stdClass Object ( [id] => 1240496 [title] => I poljski škverovi su bili u stečaju, sada zapošljavaju dvostruko više ljudi. Možemo li mi krenuti njihovim stopama? [alias] => i-poljski-skverovi-su-bili-u-stecaju-sada-zaposljavaju-dvostruko-vise-ljudi-mozemo-li-mi-krenuti-njihovim-stopama [catid] => 428 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Nakon više milijardi kuna ulivenih minulih petnaestak godina u Brodosplit s ciljem njegove sanacije, preustroja, privatizacije, bilo kakvog spasa, čini se da se ova tužna i ružna priča bliži posljednjem činu. Stečajnom brodolomu i gašenju brodogradnje u gradu pod Marjanom. Unatoč dugoj tradiciji i nekadašnjih velikih uspjeha u toj branši. Ili možda ne mora biti tako. Možda ne mora sve završiti rasprodajom imovine u stečajnom postupku, otimačinom za vrijedan prostor i bacanjem u vjetar svih stečenih znanja i vještina u gradnji brodova i njihovu projektiranju.

Najlakše bi bilo poslati u svijet vrijedne stručnjake i radnike za onima koji su već otišli, i staviti ključ u bravu, kao u slučaju mnogih drugih tvrtki koje su tako umrle na splitskom području. No, ujedno i najstrašnije. To bio bio još jedan ciklus, zapravo i posljednji, okretanja sezonskom konobarenju i gradnji stanova za strance na ispražnjenom prostoru. Dakle, još jedan ciklus odbacivanja teško stjecanog znanja u nimalo jednostavnom proizvodnom sektoru i sužavanja profesionalne budućnosti djeci Splita.

Poljski poučak

Alternativa? Naravno da postoji ako ima dobre volje da se u tom pravcu krene. Nije idealna u svakom pogledu, ali bi barem mogla sačuvati splitsku tradiciju brodogradnje. Štoviše, s obzirom na stručnjake koje ovdje imamo, Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje koji ih može i dalje školovati i usmjeravati u pravcu novih tehnologija primjerenih stoljeću u kojem živimo, mogao bi se dogoditi i veliki iskorak.

---

image

Veliki điri su definitivno završili

Nikola Vilić/Cropix
---

Odgovor na pitanje kako, koje se logično postavlja, u najkraćem bismo mogli formulirati kao poljski poučak. On je počeo prije dvadesetak godina u Gdanjsku, nakon što je legendarno brodogradilište kroz više stečajeva u nizu praktički ugašeno. U svojim najboljim danima zapošljavalo je 20.000 radnika, a na kraju je spalo na njih oko 1000 s plaćama koje su kasnile, pa prestale stizati. Baš kao i u Brodosplitu. Nedostižna konkurencija s Dalekog istoka pojela je i njih i nas. Taj smjer razvoja i pokušaja održavanja velike brodogradnje je završen. Bilo s Debeljakom ili državom kao vlasnikom. A poljski poučak, u čemu je onda važan?

Veliki zaokret

U zaokretu. Jer dvadeset godina poslije Poljska je s proizvodnjom od 22.000 brodova godišnje najveći proizvođač plovila u Europi, drugi najveći na svijetu iza SAD-a i najveći dobavljač brodova američkom tržištu. Rezultat je to zaokreta prema maloj brodogradnji i buma koji se nakon toga dogodio u Poljskoj. Imali su znanje, ljude koji poznaju branšu, meštre koji znaju graditi brodove, a to su strani proizvođači prepoznali kao odličnu priliku za ulaganje. Pa su počeli stizati i graditi pogone, kako unutar golemih hala bivšeg brodogradilišta u Gdanjsku, tako i na još nekim lokacijama. Rezultat? U Poljskoj se grade plovila brendova Jeanneau, Beneteau, Axopar, Bayliner, Sea Ray, Windy, Quicksilver i mnoga druga. Cijeli sektor zapošljava više od 40.000 ljudi, a 95 posto proizvodnje se izvozi za ukupno 484 milijuna eura (podatak iz 2020.), s tim da se ta brojka gotovo udvostručila u pet godina. Najveća izvozna tržišta su Norveška (77 milijuna USD), Francuska (61 milijun USD) i SAD (57 milijuna USD).

---

image

Električni trajekti već dugo plove u Oslu

---

Već i ovo zvuči dovoljno za dobar poučak, ali to nije sve. Na krilima novih investicija, prethodnih znanja i novih privatnih poduzetnika koji su odlučili zajašiti val tržišnog poleta, počela se brzo stvarati i rasti domaća mala brodogradnja. Tako u jednoj od hala nekadašnjeg brodograđevnog diva u Gdanjsku radi i razvija se svjetski uspješno mali poljski škver Sunreef Yachts, danas već kultno ime kada je riječ o proizvodnji luksuznih katamarana. Tu su i drugi poljski brendovi poput brodica Parker, koje se distribuiraju diljem Europe. Domaću tvornicu jedrilica Delphia, kad je postala priznata i poznata, kupila je grupa Beneteau, poznate jahte po narudžbi gradi tvrtka Conrad, a tu je i najveći poljski brend Galeon, jedan od glavnih igrača na svjetskom tržištu motornih jahti od 40 do 70 stopa (12 do 21 m). U samome Gdanjsku proizvode se i nešto veći metalni brodovi, ali specijalni, putnički, tehnološko napredniji, isplativiji. Poljska komora pomorske industrije i vodenih sportova Polboat jasno navodi: naš cilj je proizvoditi najbolju moguću kvalitetu na svjetskim tržištima. Točka!

