stdClass Object ( [id] => 1138312 [title] => Tri broda sagrađena u Splitu bila su vrhunac naše brodogradnje, ali nove tehnologije preko noći su ih učinile prastarima i izbrisale sa svjetskih mora [alias] => tri-broda-sagradena-u-splitu-prosla-su-put-od-zvijezda-do-trnja [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Čestitamo brodograditeljima iz Splita koji su Alku sagradili. Tim riječima završava podulji tekst što ga je, davno ugašeni, časopis Pomorstvo objavio u proljeće 1967. godine, a u kojemu pomorac Tomislav Radman opisuje prvu plovidbu broda Alka za Velika jezera. Opis toga uistinu dramatičnoga putovanja objavljen je prije toga u nadasve popularnoj Emisiji za pomorce Radio Zagreba, no toliko je dojmio slušateljstvo, ali i uredništvo Pomorstva, da su ga odlučiti tiskati.

Dojmljiva priča

- Prošli smo New Foundland 10. ožujka u 10 sati, nailazimo na prve ledene sante koje Alka nesmetano prolazi, jer je građena za ovo ledeno područje. Već u 12 sati pred nama je velika ledena površina kojoj kao da nema kraja, a Alka postaje pravi ledolomac. Što je vrijeme dalje odmicalo, rasla je debljina leda koji Alki smanjuje brzinu od 18 na svega 5 milja na sat. Brod se počeo tresti kao da smo u jakoj oluji. Od 20 sati plovimo milju na sat...U 23,50 ostajemo nemoćni u zagrljaju leda. Snijeg je i dalje padao, počeo je puhati ledeni vjetar...

Tako na početku bilježi Tomislav Radman, a slijedi detaljni opis sati i dana što slijede, pobjede nad ledom. Nadasve dojmljivo.
Ta je priča učinilo Alku poznatom ne samo na Jadranu, nego širom tadašnje Jugoslavije.

No već 15 godina poslije kao posve zastarjela povučena je s linije Jadran - Velika jezera i iz ledenih voda prebačena u topla mora na liniji za Crveno more i zapadnu Afriku. Nepunih pet godina poslije poslana je na pijesak indijskoga groblja brodova u Alangu. Rezanje broda u dvadesetoj danas je postala uobičajena, no u to su vrijeme umiranja brodova u najboljim godinama bila iznimno rijetka.

---

image
Alka - pokazala se već na prvoj plovidbi
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Priča o Alki je i priča o njezinim blizancima Splitu i Makarskoj, o brodovima izuzetne kvalitete koje su, gotovo preko noći, nove tehnologije prijevoza učinile prastarima. Bio je to uistinu put od zvijezda do trnja.

Rođendanski dar

Za splitsku Jadransku slobodnu plovidbu isporuka Alke 1967. bila je najljepši rođendanski dar, jer se upravo slavila 20. obljetnica poduzeća. Alka je primala same čestitke, a kad se na prvoj plovidbi pokazala u punome sjaju bila je to pohvala ne samo splitskim brodograditeljima nego i Jadroslobodnoj.

Kad je u lipnju 1959. otvoren Plovni put svetoga Lovrijenca (St. Lawrence Seaway) splitski je brodar uveo liniju Jadran - Velika jezera. Blizanci Vareš i Zenica nosivosti 3750 tona u listopadu su doplovili do američkih luka Fort William i Duluth, odnosno do kanadskoga Montreala.

Istodobno su se u Splitu iznimnom brzinom gradili mnogo veći blizanci Marko Marulić, Luka Botić i Natko Nodilo, nosivosti 13.400 tona. Marulić je ušao u službu u srpnju 1959. godine, samo tri i pol mjeseca nakon porinuća, Botić u lipnju 1960., a Nodilo u studenome iste godine, oba samo nešto više od dva mjeseca nakon porinuća.

Bila je početna postava za liniju Jadran - Velika jezera, koja je kretala iz Rijeke, uz pristajanja u našim i talijanskim lukama, a zatim u lukama Montreal, Toronto, Hamilton, Cleveland, Detroit, Milwaukee, Chicago, Quebec, Toledo i Baie Comeau.

