Motorna pila ponovno reži. "Lice ludila se vraća", upozorava plakat novog "Teksaškog masakra motornom pilom". Kožno lice. Leatherface. U devetom filmu iz zvučne i dugovječne hororske franšize, započete davne 1974. kultnim ostvarenjem Tobea Hoopera "The Texas Chainsaw Massacre", Leatherface slijedi povratnički put konkurenta Michaela Myersa i recentnih "Noći vještica".
Znači, ovo je direktan nastavak ili "sequel" Hooperova izvornika koji ignorira preostalih sedam filmova snimljenih od 1974. do 2017., veličajući njegovo nasljeđe i ujedno obnašajući resetirajuću ("reboot") ulogu za serijal, ali ne kao puki remake. Podsjetimo se brzinski...
---
FILM: Texas Chainsaw Massacre; horor; SAD, 2022. REŽIJA: David Blue Garcia ULOGE: Elsie Fisher, Sarah Yarkin OCJENA: ** ½
---
"Teksaški masakr motornom pilom" je u osamdesetima i devedesetima dobio tri nastavka. Početkom novog milenija uslijedio je remake originalnog filma i vezani prednastavak tog remakea. U 2010-ima smo, pak, dobili direktni trodimenzionalni nastavak originala i nevezani prednastavak.
Tehnički je, dakle, "Texas Chainsaw 3D" već napravio nešto slično što sada radi "Texas Chainsaw Massacre" i bio jedan od prvih primjeraka tzv. requela nekoliko godina prije nego što će se iskovati kovanica od spoja riječi "reboot + sequel" i takvi filmovi postati trend s novim "Ratovima zvijezda", "Terminatorima", "Istjerivačima duhova" i "Matrixom", "Jurskim svijetom" itd.
Na tom trendu kapitaliziraju i horori kao što su "Halloween", "Candyman" i nedavni "Scream", raspoložen za otvorenu autoironičnu sprdnju s "requelima" – "sve se referira na staro" i "svi putovi vode k originalu" jer kad "pofali (novog) materijala", eto "povratka osnovama".
Novi "Teksaški masakr motornom pilom" u tom smislu ima krivi tajming kao "requel" strave i užasa pušten na Netflix mjesec dana nakon kinopremijere posljednjeg "Vriska" koji se, poput njegovih prethodnika, sprda i s klišejima horor žanra, najviše "slashera", kakvi Leatheraceovu "comeback" filmu nisu strani, naprotiv, ovaj vrvi od općih mjesta na momente do razine samoparodije.
Upravo je stari "Teksaški masakr motornom pilom" uspostavio toponime (izvrgnut će se u klišeje godinama kasnije) za buduće "slashere", poput "Crnog Božića" i "Noć vještica", o tinejdžerima na meti maskiranog ubojice, najčešće na nekoj lokaciji bogu iza nogu ili u nekom gradiću/predgrađu.
Stari "Halloween" preuzeo je "slashersku" štafetu od starog "The Texas Chainsaw Massacre", a sada novi "Teksaški masakr motornom pilom" preuzima štafetu od nove "Noći vještica", doslovce preslikavajući njezin "requel" koncept, ali s manje uspjeha. Ne vraća se samo ostarjeli Leatherface (glumi ga sad Mark Burnham), nego i jedina osoba koja je preživjela traumatični bliski susret teksaške vrste, Sally Hardesty.
---
---
Sally je ovladala baratanjem puškom i od "kraljice vriska" postala heroina spremna da se, 45-50 godina poslije, kao 60-i-nešto-godišnjakinja, suoči s Leatherfaceom umjesto da od njega opet pobjegne ("nemoj bježati, ako trčiš neće te prestati proganjati"). Kao takva, Sally je slika i prilika Laurie Strode, uključujući i dugu sijedu kosu.
