StoryEditorOCM
OtociMUKE NA ŠKOJU

Velolučani ne mogu do novog terminala: ‘Morali bi hodati tri kilometra, nikakvoga prijevoza nema, a kada padne kiša...‘

Piše Damir Šarac
22. svibnja 2024. - 22:07

Vela Luka, glavni korčulanski porat prošle jeseni konačno je dobila novi trajektni terminal. S četiri komodna veza: za trajekte, katamarane, ribarice, mini-kruzere, i s ukrcajnim trakama. Ali osim toga, drugog komoda nema: nije izgrađena čekaonica, nema ugostiteljstva, tamo su samo kiosci za prodaju karata. I minijaturni parking s dvadeset mjesta.

Vela Luka je razvučeno mjesto, novo pristanište udaljeno je od središta oko tri kilometra, od najdaljih kuća i četiri kilometra ali prijevoza do trajekta nema, makar nekog kombija koji bi starije mještane i one bez prijevoza par puta dnevno dovodio do trajekta i katamarana.

Na trajekt dolaze stanovnici cijelog otoka, posebno iz bližih većih mjesta Blata i Smokvice, ali ni oni nemaju gdje s automobilima na skučenom parkiralištu.

image
Anđela Šćepanović/Cropix

Odmah do pristaništa ogroman je kompleks propale tvornice ambalaže "Jadranka", koja je nakon propasti i hipoteka u vlasništvu tvrtke Konzum. Šteta, jer bi baš na tom mjestu mogli biti zgodni preteći sadržaji za pristanište o kojem ovisi četiri tisuće mještana Vele Luke, šesnaest tisuća Korčulana i a u sezoni taj se broj gotovo udvostruči kad pribrojimo turiste.

Nema čak ni nogostupa koji bi iz iz Luke vodio do pristaništa pa očajnici koji odluče pješačiti s bagajima imaju samo jednu opciju – izbjegavati da ih satare auto. Kad se dočepaju novog porta, ohladit se neće, jer tamo nema ni metra hladovine. Ista je stvar i ako pada kiša. Premda je pristanište novo-novcato, riječ koja se najčešće uz njega veže jest – nema!

Vrtiš se, a nemaš gdje

Upravo iz ovih "nemanja" novog porta proizašli su i problemi našeg sugovornika Velolučanina (podaci poznati redakciji), koji je u utorak popodne išao trajektom za Split.

- Dovezao sam se do pristaništa, vrtio se neko vrijeme i zaključio da nemam gdje parkirati i ostaviti auto: maleni parking je bio pun, a okolo nigdje nije bilo mjesta. Kako je do isplovljavanja ostalo tek par minuta ostavio sam vozilo u krajnjoj ukrcajnoj traci uz korniž gdje nikome nije smetalo.

Usput rečeno, a nije nevažno, na tom mjestu nema prometnih znakova zabrane parkiranja, upozorenja da bi auto mogao odnijeti pauk, oznaka na asfaltu... Planirao sam ipak nazvati rođaka da sutradan pokupi auto i parkira mi ga ispred kuće. Tako smo se i dogovorili ali kad je došao, auta nije bilo. Kad sam se vratio čuo sam da ga je odnijela vučna služba u Blato – priča Velolučanin, čije avanture tek počinju:

- Došao sam do tvrtke u Blato, tamo nije bilo vlasnika, dočekala me starija gospođa koja je rekla kako u nje mogu samo kupiti plin. Nazvao sam vlasnika, koji mi je kazao kako su ga angažirali iz Županijske Lučke uprave Vela Luka da odveze auto. Pitao sam za pravnu osnovu, zapisnik, bilo što, ali kazao mi je samo da moram platiti 100 eura, a o svemu drugom možemo razgovarati kad se vrati s puta u ponedjeljak.

Dakle od četvrtka sam bez auta, vraćam se u ponedjeljak, ali vlasnik vučne službe je sad u inozemstvu. Kako imam maloljetnu djecu koju treba razvoziti, dok supruga radi u Blatu, a nisam dobio nikakav dokument o oduzimanju vozila, sjeo sam u auto i pravac Vela Luka.

