StoryEditor
ZdravljeRIJEČ STRUKE

Zagrijavanjem biljnih ulja oslobađaju se toksične kemikalije, osobito je opasna pržena riba i krumpiri! Evo kako masnoće okrenuti u svoju korist

8. rujna 2020. - 08:46
Ilustracija/Shutterstock

Britanski mediji nedavno su objavili informaciju da se zagrijavanjem biljnih ulja kao što su kukuruzno, suncokretovo, palmino i sojino oslobađaju opasne kemikalije (to se događa i kod zagrijavanja margarina!) – poznate kao aldehidi, koji su povezani s različitim malignim oboljenjima i neurodegenerativnim bolestima poput Alzheimerove bolesti.

– Osobito je opasna pržena hrana poput ribica i krumpirića koji, primjerice, sadrže 100 do 200 puta više aldehida od granice koja je dopuštena aktualnim smjernicama Svjetske zdravstvene organizacije – istaknuo je Martin Grootveld, profesor bioanalitičke kemije i kemijske patologije.

Stručnjaci pri tome sugeriraju da se u prehrani dade prednost svinjskoj masti, maslacu, te kokosovu i maslinovu ulju.

Zabrinutost nakon ovih preporuka je tim veća, jer su rafinirana biljna ulja u širokoj upotrebi u našim domaćinstvima i restoranima, ali je isto tako činjenica da se još uvijek mali broj ljudi trudi jesti i živjeti zdravo, pa ne vode previše računa o tome što stavljaju na svoj tanjur, a još se manje brinu o najboljem načinu pripreme hrane i ne zanima ih naučiti nešto više u ulozi ulja i masti u našoj svakodnevnoj prehrani.

Studije su pokazale da ulje ne samo da daje okus jelima, nego kvaliteta ulja za kuhanje može utjecati na cjelokupno zdravlje. Ako zanemarite ovu činjenicu, u kasnijem životu možete pretrpjeti mnoge bolesti.

Stoga smo za komentar najnovijih vijesti o opasnosti od ulja koja stižu od britanskih znanstvenika zamolili dr. Lejlu Kažinić Kreho, članicu Britanskog nutricionističkog društva, i vlasnicu i osnivačicu Doctor Nutrition Bara i "Dijagnostičkog centra Dr. Kažinić Kreho", koja ima bogato iskustvo o tome kako hrana može postati lijek.

Nisu sva otporna

– Vijesti iz Britanije nisu novo otkriće, to su dobro poznate činjenice. Kad je riječ o uljima, treba reći da su sva hladno prešana ulja zdrava, ali treba ih znati pravilno koristiti, jer nisu sva otporna na visoke temperature. Naime, njihovim zagrijavanjem oslobađaju se transmasne kiseline koje imaju štetno djelovanje na naše zdravlje, osobito na kardiovaskularni sustav – ističe doktorica.

Za pripremu hrane na visokim temperaturama preporučuje se koristiti kokosovo ulje jer je najotpornije na visoke temperature, iako najnovija istraživanja potvrđuju i dobru otpornost maslinova ulja.


Na Mediteranu se mnogo koristi maslinovo ulje, koje je jako zdravo, ali ga je najbolje dodavati na kraju kuhanja ili kao začin, jednako kao i laneno, koje je bogato omega-3 masnim kiselinama.

S druge strane, preporučuje se i svinjska mast, naravno ona koja potječe od domaćih svinja kojima tijekom uzgoja nisu dodavani ni hormoni ni antibiotici, ali s masnoćama ne treba pretjerivati – ističe dr. Kažinić Kreho.

Pomaže štitnjači

Što se tiče kokosova ulja, iako ono nije domaće, na Mediteranu ga treba koristiti jer najnovija istraživanja potvrđuju njegovu visoku nutritivnu vrijednost, a pokazuju da ima čak i terapeutsko djelovanje, osobito kod osoba koje imaju problema sa štitnom žlijezdom, ako se dulje koristi.

Na koncu bih samo dodala da ljudi trebaju izbjegavati fast-food zato što se ta hrana priprema na rafiniranim biljnim uljima koja se zagrijavaju na visokim temperaturama i tako proizvode opasne transmasti koje su kancerogene.

Uz sva ova upozorenja koja se temelje na znanstvenim dokazima ne treba izbjegavati masti, naprotiv, one su nužne za niz metaboličkih procesa, bez njih naše tijelo ne bi moglo apsorbirati životno važne vitamine A, D i E.

Ako biste me pitali što je za naše zdravlje štetnije, masti ili šećer, svakako je to šećer, kaže dr. Kažinić Kreho. Podsjetila je i na novije istraživanje objavljeno u Journal of Endocrinology koje sugerira da kokosovo ulje ne samo da je tri puta učinkovitije za ubrzanje metabolizma nego podiže i razinu hormona rasta važnoga za jačanje mišićne mase 4 sata nakon konzumiranja.

