StoryEditorOCM

spremini za vrh svjetaDalmacija zna sa svojim maslinovim uljima

Piše Ivana Kapetanović
29. ožujka 2023. - 12:00

Slobodna Dalmacija i specijalizirani magazin Maslina u splitskom hotelu Park danas su održali manifestaciju “Maslinova ulja kao turistički brand – izložba i radionica ‘Sljubljivanje maslinova ulja s hranom sirom, pršutom i čokoladom‘. Voditeljica stručne radionice bila je doc. dr. sc. Mirella Žanetić s Instituta za jadranske kulture i melioraciju krša.

Glavna urednica magazina Maslina Meri Šilović uvodno je pozdravila maslinare vrhunskih maslinovih ulja i naglasila potrebu jačeg naglaska na marketing  maslinova ulja.

Sponzori manifestacije “Orgula”, “Ribola”, “Nadalina” te Kuća sira i pršuta “Perajica” su se pobrinuli za vrhunske delicije s kojima su se sljubljivala vrhunska maslinova ulja. Bilo je govora uz što najbolje ide oblica, a uz što levantinka, te s čime se najbolje ljube lastovka, drobnica, krvavica i još puno toga.

Dalmatinski maslinari su se prvi put snažno okupili prije dvije godine, potaknuti energijom mladog uljara i maslinara iz Vodica, Tomislava Duvnjaka, te krenuli u “osvajanje” svijeta. U tome su i uspjeli. Nakon Istre, koja svoj maslinarski marketing združena oko jednog zajedničkog “štapa” odlično radi, i Dalmacija je krenula odlučno, po osvojenim medaljama na svjetskom šampionatu maslinovih ulja u New Yorku u posljednje dvije godine i pretekla Istrane, a zajedno s njima pozicionirala Hrvatsku kao svjetsku maslinarsku velesilu, treću na svijetu po osvojenim medaljama za maslinova ulja.

image
Duje Klarić/Cropix
image
Duje Klarić/Cropix

Izložena su bila razna ulja nagrađivana na svjetskim natjecanjima: ulje uljare Bilaja  iz Marine, značajne uljarske tvrtke „Orgula“, ulje udruge maslinara “Zlatna Šoltanka”, ulje “Laurenta” maslinara Domagoja Živkovića iz Rogoznice, ulje OPG-a Buntić, ulje Centra maslinova ulja “Sveti Ivan” obitelji Duvnjak iz Vodica, ulje OPG-a Uroda iz Pirovca, ulje OPG-a Joško Veža iz Brista, ulje "KrisTina" OPG Josip Alač iz Drvenika, ulje PZ “Masline i vino” iz Polače u Ravnim kotarima, ulje OPG-a Ivo Radojković s otoka Hvara, kao i maslinovo ulje "Atena" OPG -a Plenković iz maslinika koji se nalaze u starogradskom polju pod zaštitom UNESCO-a, s Hvara još i ulje OPG-a „Eva Marija Čurin“, iz zaleđa Pirovca, “Ulje dida mog” obitelji Ivić iz maslinika u Nacionalnom parku Krka te ulje iz Uljare Laća “Premium” Drage Laća iz Skradina.

image
Duje Klarić/Cropix
image
Duje Klarić/Cropix

Dalmatinsko maslinarstvo naši su maslinari digli na vrh svjeta i napravili čudo. Lani su bili po nagradama treći na svijetu, a ove se godine nadaju drugome mjestu.

Intenzivnija ulja za zimu, blaža ulja za ljeto

„Veliki broj nagrađivanih svjetskih ulja prošli su kroz moje ruke i ponosna sam što mogu reći da imamo zaista fenomenalna ekstra djevičanska maslinova ulja koja se mogu ravnopravno mjeriti s maslinovim uljima u svjetskom vrhu.“ rekla je doc. dr.sc. Mirella Žanetić koja je pričala o našim uljima i kakva bi trebala biti.

Naglasila je da nije svejedno koje ulje ide uz koju hranu. Blaga ulja, rekla je, idu s blažom hranom. Intenzivnija ulja idu pak s intenzivnijom hranom. Savjetovala je da se uvijek koristi ekstra djevičansko maslinovo ulje, ako ne, barem djevičansko.

image

Dalmatinski pršut i sir Kuće sira i pršuta Perajica delicija je koja se izvrsno sljubljuje s intenzivnim maslinovim uljima

„Maslinovo ulje se može koristiti i za kuhanje i prženje, ali ne smije se dozvoliti da se ulje krene dimiti u posudi jer u trenutku dimljenja nastaju kancerogeni spojevi. Krene li ulje dimiti, zamijenite ga sa svježim uljem.“ rekla je Žanetić. Jaka ulja, kaže, idu odlično sa ‘zimskom spizom‘, a slabija s ‘nježnijom spizom‘.

