stdClass Object ( [id] => 1166252 [title] => Pitch, kavitacija, slip, korekcija uspona...: savjetujemo kako uskladiti brodski propeler [alias] => savjetujemo-kako-optimalno-uskladiti-brodski-propeler [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Ideja o ugradnji snažnijeg motora s namjerom da se plovi samo na pola gasa, a veći okretaji drže kao rezerva u slučaju nužde, gubi smisao na propeleru. Naime, svaki je propeler, osim onih sa zakretnim palama, na određenom plovilu pogodan samo za neku brzinu. Stoga je uputno ugraditi propeler za onu brzinu koja će se uglavnom koristiti, radnu ili krstareću. Na svim ostalim brzinama propeler je slabije iskoristiv.

Podizanjem gasa učinkovitost propelera progresivno raste do određene brzine, a daljnjim povećanjem okretaja naglo pada, bez obzira na to što brod ide brže. Ta činjenica nije zanemariva, jer se gubici na propeleru i kod pogodnih brzina kreću od 25 do 50 posto.

Važna usklađenost

Nadalje, brodski su motori konstruirani tako da optimalno rade na 3/4 do 4/5 maksimalnih okretaja i u tom su režimu najmanje opterećeni. Proračun standardnog propelera temelji se na maksimalnoj iskoristivosti upravo u tom pojasu. Prilagoditi propeler za rad na pola snage je besmisleno, jer u tom režimu motor ne radi optimalno, a kada se ona rezerva snage aktivira, iskoristivost takvog propelera pada. S druge strane, propeler dizajniran za optimalan rad motora na pola je gasa također slabo učinkovit.

Dakle, za maksimiranje učinkovitosti plovila nije dovoljno samo uskladiti snagu motora u odnosu na trup, nego u tome i propeler ima vrlo važnu ulogu. Plovilo s dobro usklađenim propelerom na slabijem motoru može imati bolje karakteristike nego sa slabo usklađenim propelerom na znatno jačem motoru.

Uz broj krila, propeler definiraju i dva broja, obično utisnuta na glavčini. Prvi označava promjer, a drugi uspon propelera, brodskog vijka, što je s obzirom na princip rada možda i pravilniji naziv. U komunikaciji se za uspon vijka često koristi i engleski izraz pitch. Mjerna jedinica može biti inč ili milimetar, što uglavnom nije naznačeno, pa na to treba pripaziti.

Promjer propelera je promjer kružnice koju u okretu opisuje vrh krila. Ako to na propeleru nije označeno, mjeri se udaljenost od njegova vrha od osi vrtnje, a ako je krilo nagnuto, tada se mjeri okomica od vrha do osi. Naravno, izmjerena udaljenost množi se s dva.

---

image
Promjer i radijus propelera
---

Općenito, propeler većeg promjera ima i veću snagu, a ako je postavljen na većoj dubini, promjer mu može biti manji. Manjeg su promjera i na izvanbrodskim motorima i Z-nogama, čime se kod visokog trima smanjuje mogućnost da pokupi zrak s površine i oko propelera stvara ventilaciju, a kako imaju pozitivan nagib, gubitak snage im je umanjen.

Opadanje učinkovitosti

Uspon vijka, pitch, definira koliko propeler u jednom okretu prema naprijed teoretski može prijeći puta. Ako na njemu nema oznake, može se približno odrediti mjerenjem. Propeler se položi na ravnu površinu i negdje na 2/3 krila odrede se točke na kojima se mjere visine prednjeg i stražnjeg ruba, te se izračuna njihova razlika.

Na ploči ili papiru nacrta se kružnica radijusa jednakog udaljenosti od osi vrtnje do mjernih točaka na krilu, iznad središta kružnice postavi se centar propelera, te ga se zakreće za širinu krila na mjernim točkama. Razlika visina prednjeg i stražnjeg ruba množi se s brojem koliko puta krilo stane u puni krug. Ovakvo mjerenje nije apsolutno precizno, ali je prilično točno za pretvaranje u inče.

---

image
Svojstva propelera moguće je korigirati
Božidar Vukičević/Cropix
---

Osnovni faktori za određivanje uspona vijka su brzine broda i okretaja propelera. Naime, smjer rezultante tih dviju sila mora biti okomit na krilo propelera. Promjenom omjera brzine plovila i okretaja propelera mijenja se i smjer njihove rezultante, koja na krila više nije okomita i učinkovitost propelera opada. Kako je za motor dobro da radi u optimalnom pojasu, onda je i logično da se za proračun propelera uzimaju faktori iz tog režima rada.

Teoretsko i realno

Pitch može biti stalan ili progresivan. Stalni pitch ima isti uspon na prednjem i stražnjem rubu krila, a kod progresivnog je uspon na prednjem rubu manji nego na stražnjem, što se na potisnoj strani krila jasno vidi kao udubljenje. Propeleri s progresivnim pitchem koriste se kod nekih brzih brodova jer mogu poboljšati karakteristike glisiranja.

