
Politički i akcijski trileri postali su jedno u romanima Toma Clancyja i njihovim ekranizacijama. "Lecarreovski" špijunski politički triler Clancy je načinio akcijskim i politirizirao akciju na tragu Roberta Ludluma ili čak i više.
Clancyjevi romani postali su nikad popularniji devedesetih, kad su po njima snimljeni "thinking man's" akcijski trileri velikog Johna McTiernana i Philippa Noycea s podjednakim junačenjem i mozganjem u kojima su heroja Jacka Ryana glumili Alec Baldwin ("Lov na Crveni Oktobar") i Harrison Ford ("Patriotske igre", "Neposredna opasnost").
Novomilenijski pokušaji pomlađivanja Ryana, jednom kad je od uloge odustao Ford, nisu se pokazali jednako uspješnima u inkarnacijama Bena Afflecka i Chrisa Pinea ("Cijena straha", "Poziv iz sjene") pa je junak završio na televiziji, u zasad dvosezonskoj seriji u tumačenju Johna Krasinskog.
Vjerojatno je baš zato izbor pao na film s drugim herojem iz Clancyjeva pera, najpoznatijim nakon Ryana – Navy SEAL specijalcem Johnom Clarkom. Lik Clarka već se pojavljivao kao sporednjak u "Clear and Present Danger" i "The Sum Of All Fears", gdje su ga utjelovili Willem Dafoe i Liev Schreiber.
Ove godine je napokon dobio vlastiti film "Without Remorse" koji je bio na čeki od sredine devedesetih, kad ga je trebao režirati legendarni John Milius s Keanuom Reevesom u glavnoj ulozi. Sad ga režira Stefano Sollima ("Suburra", "Sicario 2") sa zvijezdom "Creeda" Michaelom B. Jordanom kao tumačem Clarka, odnosno Johna Kellyja koji će dobiti prepoznatljivo prezime, te Jamiejem Bellom i Guyom Pearceom u sporednim ulogama.
"Bez kajanja" bi devedesetih sigurno bio u stilu "Neposredne opasnosti" i bliži Clancyjevu romanu, a 2021. je u karakternu jednaždbu s Ryanom i Clarkom ubačen John Wick kao utjecajni junak današnjice. To znači da je forte filma herojeva osveta za smrt trudne supruge (Lauren London), koja stradava baš kad se mislio povući u mirovinu poslije misije u Siriji.
Opet, da "Without Remorse" ostane koliko-toliko vjeran Clancyjevu duhu, Kelly/Clark će se naći uvučen u širu zavjeru, dok je Vijetnam iz romana zamijenjen tenzijama na relaciji Amerika-Rusija, a američki dileri, odgovorni za smrt junakove ljubavi, ustupili su mjesto ruskim plaćenicima.
Nakon "Creeda" Jordan pokazuje akcijsku tjelesnost i potvrđuje da može biti "wickovski" opak poput Reevesa, od kojeg je bolji kao dramski glumac, štoviše mogao bi dosljedno naslijediti Wesleyja Snipesa. Međutim, dobio je samo jednu intenzivnu, uistinu pamtljivu scenu kad se u zatvoru priprema za borbu protiv svakoga tko uđe kroz vrata njegove ćelije.
Akcija je zanatski korektno uprizorena, ali rijetko uzbudljiva da od nje puls poskoči, iako dovoljno spektakularna da bude nešto iznad prosjeka generičkih direktno-na-video filmova kojima "Bez kajanja" na trenutke zamalo nalikuje. Solima svakako solidnije predstavlja Clarka generaciji Wicka nego što je Kenneth Branagh u "The Shadow Recruit" pokušao Ryana načiniti "bondovskim" i "bourneovskim" herojem.
Prepad bazukama u kolumbijskim alejama u "Clear and Present Danger", pušten u kina davne 1994., još uvijek ostaje najbolja akcijska scena u nekoj adaptaciji Clancyja i "Without Remorse" definitivno ne doseže tu razinu spektakla, niti očarava režijskim/snimateljskim finesama iz "The Hunt For Red October".
Ipak, film je zanimljiviji politički nego akcijski u trenucima kad junačenju pokušava pripojiti mozganje, neovisno o tome što je prilično očito tko je zlikovac koji povlači zavjereničke konce, pa makar se upiralo prstom u druge likove. Ispostavlja se da negativac želi započeti novi (hladni) rat između Amerike i Rusije, što odgovara recentnoj političkoj klimi, a njegovo objašnjenje je razmjerno intrigantno i provokativno.
"Velika zemlja treba velike neprijatelje, a najbolji neprijatelj je Rusija. Pola Amerike misli da je druga polovica neprijatelj. Dali smo im neprijatelja", govori zlikovac tamnoputom Kellyju. Dakle, za dobrobit SAD-a i američkog naroda, crvena Rusija postaje neprijatelj kako Amerikanci ne bi jedni drugima bili neprijatelji i okrenuli se jedni protiv drugih, kao što se okreću (sukobi bijele i crne/lijeve i desne Amerike). "Bez kajanja" nudi tračak bizarnog američkog okajanja.