stdClass Object ( [id] => 1132269 [title] => Kontejnerski kaos u Americi: ‘Stvar je krajnje ozbiljna. Nitko ne zna kako će ovo završiti. Božić je pred vratima, a robe nema‘ [alias] => kontejnerski-kaos-u-americi-stvar-je-krajnje-ozbiljna-bozic-je-pred-vratima-a-robe-nema [catid] => 420 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Svjetsko brodarstvo u gotovo svim segmentima bilježi najviše razine prihoda u dugom nizu godina. Vozarine skaču na gotovo rekordne razine. Ono što je najvažnije za hrvatske brodare, čiju flotu većinom čine bulk carrieri, impresivni rast najamnina najveći je još od 2008. godine.

Potražnja je velika u mnogim segmentima tržišta, a poremećaj opskrbe, osobito iz Kine, nastao zbog pandemije koronavirusa, uzrokovao je taj rast vozarina.

Naravno, ni u sjajnim zeznutim godinama nije svima isto: najviše zarađuju oni koji prevoze spremnike (kontejnere), dobro je stanje i na tržištu prijevoza općeg i sipkog tereta, pa i automobila, dok prijevoz nafte, prerađevina i plina - zapinje.

Najamnine su u tom segmentu u prvom polugodištu pale na razine od prije 20 godina, ističu pomorski stručnjaci. U nekim dijelovima ne pokrivaju ni trošak radne snage i goriva.

Rast narudžbi škverovima

Znakovit je primjer iz sredine rujna: za prijevoz kontejnera od 40 stopa iz Kine u Europu tražilo se više od 14.000 dolara, što je 500 posto više nego godinu dana prije. Agencija "Freightos", koja prati kretanje vozarina, navodi da je najamnina još i skuplja za prijevoz spremnika iz Kine na američku istočnu obalu - kreće se iznad 20.000 dolara.

Evo i projiciranih zarada: danski "Maersk", najveći svjetski prijevoznik spremnika, predviđa ovogodišnju zaradu od pet milijardi dolara. Neki su odlučili zamrznuti vozarine na spot tržištu, poput velike francuske kompanije CMA CGM, ne želeći poremetiti dugogodišnje odnose s klijentima.

Svakako, zarade brodara su najveće u posljednjih deset ili više godine, ali nitko ne može predvidjeti koliko će to potrajati. Rastu i narudžbe u svjetskim brodogradilištima, dok neki ipak zazivaju oprez, budući da se brodovi grade neko vrijeme i tko zna kakve će cijene najma biti za godinu ili dvije, kada te novogradnje zaplove. Okrene li se stanje naglavačke i naleti neka nova kriza, kao ona 2008. godine, spašavat će se tko i kako stigne.

Što se to događa u svjetskome pomorstvu, zašto vozarine lete u nebo i zar brodari uistinu ne znaju što će s novcem, pitali smo Marijana Žuvića, dugogodišnjeg novinara, urednika i kolumnista "Slobodne Dalmacije", uglednog kroničara i ponajboljeg poznavatelja, koji gotovo čitav život svakodnevno i detaljno prati stanje svjetskog i domaćeg pomorskog brodarstva:

- Uistinu se stječe takav dojam na temelju nešto malo informacija koje objavljuju hrvatski mediji. Zadnjih mjeseci imamo veliki rast vozarina, posebno na kontejnerskom tržištu gdje se događa nešto neviđeno. Brodari zamrzavaju rast vozarina jer su i sada ludo visoke. No, to nije prava slika, nije sve u brodarstvu "rože fjori", kako su govorili naši stari.

Tankerima baš i ne cvatu ruže, mnogo još novih brodova ide u rezališta, jer su i cijene staroga željeza odletjele u nebo. Ali, to je posebna tema, jedan od onih tektonskih poremećaja koji se događaju u svjetskome pomorstvu, a o kojima mi, nažalost, nemamo pojma.

Ipak, za hrvatsko brodarstvo je vrlo značajan veliki rast vozarina kod brodova za sipke terete, zar ne?

- To je točno i to bi uistinu mnogo značilo kad bismo mi imali brodova! Vrlo tjeskobna je to tema o kojoj ne volim ni govoriti. Ali, kad već pitate… Nakon propasti tolikih brodara, od "Croatia Linea" do "Splitske plovidbe", ostala su samo četiri! Pulski "Alpha Adriatic" i "Jadroplov" imaju po pet brodova, "Atlantska plovidba" ima ih 12, a "Tankerska" petnaest. Cijela hrvatska flota duge plovidbe ima 37 brodova! Što dalje treba govoriti!?

Nagli skok

Ali ta mala flota sada je živnula?

- Svakako jest ovih 26 brodova za sipke terete! Ali to će biti dostatno da se pokriju stari gubici, da se koliko-toliko dođe u normalu, no vozarine bi morale biti visoke dulje vrijeme za pravi oporavak. Za sve koji prate vozarine za suhe terete, Biblija se zove Baltic Dry Index londonske burze Baltic Exchange.

Evo, sad je dosegnuo nevjerojatnih 5000 bodova. Prošle godine, od siječnja do lipnja, BDI je bio stalno manji od 700 bodova. Pa sad vi izračunajte koliko su brodari u bulku nagomilali gubitaka. No, i 5000 bodova je nekoć bila normalna stvar, a BDI je znao biti i rekordnih 12.000!