Kako se propeler okreće kroz vodu, brzina plovila ne može se računati kao umnožak uspona vijka i broja okretaja, nego je manja zbog proklizavanja. Razlika između teoretskog i realno prijeđenog puta propelera naziva se skliz, a često se koristi i engleski naziv slip.

---

image
Stalni i progresivni pitch
---

Pri projektiranju cilj je postići optimalan skliz, što se dobije pravilnim odabirom promjera i uspona vijka. Kod dobro odabranog propelera skliz je 10-20 posto uspona vijka.

Nadalje, krila u odnosu na os vrtnje mogu stajati okomito ili imati određen nagib, pozitivan ili blago negativan. Nagnuta prema natrag, krmi, imaju pozitivan, a prema naprijed negativan nagib. Raspon može varirati od +30 do -5 stupnjeva, a na većini izvanbrodskih motora je približno +15.

Nagib krila utječe na protok vode kroz propeler, pa tako direktno i na karakteristike plovila. Pozitivan nagib povećava potisak, čime pridonosi podizanju pramca i plovilo lakše izglisira.

Suprotno tome, negativni nagib smanjuje podizanje pramca, pa se češće koristi na radnim brodicama, poboljšavajući im manevarske sposobnosti. Na plovilima s osovinskim vodom pozitivan nagib ima i jednu manu, slabiju upravljivost u vožnji krmom.

---

image
---

Prigušenje vibracija

Oblik krila može biti simetričan, ali je češće nejednako zakrivljenih rubova. Prednji je rub više ispupčen, zbog toga što polje strujanja vode pod krmom nije homogeno, pa se ulaskom krila s više različitih točaka donekle smanjuje opterećenje, te se prigušuju vibracije i buka.

Blaga zakrivljenost na stražnjem, izlaznom rubu može povećati efektivni uspon propelera. Krilo zahvati manje vode, čime rasterećuje motor, poveća efikasnost, smanje se vibracije i skliz, te plovilo lakše izglisira. Ovakvi propeleri rade vrlo dobro na motorima koji se mogu trimati do površine mora, a daju i veću maksimalnu brzinu.

---

image
Zakrivljen i nezakrivljen stražnji rub
---

Primjetno je smanjena i mogućnost stvaranja kavitacije, međutim, ako je zakrivljenost izlaznog ruba prevelika, učinkovitost propelera će se smanjiti, a kavitacija povećati.

Oblikom krila određuje se radijus mjesta njezine najveće širine i izbjegava se pojava kavitacije. Kavitacija se često brka s ventilacijom, toliko da se i ploča iznad propelera izvanbrodskog motora, koja sprječava da zrak s površine dođe u područje propelera, naziva kavitacijskom pločom.

---

image
Kad očito nije pogođen, valja ga prilagoditi
Božidar Vukičević/Cropix
---

Kavitacija je proces koji nastaje sa stražnje strane propelera kada se voda zbog ekstremno smanjenog tlaka pretvara u paru. Mnogi propeleri djelomično kavitiraju tijekom normalnog rada, ali prevelika kavitacija, zbog implodiranja mikroskopskih mjehurića zraka, može fizički oštetiti propeler.

Uzroci pretjerane kavitacije mogu biti brojni, a uglavnom je to neodgovarajući propeler ili oštećenja po rubovima. Zrak u području propelera smanjuje pritisak, motor se pretjerano rastereti, okretaji se podignu, a brzina pada.

Broj krila

Ipak, to se češće događa zbog ventilacije, odnosno dolaska zraka s površine, negdje i od ispušnih plinova, u područje propelera. Može se pojaviti u plovidbi po teškom moru, kao posljedica pretjeranog trima, visoko montiranog izvanbrodskog motora ili kod glisiranja u oštrom okretu.

---

image
Pale simetričnih i iskrivljenih brodova
---

Što je površina krila veća, razlika tlakova s prednje i stražnje strane je manja, time i opterećenje, a i mogućnost nastanka kavitacije. Ukupna površina propelera je zbroj projiciranih površina svih krila gledanih u tlocrtu, izražava se u postocima, a može biti i veća od površine kruga promjera propelera.

Opterećenje se može smanjiti i većim brojem krila. Na brodskim propelerima može ih biti od dva, pa čak i do devet. Općenito, propeleri s većim brojem krila rade mirnije, a ugrađuju se i na plovila kojima je potreban snažniji statički potisak.

Istina, snažniji se potisak može dobiti i ugradnjom sapnice koja porivnu silu poveća i za 40 posto, ali samo do brzine tri čvora, a već na pet čvorova učinak sapnice se poništava. Ipak, na brodicama se najčešće koriste trokraki i četverokraki propeleri, dok se oni s više krila ugrađuju na neke sportske glisere visokih performansi.