Zato prije nego krenete na fitness napravite smoothie te dodajte dvije čajne žličice kokosova ulja – savjetuje dr. Kažinić Kreho.

Skladištenje ulja

Ako kupujete veću količinu ulja, skladištite ga u u tamnijim bocama. Svijetle i prozirne boce puštaju previše svjetla, a to može dovesti do kemijskog procesa oksidacije masnih kiselina u ulju, što je slično hrđanju metala.

Morate također znati da ćete za organska ulja platiti malo više novca. Mnoga uobičajena ulja dobivaju se iz biljaka prskanih pesticidima. Oni su razgradljivi u masti i zato se nakupljaju u dijelovima biljke, koji se potom koriste u proizvodnji ulja.

Laneno ulje je najbolji izvor omega-3 masnih kiselina. Dobar je za srce i probavu jer ublažava zatvor, a povoljno djeluje i na imunološki sustav kože.

Ulje uljane repice manje je poznato, ali je u njemu najmanji udjel zasićenih masti, što je dobro za srce. Također je bogat izvor omega-3 i omega-6 masnih kiselina.

Sojino ulje sadrži omega-3, kao i omega-6 masne kiseline, ali je često rafinirano.
Maslinovo ulje dobiva se bez toplinske ili kemijske obrade, dobiva se iz maslina, a ne iz sjemenki, dugotrajno je i izdržljivo, a koristi se za kuhanje na srednjim temperaturama.

U odgovarajućim količinama snižava loš LDL kolesterol i ne utječe na dobar HDL kolesterol. Time se postiže bolja ravnoteža između tih kolesterola u krvi.

Ulje sjemenki bundeve sadrži malo zasićenih masti i bogato je omega-6 masnim kiselinama. Sadrži i malo omega-3 masnih kiselina, ali moramo obratiti pažnju na njegovu obradu, jer rafiniranjem i kemijskom obradom smanjuje se njegova kvaliteta.


 

Koja su ulja najbolja

Ulja koristimo gotovo svaki dan, ali neka su ulja osjetljivija i uopće nisu prikladna za kuhanje.

Visoke temperature kuhanja mogu promijeniti sastav i strukturu ulja. Što je veći sadržaj omega-3 masnih kiselina u pojedinom ulju, manje je pogodno za kuhanje.
Ulja bogata zasićenim ili nezasićenim mastima najstabilnija su pri zagrijavanju.

Osjetljivija ulja najbolje je koriste samo u pripremi hladnih jela, poput preljeva za salatu. Najprikladnija ulja za kuhanje su ulje od kikirikija, maslinovo ulje, suncokretovo i sezamovo ulje, te maslac.

Rižino ulje

​Rižino ulje (ulje rižine mekinje) najčešće se koristi u pečenju, prženju i kuhanju u woku. Bogat je izvor antioksidansa, što znači da neutralizira slobodne radikale koji nastaju u tijelu. Rižino ulje prema mnogim istraživanjima ima četiri izvrsna učinka na zdravlje.

Jača zdravlje srca

Poznato je da rižino ulje ima povoljan učinak na srce i snižava razinu kolesterola. Ustvari, ovaj antioksidans smanjuje apsorpciju kolesterola i povećava izlučivanje kolesterola.

Ovo ulje ima i najbolju kombinaciju mononezasićenih, polinezasićenih i zasićenih masti među svim biljnim uljima. Iransko istraživanje kaže da konzumiranje ulja od rižinih mekinja kao dijela zdrave prehrane može smanjiti rizik od kardiovaskularnih bolesti.

Pomaže pri mršavljenju

Budući da može sniziti razinu kolesterola, njegovi antioksidansi pojačavaju metabolizam i doprinose zdravom mršavljenju.

Usporava starenje

To se može pripisati prisutnosti skvalena, kemijskog spoja u ulju koji zateže kožu, usporava nastanak bora i inhibira starenje kože zbog svog prirodnog hidratantnog djelovanja.

Povoljno djeluje na dijabetičare

Jedno istraživanje je otkrilo da ulje rižinih mekinja snižava razinu šećera u krvi čak 30 posto. Neki izvori čak predstavljaju ovo ulje kao najhranjiviju hranu na planetu.