Ima li objašnjenja za taj nagli skok vozarina?

- Dakako da ima: Kina i korona sve kroje! Dugo vremena Kina je zbog pandemije imala smanjenu proizvodnju, nisu joj trebale uvozne sirovine i posla nije bilo. Čim se Kina pokrenula trebali su brodovi, vozarine su počele rasti. S kontejnerima je bilo još drastičnije.

Od deset najvećih kontejnerskih luka sedam ih je u Kini. I kako ih je korona zatvarala nastao je kaos! Zvuči nevjerojatno - Kinezi su toliko rigorozni da zatvaraju kontejnerski terminal ako je zaražen samo jedan radnik. Kad su se luke otvorile Kinezi su požurili ispuniti narudžbe, ali je kaos nastao na drugoj strani.

Evo, sad imate kontejnersku groznicu koja trese Ameriku. Nažalost, to u nas nije medijski interesantno, iako je stvar krajnje ozbiljna. Nitko ne zna kako će se sve to završiti.

---

image
AFP
---

Long Beach je najbolja ilustracija: brodova i tereta najprije nije bilo, a sad je tamo Armagedon! Tek ovoga tjedna uspjeli su smanjiti broj kontejnerskih brodova na sidrištu na “samo” 62. Inače ih je bilo i po stotinu.

---

image
AFP
---

Ali u luci nema mjesta, sve je puno, jer nema ni kamiona ni vozača koji bi, kako je uobičajeno, odmah s broda preuzeli kontejnere. A da ih i ima, distributivni centri te kontejnere ne mogu primiti. Božić je pred vratima, a robe nema.

Trgovci ne pitaju za cijenu, samo žele ispuniti narudžbe. I onda se francuska kompanija CMA-CGM prva sažalila i od 9. rujna 2021. do 1. veljače 2022. zamrznula daljnji rast vozarina!

---

ŠTO KAŽU DOMAĆI BRODARI
Dubrovačka flota: 'Oprezni smo'

Dubrovačka flota broji 12 brodova za sipke terete, ukupne nosivosti 750.600 tona (pojedinačne nosivosti 38 do 80 tisuća tona):

"Današnje vozarine za sipke terete na spot tržištu kreću se između 32 i 37.000 dolara dnevno, za brodove kojima operira Atlantska ploivdba. U usporedbi s 2020. godinom, vozarine su porasle nekoliko puta: prosječna cijena dnevnog najma bila je lani 8825 dolara. Iako je u ovom sektoru i poslovanju iznimno nezahvalno bilo što prognozirati, vjerujemo kako se tržište u sljedećim mjesecima neće značajnije mijenjati.

Vozarine su se pokazale iznimno volatilnima, ovisno o poremećajima koji nastaju na tržištu. Trenutno su vozarine iznimno visoke zbog velike potražnje za sirovinama (željezna rudača, ugljen i slično) i žitom iz Kine, te zbog zastoja u brojnim lukama, prije svega kineskim, koji su nastali dijelom iz političkih razloga (zabrana uvoza ugljena iz Australije u Kinu), a dijelom zbog posebnog režima u nekim zemljama zbog pandemije koronavirusa.

Može se očekivati da će neki od tih razloga uskoro nestati ili će se smanjiti njihov utjecaj, ali ipak vjerujemo da je tržište stabilno i da će relativno mala knjiga narudžbi - trenutno svjetska brodogradilišta imaju naručeno nešto preko šest posto trenutne svjetske flote - kao i novi propisi koji se postavljaju pred brodare po pitanju utjecaja na okoliš održati vozarine dovoljno visoko i u sljedećem razdoblju.

Poučeni iznimno teškom krizom iz 2020. i svim izazovima koje je donijela, buduće se poslovanje planira oprezno kako bismo i dalje bili otporni na sve vrste izazova. U prvih šest mjeseci 2021. iskazali smo dobit od 45 milijuna kuna. Očekujemo da će se takav rezultat nastaviti i u drugoj polovici godine, ako ne dođe do značajnijih potresa na svjetskom tržištu."

Dubrovčani kažu da su se lani koncentrirali na restrukturiranje postojećeg zaduženja, prije svega smanjenjem kamatne stope, a ove godine i na ubrzano razduživanje.

Kada su u pitanju investicije, "Atlantska plovidba" nekidan je objavila da su u Kini - brodogradilište Jiangsu Hantong Ship Heavy Industry - ugovorili gradnju dvaju brodova za sipke terete, nosivosti po 82.000 tona, vrijednih ukupno 137 milijuna dolara i s rokom isporuke 2023. godine. Uz spomenute dvije novogradnje, dogovorena je mogućnost gradnje još dviju, istih karakteristika.

---

---

Jadroplov: Očekujemo porast prihoda

"Jadroplov" ima pet brodova za sipke terete, nosivosti od 42.000 do 52.000 tona. Nova uprava pod zapovjedništvom kap. Ivana Pavlovića kaže da su prosječne dnevne najamnine oko 20.000 dolara.

Evo kakva su očekivanja:

- Očekuje se dobar market, ali nitko ipak ne može predvidjeti kako će se kretati vozarine. Ipak, očekujemo značajniji porast prihoda. Teško je trenutno predvidjeti precizniji iznos. Namjera nam je iz tih izvora smanjiti dugovanja kompanije i povećati standard pomorcima.