Kaštelanski primjer

Vratimo se splitskom škveru. Je li moguće barem nešto od ovog poljskog poučka prenijeti i u njegove prostore, u usnule hale, oživjeti proizvodnju, vratiti dio radnika koji sjede u kućama čekajući pomoć države, a žele i znaju raditi?

Odgovor je jest! A postoje i jasni indikatori, pa i dokazi u praksi, da to nije odgovor koji samo lijepo zvuči. Jedan od tih dokaza smjestio se u napuštenim prostorima kaštelanskog preminulog Jugovinila i zove se Rand Shipyard. Vlasnici malog škvera koji tu radi motorna plovila na klasični i strujni pogon su Splićani Davor Paić i Fabjan Viđak te Danac Karl Kai Rand. U Hrvatskoj su prije četiri godine krenuli od nule, a danas je u brodogradilištu Rand zaposleno već 150 ljudi. S tim da im broj svake godine brzo raste (prije dvije godine bilo ih je samo 12).

---

image

Brodogradilište Rand u Kaštel Sućurcu ubrzano raste i već zapošljava 150 ljudi

Joško Šupić/Cropix
---

Razlog je što sve brodice koje izgrade odmah bivaju prodane, i to sve u izvozu, a potražnja snažno raste. Tako su, uz ostale, nedavno zaposlili i 36 bivših radnika splitskog škvera koji su sjedili doma i čekali da ih se skroz zaboravi. S još tridesetak su razgovarali o poslu i uzeli njihove biografije, ali oni moraju malo pričekati sa zapošljavanjem dok Rand ne iznajmi još jednu halu za novo širenje proizvodnje.

Dogodine, naime, planiraju proizvesti i prodati više od 400 plovila. Pritom se stalno projektiraju nove i veće brodice, i to sve u Hrvatskoj, a gotovo i svu opremu za njihovo finiširanje danas proizvode ovdašnje tvrtke, iako je riječ o premium segmentu vrlo skupih motornih glisera. Uglavnom, sve je u Hrvatskoj osim prodaje i brendiranja, što se radi u Danskoj, a to onda zbog ugleda te zemlje u pomorskom sektoru širom otvara vrata svjetskog tržišta.

Električni trajekt

Postoji li ikakva mogućnost da se u splitskom škveru tijekom stečajnog postupka izvrši tehnološki zaokret i krene u pravcu proizvodnje suvremenih putničkih feribota sa zelenim energetskim pečatom, te stvore mogućnosti za gradnju jahti i brodica za rekreativne svrhe i čarter, kao u slučaju Poljske, upitali smo brodskog projektanta dr. sc. Predraga Čudinu, nekadašnjeg direktora Brodosplita i aktualnog vlasnika tvrtke Classis. U tom je svojstvu projektirao električni feribot dug 105 metara za splitski Jadroplov, kapaciteta 1000 putnika i 156 automobila, koji bi se izgradio uz europsku subvenciju za zelenu energetsku tranziciju, pa je pravi sugovornik za ovu temu.

---

image

Dr. Predrag Čudina: - Za gradnju brodova na elektropogon može se povući velik europski novac

Vojko Bašić/Cropix
---

On u startu upozorava na to da je Brodosplit golem i složen sustav, a trenutna situacija vrlo teška, no smatra da bi se u novom smjeru moglo i isplatilo krenuti. No, jedino uz uvjet da država prihvati takvu viziju i čvrsto stane iza nje, jer cijeli je prostor škvera na pomorskom dobru.

- Radeći na projektu električnog feribota, koji bi uskoro trebao krenuti u gradnju, uvjerio sam se da je u pitanju vrlo zanimljiva tržišna niša koja će se još razvijati. Posebno s obzirom na snažno okretanje EU-a prema zelenoj energiji i aktualnu situaciju s dugotrajnim odmicanjem od ruskih energenata, što takav smjer dodatno osnažuje. U to sam se nedavno i osobno uvjerio. Prilikom razgovora s gospodom iz Europske investicijske banke o financiranju gradnje feribota na struju, spomenuo sam vrijednost projekta od oko 40 milijuna eura. Oni na to nisu ni trepnuli, već su pitali bi li se moglo graditi 10-12 takvih brodova.

---

image

Prestižni gliser Rand 27 Supreme rođeni je kaštelanin

Božidar Vukičević/Cropix
---

Rekao sam da bi moglo, jer samo Jadrolinija ima više od 50 brodova prosječne starosti preko trideset godina, pa bi trebalo obnoviti flotu, a tu su i drugi manji putnički prijevoznici. Potom su pitali bi li za te brodove trebalo graditi strujne punionice na otocima i u lukama. Rekao sam da bi, a tada smo već došli do investicije od oko milijardu eura. Tek to im se učinilo zanimljivo kao projekt, pa sam shvatio da im je raspoloživi kapitalni potencijal ogroman kada je riječ o zelenoj energetskoj tranziciji. Dakle, uz pametan pristup mogli bismo se ukrcati u taj vlak.

Kada je o Splitu i Brodosplitu riječ u tom procesu, Čudina napominje da još uvijek imamo dovoljno stručnog kadra, ali ne zadugo, koji bi to mogao iznijeti, te FESB koji može i dalje stvarati stručnjake i aktivno sudjelovati u takvom projektu. To više što je grupa znanstvenika s FESB-a, zajedno s privatnim sektorom, razvila vrhunska rješenja za nadzor i upravljanje akumulatorskim postrojenjima na električnim plovilima. Dakle, potrebno znanje i uvjete imamo.

Pamet ili adio pameti?

