji smatra realnima.
- Prošek i prosecco su dva različita proizvoda koji nisu izravni tržišni konkurenti i šanse da ih prosječni europski kupac zamijeni su, doista, minimalne ili nikakve, dodao je Picula.
A to vinarima ulijeva nadu da će se prošek vratiti kući!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....