Kap. Pavlović ističe da iz poslovne kumulacije ne mogu započeti s gradnjom novih brodova.

- Radimo analize tržišta drugih vrsta brodova kako bismo mogli donijeti zaključak - ako se pronađu sredstva - koje bi se brodove trebalo graditi, prema veličini i namjeni, kako bismo imali što veće prihode u budućnosti. Teško je predvidjeti koliko će potrajati ovakvo stanje na tržištu, ali prema našim brokerskim kućama, dobar market trebao bi biti u sljedećih šest do dvanaest mjeseci.

Dakle, iako je ljetos, u jeku javnog poziva za dokapitalizaciju tvrtke, sada već bivša uprava bila najavila da će "Jadroplov" u Kini graditi dva nova bulka od po 63.000 tona nosivosti, uz mogućnost ugovaranja i trećeg, kap. Pavlović ističe da se u međuvremenu od tih planova odustalo.

Među ostalim, i zato što analize govore da bi tržište sipkih tereta moglo pasti polovicom 2023. godine, kada bi se dogodile nesuđene kineske isporuke, pa bi brodari koji danas naručuju po višim cijenama dobili brodove u vrijeme nižih tržišnih vrijednosti brodova.

Tako je, kaže kap. Pavlović, brod koji se danas ugovara za 30 milijuna dolara, lani bio šest milijuna dolara jeftiniji.

Treba spomenuti i da je nova splitska uprava najavljivala i svojevrsnu diversifikaciju flote kada se bude razmišljalo o prinovama, budući da ni uvjeti i cijene na svakom segmentu tržišta brodskog prostora nisu isti.

Primjerice, prijevoz spremnika izdašniji je od prijevoza nafte, jedne vozarine su u porastu, druge padaju.

