StoryEditorOCM
S mora i krajaKOLATERALNA ŽRTVA

Vodena kataklizma u BiH uzdrmala i dalmatinsko gospodarstvo, Luka Ploče našla se ni kriva ni dužna u velikoj nevolji

Piše Stanislav Soldo
4. studenog 2024. - 18:14

Prošlo je skoro mjesec dana od prirodne katastrofe koja je pogodila Jablanicu i naselja u sjevernoj Hercegovini.

U stravičnim odronima i poplavama koje su odnijele dvadesetak ljudskih života uništene su kuće i gospodarski objekti, a stradala je i željeznička pruga, najviše na lokalitetu Komadinovo vrelo u Donjoj Jablanici.

Ova pruga povezivala je BiH i Hrvatsku, odnosno velike bosanskohercegovačke tvrtke i luku Ploče iz koje su transportirani ugljen, željezna ruda, šećer, tekući tereti, koks, klinker. Sada sve to stoji već mjesec dana.

Zbog prekida prometa Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine (ŽFBiH) izvijestile su da dnevno gube više od 280.000 KM (141.000 eura). Rekonstrukcija uništenog dijela željezničke pruge još uvijek nije započela, ali je Vlada Federacije BiH angažirala tamošnje državno poduzeće Autoceste FBiH koje bi trebalo sanirati željezničku i cestovnu infrastrukturu na području Jablanice i ostalih naselja koje je pogodila prirodna katastrofa.

image

Kad će početi sanacija?

Tom Dubravec/Cropix

Autoceste FBiH poduzimaju aktivnosti na izboru izvođača koji će napraviti projekt i izvesti radove kako na željezničkoj, tako i na cestovnoj infrastrukturi, a kako bi se u budućnosti izbjegli ovakvi ili slični događaji, izjavio je direktor Željeznica Enis Džafić za klix.ba.

Prema njegovim riječima, kada se završe radovi na nasipima, Željeznice federacije BIH postavit će nove tračnice i sve ostalo što je potrebno, kako bi se mogao nastaviti željeznički promet Jablanica - Mostar i dalje prema Pločama. Kako se očekuje, radovi na rekonstrukciji uništenog dijela željezničke pruge mogli bi potrajati oko dva mjeseca i koštali bi više od 2,5 milijuna eura.

Uz Željeznice Federacije koje trpe najveću štetu od obustave prometa, rapidno manji promet i teškoće u poslovanju ima i Luka Ploče, koja je potpuno naslonjena na gospodarske subjekte u BiH. Procjenjuje se da u luci Ploče stoji oko 400.000 tona razne robe za potrebe kompanija iz BiH. Među najviše pogođenima u toj zemlji su kompanije iz metalne i kemijske industrije - GIKIL, Arcelor Mittal, Cementara Kakanj, Hold Ina Podlugovi i Elektroprivreda Srbije.

image
Denis Jerković/Cropix

- Luka Ploče d.d. od prvog dana katastrofalnih nepogoda radi sve što je u njezinoj moći kako bi pomogla svojim korisnicima te pronašla alternativna rješenja za uspostavu cestovnog i željezničkog prometa - rečeno nam je u Luci Ploče.

Prekid prometa utjecat će na poslovanje kompanije, no u ovom trenutku teško je procijeniti u kojem opsegu, a detaljnije informacije o tome bit će uključene u službenim izvješćima kompanije s obzirom na činjenicu da je Luka Ploče d.d. kompanija izlistana na Zagrebačkoj burzi.

image
Tom Dubravec/Cropix

Kako će se kompenzirati eventualni pad prometa zbog prekida željezničke pruge od Jablanice i hoće li to utjecati na smanjenje vrijednosti dionica Luke Ploče ?

- Nažalost, u ovom trenutku nismo u mogućnosti dati dodatne informacije, odgovoreno je na naš upit o poslovanju Luke Ploče i transportu tereta prema BiH nakon katastrofe u Jablanici.

Inače, Luka Ploče d.d. prošle je godine pretovarila ukupno 4.779.698 tona tereta. Usprkos globalnim izazovima, poput inflacije i geopolitičkih napetosti, kompanija je zadržala stabilnost i nastavila s fokusom na inovacije i tehnološki razvoj, osiguravajući dugoročnu održivost poslovanja.

Među ključnim postignućima ističu se ulaganja u zelene tehnologije, poput dovršetka prve fotonaponske elektrane snage 20 kW te elektrane snage 803 kW, koja čeka priključenje na mrežu. Luka Ploče planira nastaviti značajna ulaganja u obnovljive izvore energije i modernu lučku mehanizaciju, s ciljem dugoročnog smanjenja emisija stakleničkih plinova.

image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. studeni 2024 09:52