Kokosovo ulje ima niz ljekovitih učinaka

• smanjuje upalu i ima antivirusni učinak

• pomaže u borbi protiv gljivičnih bolesti

• regulira kolesterol u krvi

• djeluje kao izvrstan prirodni antioksidans

• štiti kožu i tijelo od opasnih slobodnih radikala koji uzrokuju oštećenja i starenje

kože

• obnavlja vlasište i dokazano djeluje protiv peruti

• smanjuje šanse za razvoj dijabetesa i pomaže u smanjenju svih simptoma bolesti

• uspješno je u borbi protiv kardiovaskularnih bolesti

• također uklanja različite vrste raka

• pomaže u gubitku kilograma

• potiče metabolizam i regulira probavu

Kokosovo ulje je korisno za:

• zdravu prehranu

• preporučuje se kao ulje za kuhanje

• korisno je kao masažno ulje za tijelo

• korisno je za njegu dječje kože i za njegu kose

Međutim, ako kupite kokosovo ulje niske kvalitete, sve ovo ne djeluje. Kako prepoznati kvalitetu? Prilikom kupnje morate obratiti pažnju da kupiti organski uzgojeno djevičansko ili ekstra djevičansko ulje bez toplinskih tretmana s visokim temperaturama ili kemikalijama.

Ukratko – kupujte ulje s organskim certifikatom! Kokosovo je ulje vrlo stabilno, dugo traje i ne kvari se, čak i ako se ne čuva u hladnjaku. Kokosova mast postaje tekuća na 24 stupnja, a ispod te temperature je čvrsta, bijele boje, i naziva se kokosov maslac.

Redovita uporaba ulja poboljšava izgled i teksturu noktiju, kose i kože – ona postaje hidratiziranija i još elastičnija.

Pored svih kozmetičkih svojstava koje ulje posjeduje, poznato je i kao izvrstan prirodni lijek za imunološki sustav, a koristi se i u neke druge medicinske svrhe.

Samo ulje poboljšava rad imunološkog sustava jer djeluje protiv virusa, poput herpesa i gripe. Također pomaže u borbi protiv gljivičnih bolesti, regulira kolesterol u krvi i pomaže u regulaciji tjelesne masti i težine. Sadrži zdrave masti, koje naše tijelo ne skladišti u obliku masti nego je učinkovito pretvara u energiju.

Čak i kada se zagrijava, ulje ne gubi svoja korisna svojstva, pa se može koristiti i za prženje. Kokosovo ulje ekstra djevičanskog je prilagođeno za kuhanje, pečenje i prženje. Može se koristiti i kao samostalno jelo ili namaz. Slatko je i ima vrlo blag i svjež miris kokosa.

Bez obzira o kojem se kokosovom ulju radi, možete ga koristiti za pripremu svih vrsta jela (pečena jaja, palačinke, prženo povrće, pečeni krumpir, juha, majoneza...), jer nema poseban okus. Dokazano je da bitno doprinosi gubljenju suvišnih kilograma.

Ovo je jedan od najbogatijih izvora masnih kiselina srednjeg lanca –​ triglicerida koji oživljavaju lijeni metabolizam. Znanstvena istraživanja potvrdila su da trigliceridi ubrzavaju metabolizam za gotovo 50 posto, a njihov učinak traje tijekom cijelog dana.

Dakle, ako vaš metabolizam ne funkcionira kako bi trebao zbog svih dijeta koje ste već isprobali i svakodnevnog stresa, stručnjaci savjetuju da svakodnevno konzumirate kokosovo ulje i pripremite se za radikalne promjene u metabolizmu.

Kokosovo ulje daje organizmu energiju sličnu onoj koja se dobiva iz glukoze i nema negativan utjecaj na inzulin i šećer u krvi. Redovita konzumacija kokosova ulja također smanjuje glikemijski indeks konzumirane hrane i posljedično sprječava oscilacije šećera u krvi.

Laurinska i kaprilna kiselina koje se također nalaze u ovom ulju štite naše tijelo od kandide i gljivičnih bolesti. Kandida je često i skriveni krivac za pretilost. Ako se ove gljivice umnože u našem tijelu, postoji minimalna šansa da izgubimo kilograme.

Kao rezultat toga, Candida sa sobom donosi i druge probleme, poput umora, poteškoća u koncentriranju, sinusitisa, redovitih ponavljajućih gljivičnih infekcija... Spomenuti skriveni krivac koji sprječava gubitak kilograma je nezaustavljiva želja za ugljikohidratima i slatkišima.

Zašto se to događa? Gljivice se hrane šećerom u tijelu i zato potiču našu želju za hranom. Stoga se preporučuje uporaba kokosova ulja jer odlično djeluje u borbi protiv tih problema.

Ponekad je njegovo djelovanje toliko uspješno i snažno da se očituje u prolaznoj glavobolji i zimici... ali svi ovi simptomi ukazuju na to da gljivice umiru u tijelu. Zato započnite što prije uživati ​​u ovom organskom čudu prirode!

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

16. siječanj 2021 17:23