---

---

U Tankerskoj plovidbi muk

Pitanja smo poslali i zadarskoj "Tankerskoj plovidbi" koja djeluje na tržištu koje bilježi pad vozarina. Ispričali su se obvezama i putovanjima, zbog čega nam nisu odgovorili kakvo je stanje u njihovoj kompaniji, s obzirom na stanje na svjetskom tržištu, i što očekuju u idućih šest mjeseci do godinu dana.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => drama u lukama [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => drama u lukama 1 1 1 1 1 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-10-04 08:35:34 [created_by] => 264 [created_by_alias] => Damir Tolj [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-10-04 18:59:39 [modified_by] => 264 [publish_up] => 2021-10-04 12:34:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 40 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 420 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--sa-svih-strana [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Sa svih strana [pageclass_sfx] => page--zdravlje-u-fokusu [menu-meta_description] => Donosimo mozaične vijesti i zanimljivosti vezane uz more, kao i kulinarske recepte za morska jela. Za Otvoreno more pišu Tonka Alujević i Edo Šegvić, na pitanja čitatelja odgovara Alen Soldo. Pogledajte i predivne galerije Srđana Vrančića koji snima vrhunske podvodne fotografije, a na njima su najčešće tropske ribe i ostale egzotične morske životinje. [menu-meta_keywords] => Tonka Alujević, Alen Soldo, Edo Šegvić, povijest pomorstva, luksuzna jahta, morski recepti, morsko jelo [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/10\/04\/19391774.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/04\/19391594.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/04\/19391676.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/04\/19553708.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/04\/19391838.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/04\/19391648.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/04\/19391402.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/04\/19391620.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/04\/19391390.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["AFP","AFP","AFP","Duje Klari\u0107\/Cropix","AFP","AFP","AFP","AFP","AFP"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Long Beach je najbolja ilustracija ovog kaosa: brodova i tereta najprije nije bilo, a sada je tamo Armagedon","","","Marijan \u017duvi\u0107: Kad su se njihove luke otvorile, Kinezi su po\u017eurili ispuniti narud\u017ebe, ali je kaos nastao na drugoj strani","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1267","hd_19391774_1920.jpg":"1920x1080","k_19391774_1280.jpg":"1280x1280","k_19391774_1024.jpg":"1024x1024","k_19391774_640.jpg":"640x640","k_19391774_480.jpg":"480x480","k_19391774_340.jpg":"340x340","k_19391774_220.jpg":"220x220","o_19391774_1280.jpg":"1280x844","o_19391774_1024.jpg":"1024x675","o_19391774_640.jpg":"640x422","o_19391774_480.jpg":"480x316","o_19391774_340.jpg":"340x224","o_19391774_220.jpg":"220x145","h_19391774_1280.jpg":"1280x854","h_19391774_1024.jpg":"1024x683","h_19391774_640.jpg":"640x427","h_19391774_480.jpg":"480x320","h_19391774_340.jpg":"340x227","h_19391774_220.jpg":"220x147","pp_19391774_1280.jpg":"1006x1280","pp_19391774_1024.jpg":"805x1024","pp_19391774_640.jpg":"503x640","pp_19391774_480.jpg":"377x480","pp_19391774_340.jpg":"267x340","pp_19391774_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1291","hd_19391594_1920.jpg":"1920x1080","k_19391594_1280.jpg":"1280x1280","k_19391594_1024.jpg":"1024x1024","k_19391594_640.jpg":"640x640","k_19391594_480.jpg":"480x480","k_19391594_340.jpg":"340x340","k_19391594_220.jpg":"220x220","o_19391594_1280.jpg":"1280x860","o_19391594_1024.jpg":"1024x688","o_19391594_640.jpg":"640x430","o_19391594_480.jpg":"480x322","o_19391594_340.jpg":"340x228","o_19391594_220.jpg":"220x147","h_19391594_1280.jpg":"1280x854","h_19391594_1024.jpg":"1024x683","h_19391594_640.jpg":"640x427","h_19391594_480.jpg":"480x320","h_19391594_340.jpg":"340x227","h_19391594_220.jpg":"220x147","pp_19391594_1280.jpg":"1006x1280","pp_19391594_1024.jpg":"805x1024","pp_19391594_640.jpg":"503x640","pp_19391594_480.jpg":"377x480","pp_19391594_340.jpg":"267x340","pp_19391594_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1194","hd_19391676_1920.jpg":"1920x1080","k_19391676_1280.jpg":"1280x1280","k_19391676_1024.jpg":"1024x1024","k_19391676_640.jpg":"640x640","k_19391676_480.jpg":"480x480","k_19391676_340.jpg":"340x340","k_19391676_220.jpg":"220x220","o_19391676_1280.jpg":"1280x796","o_19391676_1024.jpg":"1024x636","o_19391676_640.jpg":"640x398","o_19391676_480.jpg":"480x298","o_19391676_340.jpg":"340x211","o_19391676_220.jpg":"220x136","h_19391676_1280.jpg":"1280x854","h_19391676_1024.jpg":"1024x683","h_19391676_640.jpg":"640x427","h_19391676_480.jpg":"480x320","h_19391676_340.jpg":"340x227","h_19391676_220.jpg":"220x147","pp_19391676_1280.jpg":"1006x1280","pp_19391676_1024.jpg":"805x1024","pp_19391676_640.jpg":"503x640","pp_19391676_480.jpg":"377x480","pp_19391676_340.jpg":"267x340","pp_19391676_220.jpg":"173x220"},{"size0":"563x431","hd_19553708_1920.jpg":"1920x1080","k_19553708_1280.jpg":"1280x1280","k_19553708_1024.jpg":"1024x1024","k_19553708_640.jpg":"640x640","k_19553708_480.jpg":"480x480","k_19553708_340.jpg":"340x340","k_19553708_220.jpg":"220x220","o_19553708_1280.jpg":"1280x979","o_19553708_1024.jpg":"1024x783","o_19553708_640.jpg":"640x489","o_19553708_480.jpg":"480x367","o_19553708_340.jpg":"340x260","o_19553708_220.jpg":"220x168","h_19553708_1280.jpg":"1280x854","h_19553708_1024.jpg":"1024x683","h_19553708_640.jpg":"640x427","h_19553708_480.jpg":"480x320","h_19553708_340.jpg":"340x227","h_19553708_220.jpg":"220x147","pp_19553708_1280.jpg":"1006x1280","pp_19553708_1024.jpg":"805x1024","pp_19553708_640.jpg":"503x640","pp_19553708_480.jpg":"377x480","pp_19553708_340.jpg":"267x340","pp_19553708_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1275","hd_19391838_1920.jpg":"1920x1080","k_19391838_1280.jpg":"1280x1280","k_19391838_1024.jpg":"1024x1024","k_19391838_640.jpg":"640x640","k_19391838_480.jpg":"480x480","k_19391838_340.jpg":"340x340","k_19391838_220.jpg":"220x220","o_19391838_1280.jpg":"1280x850","o_19391838_1024.jpg":"1024x680","o_19391838_640.jpg":"640x425","o_19391838_480.jpg":"480x318","o_19391838_340.jpg":"340x225","o_19391838_220.jpg":"220x146","h_19391838_1280.jpg":"1280x854","h_19391838_1024.jpg":"1024x683","h_19391838_640.jpg":"640x427","h_19391838_480.jpg":"480x320","h_19391838_340.jpg":"340x227","h_19391838_220.jpg":"220x147","pp_19391838_1280.jpg":"1006x1280","pp_19391838_1024.jpg":"805x1024","pp_19391838_640.jpg":"503x640","pp_19391838_480.jpg":"377x480","pp_19391838_340.jpg":"267x340","pp_19391838_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1230","hd_19391648_1920.jpg":"1920x1080","k_19391648_1280.jpg":"1280x1280","k_19391648_1024.jpg":"1024x1024","k_19391648_640.jpg":"640x640","k_19391648_480.jpg":