Što se, pak, tiče male brodogradnje koja bi se mogla locirati unutar prostora škvera, Čudina smatra da je to također moguće ako se izvrši parcelizacija golemog prostora i dio ponudi za takve svrhe. Pritom upozorava da bi, kao i u Poljskoj, u prvoj fazi bilo iznimno značajno privući neke poznate svjetske brendove male brodogradnje i proizvođače luksuznih jahti, jer Hrvatska nema takvu prepoznatljivost u svijetu da bi preko noći počela graditi veće serije svojih brendova i za njih naći tržište. Spomenuti primjer Randa to i pokazuje. No, ponovo naglašava, uvjet svih uvjeta je da država aktivno podupre takav put.

---

image

Ovako će izgledati električni feribot Jadroplova

---

Na kraju, Čudina će dodati da je zatvorena hala takozvane specijalne proizvodnje idealna za gradnju plovila dugih do 70 metara i širokih do 12 m. Suvremenih putničkih na struju, ali i specijalnih, uključujući ratne za HRM i sudjelovanje u gradnji manjih brodova za NATO, za što škver ima potrebno iskustvo ako se stvari kvalitetno poslože. Također napominje da su i naftne platforme, koje su se nekad kod nas gradile, odličan izbor za povećanje prihoda, jer donose deset puta veću zaradu od brodova.

- Na taj bi se način sačuvala brodogradnja kao branša, unaprjeđivala stečena znanja, održao se FESB, stvarala kvalitetna radna mjesta za našu djecu, osim onih u turizmu, mahom sezonskih. Najtragičnije će biti ako se pasivno uđe u stečaj i godinama cijela priča razvlači po sudovima, jer to na kraju vodi u potpuni potop brodogradnje u Splitu. Građevinski lobi sigurno priželjkuje takav scenarij koji znači jedino njihovu jednokratnu zaradu i – adio pameti. Doslovno – zaključuje Čudina.

---

image

Trenutno prazni škver građevinski lobi najradije bi popunio bagerima

Nikola Vilić/Cropix
------
image

Dragan Ćurin

------
image

Dragan Ćurin

---

Teško je znati hoće li aktualno raskrižje odvesti splitski škver u tehnološki preustroj, očuvanje brodogradnje i novo zapošljavanje u proizvodnom sektoru, ili ga pak zauvijek izbrisati s karte grada, kao i mnoge druge proizvodne tvrtke. Iskustvo nas uči da su pasivnost države i brisanje izglednija opcija, a gorčina toga iskustva gura na akciju da se to izbjegne. I da Split s vremenom postane centar male i srednje suvremene brodogradnje. Energetski zelene i proizvodno pametne. To zvuči toliko bolje od stečaja s betonizacijom kao epilogom, da je vrijedno svakog truda!

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dobri primjeri [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => dobri primjeri 2 0 11061 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2022-09-15 09:24:03 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Miomir Štrbac [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-11-14 08:07:03 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2022-11-14 07:32:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 141 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 428 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--vijesti [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Vijesti [menu-meta_description] => Novosti iz ribolova, podvodnog ribolova, nautike, jedrenja, brodogradnje, ronjenja i zaštite okoliša. Donosimo i vijesti za pomorce, izvještaje s akcija čišćenja mora te rezultate znanstvenih istraživanja vezanih uz more. [menu-meta_keywords] => more, nautika, jedrenje, ribolov, podvodni ribolov, ronjenje, pomorci [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=I poljski škverovi su bili u stečaju, sada zapošljavaju dvostruko više ljudi. Možemo li mi krenuti njihovim stopama?" [metakey] => Brodosplit, FESB, Debeljak, poljska brodogradnja, poljska brodogradilišta [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2022\/09\/15\/23790137.jpg","\/images\/slike\/2022\/09\/15\/21807814.jpg","\/images\/slike\/2022\/09\/15\/21807722.jpg","\/images\/slike\/2022\/09\/15\/21560766.jpg","\/images\/slike\/2022\/09\/15\/21507810.jpg","\/images\/slike\/2022\/09\/15\/21820760.jpg","\/images\/slike\/2022\/09\/15\/13730342.jpg","\/images\/slike\/2022\/09\/15\/10884814.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","Nikola Vili\u0107\/Cropix","Nikola Vili\u0107\/Cropix","Vojko Ba\u0161i\u0107\/Cropix","Jo\u0161ko \u0160upi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Dizalice u povijesnom \u0161kveru u Gdanjsku<\/p>","

Ovako \u0107e izgledati elektri\u010dni feribot Jadroplova <\/em><\/p>","

Elektri\u010dni trajekti ve\u0107 dugo plove u Oslu<\/p>","

Trenutno prazni \u0161kver gra\u0111evinski lobi najradije bi popunio <\/em>bagerima<\/p>","

Veliki \u0111iri su definitivno zavr\u0161ili<\/p>","

Dr. Predrag \u010cudina: - Za gradnju brodova na elektropogon mo\u017ee se povu\u0107i velik europski novac<\/p>","

Brodogradili\u0161te Rand<\/em> <\/em>u Ka\u0161tel Su\u0107urcu ubrzano raste i ve\u0107 zapo\u0161ljava 150 ljudi<\/p>","