Maslinari i gosti kušali su izložena ulja s namirnicama i s oduševljenjem razmjenjivali iskustva, a bili su i prezadovoljni predavanjem doc. dr. sc. Žanetić koja je prisutne educirala o uljima.

image
Duje Klaric/Cropix
image
Duje Klarić/Cropix
image
Duje Klarić/Cropix

Tomislav Duvnjak koji je pokrenuo okupljanje dalmatinskih maslinara na ‘osvajanje svijeta i medalja u New Yorku‘ komentirao nam je radionicu i kako je došlo do toga da naši maslinari odu u New York: „Čudo je kako je ova radionica dobra. Nađu se maslinari, gosti, mediji, popričaju, svi mogu reći nešto pametno i naučiti nešto. Noćnjak je meni najbolja manifestacija, ali uvijek mi je bila želja ići i negdje van Hrvatske i vidjeti kako vani to izgleda.

image

Tomislav Duvnjak i Joško Veža

Duje Klarić/Cropix

Kada je došla korona supruga Helena i ja smo izašli s uljima i u New York, Berlin, London, Tokio, Dubai... U Londonu smo osvojili platinu jer smo imali moćno ulje. Kad smo došli u New York vidjeli smo da je jako malo ljudi iz Dalmacije tamo, možda pet – šest, a samo ja sam ih znao 15-ak u tom trenutku koji imaju super ulja.

Rekli smo da ćemo se organizirati da skupimo te ljude i ako treba da ću ići od kuće do kuće. Bilo mi je žao da bude 60 ulja u New Yorku iz Istre, a iz Dalmacije ni deset, kad znam da ih ima. Ideja je bila moja, ali smo to pokrenuli s Hrvatskom gospodarskom komorom Šibensko-kninske županije na čelu s Davorom Anticom i županija se uključila i podržala nas.

Dalmatinci u New Yorku

Kroz manifestaciju ‘Mlado maslinovo ulje‘ što organizira Olea Šibenik u Vodicama smo profiltrirali i ubacili smo ocjenjivanje ulja s etiketom, jer u New York ni ne možete ići ako nemate etiketu, OPG i prodaju. Tako smo neke ljude isfiltrirali i zvali ih da im kažemo da im je ulje super i da bismo mi da oni idu s njim u New York. Zapravo smo recimo iz dišpeta krenuli to raditi jer je bila samo Istra u New Yorku. Istrani znaju kako se radi, nigdje drugdje ne trebaš ići vidjeti kako se radi nego u Istru, njih obožavam, cijenim i poštujem, ali smo htjeli da i Dalmatinci budu tamo.

image

Domagoj Živković, Krešimir Uroda, Tomislav Duvnjak, Drago Laća, Ankica i Zlatko Burić, Josip Alač, Joško Veža i Damir Buntić

Duje Klarić/Cropix

To je u nama pobudilo dišpet i dosta tog smo uspjeli. Htjeli smo da i drugi maslinari vide i kažu da žele u New York i da žele i oni napraviti etiketu. Nije bitno imate li sto litara ulja ili sto tisuća litara ulja. Ako imate svoj OPG i sto litara vrhunskoga ulja, to je odlično, vrhunsko pravo ulje treba imati pravu cijenu, no ipak, trebamo ljudima i koji nemaju tu moć priuštiti da kupe takvo ulje. Poslali smo ove godine 61 uzorak iz Dalmacije u New York, Šolta je sama poslala i još neki su poslali sami, tako da ćemo imati bar 65 ulja tamo. Žao mi je što ih nismo poslali više. Mogli smo možda biti prvi u svijetu.

Onda to odzvanja i to svi čuju. Ove godine bismo mogli uhvatiti drugo mjesto. Bili smo četvrti pa treći, a ove bi godine mogli biti drugi, zato što je Španjolska poslala 7-8 uzoraka više nego mi, a lani su poslali sto uzoraka više, a mi smo bili treći, tj. jako blizu smo im bili. Kada osvojimo prvo mjesto u svijetu to će se čuti i znati. Konačni cilj mi je da svaki čovjek koji dođe u Hrvatsku zna da je došao u zemlju iz koje su došla najbolja ulja na svijetu i da ne ode iz te zemlje prije nego kupi to ulje!“

image

Ljupče Plenković, Mirella Žanetć, Ivo Radojković, Zlatko i Ankica Burić

Duje Klarić/Cropix

Ivo Radojković s otoka Hvara koji također osvaja medalje za svoja ulja rekao nam je svoju priču: „Već tri godine u New Yorku osvajamo zlato, a imamo zlato i iz Japana. Otvorili smo uljaru i shvatili da moramo ići na internacionalna natjecanja da postanemo prepoznatiljivi i vani, i da nas prepoznaju turisti koji dođu kod nas.

Naš je cilj bio da nas prepoznaju, dođu u našu kušaonu i da ne distribuiramo ulje nikom nego da ga sami prodamo na kućnom pragu. Rajski vrt ime je našeg brenda, a ime je došlo po prezimenu Radojković. Naše prezime potiče iz Perzije i znači rajski vrt, iako nam i vrt izgleda slično. To što smo dobili nagrade u New Yorku i Tokiu pomoglo nam je u turizmu, ljudi su to prepoznali i smatraju da iza toga stoji kvaliteta i imaju povjerenje.

