Pet metara granica je ulaska u svijet odraslih gumenjaka. Ispod te dužine se može proći sa sklopivim podnicama, manjim motorima s ručicom i prijenosnim spremnicima goriva.
Sve se može nabaciti na krov automobila ili zarolati u prtljažnik bez puno brige oko priveza i transporta. No, na trupu od pet metara se već može dobiti ozbiljan brodić sposoban i za zahtjevnije zadatke od đira po uvali. Dobro projektirani trupovi mogu nositi i motore teže od 200 kilograma, te dostizati brzine od 40 čvorova što više nije za igrati se. Vodi se više računa o rasporedu težina, završnoj obradi i materijalima i sve počinje izgledati profesionalnije.
Upravo takav je Marlin 540 Dynamic, najmanji član obitelji poznatoga talijanskog proizvođača s 30 godina tradicije. Bez obzira na to što se radi o mališanu, na njemu se vidi sva ozbiljnost pristupa gradnji jer ugled škvera nije smio doći u pitanje. Materijal tubusa promjera gotovo pola metra je neopren hypalon težine 1300 grama po metru kvadratnom s profesionalno izvedenim spojevima i ojačanjima.
Bočna proširenja za gazišta u razini krmene klupe, platforme uz motor i plastični špirun samo su najočitiji primjeri kako na malome tijelu napraviti veći komfor. Na taj način se trup funkcionalno produžio za 45 centimetara i pružio više nego bismo po specifikacijama očekivali.
Naslon za leđa
Specifičnost ovoga modela je skiperska klupa izvedena u jednoj ravnini, a ne preklopno kako se najčešće čini. Dimenzijama od 130x80 cm daleko premašuje dubinu potrebnu za sjedenje, ali je zato kao sunčalište savršeno ravno bez pregiba. Kao oslonac za leđa je namijenjen preklopni naslon okruglog presjeka s dva položaja, ali nažalost ni jedan nije savršen.
Stvar je u tome što u plovidbi ne možete leđima doći do naslona jer biste morali ispustiti volan iz ruke, a kod prebacivanja naslona u drugi položaj ne produžavate površinu sunčališta nego se valjak zaustavi taman na rubu plohe. Je li tim nagibom konstruktor htio napraviti mali jastuk za glavu nije nam poznato, ali čini nam se kako bi malo duža poluga mehanizma bila bolje rješenje za oba položaja.
Uz klupu su čvrsta gazišta na dvije razine za jednostavan ulazak u kokpit, bilo s boka ili preko krmenih platformi. One su razvučene gotovo do kraja glave motora i značajno povećavaju funkcionalnost toga dijela broda. Osim prostora za ljestve vješto sklopljene u razinu gazne površine, s lakoćom se može raditi oko motora i prebacivati s jedne na drugu stranu. Privezne bitve su smještene ukoso na bokovima gornjih gazišta.
Cijela krmena klupa se lako podiže s dva amortizera i otkriva impozantan spremišni prostor. Unutra se može ući i dohvatiti bateriju, ventile tubusa ili kaljužnu pumpu. Prostor je velik i nije posebno uređen pa bi se mogle naknadno ugraditi pregrade za bolji raspored ubačenih stvari.
Kvadratna centralna konzola je vrlo jednostavna i uokvirena čvrstim rukohvatom i vjetrobranom.
Najbolji detalj na njoj je prednji suhi pretinac, dragocjen za pohranu dokumenata i elektronike.
Cjelokupan volumen konzole je dostupan preklapanjem sjedala s prednje strane. Osim pristupa instalacijama i inoks spremniku goriva, i tu ima mjesta za skladištenje suhih stvari. Na dnu smo primijetili nešto vode pa bi taj prostor trebao imati svoju kaljužnu pumpu ili ga nekako povezati s krmom da ugrađena kaljužna pumpa odradi posao drenaže.
Prazna konzola
I prednja klupa je izvedena iz jednog komada kao sunčalište s pregibom na mjestu gdje se otvara sidreni gavun.
Središnjem gavunu se pristupa podizanjem velikog poklopca s jastukom tako da je odabir jednoga amortizera loša odluka. Unutra je novi prostor za sve što već niste stavili u jedan od ranije navedenih spremnika.
Pramčano gazište s koloturnikom i priveznom bitvom je prilično čvrsto iako je samo zalijepljeno na tubusu. Budući da uvoznik Marlina ujedno zastupa i Hondu, posljednjih godina svi njihovi modeli u Jadranu imaju srebrne japance na krmi. Tako je i naš testni primjerak imao Hondu BF100, jedan od posljednjih noviteta u gami, nastao na temelju provjerenog automobilskog motora zapremnine 1500 kubika.
Uz programirano elektronsko ubrizgavanje i Lean Burn podešavanje omjera zraka i goriva, može se zavrtjeti sve do 6000 okretaja i punim plućima potjerati Marlina do impresivnih 35 čvorova. Potrošnju nismo mogli izmjeriti jer je brod lišen gotovo svih instrumenata osim analognog broja okretaja što je za današnje prilike rijetkost. Ispunjavanjem prazne konzole s pokojim ekranom bi se svakako podigao dojam i plovidbu učinilo puno zabavnijom.
Dopuštena snaga za trup je 115 konja, a odabrana stotica je odlično odradila posao. Na testu nas je bilo dvoje i brod je izglisirao za manje od tri sekunde već na 3000 okretaja. Prema riječima distributera, kada je bilo ukrcano osmero ljudi, brod je glisirao na 4200 okretaja i ugodno krstario na 4600.
Višak snage
Motor i propeler se trebaju birati ovisno o namjeni, no u ovom slučaju jedan motor očito zadovoljava prazan i pun kokpit. Evidentan višak snage na praznom brodu je više nego dovoljan za ugodnu plovidbu i suvereno vladanje ručicom u svim vremenskim situacijama ili kad za potrebe fotografiranja hvatate izmišljene krivine i nastojite izbaciti krmu iz putanje.
Tu do izražaja dolazi ono što u Marlinu zovu trostruki trup - Triple Moulded Hull. Niska silueta i širina tubusa daju dodatnu dozu samopouzdanja kod glisiranja, kako po pravcu tako i u zavojima. Težina od 460 kilograma ne čini se velikom, ali na moru je taman dovoljna da bi osigurala živahnu i stabilnu plovidbu.
Kad imate ovako dobro usklađen brod, onda ga je pravi užitak voziti, pogotovo s gornjim komandama i velikim volanom. Iako ne bismo preporučili manji motor, spomenimo kako Marlin i sa 60 konja postiže 27 čvorova što je nekima možda dovoljno, a ušteda u početnoj cijeni, potrošnji i održavanju nije zanemariva.