StoryEditor
KazališteEpidemiološke mjere

‘Povratak‘ održava probe, ali premijera u utorak svejedno je upitna

Piše Jasmina Parić
25. studenog 2020. - 16:24
Baletni spektakl Orašar Petra Iljiča Čajkovskogkoji svakog prosinca puni teatre ove će godine izostati Vojko Bašić/CROPIXVojko Basic/Cropix

U srijedu 25. studenog, u HNK Split po rasporedu se održavala proba za premijeru predstave "Povratak" Harolda Pintera u režiji Nine Mitrović.

Rad na predstavi u završnoj je fazi jer je premijera zakazana za utorak 1. prosinca, pa će u svakom slučaju biti pripremljena, a više ne treba ni posebno naglašavati kako su izmjene i odgode moguće budući da se nove epidemiološke mjere pooštravaju.

- Vrijeme je takvo da više ne planiramo iz dana u dan, nego iz sata u sat. Prije nekoliko dana imali smo Zoom konferenciju s ministricom kulture Ninom Obuljen Koržinek i nije bilo riječi o zatvaranju kazališta, ali stalno pratimo upute stožera i o njima ovise naši idući koraci; u svakom slučaju, postupat ćemo prema tim uputama kao što smo i do sada činili - kaže intendant Srećko Šestan.

Prostora i termina za probe u teatru u sigurnim uvjetima ima; "tradicionalna" gužva triju ansambala na jednoj sceni jako se prorijedila jer na programu do daljnjega nema opera i baleta.

Tako se, uz "Povratak", priprema i drama Elvisa Bošnjaka "Usidrene" u režiji Anastasije Jankovske. Premijera je planirana za 8. prosinca, ali do toga datuma može se koješta promijeniti pa su i tu moguće odgode.

Što se tiče "Povratka", ta će se predstava održavati na velikoj sceni, na kojoj će sjediti i publika. Budući da je odnedavno propisano kako na kazališnim priredbama za svakoga gledatelja treba osigurati četiri metra četvorna, jasno je da će u takvo gledalište stati jako mali broj ljudi.

"Povratak" je, najavljuju iz HNK Split, i nakon više od pedeset godina od nastanka zagonetan, duboko uznemirujući dramski tekst britanskog nobelovca Harolda Pintera, prožet nama bliskim crnim humorom.

Sve će biti drugačije

Sin intelektualac vraća se iz Amerike u roditeljski dom, gdje ga dočekuje neprijateljska atmosfera. Njegova žena Ruth postaje centar sukoba tog malog patrijarhata koji se poziva na obiteljske vrijednosti kršeći pritom sve moralne kodekse.

Surovost, nasilje i manipulacija sredstva su kojima komuniciraju Pinterovi likovi.

Dijalog je majstorski vođen, a iza svake pauze skriva se prijetnja kojom se napetost dovodi do usijanja. I kako komad odmiče kraju, tako postaje jasno da sjeverni dio Londona više nije miljama udaljen od Splita, jer izostanak morala u svakoj sredini dovodi do istih nesagledivih posljedica, a čovjeka nužno ostavlja na rubu ponora u koji se nepovratno strmoglavljuje ljudskost.

Upravo zbog tih kvaliteta HNK Split vraća se ovom Pinterovu remek-djelu, koje kao da je predvidjelo duhovno osiromašenje suvremenog društva te treći val feminizma čije će postulate ovaj komad drsko izazvati.

Pinterovo kazalište ne ugađa, već provocira, postavlja pitanja nudeći pritom mnoštvo odgovora, čija će nas brutalna istina prestraviti, a u komadu nastupaju Nikola Ivošević, Ivan Ćaćić, Nenad Srdelić, Nikša Arčanin, Mijo Jurišić i Ana Marija Veselčić.

Ovom prilikom zapitali smo intendanta Šestana i o ostalim planovima vezanim uz prosinačke izvedbe koje su uvijek obilježene blagdanskim duhom, veseljem i punim gledalištima - ove godine sve će biti drugačije.

Odustalo se od izvedbi omiljenog baleta "Orašar" jer u njemu nastupa velik broj članova baletnog ansambla, kao i djeca. Božićni i novogodišnji koncerti pripremaju se, a ako ne bi bilo moguće u zgradi, održat će se makar negdje na otvorenom, kaže Šestan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

22. siječanj 2021 23:07