Konkurencija je bila iznimno jaka, svi važniji europski brodari borili su za tu prestižnu, ali i vrlo zahtjevnu liniju. Pokazalo se da, zbog gaza i veličine, tri nova broda nisu najsretnije rješenje, pa su se u Jadroslobodnoj odlučili za teretnjake namjenski građene za Velika jezera. Uistinu su Alka, Split i Makarska bili najbolje što je tada nudila naša brodogradnja.

---

image
U slavnim danima - Split u Veneciji
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Teretni ledolomci

Ključna je bila čvrsta konstrukcija namijenjena plovidbi kroz led, kako bi brodovi mogli stići do Kanade čim se otvori St. Lawrence Seaway i ostati na liniji do posljednjega dana kad to led bude dopuštao. Zato su imali posebno oblikovani pramac za lomljenje leda te, kao prvi na Jadranu, pramčane propelere. Prvi u nas imali su i zapovjednički most bliže pramcu, a strojarnicu i glavno nadgrađe na krmi. Dvostruko međupalublje bilo je prilagođeno radu viljuškara u američkim lukama.

Imali i po šest dvokrevetnih kabina, jer su u to vrijeme putovanja teretnjacima bila vrlo tražena. Zavidnom brzinom od 15,5 čvorova pokretali su ih originalni Sulzerovi strojevi od 9200 konjskih snaga.

Brodovi su bili dugi 143 i široki 19,3 metra s nosivošću od 9908 tona. Prvijenac Alka porinut je 23. kolovoza 1966., a već 28. siječnja 1967. obavljena je primopredaja u splitskoj Gradskoj luci. Nadasve svečana, jer se slavila obljetnica osnutka Jadroslobodne u siječnju 1947. godine.

Sve su tadašnje novine zabilježile kako su Sinjani brodu darovali kompletnu alkarsku odoru. Brod Split je porinut 29. prosinca 1966., a isporučen je u svibnju 1967. godine. I Makarska je bila brzo izgrađena: porinuta je zadnjih dana rujna 1967., a predana 11. veljače 1968. godine.

Kako je to još prije 47 godina opisao Tomislav Radman, Alka je na prvome putovanju u ožujku 1967. pokazala sve svoje kvalitete. I tako je bilo u godinama što slijede. Splitska trojka redovito je u proljeće bila među prvima s onu stranu Atlantika.

Tako novine The Cleveland Press 10. travnja 1978. bilježe da je gradonačelnik Clevelanda Dennis Kucinich primio kap. Ranka Žunića, zapovjednika Alke koja je te godine prva stigla iz Europe. No, bio je to njezin labuđi pjev!

---

image
Uobičajeni prizor - Alka na sjevernom Atlantiku
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Kraj idile

Što se dogodilo? Najkraće rečeno te moćne brodove potopili su - kontejneri. Iste 1967. kad je zaplovila Alka u Montrealu su prekrcani prvi spremnici, a iduće godine otvoren je i kontejnerski terminal. Već 1977. Montreal je dosegnuo promet od milijun kontejnera.

I u američkim lukama viljuškare i paletizirane terete ubrzano zamjenjuju kontejneri, pa je posla za klasične teretnjake bilo svakim danom manje. Nešto spremnika počelo se krcati na palube splitskih trojki no bitka je bila izgubljena. Valja reći da to nije pogodilo samo Jadroslobodnu nego i sve druge linijske brodare s klasičnim brodovima.

Ipak, Alka nije bila prva koja je napustila prekoatlantske rute. Nažalost, učinila je to Makarska u srpnju 1979. godine. Njezino potonuće pred španjolskom obalom, uza svu tragičnost, pokazalo je svu snagu tih brodova.

Nesreća se dogodila kad je Makarska bila pri kraju putovanja iz Velikih jezera, u nedjelju 29. srpnja 1979. godine. Brod se tada nalazio sedam milja sjeverozapadno od rta Cabo de Gata, a nadomak španjolske luke Almerije. Točno u 3.45 sati u lijevi bok Makarske, posred zapovjedničkoga mosta, udario je njemački kontejnerski brod Sydney Express.

Tri poginula

Bio je to sraz Davida i Golijata! Sydney Express iz flote njemačkoga HAPAG Lloyda, turbinski parobrod dug 226 i širok 30 metara, pramcem se zario sedam metara u bok Makarske, a probio joj je oplatu i pramčanim bulbom.