Nažalost, efekt nije isti i njezin povratak nema jednaku dramsku težinu. Laurie se prije novog "Halloweena" pojavila u tri filma iz serijala i bila njegova konstanta, zaštitni znak, a Sally nismo vidjeli od "prvog kontakta" s Leatherfaceom. Uz to, Jamie Lee Curtis vratila se kao Laurie, dok je Marilyn Burns, originalna tumačica Sally, preminula 2014. i naslijedila ju je Olwen Fouéré, nalazeći se, k tome, u sporednoj, ne glavnoj ulozi.
Pa ipak, producenti i autori priče Fede Alvarez i Rodo Sayagues, koji su uspješno režijsko-scenaristički oživili kultnu "Zlu smrt" te surađivali na horor-trilerima "Ne diši" i "Ne diši 2", pridodali su zanimljivu poveznicu između Sally i novog mladog ženskog lika, Lile (Elsie Fisher; "Osmi razred").
Naime, Lila je također preživjela masakr – oružani pokolj u školi. Veza između nje i Sally se učvršćuje već u uvodu, kad Lila na TV-u gleda najavu dokumentarne emisije o stvarnim zločinima neidentificiranog luđaka s motornom pilom i maskom od ljudske kože.
To su događaji iz ljeta 1973., tj. zbivanja iz prvog filma ispričanim glasom Johna Larquettea, naratora Hooperova originala koji je djelovao autentično i na trenutke izgledao kao da je Leatherface uletio u dokumentarac o Woodstocku, ispreplevši realizam i dokumentarizam u priči inspiriranoj stvarnim "kožnim licem" Edom Geinom.
Lila je gledala TV tijekom kratke pauze na benzinskoj crpki na putu za teksaški gradić duhova Harlow sa sestrom Melody (Sarah Yarkin; "Happy Death Day 2U"), njezinim tamnoputim poslovnim partnerom Danteom i njegovom djevojkom Ruth (Jacob Latimore, Nell Hudson).
Mladi protagonisti novog filma su "woke" milenijalci-influenceri, za razliku od hipija iz starog, a predstavljaju se kao "idealistični individualci koji žele izgraditi bolji svijet", slično likovima prošlogodišnjeg horora "Pogrešno skretanje: Početak" koji su se također susreli s konfederacijskim zastavama i negostoljubivim lokalcima.
---
---
Međutim, dok su njihovi "Wrong Turn" vršnjaci došli u Zapadnu Virginiju na istraživački izlet, Dante, Melody i ekipa, u pratnji punog busa influencera s mobitelima u rukama, dolaze u Teksas gentrificirati tamošnji gradić, gdje jedan lokalac (Moe Dunford) nosi pištolj za pasom, a konfederacijska zastava visi na sirotištu, rezerviranom za renovaciju.
Sirotište je trebalo biti napušteno, ali tamo je još uvijek boravi njegova vlasnica, boležljiva starica (Alice Krige) koja se nije iselila, premda je, navodno, dobila dokument o deložaciji od banke. Starica tvrdi da je platila sve što je dugovala i da je to i dalje njezina kuća u kojoj skrbi za mentalno zaostalog Leatherfacea, valjda nakon smrti članova njegove familije iz prvog filma.
"On je zadnji od mojih dječaka, treba posebnu njegu, zato trebam ostati ovdje", govori ona. Sukob generacija i kultura eskalirat će kad starici pozli od deložacijskog stresa i nesretnica umre na putu do bolnice, što je za Leatherfacea okidač da krene u ubojiti pohod i ponovno se lati motorne pile koja, jasno, radi kao podmazana i nije zahrđala, iako je dugi niz godina spavala unutar jednog od zidova sirotišta.
Horor je, dakle, provokativan jer film navodi gledatelja da se pita treba li "navijati" za Leatherfacea ili milenijalce, a i politiziran, od "woke" (i "cancel") kulture i gentrifikacije, do masakara u školama i kontrole oružja. Pa opet, politika je bila u podtekstu svakog dobrog ili boljeg filma iz serijala, sjetimo li se da su original, remake i njegov prednastavak funkcionirali kao alegorija na pokolje u Vijetnamskom ratu.