Presti\u017eni gliser Rand 27 Supreme <\/em>ro\u0111eni je ka\u0161telanin<\/em><\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_23790137_1920.jpg":"1920x1080","k_23790137_1280.jpg":"1280x1280","k_23790137_1024.jpg":"1024x1024","k_23790137_640.jpg":"640x640","k_23790137_480.jpg":"480x480","k_23790137_340.jpg":"340x340","k_23790137_220.jpg":"220x220","o_23790137_1280.jpg":"1280x853","o_23790137_1024.jpg":"1024x682","o_23790137_640.jpg":"640x426","o_23790137_480.jpg":"480x320","o_23790137_340.jpg":"340x226","o_23790137_220.jpg":"220x146","h_23790137_1280.jpg":"1280x854","h_23790137_1024.jpg":"1024x683","h_23790137_640.jpg":"640x427","h_23790137_480.jpg":"480x320","h_23790137_340.jpg":"340x227","h_23790137_220.jpg":"220x147","pp_23790137_1280.jpg":"1280x1628","pp_23790137_1024.jpg":"1024x1303","pp_23790137_640.jpg":"640x814","pp_23790137_480.jpg":"480x611","pp_23790137_340.jpg":"340x432","pp_23790137_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1170x871","hd_21807814_1920.jpg":"1920x1080","k_21807814_1280.jpg":"1280x1280","k_21807814_1024.jpg":"1024x1024","k_21807814_640.jpg":"640x640","k_21807814_480.jpg":"480x480","k_21807814_340.jpg":"340x340","k_21807814_220.jpg":"220x220","o_21807814_1280.jpg":"1280x952","o_21807814_1024.jpg":"1024x762","o_21807814_640.jpg":"640x476","o_21807814_480.jpg":"480x357","o_21807814_340.jpg":"340x253","o_21807814_220.jpg":"220x163","h_21807814_1280.jpg":"1280x854","h_21807814_1024.jpg":"1024x683","h_21807814_640.jpg":"640x427","h_21807814_480.jpg":"480x320","h_21807814_340.jpg":"340x227","h_21807814_220.jpg":"220x147","pp_21807814_1280.jpg":"1280x1628","pp_21807814_1024.jpg":"1024x1303","pp_21807814_640.jpg":"640x814","pp_21807814_480.jpg":"480x611","pp_21807814_340.jpg":"340x432","pp_21807814_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_21807722_1920.jpg":"1920x1080","k_21807722_1280.jpg":"1280x1280","k_21807722_1024.jpg":"1024x1024","k_21807722_640.jpg":"640x640","k_21807722_480.jpg":"480x480","k_21807722_340.jpg":"340x340","k_21807722_220.jpg":"220x220","o_21807722_1280.jpg":"1280x853","o_21807722_1024.jpg":"1024x682","o_21807722_640.jpg":"640x426","o_21807722_480.jpg":"480x320","o_21807722_340.jpg":"340x226","o_21807722_220.jpg":"220x146","h_21807722_1280.jpg":"1280x854","h_21807722_1024.jpg":"1024x683","h_21807722_640.jpg":"640x427","h_21807722_480.jpg":"480x320","h_21807722_340.jpg":"340x227","h_21807722_220.jpg":"220x147","pp_21807722_1280.jpg":"1280x1628","pp_21807722_1024.jpg":"1024x1303","pp_21807722_640.jpg":"640x814","pp_21807722_480.jpg":"480x611","pp_21807722_340.jpg":"340x432","pp_21807722_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_21560766_1920.jpg":"1920x1080","k_21560766_1280.jpg":"1280x1280","k_21560766_1024.jpg":"1024x1024","k_21560766_640.jpg":"640x640","k_21560766_480.jpg":"480x480","k_21560766_340.jpg":"340x340","k_21560766_220.jpg":"220x220","o_21560766_1280.jpg":"1280x853","o_21560766_1024.jpg":"1024x682","o_21560766_640.jpg":"640x426","o_21560766_480.jpg":"480x320","o_21560766_340.jpg":"340x226","o_21560766_220.jpg":"220x146","h_21560766_1280.jpg":"1280x854","h_21560766_1024.jpg":"1024x683","h_21560766_640.jpg":"640x427","h_21560766_480.jpg":"480x320","h_21560766_340.jpg":"340x227","h_21560766_220.jpg":"220x147","pp_21560766_1280.jpg":"1280x1628","pp_21560766_1024.jpg":"1024x1303","pp_21560766_640.jpg":"640x814","pp_21560766_480.jpg":"480x611","pp_21560766_340.jpg":"340x432","pp_21560766_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1277","hd_21507810_1920.jpg":"1920x1080","k_21507810_1280.jpg":"1280x1280","k_21507810_1024.jpg":"1024x1024","k_21507810_640.jpg":"640x640","k_21507810_480.jpg":"480x480","k_21507810_340.jpg":"340x340","k_21507810_220.jpg":"220x220","o_21507810_1280.jpg":"1280x851","o_21507810_1024.jpg":"1024x681","o_21507810_640.jpg":"640x425","o_21507810_480.jpg":"480x319","o_21507810_340.jpg":"340x226","o_21507810_220.jpg":"220x146","h_21507810_1280.jpg":"1280x854","h_21507810_1024.jpg":"1024x683","h_21507810_640.jpg":"640x427","h_21507810_480.jpg":"480x320","h_21507810_340.jpg":"340x227","h_21507810_220.jpg":"220x147","pp_21507810_1280.jpg":"1280x1628","pp_21507810_1024.jpg":"1024x1303","pp_21507810_640.jpg":"640x814","pp_21507810_480.jpg":"480x611","pp_21507810_340.jpg":"340x432","pp_21507810_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1471","hd_21820760_1920.jpg":"1920x1080","k_21820760_1280.jpg":"1280x1280","k_21820760_1024.jpg":"1024x1024","k_21820760_640.jpg":"640x640","k_21820760_480.jpg":"480x480","k_