StoryEditor
Putovanjaadrian

O njemu sanjaju i u Skandinaviji: boutique hotel ‘Marco Polo‘ u Gradcu pobjeđuje i koronu

10. kolovoza 2020. - 11:43
Stipe MilišićIvo Ravlić/HANZA MEDIA

Boutique hotel "Marco Polo" u Gradcu više se puta našao među deset najboljih obiteljskih hotela za skandinavsko tržište, i to u izboru na kojem je sudjelovalo 800 hotela, a dobitnik su i nagrade Adrian koju dodjeljuje Slobodna Dalmacija u suradnji s Nacionalnom udrugom malih i obiteljskih hotela. Samo godinu prije toga su dobili nagradu za Boutique hotel godine na Danima turizma.

Ove godine izbor i dodjela nagrada se nisu održali, međutim, to ne znači da prvi čovjek malog obiteljskog hotela na najjužnijem polu Makarske rivijere, otvorenom nedugo nakon rata, nije pravi sugovornik za temu o turizmu u ovoj atipičnoj godini koju će svijet, a napose dionici krhke turističke grane, po svoj prilici čim prije željeti zaboraviti.

Naš je sugovornik Stipe Milišić, vlasnik hotela u Gradcu, koji je 1997.godine otvorio njegov otac Nikola, povratnik iz Švedske, a 40-godišnji Milišić, koji je završio hotelski menadžment u Dubrovniku, vodi ga sa svojom ženom uspješno sve ove godine.

- Tekuća godina bila je nepredvidiva, zahtjevna i puna lekcija - kazat će Milišić.

Jedna od osnovnih lekcija koje su turistički djelatnici imali naučiti ove sezone jest da je izuzetno važno brzo se i vješto prilagoditi.

- Iako se naš tim svake godine uvijek na vrijeme priprema te se intervjui s novim radnicima obave već na zimu, ove smo godine vidjeli koliko je važno biti u stanju brzo se prilagoditi i reagirati. Imamo dobar tim u kojemu više od 50 posto čine radnici koji su ovdje više od deset godina, zajedno donosimo odluke i potičemo brainstorming, a sad se posebno pokazalo koliko je uigran tim bitan - veli nam i dodaje:

- No, jasno je postalo da koliko god se na vrijeme organizirali, na neke se stvari ne možemo pripremiti i zato nije loše izvući lekciju da se i ne treba previše unaprijed pripremati, što je zapravo u suprotnosti s mojim načelima. I drugi zaključak koji mi se iz ove godine epidemije nameće jest: otvarati se čim više drugim branšama. Godinama prije sam možda zvučao kao nekakav zloguki prorok, tvrdeći kako ne mogu sve sezone biti jednako uspješne, misleći da nam se možda može dogoditi nekakav rat u okruženju ili terorizam, no da će ovako nešto zahvatiti cijeli svijet i postati globalni problem, nisam mogao zamisliti. Moja djeca su treća generacija koja su u turizmu, sve je počelo s mojim ocem Nikolom još 60-ih godina u Švedskoj, no mislim da bi bilo pametno ne oslanjati se isključivo na turizam. Važno je disperzirano ulagati jer nije dobra stvar da se sve investicije usmjeravaju na jednu tako ranjivu gospodarsku granu - kazuje Milišić koji konte u 2020. godini još uvijek ne može zbrajati, no pretpostavka je da će ostvareni promet biti od 40 do 50 posto ranijih godina, u razini Makarske rivijere.

Realno, ne pesimistično

Kompletno su izgubljeni travanj, svibanj, a i lipanj, cijene su snižene oko 20 do 40 posto, a prevelike nade vlasnik "Marca Pola" ne polaže u listopad koji će ovisiti o dvije stvari, vremenu i epidemiološkoj situaciji, što ne znači da je pesimističan nego jednostavno realan.

Početkom kolovoza mogu biti zadovoljni popunjenošću, no za dobru popunjenost trebalo je – kako smo to naveli u početku – brzo i ispravno reagirati, zato je zaslužna naša prodaja; supruga Tina i dugogodisnja šefica recepcije Snježana, koje su ove godine na upite odgovarale u kasnim noćnim satima kako se prilike ne bi propustile.

- Kada smo vidjeli da ostajemo bez skandinavskih gostiju, koji nam inače čine najmanje 85 posto klijenata, i koji su avionski gosti, brzo smo se usmjerili na autogoste te njemačko, austrijsko, slovensko i dakako domaće tržište. Bio je to na neki način početak od nule budući da inače nemamo individualnih gostiju, no uspjeli smo. Profil gostiju u mnogočemu je drugačiji od standardnog. Inače su naši gosti mahom parovi stariji od 50, 60 pa i 70 godina, a sad imamo goste u širokom rasponu od 25 do 50 godina, te ima i djece – objašnjava Milišić napominjući kako njeguju imidž "adult only" hotela, pa su i na tom polju morali "zažmiriti".

Ove godine su se svi morali prilagoditi; ne samo osoblje hotela nego i gosti koji se, međutim, u hotelu mogu osjećati posve sigurno što se tiče brige zbog korone. Zaštitne maske su za osoblje obavezne. Napravili su reorganizaciju u ugostiteljskom segmentu te je ukinut standardni švedski stol i uveden nekakav hibrid švedskog stola i koncepta a la carte, a ponešto je promijenjen i sam jelovnik.