Istovremeno sam se javio policijskoj postaji u Korčuli i ispričao o čemu je riječ; poslali su policajca koji mi je također kazao kako sam morao dobiti neki papir s pravnom osnovom za oduzimanje vozila. I otada me više nitko ne kontaktira – zaključuje priču, ali drži da njegova problem ipak ima i širi kontekst:

- Čuo sam kako je isti slučaj doživjelo još desetak mještana, koji valjda nisu željeli imati još problema pa su platili. Nisu komplicirali kao ja koji želim da se ovakve stvari rade kao u drugim sredinama: ako sam napravio prekršaj, opišite mi situaciju, ukažite na znakove zabrane, pokažite mi ugovor koji tvrtka za odvoženje vozila ima s Lučkom upravom...

Baš onako kako dobiješ sve papire kad ti pauk odnese auto u Splitu, pokažu ti sve i možeš samo reći: ako sam pogriješio, nema problema, platit ću. Ali mora biti po zakonu i propisima. Pitam se kad ovako odnesu auto nekom turistu, gdje će on i što će, ne piše nigdje ni gdje je ni tko ga je uzeo – kategoričan je naš sugovornik.

image
Anđela Šćepanović/Cropix

- Situacija za mještane je nemoguća: dok je u starom pristaništu bilo stotinjak mjesta za parkiranje, novo ima tek petnaest koja su uvijek zauzeta, a do trajekta se više ne može doći nikako nego pješačiti kilometrima i to po kolniku. Ako i dođeš vozilom prisiljen si se snalaziti kako znaš i umiješ.

A na koncu, znakova zabrane i prijetnje odvoženjem nema, niti postoji obavijest gdje se auto može pronaći. Već sada, prije sezone situacija je prekomplicirana, a strah me i pomisliti što će biti kad se sliju rijeke turista. Terminal je otvoren prije osam mjeseci a još nema nagovještaja da itko razmišlja o problemu dostupnosti otočanima i turistima – ističe naš sugovornik.

Ravnatelj: Trudimo se pomoći

Boris Žuvela, ravnatelj Županijske lučke uprave Vela Luka odgovorio nam je kako nemaju ugovor ni s jednom vučnom službom jer takve usluge koriste vrlo rijetko, nekoliko puta godišnje.

- U pravilu smo angažirali najbližu registriranu vučnu službu koja je dostupna 24 sata, trgovačko društvo Bonaventura d.o.o. U slučaju nemogućnosti koristimo i druge registrirane vučne službe.

Sva vozila koja su uklonjena putem vučne službe ostavljena su na površinama na kojima su ometali ukrcaj i iskrcaj vozila – navodi, te ističe kako su na pomorsko-putničkom terminalu Vela Luka postavljeni znakovi na temelju Prometnog projekta a sukladno Pravilniku o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cestama. Na prometnici unutar terminala su postavljeni znakovi zabrane zaustavljanja i parkiranja.

image

Ravnatelj Boris Žuvela

Božo Radić/Cropix

- Na manipulativnim površinama na kojima se odvija ukrcaja i iskrcaj putnika i vozila zabranjeno je ostavljanje vozila temeljem Pravilnika o redu u luci Vela Luka. Parkirališna mjesta na terminalu su predviđena za lučke operatore koji obavljaju privez i odvez trajekata i katamarana, zaposlenike Jadrolinije, kao i zaposlenike drugih koncesionara koji bi obavljali lučke djelatnosti na terminalu – dodaje.

- Imajući u vidu činjenicu da Općina Vela Luka nije osigurala nužni linijski prijevoz putnika, Županijska lučka uprava Vela Luka svakodnevno ulaže dodatne napore i putnicima omogućava parkiranje na terminalu na mjestima koje odrede lučki operatori. Prema neslužbenim informacijama u neposrednoj blizini terminala, na prostorima bivše tvornice Jadranka, u budućnosti bi se trebao graditi prodajni centar sa parkiralištem - zaključuje ravnatelj.

image

Načelnica Katarina Gugić

Anđela Šćepanović/Cropix

Glas načelnice: Nema zainteresiranih

Načelnica Katarina Gugić kazala nam je kako je Općina svjesna da Velolučanima treba prijevoz do trajektnog terminala pa su u prosincu 2023. godine raspisali natječaj za komunalni javni prijevoz koji bi mještane dovozio do broda.

- Na žalost nitko se nije javio na natječaj, pa ćemo s obzirom na zakonsku proceduru novi raspisati u srpnju. Nastojat ćemo omogućiti prijevoz do terminala i nadam se da ćemo naći prijevoznika zainteresiranog za koncesiju, a time bismo osim prijevoza do trajekta i katamarana, javnim prijevozom obuhvatili cijelu Velu Luku, od Posejdona do pristaništa - navodi načelnica.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. svibanj 2024 22:10