"Texas Chainsaw Massacre" nije dobar-dobar film, pače više naginje prema lošem, ali redatelj David Blue Garcia pokazuje potencijal ponekom slikom (Leatherface među suncokretima), scenom (prometna nesreća, retrovizor) i "meta" simbolikom poput završnice u starom kinu koja, doduše, poprima drukčije konotacije nakon što je film kupio Netflix, a šteta je da prostor nije ukrašen istrošenim plakatima horora, uključujući i "Teksaški masakr motornom pilom".
Garcia na mahove uspijeva dosegnuti pomahnitalu, poremećenu "freak show" energiju izvornika i stilizaciju remakea, kao u "bus masakru", možda i najkrvavijem i najbrutalnijem primjeru grafičkog nasilja svih vremena koji potencira (na kvadrat) pokolj u podzemnoj željeznici iz "Predatora 2".
Sekvencija je nevjerojatna i krajnje subverzivna za današnja politički korektna "cancel culture" vremena. Leatherface ulazi u bus krcat influencerima koji smjesta vade mobitele za snimanje "freaka" i prijenos uživo. "Pokušaj nešto i 'canceliran' si", zaprijeti Leatherfaceu jedan influencer. Naravno, Leatherface će "cancelirati" njega motornom pilom i masakrirati cijeli bus. Pokolj mu (u) duši.
Motorna pila ponovno reži. "Lice ludila se vraća", upozorava plakat novog "Teksaškog masakra motornom pilom". Kožno lice. Leatherface. U devetom filmu iz zvučne i dugovječne hororske franšize, započete davne 1974. kultnim ostvarenjem Tobea Hoopera "The Texas Chainsaw Massacre", Leatherface slijedi povratnički put konkurenta Michaela Myersa i recentnih "Noći vještica".
Znači, ovo je direktan nastavak ili "sequel" Hooperova izvornika koji ignorira preostalih sedam filmova snimljenih od 1974. do 2017., veličajući njegovo nasljeđe i ujedno obnašajući resetirajuću ("reboot") ulogu za serijal, ali ne kao puki remake. Podsjetimo se brzinski...
---
FILM: Texas Chainsaw Massacre; horor; SAD, 2022. REŽIJA: David Blue Garcia ULOGE: Elsie Fisher, Sarah Yarkin OCJENA: ** ½
---
"Teksaški masakr motornom pilom" je u osamdesetima i devedesetima dobio tri nastavka. Početkom novog milenija uslijedio je remake originalnog filma i vezani prednastavak tog remakea. U 2010-ima smo, pak, dobili direktni trodimenzionalni nastavak originala i nevezani prednastavak.
Tehnički je, dakle, "Texas Chainsaw 3D" već napravio nešto slično što sada radi "Texas Chainsaw Massacre" i bio jedan od prvih primjeraka tzv. requela nekoliko godina prije nego što će se iskovati kovanica od spoja riječi "reboot + sequel" i takvi filmovi postati trend s novim "Ratovima zvijezda", "Terminatorima", "Istjerivačima duhova" i "Matrixom", "Jurskim svijetom" itd.
Na tom trendu kapitaliziraju i horori kao što su "Halloween", "Candyman" i nedavni "Scream", raspoložen za otvorenu autoironičnu sprdnju s "requelima" – "sve se referira na staro" i "svi putovi vode k originalu" jer kad "pofali (novog) materijala", eto "povratka osnovama".
Novi "Teksaški masakr motornom pilom" u tom smislu ima krivi tajming kao "requel" strave i užasa pušten na Netflix mjesec dana nakon kinopremijere posljednjeg "Vriska" koji se, poput njegovih prethodnika, sprda i s klišejima horor žanra, najviše "slashera", kakvi Leatheraceovu "comeback" filmu nisu strani, naprotiv, ovaj vrvi od općih mjesta na momente do razine samoparodije.