Korekcija uspona

Zadatak je propelera da motoru omogući maksimalne okretaje, odnosno okretaje koje preporučuje proizvođač. Ako okretaji motora odstupaju od nominalnih, to je vrlo vjerojatno znak da propeler nije dobro usklađen.

---

image
Uspon propelera
---

Kod propelera s jačim usponom maksimalni se okretaji ne mogu postići, a kad je uspon slabiji, okretaji motora su veći i dosežu maksimum prije nego što je ručica gasa došla do kraja, ali u oba slučaja plovilo ne postiže potrebnu brzinu. Ugrubo, odstupanja uspona od jednog inča na motoru mijenjaju otprilike 200 okretaja.

Promjenom karakteristika plovidbe mijenjaju se i faktori koji utječu na učinkovitost propelera. Često je to samo nečisto dno obraslo algama i školjkama, ali i promjena rasporeda težine ili nekakva dogradnja na trupu mogu smanjiti učinkovitost propelera i poremetiti normalan rad motora.

Međutim, to ne znači da je potrebno kupiti novi, jer postoje tvrtke koje se bave optimiranjem, popravcima i modifikacijom propelera. Bronca od koje su izrađeni je elastična, te se na manjim propelerima uspon može korigirati i do šest inča, a na većima i do deset.

---

image
Ručno mjerenje uspona
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => poboljšajte učinkovitost plovila [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => poboljšajte učinkovitost plovila 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2015-03-05 11:24:16 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Damir Višić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-02-09 10:20:22 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2022-02-09 10:10:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 61 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2015\/03\/05\/5382912.jpg","\/images\/slike\/2015\/03\/05\/4128864.jpg","\/images\/slike\/2015\/03\/05\/5382815.jpg","\/images\/slike\/2015\/03\/05\/5382814.jpg","\/images\/slike\/2015\/03\/05\/5382812.jpg","\/images\/slike\/2015\/03\/05\/5382811.jpg","\/images\/slike\/2015\/03\/05\/5382810.jpg","\/images\/slike\/2015\/03\/05\/5382809.jpg","\/images\/slike\/2015\/03\/05\/5382808.jpg","\/images\/slike\/2015\/03\/05\/5382915.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","","","","","","","","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Pogo\u0111en propeler daje brodu optimalnu brzinu i potro\u0161nju goriva","Kad o\u010dito nije pogo\u0111en, valja ga prilagoditi","Zakrivljen i nezakrivljen stra\u017enji rub","Promjer i radijus propelera","Stalni i progresivni pitch","Ru\u010dno mjerenje uspona","Uspon propelera","Pale simetri\u010dnih i iskrivljenih brodova","","Svojstva propelera mogu\u0107e je korigirati"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1414","hd_5382912_1920.jpg":"1920x1080","k_5382912_1280.jpg":"1280x1280","k_5382912_1024.jpg":"1024x1024","k_5382912_640.jpg":"640x640","k_5382912_480.jpg":"480x480","k_5382912_340.jpg":"340x340","k_5382912_220.jpg":"220x220","o_5382912_1280.jpg":"1280x942","o_5382912_1024.jpg":"1024x754","o_5382912_640.jpg":"640x471","o_5382912_480.jpg":"480x353","o_5382912_340.jpg":"340x250","o_5382912_220.jpg":"220x162","h_5382912_1280.jpg":"1280x854","h_5382912_1024.jpg":"1024x683","h_5382912_640.jpg":"640x427","h_5382912_480.jpg":"480x320","h_5382912_340.jpg":"340x227","h_5382912_220.jpg":"220x147","pp_5382912_1280.jpg":"1006x1280","pp_5382912_1024.jpg":"805x1024","pp_5382912_640.jpg":"503x640","pp_5382912_480.jpg":"377x480","pp_5382912_340.jpg":"267x340","pp_5382912_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2922","hd_4128864_1920.jpg":"1920x1080","k_4128864_1280.jpg":"1280x1280","k_4128864_1024.jpg":"1024x1024","k_4128864_640.jpg":"640x640","k_4128864_480.jpg":"480x480","k_4128864_340.jpg":"340x340","k_4128864_220.jpg":"220x220","o_4128864_1280.jpg":"1280x1948","o_4128864_1024.jpg":"1024x1558","o_4128864_640.jpg":"640x974","o_4128864_480.jpg":"480x730","o_4128864_340.jpg":"340x517","o_4128864_220.jpg":"220x334","h_4128864_1280.jpg":"1280x854","h_4128864_1024.jpg":"1024x683","h_4128864_640.jpg":"640x427","h_4128864_480.jpg":"480x320","h_4128864_340.jpg":"340x227","h_4128864_220.jpg":"220x147","pp_4128864_1280.jpg":"1006x1280","pp_4128864_1024.jpg":"805x1024","pp_4128864_640.jpg":"503x640","pp_4128864_480.jpg":"377x480","pp_4128864_340.jpg":"267x340","pp_4128864_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1834x1077","hd_5382815_1920.jpg":"1920x1080","k_5382815_1280.jpg":"1280x1280","k_5382815_1024.jpg":"1024x1024","k_5382815_640.jpg":"640x640","k_5382815_480.jpg":"480x480","k_5382815_340.jpg":"340x340","k_5382815_220.jpg":"220x220","o_5382815_1280.jpg":"1280x751","o_5382815_1024.jpg":"1024x601","o_5382815_640.jpg":"640x375","o_5382815_480.jpg":"480x281","o_5382815_340.jpg":"340x199","o_5382815_220.jpg":"220x129","h_5382815_1280.jpg":"1280x854","h_5382815_1024.jpg":"1024x