Udar je bio tako silovit da su poginuli prvi časnik palube Antonio Planinšek iz Splita, drugi časnik palube Ivan Čerina iz Solina i radiotelegrafist Ilija Čačija iz Sinja. Od ostalih 28 članova posade i 11 putnika, među kojima je bilo i troje djece, nitko nije bio ozlijeđen, pa ih je Sydney Express prevezao u Almeriju.

---

image
Silina sraza - duboki trag Sydney Expressa
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Unatoč teškim oštećenjima Makarska nije potonula. Uz nju se odmah našao snažni tegljač Biscay Star i počeo crpiti more iz skladišta. Nakon što je zapovjednik kap. Marko Lazimbat potpisao Lloydsov ugovor o spašavanju No cure, no pay u pomoć Makarskoj u ponedjeljak 30. srpnja pristigao je i jedan od najjačih tegljača u Europi, Tempest nizozemske tvrtke Wijsmuller.

Ipak, poslije točno dva dana plutanja pučinom, u utorak 31. srpnja 1979. u 5,25 sati Makarska je potonula. U dubine Sredozemlja odnijela je tijela Antonija Planinšeka i Ivana Čerine. Njihov je modri grob na poziciji 36.48 N 01.26 W, 12 milja jugoistočno od rta Cabo de Gata.

Mete fotografa

Alka i Split još su kratko ostali na ruti za Velika jezera. Preseljenje na liniju za Crveno more i istočnu Afriku tim je ledolomcima donijelo tek odgodu neizbježnoga. A kraj su oba broda 1987. dočekala u Alangu. Na groblje brodova Split je doplovio 17. siječnja, a Alka 27. svibnja...

Što ovu štoriju možemo oslikati nadasve zanimljivim, pa i raritetnim snimkama, valja zahvaliti Nikši Smoji, velikome zaljubljeniku u fotografiju i neumornome kroničaru Jadroplova.

A kad je o snimkama riječ valja reći da su Alka, Split i Makarska, zbog svoje skladnosti bili posebno omiljeni među američkim i kanadskim zaljubljenicima u brodove, pa su ih često i fotografirali.

