Robot na semaforu klizi na pješački prijelaz. Zaustavlja nadolazeće automobile i pokazuje zeleno svjetlo pješacima. Rešetka hladnjaka automobila daje pješacima sličan signal. Znanstvena fantastika? Ne, ne tako daleka budućnost
Stručnjaci s Instituta za informatiku, robotiku i kibernetiku Češkog tehničkog sveučilišta u Pragu (CIIRC), Tehničkog sveučilišta u Münchenu i Škoda su surađivali na razvoju pametnog asistenta, usredotočujući se između ostalog na novu signalnu masku hladnjaka za automobile stvari. Robotski rover nazvan IPA2X dizajniran je za pomoć djeci, starijim osobama i osobama s invaliditetom pri sigurnom prelaženju ceste.
Projekt, koji je dobio potporu u okviru inicijative Urbana mobilnost Europskog instituta za inovacije i tehnologiju (EIT), uključuje i brojne druge tvrtke koje djeluju na području autonomne vožnje, istraživačke institute i proizvođače tehnologije. Iskorištena su iskustva i znanje iz umjetne inteligencije i 5G mobilnih mreža. Rezultat je robot visok preko dva metra koji izgleda poput mobilnog semafora.
- Robot će se probiti do sredine pješačkog prijelaza. Čim stigne tamo, pokazat će zeleno svjetlo i pješaci mogu prijeći. Robot neprestano nadzire svoju okolinu, tako da može detektirati da se automobil približava prijelazu. Njegova prednost je u tome što mu senzori smješteni na visini od dva metra ili više omogućuju da vidi preko niza parkiranih automobila. Stoga izlazi na cestu kada vidi da je to sigurno - objašnjava Michal Sojka iz CIIRC-a.
Robot prikazuje i informacije za pješake i upozorenja za automobile koji se približavaju – vozačima pokazuje znak stop. Također šalje upozorenje samom automobilu, koje se prikazuje kao animacija na zaslonu infotainmenta. ‘Iskače upozorenje da je ispred pješački prijelaz na kojem se nešto događa. Nakon što ljudi pređu cestu, robot se vraća na rubnik. U trenutku kada dođe do rubnika, upozorenje na kontrolnoj ploči nestaje i vozač može nastaviti svojim putem,‘ dodaje Michal Sojka. Također se očekuje da će robot rover emitirati popratne audio signale u kasnijim razvojnim verzijama.
Još jedan zanimljiv dio projekta – i inovacija koju je posebno razvila Škoda – je signalna rešetka na prednjem dijelu automobila koja mu omogućuje komunikaciju s okolinom. Prilično je teško slati jasna i nedvosmislena upozorenja pješacima iz daljine, pa su programeri smislili zamjenu za rešetku hladnjaka automobila. Rešetka ima ugrađene LED trake koje omogućuju prikaz piktograma, pa čak i cijelih animacija.
- Ovo je u biti potpuna zamjena za Crystal Face s pozadinskim osvjetljenjem Enyaq iV-a. Napravili smo novo tijelo s držačima LED trake. LED diode su programabilne i svakom se može upravljati potpuno zasebno, što omogućuje stvaranje animacija. Posljednji korak bio je lagani difuzijski sloj i pokrov kako bi se osiguralo da maska može izdržati najteže vremenske uvjete tijekom testiranja - objašnjava Zdeněk Herda, stručnjak za HMI simulacije i automatsku vožnju u Škodinom tehničkom razvoju.
Ovo je scenarij: automobil se približava pješačkom prijelazu i dovoljno unaprijed daje do znanja pješacima da ih je uočio. Zaustavlja se i prikazuje, na primjer, zelene strelice koje im govore da mogu prijeći. Nakon što su pješaci prešli i automobil se spremao krenuti, ponovno prikazuje znak ‘Stoj, kloni se pješačkog prijelaza‘. Drugi scenarij je da se automobil koji se približava prijelazu ne može zaustaviti iz bilo kojeg razloga – tada mora poslati jasan znak: ‘Oprez, ne mogu stati, ne izlazite na prijelaz‘.
Simboli koji se testiraju uključuju zelene strelice, zelenu figuru čovjeka, boje na koje smo svi navikli sa semafora, trokut upozorenja ili crveni trokut s križem. To su simboli koje svi razumiju. U ovom trenutku projekt iskušava različite scenarije i mogućnosti koje ove tehnologije dopuštaju. Kako objašnjava Zdeněk Herda, u budućnosti bi mogli postojati i statični elementi – na primjer, semafor na pješačkom prijelazu bi pratio gdje se ljudi nalaze u tom području, koliko ih ima i približavaju li se pješačkom prijelazu. ili već na njemu, i slao bi informacije automobilima koji se približavaju.
Stručnjaci iz Škode i Češkog tehničkog sveučilišta također su testirali komunikaciju robota s automobilima. Testiranje je održano prošle jeseni u tri europska grada. U Milanu i Modeni robot je testiran u blizini škola, dok je u Ljubljani fokus bio na starijim osobama. Uz povećanje sigurnosti, projekt ima i dodatnu prednost smanjenja buke i zagađenja te smanjenja troškova, budući da uklanja potrebu za ljudima da sudjeluju na pješačkim prijelazima.
Razvojni tim dobio je vrijedne povratne informacije od talijanskih školaraca. ‘Od djece smo naučili puno korisnih stvari. Bilo im je čudno da robot ne govori, da nema ruke ili da se kreće presporo. Dali su nam puno ideja kako poboljšati robota,‘ kaže Sojka.
Školarci u drugim gradovima uskoro bi mogli vidjeti robotske semafore. ‘Faza testiranja trebala bi biti gotova 2024., s robotima postavljenim na ulice možda već 2025.‘, kaže koordinator projekta Andrea Bastoni s Tehničkog sveučilišta u Münchenu.