
Splitski umjetnik Ante Kuštre u Pragu je u galeriji “Lastavica” otvorio svoju samostalnu izložbu fotografija pod naslovom “Južne tišine”, koja u prijestolnici Češke ostaje otvorena do 7. veljače.
Izložbu mu je otvorio Lordan Zafranović, koji u Pragu ima retrospektivu svojih filmova, povodom 60-godišnjice filmskog stvaralaštva toga velikana filmske umjetnosti. Kuštre u “Lastavici” izlaže 30-ak fotografija, formata 30x40 centimetara, nastalih posljednjih nekoliko godina, a na kojima prikazuje uglavnom meditativne motive uz more, lišene naracije i svedeno, kako sam autor kaže, “na ono bitno, odnosno unutarnje”.
- Slike s Juga su posebno dobrodošle na Sjeveru, to je prirodno, pa su tako i moje fotografije iz Splita dočekane s toplom dobrodošlicom u Pragu, u klubu-galeriji “Lastavica”, kao i ja, njihov autor - kazao nam je Ante Kuštre.
- A kada se dvije topline susretnu, onda se događa širenje dobrih vibracija, događa se komunikacija i razmjena koja obogaćuje sve sudionike. Tako je bilo i na večeri otvaranja, i zato sam sretan. Nakon što je Nenad Bojić, u ime organizatora, predstavio mene i moj dosadašnji umjetnički rad, Lordan Zafranović je moderirao razgovor koji je uslijedio s publikom, i to je potrajalo kao cjelovečernji film, punu uru i pol. Ukratko, dogodila se prava stvar na pravom mjestu u pravo vrijeme - dodaje Kuštre.
Kustosica Kuštrine izložbe i autorica popratnog teksta iz kataloga koji prati “Južne tišine” je povjesničarka umjetnosti Megi Kliškić iz Splita, koja kaže da se izloženi radovi mogu tumačiti kao svojevrsna vođena meditacija te da se izložba neupitno fokusira na autorovu potrebu za udaljavanjem od preglasne gužve svijeta i kakofonijskog žamora mase, kao i za nadilaženjem vlastite mentalne buke.
- Riječ je o fotografijama koje ni na koji način ne uzburkavaju emocije niti pokreću pažnju vanjskom akcijom, kaže Megi Kliškić. - Svaka je od njih prožeta potrebom za mirom, a lišena vizualne buke ga istodobno i nudi. Zajednički im se predznaci očituju u vidu osjećaja blagosti i primirenosti, koje gotovo refleksno evociraju u promatraču. Ovi jednostavni i tihi, introvertni pejzaži u kontrast dovode tišinu toplog i hladnog, statičnog i dinamičnog, živog i neživog. U estetskoj podudarnosti horizontale mora, tla i nebeskog svoda očituje se spokoj, dok vertikalni elementi nose pritajenu snagu koja mu komplimentira. Dočaranim se atmosferama dosljedno provlače različiti motivi kao fokalne točke, odnosno punktovi. U ulozi su alarma koji zove na meditaciju - gotovo lišeni podteksta. Naime, kako sloboda praznog, simboličkog prostora nudi promatraču bezbroj mogućnosti, Kuštre je svaki upečatljiviji motiv, koji je naoko nositelj alegorije, uokvirio prostornim plavetnilom prirode. Punina biti i vrijednosti fotografija samim time ovisi o promatračevom duhovnom kretanju - dodaje Kliškić.