21820760_340.jpg":"340x340","k_21820760_220.jpg":"220x220","o_21820760_1280.jpg":"1280x980","o_21820760_1024.jpg":"1024x784","o_21820760_640.jpg":"640x490","o_21820760_480.jpg":"480x367","o_21820760_340.jpg":"340x260","o_21820760_220.jpg":"220x168","h_21820760_1280.jpg":"1280x854","h_21820760_1024.jpg":"1024x683","h_21820760_640.jpg":"640x427","h_21820760_480.jpg":"480x320","h_21820760_340.jpg":"340x227","h_21820760_220.jpg":"220x147","pp_21820760_1280.jpg":"1280x1628","pp_21820760_1024.jpg":"1024x1303","pp_21820760_640.jpg":"640x814","pp_21820760_480.jpg":"480x611","pp_21820760_340.jpg":"340x432","pp_21820760_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1114","hd_13730342_1920.jpg":"1920x1080","k_13730342_1280.jpg":"1280x1280","k_13730342_1024.jpg":"1024x1024","k_13730342_640.jpg":"640x640","k_13730342_480.jpg":"480x480","k_13730342_340.jpg":"340x340","k_13730342_220.jpg":"220x220","o_13730342_1280.jpg":"1280x742","o_13730342_1024.jpg":"1024x594","o_13730342_640.jpg":"640x371","o_13730342_480.jpg":"480x278","o_13730342_340.jpg":"340x197","o_13730342_220.jpg":"220x127","h_13730342_1280.jpg":"1280x854","h_13730342_1024.jpg":"1024x683","h_13730342_640.jpg":"640x427","h_13730342_480.jpg":"480x320","h_13730342_340.jpg":"340x227","h_13730342_220.jpg":"220x147","pp_13730342_1280.jpg":"1280x1628","pp_13730342_1024.jpg":"1024x1303","pp_13730342_640.jpg":"640x814","pp_13730342_480.jpg":"480x611","pp_13730342_340.jpg":"340x432","pp_13730342_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1034","hd_10884814_1920.jpg":"1920x1080","k_10884814_1280.jpg":"1280x1280","k_10884814_1024.jpg":"1024x1024","k_10884814_640.jpg":"640x640","k_10884814_480.jpg":"480x480","k_10884814_340.jpg":"340x340","k_10884814_220.jpg":"220x220","o_10884814_1280.jpg":"1280x689","o_10884814_1024.jpg":"1024x551","o_10884814_640.jpg":"640x344","o_10884814_480.jpg":"480x258","o_10884814_340.jpg":"340x183","o_10884814_220.jpg":"220x118","h_10884814_1280.jpg":"1280x854","h_10884814_1024.jpg":"1024x683","h_10884814_640.jpg":"640x427","h_10884814_480.jpg":"480x320","h_10884814_340.jpg":"340x227","h_10884814_220.jpg":"220x147","pp_10884814_1280.jpg":"1280x1628","pp_10884814_1024.jpg":"1024x1303","pp_10884814_640.jpg":"640x814","pp_10884814_480.jpg":"480x611","pp_10884814_340.jpg":"340x432","pp_10884814_220.jpg":"220x280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 428 [name] => Vijesti [alias] => vijesti [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 7 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7384582 Threads: 6 Questions: 1527219387 Slow queries: 4644244 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110567232 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/vijesti ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 428 [name] => Vijesti [alias] => vijesti [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/vijesti ) ) [link] => /om/vijesti/i-poljski-skverovi-su-bili-u-stecaju-sada-zaposljavaju-dvostruko-vise-ljudi-mozemo-li-mi-krenuti-njihovim-stopama-1240496 [printLink] => /om/vijesti/i-poljski-skverovi-su-bili-u-stecaju-sada-zaposljavaju-dvostruko-vise-ljudi-mozemo-li-mi-krenuti-njihovim-stopama-1240496?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 501137 [name] => brodosplit [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => brodosplit [link] => /tag/brodosplit ) [1] => stdClass Object ( [id] => 218323 [name] => fesb [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => fesb [link] => /tag/fesb ) [2] => stdClass Object ( [id] => 285949 [name] => Debeljak [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => debeljak [link] => /tag/debeljak ) [3] => stdClass Object ( [id] => 696985 [name] => poljska brodogradnja [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-11-14 08:33:06 [main_article_id] => 0 [alias] => poljska-brodogradnja [link] => /tag/poljska-brodogradnja ) [4] => stdClass Object ( [id] => 696986 [name] => poljska brodogradilišta [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-11-14 08:33:07 [main_article_id] => 0 [alias] => poljska-brodogradilista [link] => /tag/poljska-brodogradilista ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dobri primjeri [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => I poljski škverovi su bili u stečaju, sada zapošljavaju dvostruko više ljudi. Možemo li mi krenuti njihovim stopama? [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/09/15/23790137.jpg [galleryCount] => 8 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] =>