"480x480","k_19391648_340.jpg":"340x340","k_19391648_220.jpg":"220x220","o_19391648_1280.jpg":"1280x820","o_19391648_1024.jpg":"1024x656","o_19391648_640.jpg":"640x410","o_19391648_480.jpg":"480x307","o_19391648_340.jpg":"340x217","o_19391648_220.jpg":"220x140","h_19391648_1280.jpg":"1280x854","h_19391648_1024.jpg":"1024x683","h_19391648_640.jpg":"640x427","h_19391648_480.jpg":"480x320","h_19391648_340.jpg":"340x227","h_19391648_220.jpg":"220x147","pp_19391648_1280.jpg":"1006x1280","pp_19391648_1024.jpg":"805x1024","pp_19391648_640.jpg":"503x640","pp_19391648_480.jpg":"377x480","pp_19391648_340.jpg":"267x340","pp_19391648_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1211","hd_19391402_1920.jpg":"1920x1080","k_19391402_1280.jpg":"1280x1280","k_19391402_1024.jpg":"1024x1024","k_19391402_640.jpg":"640x640","k_19391402_480.jpg":"480x480","k_19391402_340.jpg":"340x340","k_19391402_220.jpg":"220x220","o_19391402_1280.jpg":"1280x807","o_19391402_1024.jpg":"1024x645","o_19391402_640.jpg":"640x403","o_19391402_480.jpg":"480x302","o_19391402_340.jpg":"340x214","o_19391402_220.jpg":"220x138","h_19391402_1280.jpg":"1280x854","h_19391402_1024.jpg":"1024x683","h_19391402_640.jpg":"640x427","h_19391402_480.jpg":"480x320","h_19391402_340.jpg":"340x227","h_19391402_220.jpg":"220x147","pp_19391402_1280.jpg":"1006x1280","pp_19391402_1024.jpg":"805x1024","pp_19391402_640.jpg":"503x640","pp_19391402_480.jpg":"377x480","pp_19391402_340.jpg":"267x340","pp_19391402_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1238","hd_19391620_1920.jpg":"1920x1080","k_19391620_1280.jpg":"1280x1280","k_19391620_1024.jpg":"1024x1024","k_19391620_640.jpg":"640x640","k_19391620_480.jpg":"480x480","k_19391620_340.jpg":"340x340","k_19391620_220.jpg":"220x220","o_19391620_1280.jpg":"1280x825","o_19391620_1024.jpg":"1024x660","o_19391620_640.jpg":"640x412","o_19391620_480.jpg":"480x309","o_19391620_340.jpg":"340x219","o_19391620_220.jpg":"220x141","h_19391620_1280.jpg":"1280x854","h_19391620_1024.jpg":"1024x683","h_19391620_640.jpg":"640x427","h_19391620_480.jpg":"480x320","h_19391620_340.jpg":"340x227","h_19391620_220.jpg":"220x147","pp_19391620_1280.jpg":"1006x1280","pp_19391620_1024.jpg":"805x1024","pp_19391620_640.jpg":"503x640","pp_19391620_480.jpg":"377x480","pp_19391620_340.jpg":"267x340","pp_19391620_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1286","hd_19391390_1920.jpg":"1920x1080","k_19391390_1280.jpg":"1280x1280","k_19391390_1024.jpg":"1024x1024","k_19391390_640.jpg":"640x640","k_19391390_480.jpg":"480x480","k_19391390_340.jpg":"340x340","k_19391390_220.jpg":"220x220","o_19391390_1280.jpg":"1280x857","o_19391390_1024.jpg":"1024x685","o_19391390_640.jpg":"640x428","o_19391390_480.jpg":"480x321","o_19391390_340.jpg":"340x227","o_19391390_220.jpg":"220x147","h_19391390_1280.jpg":"1280x854","h_19391390_1024.jpg":"1024x683","h_19391390_640.jpg":"640x427","h_19391390_480.jpg":"480x320","h_19391390_340.jpg":"340x227","h_19391390_220.jpg":"220x147","pp_19391390_1280.jpg":"1006x1280","pp_19391390_1024.jpg":"805x1024","pp_19391390_640.jpg":"503x640","pp_19391390_480.jpg":"377x480","pp_19391390_340.jpg":"267x340","pp_19391390_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 420 [name] => Sa svih strana [alias] => sa-svih-strana [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8117677 Threads: 4 Questions: 1610482095 Slow queries: 4930814 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112796252 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 34 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/sa-svih-strana ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 420 [name] => Sa svih strana [alias] => sa-svih-strana [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/sa-svih-strana ) ) [link] => /om/sa-svih-strana/kontejnerski-kaos-u-americi-stvar-je-krajnje-ozbiljna-bozic-je-pred-vratima-a-robe-nema-1132269 [printLink] => /om/sa-svih-strana/kontejnerski-kaos-u-americi-stvar-je-krajnje-ozbiljna-bozic-je-pred-vratima-a-robe-nema-1132269?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 651693 [name] => brodarstvo [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-04 14:34:56 [main_article_id] => 0 [alias] => brodarstvo [link] => /tag/brodarstvo ) [1] => stdClass Object ( [id] => 651694 [name] => skočile vozarine [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-04 14:34:56 [main_article_id] => 0 [alias] => skocile-vozarine [link] => /tag/skocile-vozarine ) [2] => stdClass Object ( [id] => 651695 [name] => kontejnerska kriza u americi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-04 14:34:56 [main_article_id] => 0 [alias] => kontejnerska-kriza-u-americi [link] => /tag/kontejnerska-kriza-u-americi ) [3] => stdClass Object ( [id] => 651696 [name] => zatvorene luke u kini [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-04 14:34:56 [main_article_id] => 0 [alias] => zatvorene-luke-u-kini [link] => /tag/zatvorene-luke-u-kini ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => drama u lukama [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Kontejnerski kaos u Americi: ‘Stvar je krajnje ozbiljna. Nitko ne zna kako će ovo završiti. Božić je pred vratima, a robe nema‘ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-20-06-10-11-264 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1342 [gender] => m [description] => [image] => 1342.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"3","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/19391774.jpg [galleryCount] => 9 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => AFP [mainImageDesc] => Long Beach je najbolja ilustracija ovog kaosa: brodova i tereta najprije nije bilo, a sada je tamo Armagedon [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/19391774.jpg [title] => Long Beach je najbolja ilustracija ovog kaosa: brodova i tereta najprije nije bilo, a sada je tamo Armagedon AFP ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/19391594.jpg [title] => AFP ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/19391676.jpg [title] => AFP ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/19553708.jpg [title] => Marijan Žuvić: Kad su se njihove luke otvorile, Kinezi su požurili ispuniti narudžbe, ali je kaos nastao na drugoj strani Duje Klarić/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/19391838.jpg [title] => AFP ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/19391648.jpg [title] => AFP ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/19391402.jpg [title] => AFP ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/19391620.jpg [title] => AFP ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/19391390.jpg [title] => AFP ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Svjetsko brodarstvo u gotovo svim segmentima bilježi najviše razine prihoda u dugom nizu godina. Vozarine skaču na gotovo rekordne razine. Ono što je najvažnije za hrvatske brodare, čiju flotu većinom čine bulk carrieri, impresivni rast najamnina najveći je još od 2008. godine.

