plavi zmajOtkriveni ostaci drevnog morskog stvora, znanstvenici zbunjeni: ‘Ovakvo nešto nikad nismo vidjeli‘

Piše Z.K./JL
21. prosinca 2023. - 08:56

Znanstvenici u Japanu otkrili su gotovo savršene ostatke drevnog morskog čudovišta veličine bijelog morskog psa Prapovijesni grabežljivac, kojeg su istraživači nazvali "plavi zmaj", ima neobičan oblik tijela koji ga izdvaja od njegovih izumrlih rođaka i nije nalik nijednom živom biću.

Iznimni fosili, stari oko 72 milijuna godina, otkriveni su uz rijeku Aridagawa u prefekturi Wakayama na otoku Honshu. Oni pripadaju nikad prije viđenoj vrsti mosasaura — skupini vodenih gmazova koji dišu zrak i koji su bili vrhunski morski grabežljivci tijekom razdoblja krede (prije 145 milijuna do 66 milijuna godina). Zapanjujući ostaci, kojima su se znanstvenici sad pohvalili, su najcjelovitiji fosili mosasaura ikada otkriveni u Japanu i sjeverozapadnom Pacifiku, napisali su istraživači u izjavi.

U novoj studiji objavljenoj 11. prosinca u Journal of Systematic Palaeontology, istraživači su novog mosasaura nazvali Megapterygius wakayamaensis. Novi rod Megapterygius u prijevodu znači "velikokrili" prema neobično velikim stražnjim perajama stvorenja, a naziv vrste wakayamaensis odaje počast prefekturi u kojoj je pronađen. Tim je stvorenju dao nadimak Wakayama Soryu - soryu je vodeni zmaj plave boje iz japanske mitologije.

Inače, mosasauri su prilično slični i nema neke razlike među vrstama. No, ovaj je zaista poseban, što je nemalo iznenadilo stručnjake.

- Mislio sam da ih do sada poznajem prilično dobro, ali u ovom sam slučaju odmah znao da je to nešto što nikad prije nisam vidio - rekao je u izjavi glavni autor studije Takuya Konishi, paleontolog za kralježnjake sa Sveučilišta Cincinnati, piše Live Science.

Kao i drugi mosasauri, M. wakayamaensis imao je torzo nalik na dupina s četiri peraje poput vesla, njušku u obliku aligatora i dug rep. No također je imao leđnu peraju poput morskog psa ili dupina, što se ne vidi ni kod jedne druge vrste mosasaura.

Međutim, ono što je najviše zbunilo istraživače bila je veličina stražnjih peraja novog mosasaura, koje su bile čak duže od njihovih prednjih peraja. Ne samo da je ovo prvi među mosasaurima, već je i iznimno neuobičajen među svim živim i izumrlim vodenim vrstama.

Gotovo sve životinje koje plivaju imaju svoje najveće peraje na prednjem dijelu tijela, što im pomaže u kretanju kroz vodu. Imati veće peraje na stražnjem dijelu tijela bilo bi kao da vozite automobil tako da upravljate stražnjim kotačima umjesto prednjim, što bi znatno otežalo brzo okretanje.

- Ne, ne znamo niti jednu životinju koja danas živi, a da ima ovaj oblik tijela. Nitko nema četiri velike peraje koje koristi zajedno s repnom perajom - dodao je Konishi.

M. wakayamaensis bio je otprilike iste veličine kao veliki bijeli morski psi (Carcharodon carcharias), koji narastu do oko 4,9 metara duljine.

29. travanj 2024 14:02