---

image
Makarska na putu u Velika jezera
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => od zvijezda do trnja [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => od zvijezda do trnja 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2014-10-20 07:20:50 [created_by] => 264 [created_by_alias] => Marijan Žuvić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-10-27 11:55:56 [modified_by] => 264 [publish_up] => 2021-10-27 11:48:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 216 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2014\/10\/20\/4637564.jpg","\/images\/slike\/2014\/10\/20\/4637565.jpg","\/images\/slike\/2014\/10\/20\/4637563.jpg","\/images\/slike\/2014\/10\/20\/4637562.jpg","\/images\/slike\/2014\/10\/20\/4637561.jpg","\/images\/slike\/2014\/10\/20\/4637560.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Plutala je dva dana - smrtno ranjena Makarska","U slavnim danima - Split u Veneciji","Silina sraza - duboki trag Sydney Expressa","Makarska na putu u Velika jezera","Alka - pokazala se ve\u0107 na prvoj plovidbi","Uobi\u010dajeni prizor - Alka na sjevernom Atlantiku"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1566x1146","hd_4637564_1920.jpg":"1920x1080","k_4637564_1280.jpg":"1280x1280","k_4637564_1024.jpg":"1024x1024","k_4637564_640.jpg":"640x640","k_4637564_480.jpg":"480x480","k_4637564_340.jpg":"340x340","k_4637564_220.jpg":"220x220","o_4637564_1280.jpg":"1280x936","o_4637564_1024.jpg":"1024x749","o_4637564_640.jpg":"640x468","o_4637564_480.jpg":"480x351","o_4637564_340.jpg":"340x248","o_4637564_220.jpg":"220x160","h_4637564_1280.jpg":"1280x854","h_4637564_1024.jpg":"1024x683","h_4637564_640.jpg":"640x427","h_4637564_480.jpg":"480x320","h_4637564_340.jpg":"340x227","h_4637564_220.jpg":"220x147","pp_4637564_1280.jpg":"1006x1280","pp_4637564_1024.jpg":"805x1024","pp_4637564_640.jpg":"503x640","pp_4637564_480.jpg":"377x480","pp_4637564_340.jpg":"267x340","pp_4637564_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1455x909","hd_4637565_1920.jpg":"1920x1080","k_4637565_1280.jpg":"1280x1280","k_4637565_1024.jpg":"1024x1024","k_4637565_640.jpg":"640x640","k_4637565_480.jpg":"480x480","k_4637565_340.jpg":"340x340","k_4637565_220.jpg":"220x220","o_4637565_1280.jpg":"1280x799","o_4637565_1024.jpg":"1024x639","o_4637565_640.jpg":"640x399","o_4637565_480.jpg":"480x299","o_4637565_340.jpg":"340x212","o_4637565_220.jpg":"220x137","h_4637565_1280.jpg":"1280x854","h_4637565_1024.jpg":"1024x683","h_4637565_640.jpg":"640x427","h_4637565_480.jpg":"480x320","h_4637565_340.jpg":"340x227","h_4637565_220.jpg":"220x147","pp_4637565_1280.jpg":"1006x1280","pp_4637565_1024.jpg":"805x1024","pp_4637565_640.jpg":"503x640","pp_4637565_480.jpg":"377x480","pp_4637565_340.jpg":"267x340","pp_4637565_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1455x2109","hd_4637563_1920.jpg":"1920x1080","k_4637563_1280.jpg":"1280x1280","k_4637563_1024.jpg":"1024x1024","k_4637563_640.jpg":"640x640","k_4637563_480.jpg":"480x480","k_4637563_340.jpg":"340x340","k_4637563_220.jpg":"220x220","o_4637563_1280.jpg":"1280x1855","o_4637563_1024.jpg":"1024x1484","o_4637563_640.jpg":"640x927","o_4637563_480.jpg":"480x695","o_4637563_340.jpg":"340x492","o_4637563_220.jpg":"220x318","h_4637563_1280.jpg":"1280x854","h_4637563_1024.jpg":"1024x683","h_4637563_640.jpg":"640x427","h_4637563_480.jpg":"480x320","h_4637563_340.jpg":"340x227","h_4637563_220.jpg":"220x147","pp_4637563_1280.jpg":"1006x1280","pp_4637563_1024.jpg":"805x1024","pp_4637563_640.jpg":"503x640","pp_4637563_480.jpg":"377x480","pp_4637563_340.jpg":"267x340","pp_4637563_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1255x1883","hd_4637562_1920.jpg":"1920x1080","k_4637562_1280.jpg":"1280x1280","k_4637562_1024.jpg":"1024x1024","k_4637562_640.jpg":"640x640","k_4637562_480.jpg":"480x480","k_4637562_340.jpg":"340x340","k_4637562_220.jpg":"220x220","o_4637562_1280.jpg":"1280x1920","o_4637562_1024.jpg":"1024x1536","o_4637562_640.jpg":"640x960","o_4637562_480.jpg":"480x720","o_4637562_340.jpg":"340x510","o_4637562_220.jpg":"220x330","h_4637562_1280.jpg":"1280x854","h_4637562_1024.jpg":"1024x683","h_4637562_640.jpg":"640x427","h_4637562_480.jpg":"480x320","h_4637562_340.jpg":"340x227","h_4637562_220.jpg":"220x147","pp_4637562_1280.jpg":"1006x1280","pp_4637562_1024.jpg":"805x1024","pp_4637562_640.jpg":"503x640","pp_4637562_480.jpg":"377x480","pp_4637562_340.jpg":"267x340","pp_4637562_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1037","hd_4637561_1920.jpg":"1920x1080","k_4637561_1280.jpg":"1280x1280","k_4637561_1024.jpg":"1024x1024","k_4637561_640.jpg":"640x640","k_4637561_480.jpg":"480x480","k_4637561_340.jpg":"340x340","k_4637561_220.jpg":"220x220","o_4637561_1280.jpg":"1280x691","o_4637561_1024.jpg":"1024x553","o_4637561_640.jpg":"640x345","o_4637561_480.jpg":"480x259","o_4637561_340.jpg":"340x183","o_4637561_220.jpg":"220x118","h_4637561_1280.jpg":"1280x854","h_4637561_1024.jpg":"1024x683","h_4637561_640.jpg":