Potražnja je velika u mnogim segmentima tržišta, a poremećaj opskrbe, osobito iz Kine, nastao zbog pandemije koronavirusa, uzrokovao je taj rast vozarina.

Naravno, ni u sjajnim zeznutim godinama nije svima isto: najviše zarađuju oni koji prevoze spremnike (kontejnere), dobro je stanje i na tržištu prijevoza općeg i sipkog tereta, pa i automobila, dok prijevoz nafte, prerađevina i plina - zapinje.

Najamnine su u tom segmentu u prvom polugodištu pale na razine od prije 20 godina, ističu pomorski stručnjaci. U nekim dijelovima ne pokrivaju ni trošak radne snage i goriva.

Rast narudžbi škverovima

Znakovit je primjer iz sredine rujna: za prijevoz kontejnera od 40 stopa iz Kine u Europu tražilo se više od 14.000 dolara, što je 500 posto više nego godinu dana prije. Agencija "Freightos", koja prati kretanje vozarina, navodi da je najamnina još i skuplja za prijevoz spremnika iz Kine na američku istočnu obalu - kreće se iznad 20.000 dolara.

Evo i projiciranih zarada: danski "Maersk", najveći svjetski prijevoznik spremnika, predviđa ovogodišnju zaradu od pet milijardi dolara. Neki su odlučili zamrznuti vozarine na spot tržištu, poput velike francuske kompanije CMA CGM, ne želeći poremetiti dugogodišnje odnose s klijentima.

Svakako, zarade brodara su najveće u posljednjih deset ili više godine, ali nitko ne može predvidjeti koliko će to potrajati. Rastu i narudžbe u svjetskim brodogradilištima, dok neki ipak zazivaju oprez, budući da se brodovi grade neko vrijeme i tko zna kakve će cijene najma biti za godinu ili dvije, kada te novogradnje zaplove. Okrene li se stanje naglavačke i naleti neka nova kriza, kao ona 2008. godine, spašavat će se tko i kako stigne.

Što se to događa u svjetskome pomorstvu, zašto vozarine lete u nebo i zar brodari uistinu ne znaju što će s novcem, pitali smo Marijana Žuvića, dugogodišnjeg novinara, urednika i kolumnista "Slobodne Dalmacije", uglednog kroničara i ponajboljeg poznavatelja, koji gotovo čitav život svakodnevno i detaljno prati stanje svjetskog i domaćeg pomorskog brodarstva:

- Uistinu se stječe takav dojam na temelju nešto malo informacija koje objavljuju hrvatski mediji. Zadnjih mjeseci imamo veliki rast vozarina, posebno na kontejnerskom tržištu gdje se događa nešto neviđeno. Brodari zamrzavaju rast vozarina jer su i sada ludo visoke. No, to nije prava slika, nije sve u brodarstvu "rože fjori", kako su govorili naši stari.

Tankerima baš i ne cvatu ruže, mnogo još novih brodova ide u rezališta, jer su i cijene staroga željeza odletjele u nebo. Ali, to je posebna tema, jedan od onih tektonskih poremećaja koji se događaju u svjetskome pomorstvu, a o kojima mi, nažalost, nemamo pojma.

Ipak, za hrvatsko brodarstvo je vrlo značajan veliki rast vozarina kod brodova za sipke terete, zar ne?

- To je točno i to bi uistinu mnogo značilo kad bismo mi imali brodova! Vrlo tjeskobna je to tema o kojoj ne volim ni govoriti. Ali, kad već pitate… Nakon propasti tolikih brodara, od "Croatia Linea" do "Splitske plovidbe", ostala su samo četiri! Pulski "Alpha Adriatic" i "Jadroplov" imaju po pet brodova, "Atlantska plovidba" ima ih 12, a "Tankerska" petnaest. Cijela hrvatska flota duge plovidbe ima 37 brodova! Što dalje treba govoriti!?

Nagli skok

Ali ta mala flota sada je živnula?

- Svakako jest ovih 26 brodova za sipke terete! Ali to će biti dostatno da se pokriju stari gubici, da se koliko-toliko dođe u normalu, no vozarine bi morale biti visoke dulje vrijeme za pravi oporavak. Za sve koji prate vozarine za suhe terete, Biblija se zove Baltic Dry Index londonske burze Baltic Exchange.

