StoryEditor
KazališteKOMORNA ATMOSFERA

U splitskom kazalištu na premijeri ‘Povratka‘ ukupno 30 ljudi. Glumci u čudu: Nije normalno, a ni svakidašnje

Piše Jasenka Leskur
2. prosinca 2020. - 18:29
Tom Dubravec/Cropix

Što se splitskog HNK tiče, bit će ovo prosinac ni po čemu sličan lanjskome – otkazan je balet "Orašar" koji je značio duge redove pred blagajnom i puno gledalište, koliko god da su izvedbi stavili na repertoar.

Što će biti s božićnim i novogodišnjim koncertom koji su također rado posjećeni u adventsko vrijeme, ne zna se.

Ovaj mjesec, naime, kazališna uprava uopće nije tiskala uobičajeni mjesečni program za publiku, jer se tijekom vremena ispostavilo da je planiranje čak i na tjednoj razini postalo nemoguće. Znači, sve je u rukama epidemiologa, ali i broja zaposlenih u tetaru koji su zdravi i na poslu.

Publika bi se također trebala lišiti bilo kakvog očekivanja i planiranja – takvo je vrijeme – pa je velika nepoznanica koliko je velik broj ljudi koji u ovom trenutku epidemije uopće želi ići u kazalište?

image
Glumci su zaslužili dvostruki pljesak
 
Tom Dubravec/Cropix

A u dobre vijesti spada da se, sa svim zaraženim i izoliranim, na pozornici uspijeva ponešto i odigrati: u utorak i srijedu se davala drama "Povratak" s malim brojem glumaca, na malom dijelu pozornice i s još manjim brojem ljudi u gledalištu, koji su također bili smješteni na pozornici. Dramu britanskog dramatičara Harolda Pintera pratilo je dvadeset ljudi, s maskama na licu, s velikim razmakom između stolica.

U toj komornoj atmosferi, bez glasa i geste ispod maske, bez spontane reakcije, kazališna igra dovedena je do faze koja je jednako neobična i glumcu i gledatelju.

- Čudan je osjećaj. Nije normalno, ni svakidašnje. Svi su s maskama na licu, udaljeni, a gdje god da ti pogled padne vidiš samo jednog čovjeka – opisao je svoj doživljaj glumac Mijo Jurišić koji u drami igra Teddyja, sina koji se vraća iz Amerike u obiteljski dom. - No, prilagođavamo se. Raditi moramo, moramo opravdati svoje postojanje i koliko je moguće u ovim vremenima održati kulturu, zbog nas i zbog publike – veli.

image
Intendant Srećko Šestan uoči premijere zahvalio je publici
Tom Dubravec/Cropix

Publika željna teatra

Intendant Srećko Šestan uoči početka premijere u utorak navečer obratio se grupi od ukupno tridesetak ljudi koji su bili dio ovog kulturnog događaja:

- Zahvalio sam publici koja je došla, djelatnicima, tehnici, autorskom timu i glumcima koji su, unatoč svim nedaćama, uspjeli pripremiti ovu premijeru jer ovo je bio podvig par excellence. Jako sam ponosan što smo došli do premijere – kaže intendant za predstavu koja se od proljetos tri puta prekidala i ponovno započinjala pripremati. U situaciji kada se ne može planirati koncert sa simfonijskim orkestrom i velikim zborom i do proljeća računati na izvođenje nekog opernog naslova i mjuzikla na pozornici, a balerine i baletani su se nakon preboljene korone tek vratili na posao, za mjesec pred nama najavljuje:

- Nadam se da ćemo 11. prosinca imati premijeru drame "Usidreni" Elvisa Bošnjaka i da ćemo 17. i 18. davati balet "Correr o Fado". A ako 21. prosinca Nacionalni stožer malo popusti mjere, mi smo u mogućnosti izvesti božićni i novogodišnji koncert. Čak ukoliko sve ostane isto, imat ćemo koncerte s manjim sastavima, a razmišljamo i o koncertu ispred naše zgrade 1. siječnja u podne, ako bude lijepo vrijeme – kaže Šestan.