683","h_5382815_640.jpg":"640x427","h_5382815_480.jpg":"480x320","h_5382815_340.jpg":"340x227","h_5382815_220.jpg":"220x147","pp_5382815_1280.jpg":"1006x1280","pp_5382815_1024.jpg":"805x1024","pp_5382815_640.jpg":"503x640","pp_5382815_480.jpg":"377x480","pp_5382815_340.jpg":"267x340","pp_5382815_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1292","hd_5382814_1920.jpg":"1920x1080","k_5382814_1280.jpg":"1280x1280","k_5382814_1024.jpg":"1024x1024","k_5382814_640.jpg":"640x640","k_5382814_480.jpg":"480x480","k_5382814_340.jpg":"340x340","k_5382814_220.jpg":"220x220","o_5382814_1280.jpg":"1280x861","o_5382814_1024.jpg":"1024x689","o_5382814_640.jpg":"640x430","o_5382814_480.jpg":"480x323","o_5382814_340.jpg":"340x228","o_5382814_220.jpg":"220x148","h_5382814_1280.jpg":"1280x854","h_5382814_1024.jpg":"1024x683","h_5382814_640.jpg":"640x427","h_5382814_480.jpg":"480x320","h_5382814_340.jpg":"340x227","h_5382814_220.jpg":"220x147","pp_5382814_1280.jpg":"1006x1280","pp_5382814_1024.jpg":"805x1024","pp_5382814_640.jpg":"503x640","pp_5382814_480.jpg":"377x480","pp_5382814_340.jpg":"267x340","pp_5382814_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1602x925","hd_5382812_1920.jpg":"1920x1080","k_5382812_1280.jpg":"1280x1280","k_5382812_1024.jpg":"1024x1024","k_5382812_640.jpg":"640x640","k_5382812_480.jpg":"480x480","k_5382812_340.jpg":"340x340","k_5382812_220.jpg":"220x220","o_5382812_1280.jpg":"1280x739","o_5382812_1024.jpg":"1024x591","o_5382812_640.jpg":"640x369","o_5382812_480.jpg":"480x277","o_5382812_340.jpg":"340x196","o_5382812_220.jpg":"220x127","h_5382812_1280.jpg":"1280x854","h_5382812_1024.jpg":"1024x683","h_5382812_640.jpg":"640x427","h_5382812_480.jpg":"480x320","h_5382812_340.jpg":"340x227","h_5382812_220.jpg":"220x147","pp_5382812_1280.jpg":"1006x1280","pp_5382812_1024.jpg":"805x1024","pp_5382812_640.jpg":"503x640","pp_5382812_480.jpg":"377x480","pp_5382812_340.jpg":"267x340","pp_5382812_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1912x1392","hd_5382811_1920.jpg":"1920x1080","k_5382811_1280.jpg":"1280x1280","k_5382811_1024.jpg":"1024x1024","k_5382811_640.jpg":"640x640","k_5382811_480.jpg":"480x480","k_5382811_340.jpg":"340x340","k_5382811_220.jpg":"220x220","o_5382811_1280.jpg":"1280x931","o_5382811_1024.jpg":"1024x745","o_5382811_640.jpg":"640x465","o_5382811_480.jpg":"480x349","o_5382811_340.jpg":"340x247","o_5382811_220.jpg":"220x160","h_5382811_1280.jpg":"1280x854","h_5382811_1024.jpg":"1024x683","h_5382811_640.jpg":"640x427","h_5382811_480.jpg":"480x320","h_5382811_340.jpg":"340x227","h_5382811_220.jpg":"220x147","pp_5382811_1280.jpg":"1006x1280","pp_5382811_1024.jpg":"805x1024","pp_5382811_640.jpg":"503x640","pp_5382811_480.jpg":"377x480","pp_5382811_340.jpg":"267x340","pp_5382811_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1632x1174","hd_5382810_1920.jpg":"1920x1080","k_5382810_1280.jpg":"1280x1280","k_5382810_1024.jpg":"1024x1024","k_5382810_640.jpg":"640x640","k_5382810_480.jpg":"480x480","k_5382810_340.jpg":"340x340","k_5382810_220.jpg":"220x220","o_5382810_1280.jpg":"1280x920","o_5382810_1024.jpg":"1024x736","o_5382810_640.jpg":"640x460","o_5382810_480.jpg":"480x345","o_5382810_340.jpg":"340x244","o_5382810_220.jpg":"220x158","h_5382810_1280.jpg":"1280x854","h_5382810_1024.jpg":"1024x683","h_5382810_640.jpg":"640x427","h_5382810_480.jpg":"480x320","h_5382810_340.jpg":"340x227","h_5382810_220.jpg":"220x147","pp_5382810_1280.jpg":"1006x1280","pp_5382810_1024.jpg":"805x1024","pp_5382810_640.jpg":"503x640","pp_5382810_480.jpg":"377x480","pp_5382810_340.jpg":"267x340","pp_5382810_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x844","hd_5382809_1920.jpg":"1920x1080","k_5382809_1280.jpg":"1280x1280","k_5382809_1024.jpg":"1024x1024","k_5382809_640.jpg":"640x640","k_5382809_480.jpg":"480x480","k_5382809_340.jpg":"340x340","k_5382809_220.jpg":"220x220","o_5382809_1280.jpg":"1280x562","o_5382809_1024.jpg":"1024x450","o_5382809_640.jpg":"640x281","o_5382809_480.jpg":"480x211","o_5382809_340.jpg":"340x149","o_5382809_220.jpg":"220x96","h_5382809_1280.jpg":"1280x854","h_5382809_1024.jpg":"1024x683","h_5382809_640.jpg":"640x427","h_5382809_480.jpg":"480x320","h_5382809_340.jpg":"340x227","h_5382809_220.jpg":"220x147","pp_5382809_1280.jpg":"1006x1280","pp_5382809_1024.jpg":"805x1024","pp_5382809_640.jpg":"503x640","pp_5382809_480.jpg":"377x480","pp_5382809_340.jpg":"267x340","pp_5382809_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1387x1494","hd_5382808_1920.jpg":"1920x1080","k_5382808_1280.jpg":"1280x1280","k_5382808_1024.jpg":"1024x1024","k_5382808_640.jpg":"640x640","k_5382808_480.jpg":"480x480","k_5382808_340.jpg":"340x340","k_5382808_220.jpg":"220x220","o_5382808_1280.jpg":"1280x1378","o_5382808_1024.jpg":"1024x1102","o_5382808_640.jpg":"640x689","o_5382808_480.jpg":"480x517","o_5382808_340.jpg":"340