StoryEditorOCM
Crna kronikakobno raskrižje

Prometni stručnjak o tragediji u Splitu: Ta nesreća je školski primjer pokušaja ubojstva. Pomoći može samo puka sreća, Jučer je, na žalost, nije bilo. Četiri stvari trebamo znati...'

Piše PSD
8. srpnja 2019. - 13:31

Prometni stručnjak Željko Marušić je za Auto portal prokomentirao jučerašnju nesreću u Splitu u kojoj je poginula 20-godišnja djevojka i poslao četiri bitne poruke.

Saznajemo detalje strašne prometne nesreće: Taksist je Škodom naletio na Peugeot i odbacio ga na pločnik gdje su bile pješakinje. Poginulu djevojku je auto odbacilo 30 metara, a moglo je biti i još žrtava...

Stravična nesreća na križanju Vukovarske i Dubrovačke: Hitna je brzo stigla, ali pješakinji nije bilo pomoći...

Stanar Dubrovačke: Toliko je jak to bio udarac da sam ga čuo iz stana iako sam imao slušalice na ušima, a svi prozori su bili zatvoreni!; Priča se da je taksist, koji je dolazio iz Plokita, udario u automobil, a on u nesretnu djevojku...​

Prenosimo njegov komentar:

"Neprilagođena brzina (čl. 51. st. 1) i prolazak kroz crveno svjetlo (čl. 59. st. 1) sigurni su uzroci nesreće u kojoj je jučer u 16:02, na raskrižju Vukovarske i Dubrovačke ulice u Splitu, taksist Škodom Octavijom Combi, krećući se iz pravca sjevera prema jugu, udario u vozačev bok Peugeota 307 te ga odbacio na istočni pločnik, gdje je naletio na dvije ženske osobe, pričem je 20-godišnjakinja, odbačena 30 metara, preminula, a druga je osoba teško ozlijeđena. U posljedičnim sudarima sudjelovala su još tri vozila, a Peugeot 307 se na kraju zabio u stablo.

Je li bila riječ o previsokoj brzini (čl. 53. st. 1), korištenju mobitela (čl. 196. st. 3) te vožnji pod utjecajem alkohola/droga/lijekova (čl. 199. st. 1 i 2) pokazat će istraga.

No, najvažnije će biti utvrditi koji je od vozača, u inicijalnom sudaru prošao kroz crveno svjetlo. Činjenica da konkretno raskrižje nije opremljeno radarskom kamerom, s jedne strane 'motivira' neodgovorne vozače da se zalijeću kroz crveno svjetlo, a s druge bitno otežava i komplicira očevid prometne nesreće i kasniji pravosudni postupak.

Upravo zbog toga, premda s 90-postotnom  sigurnošću možemo procijeniti tko je protutnjao kroz 'debelo crveno svjetlo', dakle izvan sigurnosnog vremena od tri sekunde (nakon pola sekunde do sekunde u poprečnom smjeru pali se žuto, nakon dvije i pol do tri sekunde zeleno), nećemo spekulirati glavnog i primarnog krivca. To naglašavamo, jer je ovdje, vjerojatno riječ o podijeljenoj krivnji oba vozača! Mnogima neće 'sjesti na prvu', no trebala bi biti  važna pouka, pogotovo što prolasci kroz crveno svjetlo na semaforu nije rijetkost. 

Dakle:

1. Premda je i u Vukovarskoj i Dubrovačkoj ulici ograničenje 50 km/h, mnogi ne znaju, a policija to na žalost ne sankcionira, kroz raskrižje se ne smije protutnjati tom brzinom.Ne smije! Jeste li ikada vidjeli situaciju da je policija zaustavila i kaznila, jer je vozeći 50 km/h prekršio čl. 51 st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama, ne prilagođujući brzinu uvjetima, vidljivosti ... kako bi se mogao ' pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može predvidjeti'?! Primjerice za slučaj da izleti dijete... Sve preko 30 km/h kroz raskrižje je neprilagođena brzina, a problem povećava tolerancija policijskog mjerenja od 10 km/h, dakle 20 posto! Na to ukazuju stravične posljedice nesreće u Splitu, kad je automobil nesretnu djevojku odbacio 30 metara te je ishod mogao biti ii tragičniji. Stoga je potrebno početi kontrolirati i sankcionirati vozače koji se ne pridržavaju tog temeljnom članku ZOSPC, a kaznu s 500 kn treba povisiti na 1500 kn. 

2. Vozač koji kroz zeleno svjetlo nije prilagodio brzinu može biti kriv do 10 posto, a primarna krivnja je na vozaču koji je prošao kroz crveno svjetlo. A ova nesreća pokazuje kako bi trebalo početi stupnjevati kršenje čl. 59. st. 1. na sljedeći način:

- u prvoj sekundi 1 kazneni bod

- u drugoj sekundi 3 kaznena boda

- u trećoj sekundi 6 kaznenih bodova

- u četvrtoj... sekundi 12 kaznenih bodova, izravna zatvorska kazna i oduzimanje vozila

One kojima se četvrta odredba čini preoštro, treba ukazati, a jučerašnja nesreća u Splitu školski može poslužiti kao primjer, je pokušaj ubojstva. Tu prometno-tehnički više nema nikakve sigurnosne redundancije i može pomoći samo puka sreća. Jučer je, nažalost, nije bilo. Onima koji naprave taj prekršaj ne treba dati drugu šansu u prometi, odnosno čekati da nekoga ubiju. Treba im na licu mjesta poništiti vozačku dozvolu.

3. Korištenje mobilnog telefona u prometu, što svakako, kao jedan glavnih mogućih uzroka (kao i alkoholiziranost, drogiranost...) jučerašnje tragedije treba početi učinkovitije kontrolirati i oštrije kažnjavati. U tome je glavna manjkavost predloženih oštrijih sankcija. Treba i oštrije kažnjavati i stupnjevati taj prekršaj. A čitanje poruka, pogotovo odgovaranje na poruke i surfanje treba kažnjavati do 7500 kn, s tri kaznena boda i oduzimanjem vozačke dozvole. Pa to može biti opasnije od teške alkoholiziranosti!

4. Radi nadziranja i sankcioniranja prethodno navedenih prekršaja, kao temelj prometne (i opće!) sigurnosti u gradovima treba na sva opasna raskrižja, poput konkretnog) postaviti certificirane visokorezolucijske radarske kamere, čije se izmjere i snimke mogu koristiti na sudu kao izravni dokaz. I da su postojale, krajnje neodgovornom, time i krimogenom, vozaču ne bi palo na pamet protutnjati kroz 'mrtvo crveno svjetlo'. Vjerujte, ne bi!"

16. studeni 2024 21:30