Evo, sad je dosegnuo nevjerojatnih 5000 bodova. Prošle godine, od siječnja do lipnja, BDI je bio stalno manji od 700 bodova. Pa sad vi izračunajte koliko su brodari u bulku nagomilali gubitaka. No, i 5000 bodova je nekoć bila normalna stvar, a BDI je znao biti i rekordnih 12.000!

Ima li objašnjenja za taj nagli skok vozarina?

- Dakako da ima: Kina i korona sve kroje! Dugo vremena Kina je zbog pandemije imala smanjenu proizvodnju, nisu joj trebale uvozne sirovine i posla nije bilo. Čim se Kina pokrenula trebali su brodovi, vozarine su počele rasti. S kontejnerima je bilo još drastičnije.

Od deset najvećih kontejnerskih luka sedam ih je u Kini. I kako ih je korona zatvarala nastao je kaos! Zvuči nevjerojatno - Kinezi su toliko rigorozni da zatvaraju kontejnerski terminal ako je zaražen samo jedan radnik. Kad su se luke otvorile Kinezi su požurili ispuniti narudžbe, ali je kaos nastao na drugoj strani.

Evo, sad imate kontejnersku groznicu koja trese Ameriku. Nažalost, to u nas nije medijski interesantno, iako je stvar krajnje ozbiljna. Nitko ne zna kako će se sve to završiti.

---

image
AFP
---

Long Beach je najbolja ilustracija: brodova i tereta najprije nije bilo, a sad je tamo Armagedon! Tek ovoga tjedna uspjeli su smanjiti broj kontejnerskih brodova na sidrištu na “samo” 62. Inače ih je bilo i po stotinu.

---

image
AFP
---

Ali u luci nema mjesta, sve je puno, jer nema ni kamiona ni vozača koji bi, kako je uobičajeno, odmah s broda preuzeli kontejnere. A da ih i ima, distributivni centri te kontejnere ne mogu primiti. Božić je pred vratima, a robe nema.

Trgovci ne pitaju za cijenu, samo žele ispuniti narudžbe. I onda se francuska kompanija CMA-CGM prva sažalila i od 9. rujna 2021. do 1. veljače 2022. zamrznula daljnji rast vozarina!

---

ŠTO KAŽU DOMAĆI BRODARI
Dubrovačka flota: 'Oprezni smo'

Dubrovačka flota broji 12 brodova za sipke terete, ukupne nosivosti 750.600 tona (pojedinačne nosivosti 38 do 80 tisuća tona):

"Današnje vozarine za sipke terete na spot tržištu kreću se između 32 i 37.000 dolara dnevno, za brodove kojima operira Atlantska ploivdba. U usporedbi s 2020. godinom, vozarine su porasle nekoliko puta: prosječna cijena dnevnog najma bila je lani 8825 dolara. Iako je u ovom sektoru i poslovanju iznimno nezahvalno bilo što prognozirati, vjerujemo kako se tržište u sljedećim mjesecima neće značajnije mijenjati.

Vozarine su se pokazale iznimno volatilnima, ovisno o poremećajima koji nastaju na tržištu. Trenutno su vozarine iznimno visoke zbog velike potražnje za sirovinama (željezna rudača, ugljen i slično) i žitom iz Kine, te zbog zastoja u brojnim lukama, prije svega kineskim, koji su nastali dijelom iz političkih razloga (zabrana uvoza ugljena iz Australije u Kinu), a dijelom zbog posebnog režima u nekim zemljama zbog pandemije koronavirusa.

Može se očekivati da će neki od tih razloga uskoro nestati ili će se smanjiti njihov utjecaj, ali ipak vjerujemo da je tržište stabilno i da će relativno mala knjiga narudžbi - trenutno svjetska brodogradilišta imaju naručeno nešto preko šest posto trenutne svjetske flote - kao i novi propisi koji se postavljaju pred brodare po pitanju utjecaja na okoliš održati vozarine dovoljno visoko i u sljedećem razdoblju.

Poučeni iznimno teškom krizom iz 2020. i svim izazovima koje je donijela, buduće se poslovanje planira oprezno kako bismo i dalje bili otporni na sve vrste izazova. U prvih šest mjeseci 2021. iskazali smo dobit od 45 milijuna kuna. Očekujemo da će se takav rezultat nastaviti i u drugoj polovici godine, ako ne dođe do značajnijih potresa na svjetskom tržištu."

Dubrovčani kažu da su se lani koncentrirali na restrukturiranje postojećeg zaduženja, prije svega smanjenjem kamatne stope, a ove godine i na ubrzano razduživanje.

Kada su u pitanju investicije, "Atlantska plovidba" nekidan je objavila da su u Kini - brodogradilište Jiangsu Hantong Ship Heavy Industry - ugovorili gradnju dvaju brodova za sipke terete, nosivosti po 82.000 tona, vrijednih ukupno 137 milijuna dolara i s rokom isporuke 2023. godine. Uz spomenute dvije novogradnje, dogovorena je mogućnost gradnje još dviju, istih karakteristika.

---

---

Jadroplov: Očekujemo porast prihoda

"Jadroplov" ima pet brodova za sipke terete, nosivosti od 42.000 do 52.000 tona. Nova uprava pod zapovjedništvom kap. Ivana Pavlovića kaže da su prosječne dnevne najamnine oko 20.000 dolara.