x366","o_5382808_220.jpg":"220x236","h_5382808_1280.jpg":"1280x854","h_5382808_1024.jpg":"1024x683","h_5382808_640.jpg":"640x427","h_5382808_480.jpg":"480x320","h_5382808_340.jpg":"340x227","h_5382808_220.jpg":"220x147","pp_5382808_1280.jpg":"1006x1280","pp_5382808_1024.jpg":"805x1024","pp_5382808_640.jpg":"503x640","pp_5382808_480.jpg":"377x480","pp_5382808_340.jpg":"267x340","pp_5382808_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1173","hd_5382915_1920.jpg":"1920x1080","k_5382915_1280.jpg":"1280x1280","k_5382915_1024.jpg":"1024x1024","k_5382915_640.jpg":"640x640","k_5382915_480.jpg":"480x480","k_5382915_340.jpg":"340x340","k_5382915_220.jpg":"220x220","o_5382915_1280.jpg":"1280x782","o_5382915_1024.jpg":"1024x625","o_5382915_640.jpg":"640x391","o_5382915_480.jpg":"480x293","o_5382915_340.jpg":"340x207","o_5382915_220.jpg":"220x134","h_5382915_1280.jpg":"1280x854","h_5382915_1024.jpg":"1024x683","h_5382915_640.jpg":"640x427","h_5382915_480.jpg":"480x320","h_5382915_340.jpg":"340x227","h_5382915_220.jpg":"220x147","pp_5382915_1280.jpg":"1006x1280","pp_5382915_1024.jpg":"805x1024","pp_5382915_640.jpg":"503x640","pp_5382915_480.jpg":"377x480","pp_5382915_340.jpg":"267x340","pp_5382915_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7841842 Threads: 4 Questions: 1642232963 Slow queries: 4882475 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111553861 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/savjetujemo-kako-optimalno-uskladiti-brodski-propeler-1166252 [printLink] => /om/nautika/savjetujemo-kako-optimalno-uskladiti-brodski-propeler-1166252?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 630857 [name] => brodski propeleri [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-02-13 09:59:54 [main_article_id] => 0 [alias] => brodski-propeleri [link] => /tag/brodski-propeleri ) [1] => stdClass Object ( [id] => 666532 [name] => propeler brod [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-09 11:09:17 [main_article_id] => 0 [alias] => propeler-brod [link] => /tag/propeler-brod ) [2] => stdClass Object ( [id] => 666533 [name] => propeler jačina [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-09 11:09:17 [main_article_id] => 0 [alias] => propeler-jacina [link] => /tag/propeler-jacina ) [3] => stdClass Object ( [id] => 666534 [name] => Uspon vijka [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-09 11:09:17 [main_article_id] => 0 [alias] => uspon-vijka [link] => /tag/uspon-vijka ) [4] => stdClass Object ( [id] => 666535 [name] => propeler pitch [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-09 11:09:17 [main_article_id] => 0 [alias] => propeler-pitch [link] => /tag/propeler-pitch ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => poboljšajte učinkovitost plovila [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Pitch, kavitacija, slip, korekcija uspona...: savjetujemo kako uskladiti brodski propeler [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fzdravlje.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/5382912.jpg [galleryCount] => 10 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Božidar Vukičević/Cropix [mainImageDesc] => Pogođen propeler daje brodu optimalnu brzinu i potrošnju goriva [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/5382912.jpg [title] => Pogođen propeler daje brodu optimalnu brzinu i potrošnju goriva Božidar Vukičević/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/4128864.jpg [title] => Kad očito nije pogođen, valja ga prilagoditi Božidar Vukičević/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/5382815.jpg [title] => Zakrivljen i nezakrivljen stražnji rub ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/5382814.jpg [title] => Promjer i radijus propelera ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/5382812.jpg [title] => Stalni i progresivni pitch ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/5382811.jpg [title] => Ručno mjerenje uspona ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/5382810.jpg [title] => Uspon propelera ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/5382809.jpg [title] => Pale simetričnih i iskrivljenih brodova ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/5382808.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2015/03/05/5382915.jpg [title] => Svojstva propelera moguće je korigirati Božidar Vukičević/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Ideja o ugradnji snažnijeg motora s namjerom da se plovi samo na pola gasa, a veći okretaji drže kao rezerva u slučaju nužde, gubi smisao na propeleru. Naime, svaki je propeler, osim onih sa zakretnim palama, na određenom plovilu pogodan samo za neku brzinu. Stoga je uputno ugraditi propeler za onu brzinu koja će se uglavnom koristiti, radnu ili krstareću. Na svim ostalim brzinama propeler je slabije iskoristiv.

