Osvanulo je jutro, jučerašnja srijeda, 28. veljače, slušam Prvi program Hrvatskog radija, malo prije sedam čujem da ne vozi brod na relaciji Vodice – Prvić – Zlarin – Šibenik.
Nakon početka glavne jutarnje informativne emisije u 7 sati, slijedi opširniji izvještaj u kojem se ponavlja to isto, da “Lara” nije isplovila, potom voditelj prelazi na splitsko područje.
Gledam kroz prozor, more tek malo valovito, juga – tek toliko, doduše u luci ali onda ni vanka sigurno nije neka “susvita”.
Baš čudno.
Najopasnije milje?!
Nakon nekog vremena zovem agenciju “Jadrolinije” u Šibeniku – nema govora ni o kakvu zastoju u plovidbi.
Srećom!
No zašto je objavljen taj prekid u pomorskom prometu na šibenskom – možda i drugim područjima?
To je sad priča za sebe. Medijska. I nije nezanimljiva. Katastrofalne prognoze i ovakve “fake” vijesti kao da su postale jako popularan dio informativnih programa – pa neka i to bude priča za sebe. Samo neka se nitko ne čudi kad u jednom trenutku ljudi prestanu vjerovati, a onda nastradaju jer se prognoza taj put slučajno – ostvarila.
Nažalost, nije tako bilo, odnosno nije bila lažna vijest, prije nekoliko dana, u prošli četvrtak, 22. veljače, kada zaista nije isplovio trajekt na liniji Zlarin – Kaprije – Žirje. To nije bio “fake” nego... prilična zafrkancija za natovarene kamione i nervozne putnike.
Isto se ponovilo i dan kasnije, u petak, kad nije isplovila “Lara” na liniji 505, Zlarin – Prvić – Vodice.
No, sad ćemo mi napraviti “brake news” i – prvo reći najnoviju vijest na ovu temu koju su nam upravo javili iz “Jadrolinije”, a ta je da za sedam dana na šibensko područje drito iz škvera stiže brod “Premuda”. Njega je na zapadnijim rutama zamijenio brod “Unije” koji je preuzeo liniju Mali Lošinj – Unije – Susak, a spominjemo “Unije” ovdje zato što je to brod godišta 2004., kupljen u Grčkoj za rečenu rutu – tako se, eto, posrećilo našim malim sjevernijim pučinskim, otocima – i neka je.
Šezdeset šest godina stara “Premuda” od idućeg tjedna postaje onaj jedan neizostavni djelić života svakog ovdašnjeg otočanina.
Pa neka i nje. Iskustva s umirovljenim “Tijatom” govore da takvi brodovi voze po svakom moru.
Ali, više ih nema dovoljno, mnoge su “popapala” rezališta, a novi – ne primjećuje se da se grade.
Na niz naših pitanja “Jadrolinija” je – kako se od nje i očekuje – odgovorila kratko i šturo. Pitali smo zašto je pruga 505 bila u prekidu kad su se otočani, prije svega Zlarinjani, do svog otoka dovezli taksi-gliserom ili sedammetarskim velaluškim poludeplasmancem? Kako brodski taksi ili privatna brodica može, a “veliki” ne može? Od isplovljavanja do ulaska u mirni Kanal sv. Ante valja prevaliti oko jednu milju, i još oko jednu milju od izlaska iz kanala do punte Oštrice i eto od juga apsolutno zaklonite zlarinske uvale – pa da se, u dvi milje, “spasi” bar dio otočana! I “Tijat” je znao zanoćiti na zlarinskom vezu kad je bila baš “susvita” od vremena. Tko normalan to ne uvažava? Pa ni otočani nisu nevježe da ne znaju vidjeti i ocijeniti stanje mora, pa tko bi lud išao po “orkanu bure” ili “ciklunu juga” na more?
Tako je, eto, nastala i ona priča o “kapetanu” Bonaci.
Pitali smo i postoje li propisi o stanju mora i vjetra u odluci za isplovljavanje – ljude buni zašto mogu taksi-brodovi, a ne mogu veliki?
Neuvjetna riva
Možda je pitanje, to o propisima, malo pretenciozno pa nije čudo da nismo dobili odgovor.
Iz “Jadrolinije”, podastrli su pak informaciju da je od početka godine linija 505 bila u prekidu samo tri puta (posrećile se bonace...), te onu otočanima najznačajniju vijest – da stiže “Premuda”. Obećanje “Jadrolinije”, prije svega mještanima Prvić Luke, koji su ovu temu i uozbiljili potkraj prošle godine – tako se i ostvarilo. Ostvarilo se i ono o boljoj komunikaciji pa sad zapovjednici zovu (a ne zalupe slušalicu...) agenciju u Prvić Luci kad vide da brod neće moći pristati na tamošnjoj, zaista neuvjetnoj rivi. Kad dobiju pravu informaciju, Prvićani imaju vremena pješice otići do Šepurine gdje brod može pristati. Kako, zapravo, malo treba da ljudi budu zadovoljniji.
Sve to spominjemo da bismo ukazali koliko je važna i značajna dobra komunikacija u pričama o brodskim prugama, pogotovo zimi.
A ona najčešće izostaje.
I usput, ali ne manje važno: izgleda da su obavljene i sve predradnje za rekonstrukciju glave prvinske rive i da je projekt odaslan na natječaj resornog Ministarstva. Za velikoga juga to neće puno promijeniti na stvari jer takva je prvinska vala, no puno će olakšati pristajanje i ukupnu brodsku komunikaciju Prvić Luke u normalnim vremenskim uvjetima.
Kako će biti ljeti i hoće li biti “pojačanja” u brodovima na liniji 505, to nismo saznali. “Plovidba u ljetnoj sezoni održavat će se prema ugovorenom redu plovidbe” – piše “Jadrolinija”, pa ti sad misli.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....