Upravo je stari "Teksaški masakr motornom pilom" uspostavio toponime (izvrgnut će se u klišeje godinama kasnije) za buduće "slashere", poput "Crnog Božića" i "Noć vještica", o tinejdžerima na meti maskiranog ubojice, najčešće na nekoj lokaciji bogu iza nogu ili u nekom gradiću/predgrađu.
Stari "Halloween" preuzeo je "slashersku" štafetu od starog "The Texas Chainsaw Massacre", a sada novi "Teksaški masakr motornom pilom" preuzima štafetu od nove "Noći vještica", doslovce preslikavajući njezin "requel" koncept, ali s manje uspjeha. Ne vraća se samo ostarjeli Leatherface (glumi ga sad Mark Burnham), nego i jedina osoba koja je preživjela traumatični bliski susret teksaške vrste, Sally Hardesty.
---
---
Sally je ovladala baratanjem puškom i od "kraljice vriska" postala heroina spremna da se, 45-50 godina poslije, kao 60-i-nešto-godišnjakinja, suoči s Leatherfaceom umjesto da od njega opet pobjegne ("nemoj bježati, ako trčiš neće te prestati proganjati"). Kao takva, Sally je slika i prilika Laurie Strode, uključujući i dugu sijedu kosu.
Nažalost, efekt nije isti i njezin povratak nema jednaku dramsku težinu. Laurie se prije novog "Halloweena" pojavila u tri filma iz serijala i bila njegova konstanta, zaštitni znak, a Sally nismo vidjeli od "prvog kontakta" s Leatherfaceom. Uz to, Jamie Lee Curtis vratila se kao Laurie, dok je Marilyn Burns, originalna tumačica Sally, preminula 2014. i naslijedila ju je Olwen Fouéré, nalazeći se, k tome, u sporednoj, ne glavnoj ulozi.
Pa ipak, producenti i autori priče Fede Alvarez i Rodo Sayagues, koji su uspješno režijsko-scenaristički oživili kultnu "Zlu smrt" te surađivali na horor-trilerima "Ne diši" i "Ne diši 2", pridodali su zanimljivu poveznicu između Sally i novog mladog ženskog lika, Lile (Elsie Fisher; "Osmi razred").
Naime, Lila je također preživjela masakr – oružani pokolj u školi. Veza između nje i Sally se učvršćuje već u uvodu, kad Lila na TV-u gleda najavu dokumentarne emisije o stvarnim zločinima neidentificiranog luđaka s motornom pilom i maskom od ljudske kože.
To su događaji iz ljeta 1973., tj. zbivanja iz prvog filma ispričanim glasom Johna Larquettea, naratora Hooperova originala koji je djelovao autentično i na trenutke izgledao kao da je Leatherface uletio u dokumentarac o Woodstocku, ispreplevši realizam i dokumentarizam u priči inspiriranoj stvarnim "kožnim licem" Edom Geinom.
Lila je gledala TV tijekom kratke pauze na benzinskoj crpki na putu za teksaški gradić duhova Harlow sa sestrom Melody (Sarah Yarkin; "Happy Death Day 2U"), njezinim tamnoputim poslovnim partnerom Danteom i njegovom djevojkom Ruth (Jacob Latimore, Nell Hudson).
Mladi protagonisti novog filma su "woke" milenijalci-influenceri, za razliku od hipija iz starog, a predstavljaju se kao "idealistični individualci koji žele izgraditi bolji svijet", slično likovima prošlogodišnjeg horora "Pogrešno skretanje: Početak" koji su se također susreli s konfederacijskim zastavama i negostoljubivim lokalcima.