"640x427","h_4637561_480.jpg":"480x320","h_4637561_340.jpg":"340x227","h_4637561_220.jpg":"220x147","pp_4637561_1280.jpg":"1006x1280","pp_4637561_1024.jpg":"805x1024","pp_4637561_640.jpg":"503x640","pp_4637561_480.jpg":"377x480","pp_4637561_340.jpg":"267x340","pp_4637561_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1644x1199","hd_4637560_1920.jpg":"1920x1080","k_4637560_1280.jpg":"1280x1280","k_4637560_1024.jpg":"1024x1024","k_4637560_640.jpg":"640x640","k_4637560_480.jpg":"480x480","k_4637560_340.jpg":"340x340","k_4637560_220.jpg":"220x220","o_4637560_1280.jpg":"1280x933","o_4637560_1024.jpg":"1024x746","o_4637560_640.jpg":"640x466","o_4637560_480.jpg":"480x350","o_4637560_340.jpg":"340x247","o_4637560_220.jpg":"220x160","h_4637560_1280.jpg":"1280x854","h_4637560_1024.jpg":"1024x683","h_4637560_640.jpg":"640x427","h_4637560_480.jpg":"480x320","h_4637560_340.jpg":"340x227","h_4637560_220.jpg":"220x147","pp_4637560_1280.jpg":"1006x1280","pp_4637560_1024.jpg":"805x1024","pp_4637560_640.jpg":"503x640","pp_4637560_480.jpg":"377x480","pp_4637560_340.jpg":"267x340","pp_4637560_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8090154 Threads: 4 Questions: 1674570104 Slow queries: 4985668 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112336006 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 34 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/tri-broda-sagradena-u-splitu-prosla-su-put-od-zvijezda-do-trnja-1138312 [printLink] => /om/nautika/tri-broda-sagradena-u-splitu-prosla-su-put-od-zvijezda-do-trnja-1138312?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 654310 [name] => brod alka [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-27 13:48:41 [main_article_id] => 0 [alias] => brod-alka [link] => /tag/brod-alka ) [1] => stdClass Object ( [id] => 654311 [name] => brod makarska [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-27 13:48:41 [main_article_id] => 0 [alias] => brod-makarska [link] => /tag/brod-makarska ) [2] => stdClass Object ( [id] => 654312 [name] => brod split [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-27 13:48:41 [main_article_id] => 0 [alias] => brod-split [link] => /tag/brod-split ) [3] => stdClass Object ( [id] => 611496 [name] => marijan žuvić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-06-29 11:28:55 [main_article_id] => 0 [alias] => marijan-zuvic [link] => /tag/marijan-zuvic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 652334 [name] => marijan žuvić otvoreno more [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-09 15:23:19 [main_article_id] => 0 [alias] => marijan-zuvic-otvoreno-more [link] => /tag/marijan-zuvic-otvoreno-more ) [5] => stdClass Object ( [id] => 654313 [name] => jadranska slobodna plovidba [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-27 13:48:41 [main_article_id] => 0 [alias] => jadranska-slobodna-plovidba [link] => /tag/jadranska-slobodna-plovidba ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => od zvijezda do trnja [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Tri broda sagrađena u Splitu bila su vrhunac naše brodogradnje, ali nove tehnologije preko noći su ih učinile prastarima i izbrisale sa svjetskih mora [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-23-06-32-264 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1342 [gender] => m [description] => [image] => 1342.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"3","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2014/10/20/4637564.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Privatna arhiva Marijana Žuvića [mainImageDesc] => Plutala je dva dana - smrtno ranjena Makarska [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2014/10/20/4637564.jpg [title] => Plutala je dva dana - smrtno ranjena Makarska Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2014/10/20/4637565.jpg [title] => U slavnim danima - Split u Veneciji Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2014/10/20/4637563.jpg [title] => Silina sraza - duboki trag Sydney Expressa Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2014/10/20/4637562.jpg [title] => Makarska na putu u Velika jezera Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2014/10/20/4637561.jpg [title] => Alka - pokazala se već na prvoj plovidbi Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2014/10/20/4637560.jpg [title] => Uobičajeni prizor - Alka na sjevernom Atlantiku Privatna arhiva Marijana Žuvića ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Čestitamo brodograditeljima iz Splita koji su Alku sagradili. Tim riječima završava podulji tekst što ga je, davno ugašeni, časopis Pomorstvo objavio u proljeće 1967. godine, a u kojemu pomorac Tomislav Radman opisuje prvu plovidbu broda Alka za Velika jezera. Opis toga uistinu dramatičnoga putovanja objavljen je prije toga u nadasve popularnoj Emisiji za pomorce Radio Zagreba, no toliko je dojmio slušateljstvo, ali i uredništvo Pomorstva, da su ga odlučiti tiskati.