Dizalice u povijesnom škveru u Gdanjsku

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/09/15/23790137.jpg [title] =>

Dizalice u povijesnom škveru u Gdanjsku

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/09/15/21807814.jpg [title] =>

Ovako će izgledati električni feribot Jadroplova

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/09/15/21807722.jpg [title] =>

Električni trajekti već dugo plove u Oslu

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/09/15/21560766.jpg [title] =>

Trenutno prazni škver građevinski lobi najradije bi popunio bagerima

Nikola Vilić/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/09/15/21507810.jpg [title] =>

Veliki điri su definitivno završili

Nikola Vilić/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/09/15/21820760.jpg [title] =>

Dr. Predrag Čudina: - Za gradnju brodova na elektropogon može se povući velik europski novac

Vojko Bašić/Cropix ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/09/15/13730342.jpg [title] =>

Brodogradilište Rand u Kaštel Sućurcu ubrzano raste i već zapošljava 150 ljudi

Joško Šupić/Cropix ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/09/15/10884814.jpg [title] =>

Prestižni gliser Rand 27 Supreme rođeni je kaštelanin

Božidar Vukičević/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Nakon više milijardi kuna ulivenih minulih petnaestak godina u Brodosplit s ciljem njegove sanacije, preustroja, privatizacije, bilo kakvog spasa, čini se da se ova tužna i ružna priča bliži posljednjem činu. Stečajnom brodolomu i gašenju brodogradnje u gradu pod Marjanom. Unatoč dugoj tradiciji i nekadašnjih velikih uspjeha u toj branši. Ili možda ne mora biti tako. Možda ne mora sve završiti rasprodajom imovine u stečajnom postupku, otimačinom za vrijedan prostor i bacanjem u vjetar svih stečenih znanja i vještina u gradnji brodova i njihovu projektiranju.

Najlakše bi bilo poslati u svijet vrijedne stručnjake i radnike za onima koji su već otišli, i staviti ključ u bravu, kao u slučaju mnogih drugih tvrtki koje su tako umrle na splitskom području. No, ujedno i najstrašnije. To bio bio još jedan ciklus, zapravo i posljednji, okretanja sezonskom konobarenju i gradnji stanova za strance na ispražnjenom prostoru. Dakle, još jedan ciklus odbacivanja teško stjecanog znanja u nimalo jednostavnom proizvodnom sektoru i sužavanja profesionalne budućnosti djeci Splita.

Poljski poučak

Alternativa? Naravno da postoji ako ima dobre volje da se u tom pravcu krene. Nije idealna u svakom pogledu, ali bi barem mogla sačuvati splitsku tradiciju brodogradnje. Štoviše, s obzirom na stručnjake koje ovdje imamo, Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje koji ih može i dalje školovati i usmjeravati u pravcu novih tehnologija primjerenih stoljeću u kojem živimo, mogao bi se dogoditi i veliki iskorak.

---

image

Veliki điri su definitivno završili

Nikola Vilić/Cropix
---

Odgovor na pitanje kako, koje se logično postavlja, u najkraćem bismo mogli formulirati kao poljski poučak. On je počeo prije dvadesetak godina u Gdanjsku, nakon što je legendarno brodogradilište kroz više stečajeva u nizu praktički ugašeno. U svojim najboljim danima zapošljavalo je 20.000 radnika, a na kraju je spalo na njih oko 1000 s plaćama koje su kasnile, pa prestale stizati. Baš kao i u Brodosplitu. Nedostižna konkurencija s Dalekog istoka pojela je i njih i nas. Taj smjer razvoja i pokušaja održavanja velike brodogradnje je završen. Bilo s Debeljakom ili državom kao vlasnikom. A poljski poučak, u čemu je onda važan?

Veliki zaokret

U zaokretu. Jer dvadeset godina poslije Poljska je s proizvodnjom od 22.000 brodova godišnje najveći proizvođač plovila u Europi, drugi najveći na svijetu iza SAD-a i najveći dobavljač brodova američkom tržištu. Rezultat je to zaokreta prema maloj brodogradnji i buma koji se nakon toga dogodio u Poljskoj. Imali su znanje, ljude koji poznaju branšu, meštre koji znaju graditi brodove, a to su strani proizvođači prepoznali kao odličnu priliku za ulaganje. Pa su počeli stizati i graditi pogone, kako unutar golemih hala bivšeg brodogradilišta u Gdanjsku, tako i na još nekim lokacijama. Rezultat? U Poljskoj se grade plovila brendova Jeanneau, Beneteau, Axopar, Bayliner, Sea Ray, Windy, Quicksilver i mnoga druga. Cijeli sektor zapošljava više od 40.000 ljudi, a 95 posto proizvodnje se izvozi za ukupno 484 milijuna eura (podatak iz 2020.), s tim da se ta brojka gotovo udvostručila u pet godina. Najveća izvozna tržišta su Norveška (77 milijuna USD), Francuska (61 milijun USD) i SAD (57 milijuna USD).

---

image

Električni trajekti već dugo plove u Oslu

---

Već i ovo zvuči dovoljno za dobar poučak, ali to nije sve. Na krilima novih investicija, prethodnih znanja i novih privatnih poduzetnika koji su odlučili zajašiti val tržišnog poleta, počela se brzo stvarati i rasti domaća mala brodogradnja. Tako u jednoj od hala nekadašnjeg brodograđevnog diva u Gdanjsku radi i razvija se svjetski uspješno mali poljski škver Sunreef Yachts, danas već kultno ime kada je riječ o proizvodnji luksuznih katamarana. Tu su i drugi poljski brendovi poput brodica Parker, koje se distribuiraju diljem Europe. Domaću tvornicu jedrilica Delphia, kad je postala priznata i poznata, kupila je grupa Beneteau, poznate jahte po narudžbi gradi tvrtka Conrad, a tu je i najveći poljski brend Galeon, jedan od glavnih igrača na svjetskom tržištu motornih jahti od 40 do 70 stopa (12 do 21 m). U samome Gdanjsku proizvode se i nešto veći metalni brodovi, ali specijalni, putnički, tehnološko napredniji, isplativiji. Poljska komora pomorske industrije i vodenih sportova Polboat jasno navodi: naš cilj je proizvoditi najbolju moguću kvalitetu na svjetskim tržištima. Točka!

Kaštelanski primjer

Vratimo se splitskom škveru. Je li moguće barem nešto od ovog poljskog poučka prenijeti i u njegove prostore, u usnule hale, oživjeti proizvodnju, vratiti dio radnika koji sjede u kućama čekajući pomoć države, a žele i znaju raditi?