---
---
Međutim, dok su njihovi "Wrong Turn" vršnjaci došli u Zapadnu Virginiju na istraživački izlet, Dante, Melody i ekipa, u pratnji punog busa influencera s mobitelima u rukama, dolaze u Teksas gentrificirati tamošnji gradić, gdje jedan lokalac (Moe Dunford) nosi pištolj za pasom, a konfederacijska zastava visi na sirotištu, rezerviranom za renovaciju.
Sirotište je trebalo biti napušteno, ali tamo je još uvijek boravi njegova vlasnica, boležljiva starica (Alice Krige) koja se nije iselila, premda je, navodno, dobila dokument o deložaciji od banke. Starica tvrdi da je platila sve što je dugovala i da je to i dalje njezina kuća u kojoj skrbi za mentalno zaostalog Leatherfacea, valjda nakon smrti članova njegove familije iz prvog filma.
"On je zadnji od mojih dječaka, treba posebnu njegu, zato trebam ostati ovdje", govori ona. Sukob generacija i kultura eskalirat će kad starici pozli od deložacijskog stresa i nesretnica umre na putu do bolnice, što je za Leatherfacea okidač da krene u ubojiti pohod i ponovno se lati motorne pile koja, jasno, radi kao podmazana i nije zahrđala, iako je dugi niz godina spavala unutar jednog od zidova sirotišta.
Horor je, dakle, provokativan jer film navodi gledatelja da se pita treba li "navijati" za Leatherfacea ili milenijalce, a i politiziran, od "woke" (i "cancel") kulture i gentrifikacije, do masakara u školama i kontrole oružja. Pa opet, politika je bila u podtekstu svakog dobrog ili boljeg filma iz serijala, sjetimo li se da su original, remake i njegov prednastavak funkcionirali kao alegorija na pokolje u Vijetnamskom ratu.
"Texas Chainsaw Massacre" nije dobar-dobar film, pače više naginje prema lošem, ali redatelj David Blue Garcia pokazuje potencijal ponekom slikom (Leatherface među suncokretima), scenom (prometna nesreća, retrovizor) i "meta" simbolikom poput završnice u starom kinu koja, doduše, poprima drukčije konotacije nakon što je film kupio Netflix, a šteta je da prostor nije ukrašen istrošenim plakatima horora, uključujući i "Teksaški masakr motornom pilom".
Garcia na mahove uspijeva dosegnuti pomahnitalu, poremećenu "freak show" energiju izvornika i stilizaciju remakea, kao u "bus masakru", možda i najkrvavijem i najbrutalnijem primjeru grafičkog nasilja svih vremena koji potencira (na kvadrat) pokolj u podzemnoj željeznici iz "Predatora 2".
Sekvencija je nevjerojatna i krajnje subverzivna za današnja politički korektna "cancel culture" vremena. Leatherface ulazi u bus krcat influencerima koji smjesta vade mobitele za snimanje "freaka" i prijenos uživo. "Pokušaj nešto i 'canceliran' si", zaprijeti Leatherfaceu jedan influencer. Naravno, Leatherface će "cancelirati" njega motornom pilom i masakrirati cijeli bus. Pokolj mu (u) duši.
Motorna pila ponovno reži. "Lice ludila se vraća", upozorava plakat novog "Teksaškog masakra motornom pilom". Kožno lice. Leatherface. U devetom filmu iz zvučne i dugovječne hororske franšize, započete davne 1974. kultnim ostvarenjem Tobea Hoopera "The Texas Chainsaw Massacre", Leatherface slijedi povratnički put konkurenta Michaela Myersa i recentnih "Noći vještica".
Znači, ovo je direktan nastavak ili "sequel" Hooperova izvornika koji ignorira preostalih sedam filmova snimljenih od 1974. do 2017., veličajući njegovo nasljeđe i ujedno obnašajući resetirajuću ("reboot") ulogu za serijal, ali ne kao puki remake. Podsjetimo se brzinski...
"Teksaški masakr motornom pilom" je u osamdesetima i devedesetima dobio tri nastavka. Početkom novog milenija uslijedio je remake origin...