Dojmljiva priča

- Prošli smo New Foundland 10. ožujka u 10 sati, nailazimo na prve ledene sante koje Alka nesmetano prolazi, jer je građena za ovo ledeno područje. Već u 12 sati pred nama je velika ledena površina kojoj kao da nema kraja, a Alka postaje pravi ledolomac. Što je vrijeme dalje odmicalo, rasla je debljina leda koji Alki smanjuje brzinu od 18 na svega 5 milja na sat. Brod se počeo tresti kao da smo u jakoj oluji. Od 20 sati plovimo milju na sat...U 23,50 ostajemo nemoćni u zagrljaju leda. Snijeg je i dalje padao, počeo je puhati ledeni vjetar...

Tako na početku bilježi Tomislav Radman, a slijedi detaljni opis sati i dana što slijede, pobjede nad ledom. Nadasve dojmljivo.
Ta je priča učinilo Alku poznatom ne samo na Jadranu, nego širom tadašnje Jugoslavije.

No već 15 godina poslije kao posve zastarjela povučena je s linije Jadran - Velika jezera i iz ledenih voda prebačena u topla mora na liniji za Crveno more i zapadnu Afriku. Nepunih pet godina poslije poslana je na pijesak indijskoga groblja brodova u Alangu. Rezanje broda u dvadesetoj danas je postala uobičajena, no u to su vrijeme umiranja brodova u najboljim godinama bila iznimno rijetka.

---

image
Alka - pokazala se već na prvoj plovidbi
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Priča o Alki je i priča o njezinim blizancima Splitu i Makarskoj, o brodovima izuzetne kvalitete koje su, gotovo preko noći, nove tehnologije prijevoza učinile prastarima. Bio je to uistinu put od zvijezda do trnja.

Rođendanski dar

Za splitsku Jadransku slobodnu plovidbu isporuka Alke 1967. bila je najljepši rođendanski dar, jer se upravo slavila 20. obljetnica poduzeća. Alka je primala same čestitke, a kad se na prvoj plovidbi pokazala u punome sjaju bila je to pohvala ne samo splitskim brodograditeljima nego i Jadroslobodnoj.

Kad je u lipnju 1959. otvoren Plovni put svetoga Lovrijenca (St. Lawrence Seaway) splitski je brodar uveo liniju Jadran - Velika jezera. Blizanci Vareš i Zenica nosivosti 3750 tona u listopadu su doplovili do američkih luka Fort William i Duluth, odnosno do kanadskoga Montreala.

Istodobno su se u Splitu iznimnom brzinom gradili mnogo veći blizanci Marko Marulić, Luka Botić i Natko Nodilo, nosivosti 13.400 tona. Marulić je ušao u službu u srpnju 1959. godine, samo tri i pol mjeseca nakon porinuća, Botić u lipnju 1960., a Nodilo u studenome iste godine, oba samo nešto više od dva mjeseca nakon porinuća.

Bila je početna postava za liniju Jadran - Velika jezera, koja je kretala iz Rijeke, uz pristajanja u našim i talijanskim lukama, a zatim u lukama Montreal, Toronto, Hamilton, Cleveland, Detroit, Milwaukee, Chicago, Quebec, Toledo i Baie Comeau.

Konkurencija je bila iznimno jaka, svi važniji europski brodari borili su za tu prestižnu, ali i vrlo zahtjevnu liniju. Pokazalo se da, zbog gaza i veličine, tri nova broda nisu najsretnije rješenje, pa su se u Jadroslobodnoj odlučili za teretnjake namjenski građene za Velika jezera. Uistinu su Alka, Split i Makarska bili najbolje što je tada nudila naša brodogradnja.

