StoryEditorOCM

KLJUČNA ODLUKAZnači li Petrolovo preuzimanje Croduxa da Slovenci postaju vlasnici Tankerkomerca i Marine u Zadru? Sve je moguće, ali s Čermakom valja biti oprezan…

Piše Mišel Kalajžić/Zadarski.hr
17. siječnja 2021. - 19:02

Slovenska naftna kompanija Petrol preuzela je hrvatski maloprodajni lanac Crodux u vlasništvu Generala Ivana Čermaka, iako vrijednost transakcije nije objavljena, pretpostavka je da se radi o iznosu većem od 200 milijuna eura. Hrvatski mediji informaciju su saznali objavom na Ljubljanskoj burzi, a Ivan Čermak nije želio komentirati transakciju jer tek mora biti odobrena od strane regulatora, piše Zadarski.hr.

General je izjavio kako će posao biti gotov tek kad dobije dozvolu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja i kad se svi ostali uvjeti ispune, a to očekuje kroz godinu dana. Prodaja maloprodajnog lanca je dio strategije fokusiranja na nove razvojne projekte i investicije, poput gradnje plinske termoelektrane u Slavonskom brodu, kazao je Čermak.

U Zadru je njegov Crodux imao značajne udjele. Nije, naravno, beznačajno pet benzinskih crpki koje sada preuzima Petrol, ali one su tek dio poslovnog carstva kojega je Čermak uspio steći. Crodux je posjedovao i velike skladišne kapacitete u Gaženici, a tvrtka je prije dvije godine preuzela i Tankerkomerc, u čijem je sastavu bila gradska Marina Zadar.

Upravo se oko spomenute marine vodila glavna poslovna, ali i pravna bitka i to na nekoliko razina. Postoji presuda kojom se Tankerkomercu nalaže da Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture vrati u posjed marinu u centru Zadra, ali ti sporovi još nisu okončani.

Tankerkomerc je svoja ulaganja iz prošlosti u marinu procjenjivao na 230 milijuna kuna, ali se barata iznosima od čak 40 milijuna eura uloženih kroz desetljeća korištenja područja marine koja je ušla i u temeljni kapital Tankerkomerca, pa su temeljem dugogodišnjeg korištenja i velikih ulaganja u tvrtki smatrali da je marina „njihova”, dok je država, s druge strane, nakon određivanja granica pomorskog dobra inzistirala da Tankerkomerc marinu koristi bespravno i bez koncesije.

Zbog toga je država još 2014. godine raspisala javni natječaj za dodjelu koncesije koji do danas nije zatvoren, a priča se zakomplicirala jer je i turska Dogus grupa nakon kupnje obližnje zgrade bivše Maraske i najave velikog projekta prenamjene u elitni hotel teškog 100 milijuna eura, najavila svoj interes za marinu i nautički turizam.

Ulaganje u nautički turizam najavljivao je i Čermak koji je obećavao i uređenje šetnice, poslovne i smještajne kapacitete, wellnesse, ekskluzivne trgovine i brojne druge sadržaje koji bi obuhvatili marinu.

Čermakov projekt nikada međutim nije niti prezentiran, a kamoli realiziran, već je ostao tek starna pozicija „bitke za zadarsku marinu” oko koje su se spominjala imena i drugih zainteresiranih kao što su Marina Signum dd Zadar i Olive Island doo Sutomišćica, ACI dd Opatija, Belle Adria doo i konzorcij „Porto Jadera 1177"…

Nakon preuzimanja Croduxove 91 benzinske postaje, slovenska će kompanija imati više od 200 prodajnih mjesta u Hrvatskoj, pa će svoj tržišni udjel na hrvatskom tržištu naftnih derivata povećati na oko 23 posto.

Za Zadar je puno važnije od toga kako će se poslovna promjena odraziti na zadarsko gospodarstvo, a najzanimljivije je što će još uz benzinske postaje Petrol preuzeti iz ostatka Croduxova poslovanja.

Već su spomenuti skladišni kapaciteti u Omišlju i Zadru i to je, čini se, gotova stvar, međutim glavno pitanje na Kalelargi je što će biti s ostalim Čermakovim planovima i hoće li, slijedom benzinskih crpki i skladišnih kapaciteta, Petrol preuzeti i ostale poslove (i zaposlenike), pa i sam Tankerkomerc?

Mada u Zadru mnogi to vide kao već gotovu stvar, ipak treba biti oprezan jer kod Čermaka se nikad ne zna, uostalom slovi za jedinog poduzetnika u ovom dijelu svijeta koji je čak tri puta izgradio i prodao naftnu kompaniju.

Znakovit je dio navedene izjave u kojoj Čermak spominje prodaju „samo“ maloprodajnog lanca Crodux-a Petrolu kao dio njihove strategije fokusiranja na nove razvojne projekte i investicije, poput gradnje plinske termoelektrane u Slavonskom brodu.

Čermak za sada ne spominje Tankerkomerc, zadarsku marinu niti nautički turizam, pa tek treba doznati hoće li zadržati i razvijati te poslove u Zadru ili bi i oni mogli preći u ruke Slovenaca? Uostalom postoji nekoliko sestrinskih tvrtki Crodux, ona koja posjeduje Tankerkomerc je Crodux derivati dva, a ne Crodux.

Sve to ipak ne umanjuje činjenicu da su megaprojekti zadarskog turizma, koje su najavljivali i Dogus grupa i Čermakov Tankerkomerc, već dugo na, blago rečeno - čekanju.

Budu li se u narednom razdoblju prebacivali iz ruke u ruku potencijalnih investitora kao „vrući krumpiri“, realizacija će im biti sve dalja, a o tim projektima, htjeli mi to ili ne, ovisi budućnost grada. Zbog toga je prodaja Čermakovih pumpi Slovencima još znakovitija za Zadar nego za ostali dio Hrvatske, bez obzira kakav krajnji ishod na kraju bio.

20. studeni 2024 03:58