Podizanjem gasa učinkovitost propelera progresivno raste do određene brzine, a daljnjim povećanjem okretaja naglo pada, bez obzira na to što brod ide brže. Ta činjenica nije zanemariva, jer se gubici na propeleru i kod pogodnih brzina kreću od 25 do 50 posto.

Važna usklađenost

Nadalje, brodski su motori konstruirani tako da optimalno rade na 3/4 do 4/5 maksimalnih okretaja i u tom su režimu najmanje opterećeni. Proračun standardnog propelera temelji se na maksimalnoj iskoristivosti upravo u tom pojasu. Prilagoditi propeler za rad na pola snage je besmisleno, jer u tom režimu motor ne radi optimalno, a kada se ona rezerva snage aktivira, iskoristivost takvog propelera pada. S druge strane, propeler dizajniran za optimalan rad motora na pola je gasa također slabo učinkovit.

Dakle, za maksimiranje učinkovitosti plovila nije dovoljno samo uskladiti snagu motora u odnosu na trup, nego u tome i propeler ima vrlo važnu ulogu. Plovilo s dobro usklađenim propelerom na slabijem motoru može imati bolje karakteristike nego sa slabo usklađenim propelerom na znatno jačem motoru.

Uz broj krila, propeler definiraju i dva broja, obično utisnuta na glavčini. Prvi označava promjer, a drugi uspon propelera, brodskog vijka, što je s obzirom na princip rada možda i pravilniji naziv. U komunikaciji se za uspon vijka često koristi i engleski izraz pitch. Mjerna jedinica može biti inč ili milimetar, što uglavnom nije naznačeno, pa na to treba pripaziti.

Promjer propelera je promjer kružnice koju u okretu opisuje vrh krila. Ako to na propeleru nije označeno, mjeri se udaljenost od njegova vrha od osi vrtnje, a ako je krilo nagnuto, tada se mjeri okomica od vrha do osi. Naravno, izmjerena udaljenost množi se s dva.

---

image
Promjer i radijus propelera
---

Općenito, propeler većeg promjera ima i veću snagu, a ako je postavljen na većoj dubini, promjer mu može biti manji. Manjeg su promjera i na izvanbrodskim motorima i Z-nogama, čime se kod visokog trima smanjuje mogućnost da pokupi zrak s površine i oko propelera stvara ventilaciju, a kako imaju pozitivan nagib, gubitak snage im je umanjen.

Opadanje učinkovitosti

Uspon vijka, pitch, definira koliko propeler u jednom okretu prema naprijed teoretski može prijeći puta. Ako na njemu nema oznake, može se približno odrediti mjerenjem. Propeler se položi na ravnu površinu i negdje na 2/3 krila odrede se točke na kojima se mjere visine prednjeg i stražnjeg ruba, te se izračuna njihova razlika.