Zatvoreni su jacuzzi, sauna i teretana kako bi se smanjio rizik zaraze, a posebno su ponosni na kaskadne terase na kojima su omogućili dovoljan razmak između ležaljki te se gosti mogu osjećati posve sigurno, budući da nema zadiranja u intimni prostor.

Ukupno je raspoređeno oko 50 ležaljki, a gosti su, kaže nam Milišić, vrlo zadovoljni. Naravno, oko toga ima puno više trčanja i posla kako se u restoranu i na terasama dvaput dnevno mijenja raspored, no pod budnim okom restoranskog menadžera Nenada Prpića, inače dugogodišnje Milišićeve desne ruke, ni to nije problem - kaže vlasnik hotela.

Koliko je bitna prilagodba, ali i koliko je turizam krhka grana, ova je godina najbolje razotkrila. Do sada smo to, kaže naš sugovornik, teoretski znali, a sada smo ti i osjetili na svojoj koži.

– Slutio sam da se mora ponekad dogoditi i neka lošija godina, no nisam mislio da će pogoditi cijeli svijet i da će se odraziti globalno. No korona nas je natjerala da idemo dan za danom, tjedan za tjednom i da sve gledamo kroz jednu prizmu realnog vremena u kojem živimo. Iako je na početku bilo puno nepoznanica, na koncu se pokazalo da turizam u vrijeme koronavirusa i nije nešto tako strašno – kaže Milišić koji se ne zanosi najavama dobrog bookinga za iduću godinu. Sve je to, kaže, neizvjesno.

Ova nas je godina prodrmala u još jednom dijelu.

Cjelogodišnji rad

- Obično imamo nekakav softopening kroz travanj, radeći smanjenim kapacitetom, zahvaljujući čemu imamo priliku uhodavati se. Ove godine toga nije bilo; bilo je sjedni u sjedalo, veži se i pokreni na najjače. Sezona je startala odmah, a to nosi određeni stres – kaže Milišić dodajući kako u boljim sezonama raspolažu i s oko 25 radnika. Ove ih je godine 16, i priznat će kako je ovog ljeta malo više posla i "trčanja".

Do prije nekoliko godina radili su cijele godine, posljednjih ljeta hotel je otvoren šest do sedam mjeseci. Zbog cjelogodišnjeg rada stekli su dosta vjernih gostiju-povratnika, iako je ove godine malo njih odlučilo doći opet, jednostavno zato što glavninu tržišta čini skandinavsko. A čarterske linije otvorene su tek 15. srpnja za Švedsku, odnosno 1. kolovoza za Norvešku.

- Ti gosti često puta budu u uvjerenju kako smo mi svi jedna velika obitelj u hotelu, jer vlada takva atmosfera i ja se sam nerijetko pozdravljam i grlim s gostima na odlasku. Poznajem to tržište, rođen sam u Švedskoj i taj je ljudski moment jako bitan uza sve drugo u hotelu – kaže vlasnik gračkog hotela koji je ove godine morao najveći naglasak staviti na velike platforme poput Booking.coma, regionalne agencije no i stranice poput Megabona koje nude popuste.

Drugačija struktura gostiju u hotelu izbacila ih je iz jednog uhodanog traka, no oni su se u tome dobro snašli.

– Svi moramo biti solidarniji ove godine i svi moramo ponijeti dio bremena, jednostavno zato što nemamo izbora i što nitko ne zna koliko će ovo trajati – poručuje Milišić koji se ipak nada da će ova priča s podužom listom lekcija kako u poslovnom, tako i osobnom pogledu, čim prije završiti.

Od ribarenja do gastronomskih i vinskih tura


Hotel "Marco Polo" poseban je po specijaliziranim izletima koje nudi zahtjevnijim gostima naklonjenim turizmu doživljaja. A ekipa Stipe Milišića to im nudi u vidu izleta na obližnje plaže vlastitim izletničkim brodom, organizacije gastronomskih i vinskih tura, te autentičnog iskustva – ribarenja s iskusnim ribarom i kasnije objedovanja ulovljene ribe! Izletnički brodovi ove godine voze u smanjenom kapacitetu kako bi se smanjio i rizik, a zbog koronavirusa ukinuli su posjete konobama u sklopu vinskih tura po Pelješcu te gastronomskih tura po Hvaru.

Umjesto da se delicije i vina kušaju u inače dopadljivim skučenim konobama, to je iskustvo ostavljeno za neka druga vremena te se "wine tasting" organizira u samom hotelu. Stipe Milišić kao biciklist rekreativac posvetio se i biciklizmu kao jednom selektivnom obliku turizma te se gostima u sklopu pojedinih paketa nudi besplatno korištenje bicikla odnosno vođenje. U listopadu očekuju jednu biciklističku turu iz Danske, a obično goste iz ove turističke niše očekuju u travnju i listopadu.

– Makarska rivijera je izuzetno dobro povezana biciklističkim stazama i imamo sjajne uvjete za razvoj biciklizma – kaže Milišić.

"Marco Polo" u slovima i brojkama


Hotel s 4 zvjezdice
Otvoren 1997. godine
Raspolaže s 25 soba
Dobitnik nagrada "Thomas Cook" u kategoriji jednog od 10 najboljih obiteljskih hotela i "Adrian" u kategoriji najboljeg malog obiteljskog hotela u Hrvatskoj te najboljeg boutique hotela u organizacij HTZ-a

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

14. siječanj 2021 21:29