Što se publike tiče, intendant splitskog HNK ne sumnja da je zainteresirana za dolazak na predstave i da rastući broj zaraženih, kao i strah koji se širi u društvu zbog nepoznanica oko novog virusa, neće ljude odbiti od kazališnih događaja.

image
Parola na ulazu u HNK Split - Grgur i Marul nose maske
 
JASENKA LESKUR

- Uvjeren sam da bi bilo puno gledalište da smo igrali u normalnim uvjetima te da bi sada dramu "Povratak" prodali tri-četiri predstave zaredom u "COVID-gledalištu", na 120-130 sjedalica – kaže. - Deset mjeseci živimo u okružju korone, a kad smo 18. svibnja prvi u Hrvatskoj otvorili vrata kazališta s predstavom "Laponija", red za blagajnu protegao se do "Jelaskine kuće". Toliko su se ljudi bili zaželjeli! A tad nismo ni znali postoji li opasnost od zaraze u gledalištu, kako se ponašati.

U listopadu smo sezonu najavili parolom "Pusti koronu, imamo sezonu" i imat ćemo je, kakvu-takvu. Na našim plakatima piše "Ponašajmo se odgovorno", a ne "Ostani kod kuće", umjetnici su željni posla, a publika predstava. Uopće ne sumnjam da će se vraćati u kazalište kako se budu mijenjale okolnosti – predviđa Šestan.

Ipak, ne mogu se zaobići ni brojevi u cijeloj ovoj priči, kao ni to da će račun za sve ipak biti na kraju ispostavljen. Dakle, prošle godine u prosincu se ukupno zaradilo gotovo milijun kuna, točnije 957 tisuća, a ove godine se očekuje od deset do petnaest tisuća kuna! U posljednjoj kompletnoj kazališnoj sezoni, onoj 2108./2019. godine, od pretplata se slijevalo u kasu 647.450 kuna, a ove sezone od pretplata se moralo odustati. Znači – nula zarade.

- Od početka sezone naš vlastiti prihod se mjeri u promilima. Do 11. ožujka, do lockdowna, imali smo rekordan prihod od oko milijun i 200 tisuća kuna na ulaznicama. A sada, zajedno s Marulićevim danima i Splitskim ljetom imamo ogroman minus, više od osam milijuna kuna – zbraja Šestan.

Ulaznice ćemo dati besplatno

Na naše pitanje koliko puta bi predstava "Povratak" trebala igrati s 20 ljudi u gledalištu da bi se isplatila, intendant odgovara:

- S obzirom na cijenu ulaznice od 50-60 kuna, a imamo i neke popuste, trebala bi igrati najmanje pedeset puta (!?). A "Laponiju" smo isplatili samo ciklusom za pretplatnike, "Lepuricu" isto tako, "Bambinu" da ne spominjem – veli intendant, koji nikako ne misli da bi se cijena ulaznice trebala povisiti, ako je već na neki način i ekskluziva biti u publici od samo dvadeset stolica.

- Što se mene tiče, skloniji sam ulaznice dati besplatno. Ovaj narod i građani Splita zaslužili su imati prostor gdje mogu olakšati svoju dušu. Mi smo javno kazalište! Jako nam je teško, ali samostalni umjetnici su u još težem položaju, oni žive isključivo od prodaje ulaznica. Mi ipak imamo sufinancirani iznos iz proračuna. Nacionalno kazalište ima stotinu honoraraca u orkestru, zboru i baletu, i to im je jedini izvor prihoda.

Do sada smo se pokrivali vlastitim prihodima, sad ih nema, sad smo na istoj zdjeli. Moramo racionalno raditi da kazalište ne dovedemo u dubiozu, a da ima za sve. Prije se pazila svaka kuna, a sad se pazi svaka lipa - riječi su intendanta Srećka Šestana.

Jasen Boko: Kazalište je jače od katastrofa

- Stvarati kazalište i igrati predstave u uvjetima pandemije sigurno nije situacija u kojoj kazalište može dati svoj puni smisao. Jer, kazalište je ovisno o društvenoj interakciji, o odnosu gledatelja u publici i umjetnika na sceni. Njegova je svrha, iznad svega, zajedništvo umjetničkog doživljaja.
Usprkos "zabranjenome bliskom kontaktu" siguran sam da od kazališta nikako ne treba privremeno odustati kako bismo pričekali neko "normalno" vrijeme.
Jer, kazalište je umjetnost koja je kroz dva i pol tisućljeća svoje povijesti preživjela brojne ljudske katastrofe, pa i mnoge teže i smrtonosnije od virusa.
Poznati su nam brojni primjeri iz povijesti, naš Domovinski rat doveo je kazališne umjetnike na liniju fronta, London za Drugog svjetskog rata ili Sarajevo u vrijeme agresije i pod najtežim bombardiranjima, unatoč opasnosti, nisu odustali od kazališne umjetnosti. Jednostavno, bez umjetnosti, ne samo kazališne, bili bismo puno manje ono što jesmo - ljudi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

17. siječanj 2021 11:45