Na ploči ili papiru nacrta se kružnica radijusa jednakog udaljenosti od osi vrtnje do mjernih točaka na krilu, iznad središta kružnice postavi se centar propelera, te ga se zakreće za širinu krila na mjernim točkama. Razlika visina prednjeg i stražnjeg ruba množi se s brojem koliko puta krilo stane u puni krug. Ovakvo mjerenje nije apsolutno precizno, ali je prilično točno za pretvaranje u inče.

---

image
Svojstva propelera moguće je korigirati
Božidar Vukičević/Cropix
---

Osnovni faktori za određivanje uspona vijka su brzine broda i okretaja propelera. Naime, smjer rezultante tih dviju sila mora biti okomit na krilo propelera. Promjenom omjera brzine plovila i okretaja propelera mijenja se i smjer njihove rezultante, koja na krila više nije okomita i učinkovitost propelera opada. Kako je za motor dobro da radi u optimalnom pojasu, onda je i logično da se za proračun propelera uzimaju faktori iz tog režima rada.

Teoretsko i realno

Pitch može biti stalan ili progresivan. Stalni pitch ima isti uspon na prednjem i stražnjem rubu krila, a kod progresivnog je uspon na prednjem rubu manji nego na stražnjem, što se na potisnoj strani krila jasno vidi kao udubljenje. Propeleri s progresivnim pitchem koriste se kod nekih brzih brodova jer mogu poboljšati karakteristike glisiranja.

Kako se propeler okreće kroz vodu, brzina plovila ne može se računati kao umnožak uspona vijka i broja okretaja, nego je manja zbog proklizavanja. Razlika između teoretskog i realno prijeđenog puta propelera naziva se skliz, a često se koristi i engleski naziv slip.

---

image
Stalni i progresivni pitch
---

Pri projektiranju cilj je postići optimalan skliz, što se dobije pravilnim odabirom promjera i uspona vijka. Kod dobro odabranog propelera skliz je 10-20 posto uspona vijka.

Nadalje, krila u odnosu na os vrtnje mogu stajati okomito ili imati određen nagib, pozitivan ili blago negativan. Nagnuta prema natrag, krmi, imaju pozitivan, a prema naprijed negativan nagib. Raspon može varirati od +30 do -5 stupnjeva, a na većini izvanbrodskih motora je približno +15.

Nagib krila utječe na protok vode kroz propeler, pa tako direktno i na karakteristike plovila. Pozitivan nagib povećava potisak, čime pridonosi podizanju pramca i plovilo lakše izglisira.

Suprotno tome, negativni nagib smanjuje podizanje pramca, pa se češće koristi na radnim brodicama, poboljšavajući im manevarske sposobnosti. Na plovilima s osovinskim vodom pozitivan nagib ima i jednu manu, slabiju upravljivost u vožnji krmom.

---

image
---

Prigušenje vibracija

Oblik krila može biti simetričan, ali je češće nejednako zakrivljenih rubova. Prednji je rub više ispupčen, zbog toga što polje strujanja vode pod krmom nije homogeno, pa se ulaskom krila s više različitih točaka donekle smanjuje opterećenje, te se prigušuju vibracije i buka.

Blaga zakrivljenost na stražnjem, izlaznom rubu može povećati efektivni uspon propelera. Krilo zahvati manje vode, čime rasterećuje motor, poveća efikasnost, smanje se vibracije i skliz, te plovilo lakše izglisira. Ovakvi propeleri rade vrlo dobro na motorima koji se mogu trimati do površine mora, a daju i veću maksimalnu brzinu.

---

image
Zakrivljen i nezakrivljen stražnji rub
---

Primjetno je smanjena i mogućnost stvaranja kavitacije, međutim, ako je zakrivljenost izlaznog ruba prevelika, učinkovitost propelera će se smanjiti, a kavitacija povećati.

Oblikom krila određuje se radijus mjesta njezine najveće širine i izbjegava se pojava kavitacije. Kavitacija se često brka s ventilacijom, toliko da se i ploča iznad propelera izvanbrodskog motora, koja sprječava da zrak s površine dođe u područje propelera, naziva kavitacijskom pločom.

---

image
Kad očito nije pogođen, valja ga prilagoditi
Božidar Vukičević/Cropix
---

Kavitacija je proces koji nastaje sa stražnje strane propelera kada se voda zbog ekstremno smanjenog tlaka pretvara u paru. Mnogi propeleri djelomično kavitiraju tijekom normalnog rada, ali prevelika kavitacija, zbog implodiranja mikroskopskih mjehurića zraka, može fizički oštetiti propeler.

Uzroci pretjerane kavitacije mogu biti brojni, a uglavnom je to neodgovarajući propeler ili oštećenja po rubovima. Zrak u području propelera smanjuje pritisak, motor se pretjerano rastereti, okretaji se podignu, a brzina pada.