Odgovor je jest! A postoje i jasni indikatori, pa i dokazi u praksi, da to nije odgovor koji samo lijepo zvuči. Jedan od tih dokaza smjestio se u napuštenim prostorima kaštelanskog preminulog Jugovinila i zove se Rand Shipyard. Vlasnici malog škvera koji tu radi motorna plovila na klasični i strujni pogon su Splićani Davor Paić i Fabjan Viđak te Danac Karl Kai Rand. U Hrvatskoj su prije četiri godine krenuli od nule, a danas je u brodogradilištu Rand zaposleno već 150 ljudi. S tim da im broj svake godine brzo raste (prije dvije godine bilo ih je samo 12).

---

image

Brodogradilište Rand u Kaštel Sućurcu ubrzano raste i već zapošljava 150 ljudi

Joško Šupić/Cropix
---

Razlog je što sve brodice koje izgrade odmah bivaju prodane, i to sve u izvozu, a potražnja snažno raste. Tako su, uz ostale, nedavno zaposlili i 36 bivših radnika splitskog škvera koji su sjedili doma i čekali da ih se skroz zaboravi. S još tridesetak su razgovarali o poslu i uzeli njihove biografije, ali oni moraju malo pričekati sa zapošljavanjem dok Rand ne iznajmi još jednu halu za novo širenje proizvodnje.

Dogodine, naime, planiraju proizvesti i prodati više od 400 plovila. Pritom se stalno projektiraju nove i veće brodice, i to sve u Hrvatskoj, a gotovo i svu opremu za njihovo finiširanje danas proizvode ovdašnje tvrtke, iako je riječ o premium segmentu vrlo skupih motornih glisera. Uglavnom, sve je u Hrvatskoj osim prodaje i brendiranja, što se radi u Danskoj, a to onda zbog ugleda te zemlje u pomorskom sektoru širom otvara vrata svjetskog tržišta.

Električni trajekt

Postoji li ikakva mogućnost da se u splitskom škveru tijekom stečajnog postupka izvrši tehnološki zaokret i krene u pravcu proizvodnje suvremenih putničkih feribota sa zelenim energetskim pečatom, te stvore mogućnosti za gradnju jahti i brodica za rekreativne svrhe i čarter, kao u slučaju Poljske, upitali smo brodskog projektanta dr. sc. Predraga Čudinu, nekadašnjeg direktora Brodosplita i aktualnog vlasnika tvrtke Classis. U tom je svojstvu projektirao električni feribot dug 105 metara za splitski Jadroplov, kapaciteta 1000 putnika i 156 automobila, koji bi se izgradio uz europsku subvenciju za zelenu energetsku tranziciju, pa je pravi sugovornik za ovu temu.

---

image

Dr. Predrag Čudina: - Za gradnju brodova na elektropogon može se povući velik europski novac

Vojko Bašić/Cropix
---

On u startu upozorava na to da je Brodosplit golem i složen sustav, a trenutna situacija vrlo teška, no smatra da bi se u novom smjeru moglo i isplatilo krenuti. No, jedino uz uvjet da država prihvati takvu viziju i čvrsto stane iza nje, jer cijeli je prostor škvera na pomorskom dobru.

- Radeći na projektu električnog feribota, koji bi uskoro trebao krenuti u gradnju, uvjerio sam se da je u pitanju vrlo zanimljiva tržišna niša koja će se još razvijati. Posebno s obzirom na snažno okretanje EU-a prema zelenoj energiji i aktualnu situaciju s dugotrajnim odmicanjem od ruskih energenata, što takav smjer dodatno osnažuje. U to sam se nedavno i osobno uvjerio. Prilikom razgovora s gospodom iz Europske investicijske banke o financiranju gradnje feribota na struju, spomenuo sam vrijednost projekta od oko 40 milijuna eura. Oni na to nisu ni trepnuli, već su pitali bi li se moglo graditi 10-12 takvih brodova.

---

image

Prestižni gliser Rand 27 Supreme rođeni je kaštelanin

Božidar Vukičević/Cropix
---

Rekao sam da bi moglo, jer samo Jadrolinija ima više od 50 brodova prosječne starosti preko trideset godina, pa bi trebalo obnoviti flotu, a tu su i drugi manji putnički prijevoznici. Potom su pitali bi li za te brodove trebalo graditi strujne punionice na otocima i u lukama. Rekao sam da bi, a tada smo već došli do investicije od oko milijardu eura. Tek to im se učinilo zanimljivo kao projekt, pa sam shvatio da im je raspoloživi kapitalni potencijal ogroman kada je riječ o zelenoj energetskoj tranziciji. Dakle, uz pametan pristup mogli bismo se ukrcati u taj vlak.

Kada je o Splitu i Brodosplitu riječ u tom procesu, Čudina napominje da još uvijek imamo dovoljno stručnog kadra, ali ne zadugo, koji bi to mogao iznijeti, te FESB koji može i dalje stvarati stručnjake i aktivno sudjelovati u takvom projektu. To više što je grupa znanstvenika s FESB-a, zajedno s privatnim sektorom, razvila vrhunska rješenja za nadzor i upravljanje akumulatorskim postrojenjima na električnim plovilima. Dakle, potrebno znanje i uvjete imamo.

Pamet ili adio pameti?