Evo kakva su očekivanja:

- Očekuje se dobar market, ali nitko ipak ne može predvidjeti kako će se kretati vozarine. Ipak, očekujemo značajniji porast prihoda. Teško je trenutno predvidjeti precizniji iznos. Namjera nam je iz tih izvora smanjiti dugovanja kompanije i povećati standard pomorcima.

Kap. Pavlović ističe da iz poslovne kumulacije ne mogu započeti s gradnjom novih brodova.

- Radimo analize tržišta drugih vrsta brodova kako bismo mogli donijeti zaključak - ako se pronađu sredstva - koje bi se brodove trebalo graditi, prema veličini i namjeni, kako bismo imali što veće prihode u budućnosti. Teško je predvidjeti koliko će potrajati ovakvo stanje na tržištu, ali prema našim brokerskim kućama, dobar market trebao bi biti u sljedećih šest do dvanaest mjeseci.

Dakle, iako je ljetos, u jeku javnog poziva za dokapitalizaciju tvrtke, sada već bivša uprava bila najavila da će "Jadroplov" u Kini graditi dva nova bulka od po 63.000 tona nosivosti, uz mogućnost ugovaranja i trećeg, kap. Pavlović ističe da se u međuvremenu od tih planova odustalo.

Među ostalim, i zato što analize govore da bi tržište sipkih tereta moglo pasti polovicom 2023. godine, kada bi se dogodile nesuđene kineske isporuke, pa bi brodari koji danas naručuju po višim cijenama dobili brodove u vrijeme nižih tržišnih vrijednosti brodova.

Tako je, kaže kap. Pavlović, brod koji se danas ugovara za 30 milijuna dolara, lani bio šest milijuna dolara jeftiniji.

Treba spomenuti i da je nova splitska uprava najavljivala i svojevrsnu diversifikaciju flote kada se bude razmišljalo o prinovama, budući da ni uvjeti i cijene na svakom segmentu tržišta brodskog prostora nisu isti.

Primjerice, prijevoz spremnika izdašniji je od prijevoza nafte, jedne vozarine su u porastu, druge padaju.

---

---

U Tankerskoj plovidbi muk

Pitanja smo poslali i zadarskoj "Tankerskoj plovidbi" koja djeluje na tržištu koje bilježi pad vozarina. Ispričali su se obvezama i putovanjima, zbog čega nam nisu odgovorili kakvo je stanje u njihovoj kompaniji, s obzirom na stanje na svjetskom tržištu, i što očekuju u idućih šest mjeseci do godinu dana.

---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
AFP AFP AFP Duje Klarić/Cropix AFP AFP AFP AFP AFP
AFP
Long Beach je najbolja ilustracija ovog kaosa: brodova i tereta najprije nije bilo, a sada je tamo Armagedon
AFP
AFP
Duje Klarić/Cropix
Marijan Žuvić: Kad su se njihove luke otvorile, Kinezi su požurili ispuniti narudžbe, ali je kaos nastao na drugoj strani
AFP
AFP
AFP
AFP
AFP
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/sa-svih-strana/kontejnerski-kaos-u-americi-stvar-je-krajnje-ozbiljna-bozic-je-pred-vratima-a-robe-nema-1132269 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=70d9d38c6fbf168b31d4f779f4dfdb98ba2a79a1 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Kontejnerski+kaos+u+Americi%3A+%E2%80%98Stvar+je+krajnje+ozbiljna.+Nitko+ne+zna+kako+%C4%87e+ovo+zavr%C5%A1iti.+Bo%C5%BEi%C4%87+je+pred+vratima%2C+a+robe+nema%E2%80%98&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fsa-svih-strana%2Fkontejnerski-kaos-u-americi-stvar-je-krajnje-ozbiljna-bozic-je-pred-vratima-a-robe-nema-1132269 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fsa-svih-strana%2Fkontejnerski-kaos-u-americi-stvar-je-krajnje-ozbiljna-bozic-je-pred-vratima-a-robe-nema-1132269 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => drama u lukama [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

drama u lukamaKontejnerski kaos u Americi: ‘Stvar je krajnje ozbiljna. Nitko ne zna kako će ovo završiti. Božić je pred vratima, a robe nema‘

Piše Damir Tolj
4. listopada 2021. - 14:34

Svjetsko brodarstvo u gotovo svim segmentima bilježi najviše razine prihoda u dugom nizu godina. Vozarine skaču na gotovo rekordne razine. Ono što je najvažnije za hrvatske brodare, čiju flotu većinom čine bulk carrieri, impresivni rast najamnina najveći je još od 2008. godine.

Potražnja je velika u mnogim segmentima tržišta, a poremećaj opskrbe, osobito iz Kine, nastao zbog pandemije koronavirusa, uzrokovao je taj rast vozarina.

Naravno, ni u sjajnim zeznutim godinama nije svima isto: najviše zarađuju oni koji prevoze spremnike (kontejnere), dobro je stanje i na tržištu prijevoza općeg i sipkog tereta, pa i automobila, dok prijevoz nafte, prerađevina i plina - zapinje.

Najamnine su u tom segmentu u prvom polugodištu pale na razine od prije 20 godina, ističu pomorski st...

20. svibanj 2024 08:10