Broj krila

Ipak, to se češće događa zbog ventilacije, odnosno dolaska zraka s površine, negdje i od ispušnih plinova, u područje propelera. Može se pojaviti u plovidbi po teškom moru, kao posljedica pretjeranog trima, visoko montiranog izvanbrodskog motora ili kod glisiranja u oštrom okretu.

---

image
Pale simetričnih i iskrivljenih brodova
---

Što je površina krila veća, razlika tlakova s prednje i stražnje strane je manja, time i opterećenje, a i mogućnost nastanka kavitacije. Ukupna površina propelera je zbroj projiciranih površina svih krila gledanih u tlocrtu, izražava se u postocima, a može biti i veća od površine kruga promjera propelera.

Opterećenje se može smanjiti i većim brojem krila. Na brodskim propelerima može ih biti od dva, pa čak i do devet. Općenito, propeleri s većim brojem krila rade mirnije, a ugrađuju se i na plovila kojima je potreban snažniji statički potisak.

Istina, snažniji se potisak može dobiti i ugradnjom sapnice koja porivnu silu poveća i za 40 posto, ali samo do brzine tri čvora, a već na pet čvorova učinak sapnice se poništava. Ipak, na brodicama se najčešće koriste trokraki i četverokraki propeleri, dok se oni s više krila ugrađuju na neke sportske glisere visokih performansi.

Korekcija uspona

Zadatak je propelera da motoru omogući maksimalne okretaje, odnosno okretaje koje preporučuje proizvođač. Ako okretaji motora odstupaju od nominalnih, to je vrlo vjerojatno znak da propeler nije dobro usklađen.

---

image
Uspon propelera
---

Kod propelera s jačim usponom maksimalni se okretaji ne mogu postići, a kad je uspon slabiji, okretaji motora su veći i dosežu maksimum prije nego što je ručica gasa došla do kraja, ali u oba slučaja plovilo ne postiže potrebnu brzinu. Ugrubo, odstupanja uspona od jednog inča na motoru mijenjaju otprilike 200 okretaja.

Promjenom karakteristika plovidbe mijenjaju se i faktori koji utječu na učinkovitost propelera. Često je to samo nečisto dno obraslo algama i školjkama, ali i promjena rasporeda težine ili nekakva dogradnja na trupu mogu smanjiti učinkovitost propelera i poremetiti normalan rad motora.

Međutim, to ne znači da je potrebno kupiti novi, jer postoje tvrtke koje se bave optimiranjem, popravcima i modifikacijom propelera. Bronca od koje su izrađeni je elastična, te se na manjim propelerima uspon može korigirati i do šest inča, a na većima i do deset.

---

image
Ručno mjerenje uspona
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix
Božidar Vukičević/Cropix
Pogođen propeler daje brodu optimalnu brzinu i potrošnju goriva
Božidar Vukičević/Cropix
Kad očito nije pogođen, valja ga prilagoditi

Zakrivljen i nezakrivljen stražnji rub

Promjer i radijus propelera

Stalni i progresivni pitch

Ručno mjerenje uspona

Uspon propelera

Pale simetričnih i iskrivljenih brodova

Božidar Vukičević/Cropix
Svojstva propelera moguće je korigirati
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/savjetujemo-kako-optimalno-uskladiti-brodski-propeler-1166252 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=e3f1cc9641ebe285bae602cdee35c3b5cee99d0c [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Pitch%2C+kavitacija%2C+slip%2C+korekcija+uspona...%3A+savjetujemo+kako+uskladiti+brodski+propeler&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fsavjetujemo-kako-optimalno-uskladiti-brodski-propeler-1166252 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fsavjetujemo-kako-optimalno-uskladiti-brodski-propeler-1166252 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => poboljšajte učinkovitost plovila [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

poboljšajte učinkovitost plovilaPitch, kavitacija, slip, korekcija uspona...: savjetujemo kako uskladiti brodski propeler

Piše Damir Višić
9. veljače 2022. - 11:10

Ideja o ugradnji snažnijeg motora s namjerom da se plovi samo na pola gasa, a veći okretaji drže kao rezerva u slučaju nužde, gubi smisao na propeleru. Naime, svaki je propeler, osim onih sa zakretnim palama, na određenom plovilu pogodan samo za neku brzinu. Stoga je uputno ugraditi propeler za onu brzinu koja će se uglavnom koristiti, radnu ili krstareću. Na svim ostalim brzinama propeler je slabije iskoristiv.

Podizanjem gasa učinkovitost propelera progresivno raste do određene brzine, a daljnjim povećanjem okretaja naglo pada, bez obzira na to što brod ide brže. Ta činjenica nije zanemariva, jer se gubici na propeleru i kod pogodnih brzina kreću od 25 do 50 posto.

Važna usklađenost

Nadalje, brodski su motori konstruirani tako da optimalno rade na 3/4 do 4/5 maksimalnih ...

16. svibanj 2024 04:08