StoryEditorOCM

opsežan treningU Zagrebu održana edukacija za novu Yamahinu izvanbrodsku perjanicu F425: ‘zvijer‘ nastavlja raditi i bez pumpe i hidraulike

Piše Z. JURČIĆ I Ž. SIMUNIĆ
26. lipnja 2020. - 13:13

U servisnom prostoru tvrtke TM Zagreb u Zagrebu domaći serviseri izvanbrodskih motora Yamaha u nekoliko su dana prošli iscrpan trening, kao i upoznavanje te učenje rada sa specijalnim servisnim alatima koji se koriste za održavanje i najkompleksnije popravke pogonskih strojeva ove japanske tvrtke. Suočili su se s najzahtjevnijim izazovima koji su uobičajen standard Yamahina servisno-prodajnog lanca svugdje u svijetu.

- Kako bi domaća mreža ovlaštenih servisera osigurala nesmetan rad i dug životni vijek izvanbrodskih motora Yamaha prema geslu kvaliteta kao strategija, naši serviseri iz cijele zemlje prošli su opsežan trening i školovanje u cilju unaprjeđenja svojih vještina i znanja kroz niz teoretskih i praktičnih ispita, ovdje u prostorijama za tehničku obuku osoblja u TM Zagreb - kazao je za Otvoreno more Jure Tomše, šef prodaje i marketinga izvanbrodskih motora Yamaha za našu regiju.

Jednaka razina usluge

Jednaka razina usluge visoke kvalitete bilo gdje u svijetu, krilatica je servisno-opskrbnog lanca Yamahe na koju se kupci izvanbrodskih motora mogu uvijek osloniti. Zbog toga su u prostorije TM Zagreb dovezena dva primjerka najprestižnijeg Yamahina izvanbrodskog motora u ponudi, F425/375 XTO Offshore, na kojima se održala edukacija servisera koji su trebali savladati sve izazove uz asistenciju i savjete inženjera.

Podsjetimo, riječ je o najsnažnijem Yamahinu izvanbrodskom motoru s V8 atmosferskim agregatom, prvom četverotaktnom modelu s izravnim ubrizgavanjem koji iz obujma od 5,6-litara istiskuje 425 KS. To je također prvi motor s integralnim elektronskim upravljanjem koji se povezuje s Yamahinim upravljačkim sustavom Helm Master, namijenjenom plovilima s dvostrukim ili trostrukim izvanbrodskim motorima Yamaha.

Ekstremni motor

Riječ je o ekstremnom motoru koji definitivno mijenja pravila igre, te s lakoćom kombinira neusporedivu snagu, okretni moment i brzinu s najmodernijom tehnologijom i performansama. Upriličena je i demonstracija rada motora, čija je jedna od ključnih i zanimljivih značajki da se zahvaljujući konstrukciji izmjena maziva može odraditi bez vađenja motora iz vode.

Kako smo doznali od Jure Tomšea, dva primjerka modela F425 XTO prodana su i u Hrvatskoj. Ujedno nam je pokazao i odlično opskrbljeno središnje skladištem Yamaha centra TM Zagreb, uz opasku:

- Bez obzira na nedavni lockdown, najvažniji potrošni dijelovi uvijek su na raspolaganju, pa u najkraćem roku stižu do naručitelja, bilo gdje u Hrvatskoj i za bilo koji Yamahin motor. Rijetko korišteni dijelovi naručuju se pak iz središnjeg europskog skladišta i stižu za par dana - kazao nam je Tomše, te dodao kako servisiranje s originalnim dijelovima daje 100 postotnu sigurnost korisnicima izvanbrodskih motora Yamaha.

Sigurnost za korisnike

Kako motor izgleda iz perspektive održavanja, upitali smo jednog od polaznika tečaja, voditelja servisa splitskog centra Yamaha Pribudić-Borčić Denisa Muhara. Logično je da većina vlasnika izvanbrodskih motora zna njihove performanse na moru, ali nema puno onih koji u detalje znaju što se sve nalazi ispod poklopca i kako se odvijaju popravci i redovan servis.