---

image
U slavnim danima - Split u Veneciji
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Teretni ledolomci

Ključna je bila čvrsta konstrukcija namijenjena plovidbi kroz led, kako bi brodovi mogli stići do Kanade čim se otvori St. Lawrence Seaway i ostati na liniji do posljednjega dana kad to led bude dopuštao. Zato su imali posebno oblikovani pramac za lomljenje leda te, kao prvi na Jadranu, pramčane propelere. Prvi u nas imali su i zapovjednički most bliže pramcu, a strojarnicu i glavno nadgrađe na krmi. Dvostruko međupalublje bilo je prilagođeno radu viljuškara u američkim lukama.

Imali i po šest dvokrevetnih kabina, jer su u to vrijeme putovanja teretnjacima bila vrlo tražena. Zavidnom brzinom od 15,5 čvorova pokretali su ih originalni Sulzerovi strojevi od 9200 konjskih snaga.

Brodovi su bili dugi 143 i široki 19,3 metra s nosivošću od 9908 tona. Prvijenac Alka porinut je 23. kolovoza 1966., a već 28. siječnja 1967. obavljena je primopredaja u splitskoj Gradskoj luci. Nadasve svečana, jer se slavila obljetnica osnutka Jadroslobodne u siječnju 1947. godine.

Sve su tadašnje novine zabilježile kako su Sinjani brodu darovali kompletnu alkarsku odoru. Brod Split je porinut 29. prosinca 1966., a isporučen je u svibnju 1967. godine. I Makarska je bila brzo izgrađena: porinuta je zadnjih dana rujna 1967., a predana 11. veljače 1968. godine.

Kako je to još prije 47 godina opisao Tomislav Radman, Alka je na prvome putovanju u ožujku 1967. pokazala sve svoje kvalitete. I tako je bilo u godinama što slijede. Splitska trojka redovito je u proljeće bila među prvima s onu stranu Atlantika.

Tako novine The Cleveland Press 10. travnja 1978. bilježe da je gradonačelnik Clevelanda Dennis Kucinich primio kap. Ranka Žunića, zapovjednika Alke koja je te godine prva stigla iz Europe. No, bio je to njezin labuđi pjev!

---

image
Uobičajeni prizor - Alka na sjevernom Atlantiku
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Kraj idile

Što se dogodilo? Najkraće rečeno te moćne brodove potopili su - kontejneri. Iste 1967. kad je zaplovila Alka u Montrealu su prekrcani prvi spremnici, a iduće godine otvoren je i kontejnerski terminal. Već 1977. Montreal je dosegnuo promet od milijun kontejnera.

I u američkim lukama viljuškare i paletizirane terete ubrzano zamjenjuju kontejneri, pa je posla za klasične teretnjake bilo svakim danom manje. Nešto spremnika počelo se krcati na palube splitskih trojki no bitka je bila izgubljena. Valja reći da to nije pogodilo samo Jadroslobodnu nego i sve druge linijske brodare s klasičnim brodovima.

Ipak, Alka nije bila prva koja je napustila prekoatlantske rute. Nažalost, učinila je to Makarska u srpnju 1979. godine. Njezino potonuće pred španjolskom obalom, uza svu tragičnost, pokazalo je svu snagu tih brodova.

Nesreća se dogodila kad je Makarska bila pri kraju putovanja iz Velikih jezera, u nedjelju 29. srpnja 1979. godine. Brod se tada nalazio sedam milja sjeverozapadno od rta Cabo de Gata, a nadomak španjolske luke Almerije. Točno u 3.45 sati u lijevi bok Makarske, posred zapovjedničkoga mosta, udario je njemački kontejnerski brod Sydney Express.

Tri poginula

Bio je to sraz Davida i Golijata! Sydney Express iz flote njemačkoga HAPAG Lloyda, turbinski parobrod dug 226 i širok 30 metara, pramcem se zario sedam metara u bok Makarske, a probio joj je oplatu i pramčanim bulbom.

Udar je bio tako silovit da su poginuli prvi časnik palube Antonio Planinšek iz Splita, drugi časnik palube Ivan Čerina iz Solina i radiotelegrafist Ilija Čačija iz Sinja. Od ostalih 28 članova posade i 11 putnika, među kojima je bilo i troje djece, nitko nije bio ozlijeđen, pa ih je Sydney Express prevezao u Almeriju.

