StoryEditorOCM
DubrovnikNEMA VIŠE ZABUŠAVANJA

Izvođači radova u Dubrovniku neka uključe štopericu: Svako kašnjenje skupo će ih koštati. Može li rad noću ubrzati stvari?

Piše Gabrijela Bijelić
22. svibnja 2023. - 20:47

Dosta je bilo odugovlačenja, dogovorene rokove treba poštovati inače slijede penali, poruka je dubrovačke gradske uprave građevinskim tvrtkama koje po njezinu nalogu rade na javnim prometnim površinama, na trotoarima i kolnicima. S ciljem ubrzanja izvođenja radova, Grad Dubrovnik će ove godine prvi put razdvojiti javne nabave, i to za redovno i za pojačano održavanje nerazvrstanih cesta i javnih prometnih površina.

Cjenik prekoračenja

Ujedno najavljuju da će u nove ugovore uvesti strože penale, s ciljem ubrzanja izvođenja radova, kako bi se što manje ometao svakodnevni život grada. Otkrili su nam i uvjete po kojima bi se sankcioniralo ‘građevince’ koji prekorače uglavljene termine:

image

Asfaltiranje Splitskog puta išlo je kao podmazano

Grad Dubrovnik

- Što se tiče prijedloga ugovora za redovno održavanje, ugovorna kazna za kašnjenje u izvođenju radova po pojedinom nalogu bit će 1 posto od vrijednosti radnog naloga, s time da iznos ne može prijeći 10 posto vrijednosti radova po radnom nalogu. U slučaju izrečenih pet kazni za iznos od 10 posto Grad će, kao naručitelj, moći raskinuti ugovor. Takav scenarij moguć je i u slučaju proteka roka kašnjenja duljeg od 30 dana od dana predviđenog za završetak radova – odgovaraju iz Grada Dubrovnika na naš upit o skorom uvođenju penalizacije. Novost je i tretman radova pojačanog održavanja, gdje će se u svakom pojedinačnom slučaju sklapati zasebni ugovori u kojima će se definirati ugovorne kazne. Na primjedbe dijela sugrađana da bi se dinamika radova na prometnicama i šetnicama mogla ubrzati, a kolone smanjiti ako bi se radovi umjesto u frekventnim jutarnjim satima obavljali u noćnim satima, iz gradske uprave poručuju:

- Što se tiče radova noću, to je svakako alternativa koja se razmatra upravo zbog toga što dnevni radovi generiraju gužve na prometnicama.

Noću i za praznik je skuplje

Takve uvjete, odnosno izvođenje radova u popodnevnim i kasnim večernjim satima, će trebati prethodno dogovoriti s izvođačima, ali i s dobavljačima materijala, odnosno opskrbljivačima asfaltom, koji će također morati promijeniti radno vrijeme i omogućiti dobavljanje asfalta u popodnevnim ili večernjim satima. Tu će dakle morati biti uključeno više faktora, ali vjerujemo da će se pronaći način za realizaciju – ističu iz Grada Dubrovnika.

Da bi za sve praktičnije bilo raditi kad padne mrak suglasna je i struka, na cestama bi kod rjeđeg prometa bilo manje nervoze, no noćni rad neminovno donosi i porast troška za izvoditelja. Predsjednik Strukovne grupe građevinara Županijske HGK Dubrovnik Tomislav Bačić upozorava:

image

Tomislav Bačić, predsjednik Strukovne grupe građevinara Županijske HGK Dubrovnik Božo Radić/Cropix

Božo Radić/Cropix

- Cijena noćnih radova na prometnicama u startu je 50 posto skuplja, treba aktivirati asfaltnu bazu, organizirati betonaru, angažirati i platiti radnike... a ako se radi na blagdan ili državni praznik radovi poskupljuju najmanje 40 posto. A gdje su tek kišni dani? Kad je loše vrijeme, ništa se ne može raditi i kašnjenje je neminovno. U fazi raspisivanja natječaja trebalo bi angažirati stručne osobe koje se razumiju u proces odvijanja radova kako se ne bi događalo da, primjerice, netko potpiše ugovor uz rok izvedbe 5 dana, a da unaprijed zna kako je to nerealno kratak rok. Kod ugovaranja bi trebalo dogovoriti sve detalje oko izvedbe projekta, pa tako i navesti koliko svaki kišni dan produljuje rok dovršetka projekta – ističe Bačić.

Jesu li se kod privatnih investicija susretali sa slučajevima razvrgnuća ugovora ili naplate kašnjenja zbog prekoračenja ugovorenih rokova, pitali smo predsjednicu Županijske HGK Dubrovnik Nikolinu Trojić koja kaže:

image

Nikolina Trojić, predsjednica Županijske HGK Dubrovnik
Božo Radić/Cropix

Božo Radić/Cropix

- U Hrvatskoj gospodarskoj komori ne bavimo se građevinskim sporovima, već samo izračunavamo tzv. indeks promjene cijena građevinskih materijala i radova. To je kod nas praksa ako je primjerice došlo do zastoja radova zbog neisporuke ili kašnjenja s distribucijom materijala kao nedavno tijekom korone. Svako poskupljenje, naravno, mijenja prvotno dogovorenu cijenu iz ugovora i naš je izračun zapravo službena podloga za aneks ugovoru investitora i izvoditelja – objašnjava Trojić.

Nema pravilnika o kažnjavanju

Trojić ističe kako ne postoji jedinstveni pravilnik o kažnjavanju i iznosu penala, sve je stvar dogovora između dvije ugovorne strane.

- Pretpostavljam da je gradonačelnik potaknuo temu penalizacije izvoditelja zbog gradskih projekata koji se financiraju iz EU sredstava po striktnim pravilima. Ako sve ne bude realizirano u naznačenom roku ili nešto zapne oko javne nabave, slijede reperkusije. Kašnjenje dovršetka radova dovodi do toga da sav trošak za premašeni period pada na naručitelja. Kad su posrijedi projekti iz gradskog proračuna, nije tako strašno jer su sredstva ranije planirana i manja kašnjenja ne stvaraju problem – zaključuje naša sugovornica.

19. travanj 2024 04:05