- Motor je izuzetno velikih gabarita i baš djeluje moćno, o čemu dovoljno govori podatak da mu je poklopac toliko voluminozan da je napravljen iz tri dijela. Međutim, govoreći s pozicije servisera, oduševilo me uvođenje vrlo korisnih inovacija. Kao prvo, Japanci su riješili da se servis radi dok je makinja u moru. Dakle, ne samo što se može mijenjati ulje u motoru, nego se tako čak zamjenjuje i ulje u peti – kazao nam je Muhar.

image
Denis Muhar, serviser Yamahe

- Kako se to obavlja bez vađenja broda na suho?
- Dosjetili su se inženjeri Yamahe naizgled jednostavnom rješenju. Naime, postavili su dvije cijevi i nepovratni ventil, pa se staro ulje iz pete iz jedne cijevi ispumpava vani, dok se novo pod tlakom kroz drugu cijev ubrizgava unutra. Ukratko rečeno, odlična inovacija koja svima štedi vrijeme, a lako se obavlja.

Dvije pumpe goriva

- Što vas je još dojmilo na 425 XTO?
- Ugodno me iznenadilo što na penti postoje dvije električne pumpe goriva. Rade u raznim režimima okretaja i doprinose većoj sigurnosti korisnika i plovila, posebno u situacijama kada eventualni defekt jedne pumpe dogodi po lošem vremenu na moru. U tom slučaju je druga pumpa alternativa i ona će motoru omogućiti daljnji nesmetani rad.

- Japanci su očito preventivno vodili računa o trenutnom savladavanju mogućih problema s gorivom, a kako stoje stvari s elektronskim upravljanjem?
- I po tom pitanju su se dosjetili alternativnom rješenju. Penta ima elektronsko upravljanje, ali u slučaju otkazivanja rada hidrauličnog sklopa, odnosno timuna, postoji jednostavna mogućnost mehaničkog učvršćivanja pente. Istini za volju, ona na krmi ostaje u položaju u kojem je bila u trenutku otkazivanja – ravno ili malo, pa se samo u tom smjeru može ploviti. Ali, čak i da je ostala malo nagnuta desno ili lijevo, iskusni će skiperi sporijom vožnjom i uz pomoć vesla lako korigirati pravac plovidbe i doći do luke.

- Uvijek čujemo kako nove pente imaju sve bolju dijagnostiku iz koje se očitavaju svi parametri rada ili mogući problemi. Kakva je situacija po tom pitanju na ovoj penti?
- Spajanjem na računalo stvarno se puno toga dozna o brodskim pogonskim strojevima nove generacije, ali ovako nešto još nisam vidio. Znamo svi da su Japanci pedantni, no ovog su puta omogućili još veći raspon dijagnostike u kojoj se doslovce sve vidi, od bobina do cilindara. Baš sve, i to do najsitnijeg detalja...

Hlađenje ventilatorom

- Ima li još detalja koje potencijalni korisnici trebaju znati?
- Fasciniralo me to što ovaj V8 ima sustav prozračivanja motornog prostora ispod poklopca. A to je riješeno uz pomoć ventilatora na magnet, pa se stroj dodatno hladi.

- Znamo priče o nekim kompliciranim motorima čija konstrukcija fizički otežava i komplicira popravke. To su priče u stilu – triba skinit po' motora da bi zamijenio jedan komad. Kakav dojam vam je u tom segmentu ostavio ovaj model?
- Ispada, eto, kako samo hvalim ovu Yamahu, ali je neprijeporna istina da je nama serviserima jako pristupačna za rad. Konstruirana je tako da popravci ili zamjene unutrašnjih dijelova teku glatko i bez problema, a mjesta za staviti ruke unutra ima dovoljno.

- Kakvo mišljenje imate o interesu našeg tržišta za ovu pentu?
- Rečeno nam je da su dva modela 425 XTO već prodana u Hrvatskoj i ne sumnjam u nastavak plasmana. Motor je u smislu tehnike, pouzdanosti i snage top klasa, posebno za ljude koji brodom žele brzo biti na svome odredištu. Također je iznimno prikladan za taksi plovila, s obzirom na to da turisti itekako cijene brzi transport do otoka ili mjesta za kupanje negdje na Jadranu.

image
Polaznici i organizatori edukacije
Ranko Šuvar/Cropix
22. studeni 2024 10:33