---

image
Silina sraza - duboki trag Sydney Expressa
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Unatoč teškim oštećenjima Makarska nije potonula. Uz nju se odmah našao snažni tegljač Biscay Star i počeo crpiti more iz skladišta. Nakon što je zapovjednik kap. Marko Lazimbat potpisao Lloydsov ugovor o spašavanju No cure, no pay u pomoć Makarskoj u ponedjeljak 30. srpnja pristigao je i jedan od najjačih tegljača u Europi, Tempest nizozemske tvrtke Wijsmuller.

Ipak, poslije točno dva dana plutanja pučinom, u utorak 31. srpnja 1979. u 5,25 sati Makarska je potonula. U dubine Sredozemlja odnijela je tijela Antonija Planinšeka i Ivana Čerine. Njihov je modri grob na poziciji 36.48 N 01.26 W, 12 milja jugoistočno od rta Cabo de Gata.

Mete fotografa

Alka i Split još su kratko ostali na ruti za Velika jezera. Preseljenje na liniju za Crveno more i istočnu Afriku tim je ledolomcima donijelo tek odgodu neizbježnoga. A kraj su oba broda 1987. dočekala u Alangu. Na groblje brodova Split je doplovio 17. siječnja, a Alka 27. svibnja...

Što ovu štoriju možemo oslikati nadasve zanimljivim, pa i raritetnim snimkama, valja zahvaliti Nikši Smoji, velikome zaljubljeniku u fotografiju i neumornome kroničaru Jadroplova.

A kad je o snimkama riječ valja reći da su Alka, Split i Makarska, zbog svoje skladnosti bili posebno omiljeni među američkim i kanadskim zaljubljenicima u brodove, pa su ih često i fotografirali.

---

image
Makarska na putu u Velika jezera
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića
Privatna arhiva Marijana Žuvića
Plutala je dva dana - smrtno ranjena Makarska
Privatna arhiva Marijana Žuvića
U slavnim danima - Split u Veneciji
Privatna arhiva Marijana Žuvića
Silina sraza - duboki trag Sydney Expressa
Privatna arhiva Marijana Žuvića
Makarska na putu u Velika jezera
Privatna arhiva Marijana Žuvića
Alka - pokazala se već na prvoj plovidbi
Privatna arhiva Marijana Žuvića
Uobičajeni prizor - Alka na sjevernom Atlantiku
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/tri-broda-sagradena-u-splitu-prosla-su-put-od-zvijezda-do-trnja-1138312 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=e4ce8fbfe96d940f57f68cbf65011e311ca135dd [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Tri+broda+sagra%C4%91ena+u+Splitu+bila+su+vrhunac+na%C5%A1e+brodogradnje%2C+ali+nove+tehnologije+preko+no%C4%87i+su+ih+u%C4%8Dinile+prastarima+i+izbrisale+sa+svjetskih+mora&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Ftri-broda-sagradena-u-splitu-prosla-su-put-od-zvijezda-do-trnja-1138312 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Ftri-broda-sagradena-u-splitu-prosla-su-put-od-zvijezda-do-trnja-1138312 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => od zvijezda do trnja [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

od zvijezda do trnjaTri broda sagrađena u Splitu bila su vrhunac naše brodogradnje, ali nove tehnologije preko noći su ih učinile prastarima i izbrisale sa svjetskih mora

Piše Marijan Žuvić
27. listopada 2021. - 13:48

Čestitamo brodograditeljima iz Splita koji su Alku sagradili. Tim riječima završava podulji tekst što ga je, davno ugašeni, časopis Pomorstvo objavio u proljeće 1967. godine, a u kojemu pomorac Tomislav Radman opisuje prvu plovidbu broda Alka za Velika jezera. Opis toga uistinu dramatičnoga putovanja objavljen je prije toga u nadasve popularnoj Emisiji za pomorce Radio Zagreba, no toliko je dojmio slušateljstvo, ali i uredništvo Pomorstva, da su ga odlučiti tiskati.

Dojmljiva priča

- Prošli smo New Foundland 10. ožujka u 10 sati, nailazimo na prve ledene sante koje Alka nesmetano prolazi, jer je građena za ovo ledeno područje. Već u 12 sati pred nama je velika ledena površina kojoj kao da nema kraja, a Alka postaje pravi ledolomac. Što je vrijeme dalje odmicalo, rasla je deblj...

19. svibanj 2024 01:06