Tako i puno veću cijenu postižeš. Ljudi radi tih natjecanja vjeruju u naše proizvode i to nam je bitno. Uljara i kušaona su nam u Bogomolju na Hvaru, ljudi nam dolaze jako puno, svo naše ulje prodamo još prije početka nove sezone, iako nismo u centru Hvara. Nama je problem što je naših 450 maslina na 47 lokacija.

Prioritet kvaliteta, ne kvantiteta

Za obići sve te lokacije moramo proći 23 kilometra. Nemamo pitke vode, vatrogasci nam je dovode, nema mogućnosti navodnjavanja... Puno se truda i rada mora uložiti da dobijemo vrhunski proizvod. Nemamo tendenciju širenja i rasta, od ovog možemo živjeti pristojno i jedino na ovaj način možemo zadržati kvalitetu koju imamo. Nama je prioritet kvaliteta, a ne kvantiteta. Imamo i dućan u gradu Hvaru, uljaru i kušaonu u Bogomolju i to nam je sasvim dovoljno.“

Zlatko Burić iz Udruge ‘Zlatna Šoltanka‘ organizirao je sve Šoltane da naprave što bolje ulje i u toj udruzi sve je ekološka proizvodnja. Dobili su nagrade i u New Yorku i Tokiju, i oznaku izvornosti.

image

Ankica i Zlatko Burić

Duje Klarić/Cropix

Burić je s nama podijelio kako je došlo do toga: „Zlatna Šoltanka stara je 12 godina. Tada smo nas nekoliko maslinara sa Šolte shvatili da smo premali i neprepoznatljivi, a da ne bi smjeli biti neprepoznatljivi s obzirom na produkt koji proizvodimo. Odlučili smo osnovati udrugu, bio sam 12 godina predsjednik.

image
Duje Klarić/Cropix

Supruga i ja smo uložili krcato truda, volje, znanja koje nismo imali pa smo s vremenom stekli i napravili smo stvarno značajnu stvar za otok Šoltu. Šoltansko maslinovo ulje danas je prepoznatljivo u svijetu. Dolaze mnogi ljudi i gosti na Šoltu radi našeg ulja, a narudžbe primamo iz cijelog svijeta. Mi već šestu godinu sudjelujemo u New Yorku, svake godine dobivamo zlatnu medalju, 2019. smo dobili ‘best in class‘, ulje od naše sorte šoltanke je proglašeno jednim od najboljih ulja na svijetu.

Dobili smo i zaštitu izvornosti na razini Europske unije, to je jedna od kategorija od kojih EU svrstava proizvode diljem Europe. Napravili smo specifikaciju po čemu je šoltansko ulje prepoznatljivo. Definirali smo da mora imati minimalno 50 posto naše izvorne sorte šoltanke, a 50 posto oblice - to je naša najraširenija sorta. Postavili smo kriterije – ekstra djevičansko sa strožim kemijskim vrijednostima nego što to Europska unija traži i obavezali smo se da ćemo takvu kvalitetu proizvoditi.

To je za potrošače jako značajna stvar, da znaju kada kupe naše ulje da imaju približno istu kvalitetu svake godine. To nam je jako pomoglo da naše ulje bude prepoznatljivo i da ga kupci mogu uvijek dobiti. Danas nas je 18 ekoloških proizvođača na Šolti. Šolta je po broju obiteljskih gospodarstava jača od Istre, Dalmacije ukupno i Hrvatske ukupno po broju ekoloških proizvođača. Jako nam je bitno to i da otok ostane netaknut, očuvan i da se ne uništava.“

image

Maslinovo ulje "Atena" OPG-a Plenković obogaćeno morskim planktonima.

Duje Klarić/Cropix
image

Ljupče Plenković sa svojim uljem obogacenim morskim planktonima.

Duje Klarić/Cropix
image
Duje Klarić/Cropix

NAŠA, A SVJETSKA

Ulje "Bilaja" iz Marine,  „Orgula“ iz Splita, “Zlatna Šoltanka” sa Šolte,  ulje “Laurenta” maslinara Domagoja Živkovića iz Rogoznice,  OPG-a Buntić iz Vodica, ulje  “Sveti Ivan” obitelji Duvnjak iz Vodica, ulje OPG-a Uroda iz Pirovca, ulje Franka OPG-a Joško Veža iz Brista, ulje "KrisTina" OPG Josip Alač iz Drvenika, ulje PZ “Masline i vino” iz Polače u Ravnim kotarima, ulje OPG-a Ivo Radojković s otoka Hvara, kao i  "Atena" OPG -a Plenković iz maslinika koji se nalaze u starogradskom polju pod zaštitom UNESCO-a, s Hvara još i ulje OPG-a „Eva Marija Čurin“, “Ulje dida mog” obitelji Ivić iz maslinika u Nacionalnom parku Krka te ulje iz Uljare Laća “Premium” Drage Laća iz Skradina.

04. travanj 2024 23:05