Što se, pak, tiče male brodogradnje koja bi se mogla locirati unutar prostora škvera, Čudina smatra da je to također moguće ako se izvrši parcelizacija golemog prostora i dio ponudi za takve svrhe. Pritom upozorava da bi, kao i u Poljskoj, u prvoj fazi bilo iznimno značajno privući neke poznate svjetske brendove male brodogradnje i proizvođače luksuznih jahti, jer Hrvatska nema takvu prepoznatljivost u svijetu da bi preko noći počela graditi veće serije svojih brendova i za njih naći tržište. Spomenuti primjer Randa to i pokazuje. No, ponovo naglašava, uvjet svih uvjeta je da država aktivno podupre takav put.

---

image

Ovako će izgledati električni feribot Jadroplova

---

Na kraju, Čudina će dodati da je zatvorena hala takozvane specijalne proizvodnje idealna za gradnju plovila dugih do 70 metara i širokih do 12 m. Suvremenih putničkih na struju, ali i specijalnih, uključujući ratne za HRM i sudjelovanje u gradnji manjih brodova za NATO, za što škver ima potrebno iskustvo ako se stvari kvalitetno poslože. Također napominje da su i naftne platforme, koje su se nekad kod nas gradile, odličan izbor za povećanje prihoda, jer donose deset puta veću zaradu od brodova.

- Na taj bi se način sačuvala brodogradnja kao branša, unaprjeđivala stečena znanja, održao se FESB, stvarala kvalitetna radna mjesta za našu djecu, osim onih u turizmu, mahom sezonskih. Najtragičnije će biti ako se pasivno uđe u stečaj i godinama cijela priča razvlači po sudovima, jer to na kraju vodi u potpuni potop brodogradnje u Splitu. Građevinski lobi sigurno priželjkuje takav scenarij koji znači jedino njihovu jednokratnu zaradu i – adio pameti. Doslovno – zaključuje Čudina.

---

image

Trenutno prazni škver građevinski lobi najradije bi popunio bagerima

Nikola Vilić/Cropix
------
image

Dragan Ćurin

------
image

Dragan Ćurin

---

Teško je znati hoće li aktualno raskrižje odvesti splitski škver u tehnološki preustroj, očuvanje brodogradnje i novo zapošljavanje u proizvodnom sektoru, ili ga pak zauvijek izbrisati s karte grada, kao i mnoge druge proizvodne tvrtke. Iskustvo nas uči da su pasivnost države i brisanje izglednija opcija, a gorčina toga iskustva gura na akciju da se to izbjegne. I da Split s vremenom postane centar male i srednje suvremene brodogradnje. Energetski zelene i proizvodno pametne. To zvuči toliko bolje od stečaja s betonizacijom kao epilogom, da je vrijedno svakog truda!

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Nikola Vilić/Cropix Nikola Vilić/Cropix Vojko Bašić/Cropix Joško Šupić/Cropix Božidar Vukičević/Cropix

Dizalice u povijesnom škveru u Gdanjsku


Ovako će izgledati električni feribot Jadroplova


Električni trajekti već dugo plove u Oslu

Nikola Vilić/Cropix

Trenutno prazni škver građevinski lobi najradije bi popunio bagerima

Nikola Vilić/Cropix

Veliki điri su definitivno završili

Vojko Bašić/Cropix

Dr. Predrag Čudina: - Za gradnju brodova na elektropogon može se povući velik europski novac

Joško Šupić/Cropix

Brodogradilište Rand u Kaštel Sućurcu ubrzano raste i već zapošljava 150 ljudi

Božidar Vukičević/Cropix

Prestižni gliser Rand 27 Supreme rođeni je kaštelanin

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/vijesti/i-poljski-skverovi-su-bili-u-stecaju-sada-zaposljavaju-dvostruko-vise-ljudi-mozemo-li-mi-krenuti-njihovim-stopama-1240496 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=6e3ef1615307b1456a663bcfed679b6cd3236663 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=I+poljski+%C5%A1kverovi+su+bili+u+ste%C4%8Daju%2C+sada+zapo%C5%A1ljavaju+dvostruko+vi%C5%A1e+ljudi.+Mo%C5%BEemo+li+mi+krenuti+njihovim+stopama%3F&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fvijesti%2Fi-poljski-skverovi-su-bili-u-stecaju-sada-zaposljavaju-dvostruko-vise-ljudi-mozemo-li-mi-krenuti-njihovim-stopama-1240496 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fvijesti%2Fi-poljski-skverovi-su-bili-u-stecaju-sada-zaposljavaju-dvostruko-vise-ljudi-mozemo-li-mi-krenuti-njihovim-stopama-1240496 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dobri primjeri [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

dobri primjeriI poljski škverovi su bili u stečaju, sada zapošljavaju dvostruko više ljudi. Možemo li mi krenuti njihovim stopama?

Piše Miomir Štrbac
14. studenog 2022. - 08:32

Nakon više milijardi kuna ulivenih minulih petnaestak godina u Brodosplit s ciljem njegove sanacije, preustroja, privatizacije, bilo kakvog spasa, čini se da se ova tužna i ružna priča bliži posljednjem činu. Stečajnom brodolomu i gašenju brodogradnje u gradu pod Marjanom. Unatoč dugoj tradiciji i nekadašnjih velikih uspjeha u toj branši. Ili možda ne mora biti tako. Možda ne mora sve završiti rasprodajom imovine u stečajnom postupku, otimačinom za vrijedan prostor i bacanjem u vjetar svih stečenih znanja i vještina u gradnji brodova i njihovu projektiranju.

Najlakše bi bilo poslati u svijet vrijedne stručnjake i radnike za onima koji su već otišli, i staviti ključ u bravu, kao u slučaju mnogih drugih tvrtki koje su tako umrle na splitskom području. No, ujedno i najstr...

11. svibanj 2024 20:31